Frisco: Fast grinigast var nog Mathiasson efter att ha fått en tackling av Foppa. Roligast var kommentaren jag läppläste efter att Frans Nielsen slashat Bryan Muir på smalbenet efter en Salo-blockering och markerade en till... "Dont go there, dont go there" med ett lätt huvudskak och ett brett leende.
Sammanfattning: En kul och spännande match att se. Bra fart och en dålig Sören Persson. En bra Peter Forsberg och en grinig Peter Andersson. En massa felaktiga byten i matchen och det enda rätta blev fel och de felaktiga var rätta. Sen åkte Muir in framför mål trots någons missnöje. Och så åkte Peter Andersson på en till tackling. En buande publik och ett nacksving av Hasse Jonsson. Sen åkte Andersson på en tackling till. Sen var matchen slut och det regnade ganska mkt i Hörnett.
Bah, te är väl förmodligen bland det värsta som finns. Nä, hä snacka vi starschkvarärn på lörda. Kansch dä bli en skvätt kaffe däri klaringa, va vet fäl ja?
En sak är säkert, och det är att jag missar min första match ikväll, ja, såvida inte Björn lyckas övertala mig att åka då, men chansen är nog överhängande att åtminstone jag men kanske både Björn och jag (samt allt annat löst pack som brukar hälsa på när det är hockey) följer matchen från min soffa.
Är det säsongen första icke fullsatta Kempis man kommer besöka i kväll?
Klockan 13.00 fanns det 20 sittplats och 300 ståplats till försäljning om man skall tro modohockey.se. Tråkigt om så vore fallet, hade varit roligt att kunna stoltsera med att publiksnittet fortfarande varit "fullsatt".
Dragan 2k: Annars kan du ju alltid lyssna på Frölunda-Luleå på Hockeylive. Bättre än ingeting.Fast det är klart, man blir ju så nervös av att lyssna på radion.
Ja, det skulle vara roligt att höra den mullra (?!?!) ner för läktaren när MODO får PP. Men det blir väl hockeyvarianten av Markoolios "In med bollen i mål" som vanligt, tyvärr.
Kalle K: Om jag inte missminner mig så blev det (tyvärr måste jag tilläga) reducerat till max 2 icke EU-spelare inför denna säsong. Och nu när flera nya länder blivit medlemmar i EU är det ju i praktiken bara spelare från Kanada, USA och Ryssland som påverkas av detta, själv hade jag gärna sett fler nordamerikaner i serien för de har ett härligt "go".
Poffa: Absolut, hoppas verkligen att Muir får fart på skyttet från blå och att även de andra backarna ser och lär (även om Enström inte har i PP att göra överhuvudtaget). Damgaard har ett bra skott när han väl använder det och även Hedin. Det är just det här med att använda skottet och inte lägga pucken i hörnet alternativt småpassa fram och tillbaka i två minuter. Kul att fler än jag har börjat anamma Bajens ramsa förresten, kanske nåt för klacken att sjunga i PP? ;)
Poffa: Ja men regeln med maxantal icke EU spelare gäller väll fortfarande? dom flesta "bra" NHL spelare som kommer ifrån Europa spelar ju i någon liga redan, sedan så är det jänkare och canadicker kvar och då får du väll in max 3 stycken per lag om jag inte är ute och cycklar.
Poffa: Haha. Önsketänkande. Tyvärr så får ni ingen draghhälp av Roger Öberg utan det är enbart Lidköpingsdomaren som blåser i tid och otid ikväll för er del.
Ha! Vi har fått Ulrik LIndh. Det har inte ni...och var glada för det.
Tänk om Muir skulle kunna hjälpa de andra att intala sig detta. Mer skott är ett måste. Just nu är det pinsamt att se hur Enström, Damgaard, Hedin och Timander allt som oftast väljer att lägga pucken ner i hörnet eller som en passning då de får chansen i PP.
Bygg spelet kring skott nu, åtminstone i den ena PP-femman. Där skall vi ha Muir som skytt, kanske med Damgaard som andre back. I den kedjan ser jag gärna spelare som vågar stå framför mål, typ P Öberg eller Wennerberg. En passningsläggar i form av Foppa eller Svarten och så en utpräglad målskytt, typ Salle.
Den andra PP-femman lär väl byggas upp kring Sedinarna, Weinhandl, Pierre Hedin och Timander. Där lär det väl bli en massa passande och duttande, förhoppningsvis så lossnar det även för dem. Vad jag INTE vill se är Muir i den femman, där kommer han aldrig att få utnyttja sitt fina skott.
Speciellt många spelare lär det nog inte komma i januari. Någon enstaka kanske, men att ta in hela femmor skulle nog inte fungera. De har knappast tränat ihop, de har ingen matchträning och det skulle kosta multum.
Att konflikten kommer pågå hela säsongen är för mig ett faktum. NHL och NHLPA skall träffas den 17:e januari, dvs efter det datum som man från klubbarnas håll sagt är sista datumet för att starta upp en säsong.
Det som möjligtvis kan hända är att man kommer fram till vad man skall göra med nästa säsong, dvs 05/06.
Poffa: HV gick aldrig ut och sa att man inte skulle plocka in någon NHL-spelare. Bara att det för tillfället inte var aktuellt, men att det inte var uteslutet, typ.
Håkan Loob är däremot en lika stor hycklare som vanligt. Karln är ju fullständigt patetisk!
Jag är lite orolig för hur det kommer att kunna se ut när tranferfönstret öppnar igen. Kanske ännu mer för när samma sak händer i januari. Kommer hela femmor att inhandlas då när kostanaderna har sjunkit i och med att det inte är så lång tid kvar av säsongen? På ett sätt kul med mycket kända namn, men lite konstigt kan det ju kännas att det inte är samma gäng som avslutar säsongen jämfört med det som började densamma.
Fast i och för sig så kommer ju NHL-spelare som mest glassat det senaste halvåret inte att vara i sin allra bästa form då. Om nu konflikten pågår fortfarande.
Poffa: Fotbollen kanske kan vara något fast om sanningen går fram så väljer jag aldrig fotboll före hockey oavsett vilka som spelar. Det blir nog zapfestival i TV soffan med start klockan 19. Har till och med tränat upp zappfingret under gårdagen. Viss träningsverk men räknar med fit for fight under kvällen.
Inför säsongen gick HV och FBK ut och sa att de skulle minsann inte förstärka, det vore förödande för Svensk hockey och MODO och Frölunda var ju värsta sortens lag som var beredda att ta in drivor med spelare.
Färjestad har så här långt knutit Christian Berglund, Sheldon Souray och Zdeno Chara till sitt lag. Nu väntas man knyta till sig Mike Comrie då transferfönstret öppnas i börjanpå november.
HV har stått emot något längre, men har också de gett upp. Bosse Ahl skall opereras och lägga av med hockeyn, så man väljer då att värva NHL-målisen Brian Boucher.
MODO - Malmö, nä den kommer vara tråkig. MODO är inte bra, Malmö ännu sämre.
Brynäs - Färjestad, hur kul är det att se Brynäs bli smiskade om och om igen?
HV 71 - Djurgården, HV är dåliga, Djurgården inte något bättre.
Jag föreslår istället, Mitt liv som död klockan 20.00 på SVT 1, eller fotbollen på Kanal fem. Semifinal i Svenska Cupen, Hammarby mot laget som inte kan vinna mot Giffarna.
Poffa: En mycket svår match är det definitivt även om vi i expertpanelen tror/hoppas på vinst. Intressant dessutom att se hur Mora klarar av Linköping i Cloetta Center.
Nu till den stora frågan: Det är match ikväll. har ingen biljett till Frölundamatchen. Följande matcher visas på TV: HV71-Djurgården, Brynäs IF-Färjestad BK samt MODO Hockey-Malmö Redhawks. Vilken match ska ses och varför?
Jag måste säga att det är underbart att se Paradiset varje gång man går in i MODO:s GB. Härlig banner med ett vacker motiv. Man verkligen längtar dit, tur man får fara dit i kväll.
Den mest osäkra matchen i mina ögon är ju den däringa matchen som spelas nere i Götet. Frölunda kommer närmare och närmare en förlust (under ordinarie tid), frågan är bara om Luleå är laget som skall bistå med den hjälpen.
Egentligen borde väl Scim sköta det här, då han verkar ha större framgång med sina spel än vad jag har. Men nu skall jag använda mig av hans spelsätt så får vi väl se hur det går. Därför har jag gjort en fyrling med lågt odds och stort hopp.
Jag kan skicka upp en dröse med batterier så du kommer igång igen....