1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 505617 inlägg · 4189 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
KB:
Gradin är på köpjakt!!!

Rytter: Jo, exakt. Tycker vi har en ganska fin stomme för både SHL och eventuellt fortsatt spel i HA.

KB:

Både EJK och AP skulle nog kunna spela tredje/fjärde i SHL ifall vi går upp, sedan Dickinsson 2:a och en ny centerstjärna till första.

Gillar att Hinken/Karlin prioriterar centersidan.

Keriksson: Tror EJK skulle fungera utmärkt i en tredje-/fjärdelina i SHL. Gillar förlängningen.

{9315}:

Fördelen med kontrakt över 1år på stjärnorna är att 1) ingen annan klubb i samma serie kan fläska på och köpa över dem (som HV gjorde med Vessel från löven) och 2) har de ett gällande kontrakt så spelar det med modo i SHL om vi går upp, kan hindra att SHL klubbarna signar tidigt eftersom de kan tappa spelarna i april/maj. Kan vara därför vi faktiskt fick behålla många, de satt på kontrakt och vi var en riktig utmanare förra året, då avvaktade SHL och lyfte in andra de var intresserade av och platserna tog slut.

Så jag tycker Hinken jobbar rätt, förläng tidigt och gärna 2år med de spelare som man kan tänka sig ha med sig upp till SHL samt gärna har kvar som stjärnor i HA.

Hinken säger att Woods har kontrakt om vi går upp, trodde han bara hade 1år kvar och det gick ut 2023.

jonsson: Enda sättet att få behålla Woods är att gå upp till våren. Kommer inte bli upprörd att se honom lämna om vi inte går upp dock, förstår att det kommer bli så att han får chansen någon annanstans. Två år är lång tid i samma klubb numera för utländska spelare och han är värd att få spela i SHL, hoppas bara det blir med MoDo.

EJK kommer nog vi få behålla, är knappast någon som SHL klubbarna rycker i, däremot en bra allsvensk spelare.

KB: hinken gillar det här med att skriva kontrakt tidigt, finns väl egentligen ingen nackdel till det även om kontrakt inte är mycket värt när det kommer shl-klubbar

gissar att op, nordin och nygren ligger nära till hands för nya kontrakt, sveningsson får jag ingen riktig känsla för vad klubben tycker om

woods, bernhardt, dickinson lär vara förlorade. letterna ingen aning? och tex får vi helt enkelt vänta och se med

jonsson: Vi går upp i år.

EJK två år till!

Mano: Riktigt bra förlängning isåfall.

jonsson: Man är väl inte för kreativ om man tolkar de senaste inläggen från Modo i sociala medier som att EKJ har förlängt kontraktet. Vi lär väl snart få reda på det.

Ingen högoddsare men flertal klubbar är ute efter Woods inför nästa säsong, Skellefteå bland annat.
Så vad sägs om att ta steget upp då?

Monno: Fin lösning ändå. Norén har ju överträffat alla förväntningar och Berg borde vara spelklar nu.

Hade varit riktigt bra om Styf kunde fortsätta få speltid i en annan klubb framöver. Skulle dock föredra om vi kunde plocka tillbaka honom innan fönstret stänger.

Majbrasan: Hugo lånas ut till Hästen minst 2V. Är nog bra för alla parter det.

Robin Ztorken L:

Skit i HV nu Sam. Kom hem till Övik och till MoDo, lira med Marenis vetja.

Markus1212: Jag tycker vi ska ge Marenis en riktig chans genom att flytta upp honom i första, Dansken gör inte mycket nytta där.

Mattaeuz: lurar på om jag måste såga Marenis också eller om jag ska lämna det till Sanny och Svensson 😹

KarateKing700: exakt. Snacka om svar på tal. 2 mål på 15 min :D

Att fimpa sveningsson som jag anser inte ens är första namnet som ska lämna om nån ska få gå, det känns dumt.
Han va vass under slutspelet ifjol och jag tycker han kan vara en spelare som kliver fram när det behövs nu har han likt andra spelare i laget startat svagt. Jag va först inne på att man skulle behålla Aagaard i första men i ärlighetens namn vill jag ha tillbaka honom i andrakedjan för att den ska börja funka igen… vi behöver en ytter till första känns det som och sen få igång vår andrakedja.
Marenis måste måste måste börja producera mål snart, vet inte vad det sitter i men tycker han gör det svårt för sig själv och tyckte både i första och andrakedjan att man inte har honom som den klara ”skytten”

Skulle Sam bli fri från HV71 så tycker jag absolut man ska testa honom i första med dicken och Woods men jag tror att vi kommer få se en ytter in först och lägger mina slantar på att denne kan vara Halbgewachs i Växjö som producerat dåligt. Men skulle va spets på HA nivå.

Bara för att avsluta tjurigt med så är jag inte imponerad av Daniel Mannberg, jag tycker man ska testa att eventuellt plocka upp OP i tredje med Södergran och AP för att få en ”bulldozer” kedja

{9742}:
Det jag kan tycka är hans problem för tillfället är han tar för lite skott, men det är han inte ensam om generellt så tar laget avslut för sällan. Det passas en extra pass, lägen väntas bort vilket är ett beteende som kommer till och från kommer säkerligen rättas till. Sen håller jag inte med om att andralinan är för dålig, de skall få snurr i anfallzon och lämna över till förstakedjan så de kan få teka i offensiv zon vilket de lyckas med.

Tror det är därför tredje och fjärde kommer undan kritik lite enklare och får bättre betyg i allehanda. Deras uppgift är antingen stressa fast motståndarn eller få ut den ur försvarszon vilket man i regel lyckas med oftare än man misslyckas med. Inga större krav på att skapa framåt heller.

Hem med Sam som får centra i andra, in med en ytter i första.

{9742}: Tycker att han är alldeles för obeslutsam. I slutet av fjolåret åkte han massor av skridskor och hade fart in i situationer. Nu är han tveksam och nästan bromsar in. Han petar med klubben istället för att utnyttja sin fart.

Marenis är väl otränad eller lider av sin skada. Ingen fart på skridskorna och kör lite sitt eget race. Man hoppas väl på att hittar kemi med EJK och Svenningsson, men själv ser jag hellre en test med AP och Södergran. Där skulle Marenis få mycket puck och kunna få spela svårt, för AP och Södergran kan gräva fram den igen.

Markus1212: Fimpa Svenningson? Ståplats i cement 100 meter från arenan alltså, näe, tror fortfarande han gör hockeyallsvenska slutspelets sista mål

Markus1212: Sveningsson är stundtals kass defensivt och har försvunnit mycket denna säsong men det har hela andra kedjan gjort för att inte tala om Marenis och EJK.

Dessutom ska man komma ihåg att Sveningsson var den forward som gjorde mest mål för oss i kvalet förra året. Så ne Svennis ska vara kvar

{9315}: Ja, förstår inte den här besattheten av att skeppa spelare. Håller med om att det nästan ska in två nya forwards innan vi ens behöver tänka i de banorna.

Markus1212: finns ingen anledning att göra en tunn forwardssida tunnare genom att göra sig av med sveningsson, vi får vänta till det blir förstärkning först och om det ska sparkas någon ska det nog gärna in med åtminstone två

I en annars rätt stendöd ”ryktesmässig” spelarmarknad, så verkar åtminstone denne vara klar för Västervik.

Efter att ha sett samtidiga matcher så känner jag att det börjar snart vara dags att låna ut alternativt fimpa Svenningsson! Snacka om att bara försvinna i matcher! Att vänta och vänta på det som aldrig kommer komma….

Foldron: En röka-på-kille?

Foldron: du verkar ju vara en rolig prick!

Nucky: Att göra sig löjlig över ett namn!

KB: Hans föräldrar är nog MP:are😆

Rytter: Skulle förmodligen vara en dålig idé för Gradin också. Han har precis återvänt till Sverige och seniorhockey för den delen. Nu har han chansen att få spela väldigt mycket och i en ledande roll den här säsongen.

Foldron: Vilket namn!

Ny spelare i J20, Love Green från HV71

KB:

Känns väldigt konstigt att signa redan nu, att han finns på en lista med spelare man bör följa är en sak.

Men han är rätt oprövad, och vi har ju alla sett hur spelare kan inleda bra för att sedan tappa. Oscar Öhman var ju en annan som inledde bra men sedan fick det svårare kommande år.

Poängmässigt har han överraskat helt klart.

Donald: Brynäs vill tydligen köpa loss Anton Gradin alternativt plocka in honom till nästa säsong. Enligt Aftonbladet. HV71s nyförvärv som kanske är på väg bort är Rasmus Bengtsson.

"Brynäs jagar succéspelaren Gradin
Att göra bra ifrån sig i Tingsryd brukar vara ett bra skyltfönster om man vill ta sig till SHL.

Flertalet spelare har gjort succé i den lilla småländska klubben och spelat till sig ett kontrakt i Sveriges högsta liga.

Anton Gradin, 22, har gått fram som en ångvält i hockeyallsvenskan i höst och öst in mål.

Nio poäng totalt och sex mål på tio matcher i ett bottenlag inger respekt.

Brynäs gillar vad de ser i ?Hinkens? grabb och vill få loss honom från hockeyallsvenskan. Antingen redan nu eller till nästa säsong."

Gradin är högerskytt och skolad i både Zug och i moderklubben Modo, där pappa Henrik är sportchef.

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/bgg95k/brynas-vill-kopa-loss-malspruta-klasen-med-hoga-lonekrav

leo: I maj 2023 när vi har fixat Shl kontraktet med 4-1 i matcher mot löven köper vi loss Karlqvist. I klubben i hans hjärta landar han på 85p säsongen därpå. Är alla med på det?

leo: Han skadade sig ganska rejält och verkar fortfarande dras med något.

Gavelo: alright, stämmer väl säkert. Jag förväntade mig att han skulle ha skördat mer poäng med tanke på hur gott alla SAIK fans pratade om han förra säsongen.

leo: Blir till 99% En återkomst i Saik, dom uppges leta förstärkning nu när man förlorat 5 raka och man har tagit kontakt med en gammal honom.

Adam Mascherin utan klubb. Skulle kunna vara något!

www.eliteprospects.com/player/240112/adam-mascherin

TickledDonkey: Ähh här finns inget att dölja. 🤪
Är ju lite match i matchen med Karlin vs VIK och brukar åka på ett gäng VIK matcher per säsong. Denna har det varit skralt inledningsvis dock. Själv har man lite sympatier med Västervik då man är uppvuxen här i kommunen. 👍

Sputnik: Om man vill vara anonym på forumet, är det inte skitdumt att skriva att man ska till Västervik och se hockey då?😂😉

{9682}: För tjyven!! Hade ju inte alls koll på vilka Västervik spelar mot ikväll. Har ju bara drygt 2 mil till Västervik. Blir en spontan resa och kolla in VIK vs Modo ikväll!

Sputnik: Det är nog sunt att ligga lite lågt i en sån jämn serie. MoDo är ju inte på fast mark heller om de skulle snubbla upp till SHL. Klubben har ju ändå varit så smart att lägga en strategi där det får inte bli så stora djupdykningar om det inte går vägen. TIK har dock en bra lojal ryggrad idag vilket kommer att bli otroligt viktigt.

Sputnik:
tycker det lutar åt 8-10 för er

{9682}: Sen skall jag inte vara för kaxig och ropa hej än för Timrås del. Vi kan ju fortfarande hamna i kval med. Men jag känner vi fått ihop spelet och lagdelarna så pass att vi borde kunna gå för ett play in i allafall.

Sen är Johansson i mål ruskigt bra och om vår målvaktssida var utdömd på förhand så är det ett utropstecken i dagsläget. Snarare är ger jag vår målvaktsduo i betyg 4 av 5 Stenhårda Icingpuckar. 😉

Sputnik:
Tror Oskarshamn kvalar, inte för att de är dåliga men känns som bensinen inte finns där på samma sätt som förra gången. Lag nr 2, ja Malmö men de kanske reder ut det men tänker Malmö i nuläget.

{9682}: Nej det är en hårfin balans det där. Själv tycker jag ni skall gasa nu när jag tycker ni har förutsättningar med en bra grund i laget! Visst DIF satsar på men är inte oslagbara.

Det skall väl i så fall vara att nästa säsong så lär det inte alls bli lika mycket slagkraft i laget som åker ur SHL denna gång. Tror inte HV åker ur då de har en rätt bra högstanivå.

Åker Typ Malmö, LHC eller Oskars ut så är vägen vidöppen nästa säsong! LHC är ett sånt lag som lär få kämpa med ekonomin för att inte konka ärligt talat. Det viskas ju om att det nästan är ett måste för dom att gå till slutspel för ekonomins skull denna säsong till och med.

Sputnik: Ja, det finns fans som tror att MoDo ska spara pengar genom att kittla Widebro vid jul och dyka upp först i januari med en full men sliten plånka. MoDo behöver kanske inte gå upp till våren, det rullar på ändå med miljoner in. Samtidigt så kan det försvinna toppspelare, publiken ledsnar efter utebliven satsning. Hoppas MoDo vet vad de gamblar med. Gillar ledningen och allt i klubben idag, så förtroendet finns där. Bra signaler från Gradin att det finns utrymme för 3 nya lirare. Vänta inte för länge bara....

« · 2403345 · »