MODO Hockey - Djurgården 2011-02-19
Ja, absolut. Men Timrå har gjort det grymt bra som har gått till slutspel så många år i följd.
Så sant som det var sagt. Fattas bara att vi blir slaktade av indianer i kvalserien.
Jag måste säga att jag är oerhört imponerad av Timrå. Ekonomiska bekymmer, extrem oflyt med skador och på pappret ett ganska mediokert lag, men tack vare en fantastisk lagmoral lyckas de kämpa sig till slutspel år efter år. Det är en seger för svensk ishockey att de lag som kämpar hårdast och visar mest hjärta skördar framgångar. Det var därför MoDo vann 2007. Nu visar man minst hjärta i serien och därför ligger man där man ligger.
Nej, MoDo har en hel del att lära av lag som Timrå.
När jag en bit in i 3:e lämnar min sittplats för att gå ut och starta upp bussen så möter jag Micke P. Vi nickar lite uppgivet emot varann och jag säger "du borde dra på dig grillorna och visa vad vilja och energi betyder". MP svarar med "ja, det är åt h-e".
Den meningen sammanfattar läget, tyvärr, alltför bra.
Det måste vara j-t skämmigt för de etablerade spelarna att det, återigen, är reserverna från j-20 som visar vilja, fart och stolthet att spela i A-laget.
Nä det är upp till veteranerna och vissa "Heart of Hockey" och INTE spela ned oss till AS. Sen kan dom pensionera sig hela bunten.
Hoppas Macke kan se förbi nostalgi och vänskap och rensa rejält i urskogen och låta nya unga plantor få chans att växa sig upp till himlen.
Det året Timrå gick upp vann vi 7 av 10 och ändå var det på håret .
Klarar Modo kvalserien i år hoppas jag att dom stänger ligan sedan!
Om vi åker ur får fan Sedinarna, Steen, Enström och Hedman lägga ned sina NHL karriärer och komma hem och ställa allt till rätta på en gång.
Redigerad kommentar
Den sorgliga sanningen är att inget lag passar MoDo i dagsläget.
HV och Linköping är bättre lag än AIK och kan spela helt utan press. Visst kan det gynna Modo men om jag skulle få välja motståndare kvarvarande omgångar skulle jag välja AIK varje match.
Jag är övertygad om att MoDo åker ut nu. Allt annat vore en bonus. Det finns ingenting som tyder på att han kommer kunna hänga kvar eller klara en Kvalserie. Ofarliga framåt, slarviga i egen zon, darrigt målvaktsspel och en inställning som är under all kritik (till exempel Pikkarainen på 0-1-målet).
Kanske är det i det långa loppet bäst ifall MoDo åker ur serien? Även om det kommer bli en stor ekonomisk smäll, så ligger MoDo ändå bra till geografiskt, nu när Botniabanan snart står klar. Sedinarna kommer säkerligen hem om några år och J-18 laget ser ju lovande ut. Förhoppningsvis kan de sparka all gammal skit och ta in lite kompetent personal. Duktiga juniortränare, målvaktstränare, öka kraven, förbättra marknadsföringen... Helt enkelt bygga nytt från grunden.
Dessutom drog han ju inte direkt till ett vinnarlag när han väl ville avsluta sin karriär. Han ville helt enkelt inte avsluta med en splittrad elitseriesäsong, han ville avsluta hos dom bästa, oavsett om det innebar 2 minuter, 2 matcher eller Stanley Cup.
Ofta är fyra lag inblandade inför sista omgången. En enda match kan avgöra. Ett Modo med allt att förlora känns inte övertygande.
Frustration?
Givetvis ville Forsberg spela på den högsta nivån, men det viktigaste för honom har ju alltid varit att vinna matcher. Det är i varje fall någonting han har tryckt en hel del på i intervjuer; hur roligt det är att vinna matcher ihop med sina lagkamrater. Det är väl ganska självklart att MoDo hade varit ett mer intressant alternativ ifall de hade legat etta i serien och Forsberg i lugn och hade kunnat experimentera med skridskon utan att det skulle rubba balansen i laget, än nu när man ligger i botten, utan hjärta och energi.
Forsberg skulle givetvis aldrig gnälla på att hans lagkamrater var för dåliga, men däremot har jag sett honom såga MoDos spel i till exempel Hockeykväll, där han har snackat om vilken dålig moral man har haft, framförallt när det handlar om att stå upp för sin målvakt.
När foten väl fungerade ifjol så lyfte Forsberg laget på nästan helt på egen hand. Hade foten hållt hela säsongen hade MoDo garanterat hamnat på en stabil slutspelsplats.
Redigerad kommentar
Efter 6 raka förluster och ett spel som påminner om korpen skulle till och med KB65 skrämma mig.
Att du tycker det det är enklare att möta HV och Linköping än AIK är bara så......
Den sjukaste kvartsfinalserien var den mellan Timrå & Modo när Modo senast gick till slutspel.
Om nu inte allsvenskans enda general manager ändrar titel till "spelare" innan dess och ordnar biffen..
Sawchuk: HV och Linköping skrämmer mig inte mer än något annat. Idag kan Dif åka upp och spela snortight då man inte behöver vinna och lyckas på så sätt neutralisera MoDo. Cluben och framförallt HV spelar inte defensivt på samma sätt vilket snarare gynnar oss. Det är värre att vi har AIK kvar...
Sedan lär man väl minst halvera publiksnittet.
För att man ska ta sig upp ur Allsvenska krävs enormt flyt samt en klockren satsning. Missar man första året kan man bli kvar hur länge som helst.
Han ville spela på den högsta nivån och trode att foten pallade för det.
Såg det så djävla mycket bättre ut ifjol när han och Marcus anslöt?
Lite skadeglad är vi nog nere i Medelpad, men om man ser nyktert på detta så är det förödande för Västernorrlandshockeyn om Modo & Timrå missar slutspel efter slutspel.
Jag förstår att Forsberg inte ville spela i MoDo när jag ser det här. På något vis känns det som att spelarna själva struntar i hur det går. De äldre spelarna lär väl lägga skridskorna på hyllan och importerna lär ju inte ha något problem att hitta nya klubbar.
Inte en sportsmössa.