RE-building the future 2011/2012
Men mest av allt så tycker jag att det var betydligt högre andel som spelade tufft på kropp, tidigare år så har det sett ut som att backarna bara markerat sin närvaro och petat lite med klubborna på träning.
Nu var det väl inte någon som smällde någon i sargen men jag menar att man tog upp kroppskontakten och närkamperna såg mera lik ut som de gör i matchsituationer. Detta tycker jag inte att man sett tidigare år.
qwertas: Ja, det var ungefär det jag och Frisco tyckte oss se igår, också. Man går närmare forwards och spelar mer rejält.
De sitter säkert i förhandlingar med en rad olika namn, kanske några från någon annan liga än AHL/NHL/Elitserien?
Väntar med förtjusning!
OT. Luleå ser ut att bli starka kandidater till guldet i år. Najs! Då blir det två norrländska lag i finalen ;)
Redigerad kommentar
Nikki Nine: Branko Radivojevic verkar få sparken från Spartak Moskva iom att de signat Marcel Hossa och därmed har en utlänning för mycket i laget.
Han lär ju gå till annat KHL-lag, dock.
MODO Hockey - Nyheter
Nikki Nine: Satan. Det innebär alltså att vi måste få tag på två ytterforwards, en center och helst en back till. Samtliga av hög kvalitet. På mindre än en månad.
Lättare uppgifter har jag hört talas om.
Ja, om vi inte vill låta Byström och Krüger alternera som fjärdecenter. Frågan är ifall det är en hälsosam utvecklingsmiljö att spela med Hedman och Forsberg, dock.
Jag har dock svårt att se det ishockeymässiga när det gäller Per just nu. Tycker att det är sorgligt att hans sjukdom nu påverkar hans vardag såpass mycket som den gör.
Vår meste lagkapten, tredje flest poäng genom tiderna, flest assist genom tiderna och flest matcher genom tiderna.
Tack för allt!
Tror dock inte att spelaren Svartvadet skall behöva bli så fruktansvärt svår att ersätta, jag hade inte klagat över en fjärdekedja som ser ut såhär:
Byström/K-fop - K-Fop/Byström - Westin
Tokfloppar Ryno däremot kan det kansek bli lite väl tunt på centersidan.
Gustafsson: Philip är ju back, så det är Henrik vi pratar om :)
Dock säger ju de där kedjorna egentligen inte så mycket, mer än att de verkligen vill ge Ryno och Samuelsson Jr chansen, i och med att två "forwards av Susse-klass" skall in.
Martin S: En intervju med vår nya backup-målvakt hade jag tyckt varit intressant, tror knappt jag vet hur han ser ut ens.
Redigerad kommentar
Jag tror att OM Ryno håller så kan en kedja med honom, Dicken och Nicky D vara väldigt bra, även fast många vill ha Nicky D i en tredjekedja. Vi får inte glömma att han faktiskt var näst bästa målskytt förra säsongen och medan jag förstår tanken bakom MAD-kedjan så kan jag inte hjälpa att tycka att Nicky ska spela högre upp, med bättre spelare.
Med Madsen och Andersson kanske man kan spela Byström eller annan junior med hyfsat försvarstänk? Det skulle bli en rejäl tvåvägskedja ändå tror jag.
Skröder-Sundström-X
Axelsson-Ryno-Danielsson
Madsen-Andersson-Byström
Hedman-X-Forsberg
På backen kanske det inte är helt omöjligt att vi kan få låna Philip Samuelsson? Pittsburghs organisation börjar få en hel del backar som ska ha speltid, och Philip kanske utvecklas mer i Elitserien? Skulle åtminstone vara en billig lösning och som skulle skapa en viss konkurrenssituation samtidigt som vi ger de yngre spelarna chansen att få spela.
Tollefsen-Meyer
Pöck-Ahnelöv
Samuelsson-Hersley
Westin, Byström, Bohman, Larsson
Lite riskfyllt kanske, beroende på var Ahnelöv och Hersley står.
Slänger med en intervju med Uffe som jag fick bubblad av T T. Jag blir nästan lite kär i Uffe när jag läser detta citat:
"- Jag gillar snabba spelvändningar eftersom det är ett väldigt effektivt sätt att spela hockey på. Sedan handlar det mycket om att ta kloka beslut, spela intensivt och jobba riktigt hårt för laget i varje byte under hela säsongen. "
Redigerad kommentar
"Team buildning tonight! Gonna have o great night with the boys."
Någon som vet vad detta handlar om? Finns ju olika sorters "team building" om man säger så...
På tal om Hari, hur har han sett ut på träningarna och är det någon som egentligen vet vilken roll han är tänkt att ha i vinter?
Redigerad kommentar
Isträning dag 3 - YouTube
hockey.expressen.se/elitserien/1.2517470/samuelsson-skulle-kunna-handa-nagot
Kom igen nu macke, ge tuff-uffe lite mer material att arbeta med!!
Det vore helt fantastiskt om man kunde få se MoDo prestera full fart i varje byte i varje match. Publiken skulle öka. Folk vill se spelare som ger allt. I relation till det hoppas jag att de spelare som återstår att värva (3 forwards?) kan bidra med lite finess och artisteri..
En kort rapport från dagens träning:
Två timmar lång träning där spelarna tränade 1½ timme. Ett gäng kom in lite senare än övriga, men fick stanna kvar när de andra lämnade. Under tiden det var fulltaligt på isen så kördes det en hel del två-mål, både 5-5 och 4-4. I den senare delen var det ett direkt krav att en back alltid skulle följa med forwards framåt.
I övrigt handlade det mycket om tempo och avslut. Mycket skridskoåkning innan man går på avslut. Man drillade även backarna i en övning där pucken dumpas i kortsarg, back jagar hemåt och en eller två forwards pressar backen. Övningen gick ut på att få ut pucken ur zon på ett kontrollerat sätt.
Dick Axelsson är uppenbart hämmad av någon skada. Han går inte för fullt i skridskoåkningen och han grinar illa hela tiden. Dessutom utför han en hel del stretching mellan övningarna. Det ser ut som om det handlar om en skada i nedre delen av magen, ryggen eller bäckenet.
Ryno ser pigg ut. Båda bröderna Samuelsson deltog i träningen, idag. Det förvånar mig inte ett dugg om Henrik Samuelsson kommer ta en plats i A-laget, trots att han bara är 17 år. Mycket fin skridskoåkning, stabilt spel och kvicka händer. Hersley är ingen stjärna defensivt, men har fina kvaliteter offensivt. Bl a skottet får mig att hoppas på att hans roll blir sjätte-back i spel 5 mot 5 men med mängder med istid i PP.
Masken drillar målvakterna, hela tiden. Pratar, berömmer, tillrättavisar och förklarar. En njutning att se, till skillnad från det mähä som var målvaktstränar ifjol.
Låta? Jag tycker att MoDos träningar i regel har sett ut som allmänhetens åkning. Undantaget var när Foppa var med och tränade, då smälldes det på lite mer, men i övrigt tycker jag att det brukar se tämligen mjäkigt ut.
Nu bor jag ju dock inte Övik, så det är möjligt att jag har fått en felaktig bild.