RE-building the future 2011/2012
Som jag ser det så är det för att se hur Hannula håller och ifall det kommer något bättre längs vägen. Perfekt.
Det skålar vi på. Härliga tider och Djurgårdarna är lite sura. Ännu bättre!
Det låter mycket bättre. I sådana fall är jag försiktigt positiv. Men varför kan de inte meddela detta på hemsidan? Bedrövligt.
(Nej jag tror inte att någon seriös sportchef skulle öppna upp för en sådan blunder.)
Nikki Nine: Funkar det inte med Hannula har vi hamnat så långt in i serien att ett artistkontrakt kan skrivas med eventuella höstförvärv. Alltid något.
En rolig grej som jag läste i Aftonbladets kommentarer är att de kallar oss "Lilla DIF" nu då vi har så många ex-difare i laget.
Kanske ett "DIF, Modos farmarlag!"-Tifo för att ge tillbaka.. lite skämtsamt sådär ;)
Känner mig jävligt off, när man missar kvällens Modo-nyhet på det här viset.
Hannula är ingen favorit för min del. Men är han fri från skador och hängskalle kan han bidra med mycket. Skulle han inte passa in i truppen så är det 12 matcher långa kontraktet helt rätt väg att gå. Visa att du kommer bidra, eller bara dra.
12 matcher in i ES, då är vi exakt mitt i oktober. NHL har pågått i 9 dagar och de spelare som inte får NHL-kontrakt har börjat titta åt öster, på den europeiska scenen.
Det enda som irriterar mig är att man inte skriver kontraktslängden på hemsidan. Det är för dåligt, helt enkelt.
Tänkte ge ett litet tips här. Om man vill visa en specifik händelse från ett youtube-klipp, är det bara att spola fram till den rätta tiden, högerklicka i bilden och välja "Copy video URL at current time".
Skröder och Sundström lär få spela tillsammans. Detta kan vi slå fast. Det verkar som att de vill ha en rivig högerfattad kille där (oavsett vad man själv tycker om det), nu har vi tre stycken i Danielsson, Samuelsson och Hannula.
Vidare ska vi ge Dicken största möjliga utvecklingsmöjligheter, och då behöver vi hitta en bra center och en bra målskytt till honom. Danielsson känns ganska logisk här. Men centern? Andersson känns inte riktigt som att han räcker till i en förstakedja som ska producera som tusan. Men han är också nästan det enda valet, om man inte vill ha Schremp där.
Jag vill ha Schremp med Dicken till att börja med. Schremp är inte bara en one-trick pony som bara kan dribbla, utan en smart center med bra spelsinne. Bör alltså kunna hålla en del i pucken tillsammans med Dicken, medan Nicky D letar efter öppningar.
I tredjekedjan är vi nog ganska överens om att Madsen och Andersson ska spela, men tredjelänken? Skulle inte Hannula kunna göra den kedjan ganska giftig?
Då står vi med:
Axelsson-Schremp-Danielsson
Skröder-Sundström-Samuelsson
Madsen-Andersson-Hannula
Hedman-Byström-Forsberg
Med Janos Hari som en riktig joker.
Jag gillar inte den där förstakedjan; Tre spelare som alla är mer eller mindre katastrofala i det defensiva arbetet. Axelsson och Schremp är puckkåta, samtidigt som Danielsson skjuter på allt som rör sig. Nja. I sådana fall skulle jag plocka bort Danielsson och stoppa in Madsen eller Andersson istället.
Skulle vilja jämföra honom med "Alf", fast dubbelt så bra.
Kanon med try-outs på finnen, Ryno osv, men det ska nog inte dras till överdrift, anser jag.
Näe, skadebenägenhet, ålder och allt därtill får herr Näslund väga in på förhand och erbjuda lön därefter helt enkelt. Om det nu ska bli något av, känns det som.
Jag tycker Näslund gör rätt.
Skröder, Sundström, Schremp och Axelsson är i mina ögon givna. Ska man sätta Schremp med Axelsson (vilket jag inte gillar då båda är för lika och de bara finns en puck på banan) så måste man nog ha en defensiv kille som Andersson med dem. Skröder och Sundström ska ha en puckskicklig kille bredvid sig så Skröder inte får fel roll. Han ska slippa ha mycket puck och ska koncentrera sig på det han gör bäst.
jag köper dit resonemang i nuläget till en viss del, men jag är inte helt överens!
skröder gör visserligen sina poäng, men ifjol var nog merparten i PP och i de vanliga spelet var han stundtals riktigt dålig så jag tror inte det finns några givna kjedjor än utan att det kommer man få labborera med säkerligen upp i dom första 10 matcherna för att se på vilken niva alla hamnar.
Just nummer två vill jag undvika. Jag vill inte ha en Skröder som åker omkring och letar öppnande passningar eller som ska åka upp med pucken. Jag vill ha en Skröder som låter Sundström och en spelare till sköta den biten, medans den gode norrmannen söker sig in framför mål eller på annat sätt gör sig beredd på direkskott eller returer.
Tillsammans med Danielsson så hamnar Skröder därmed i fel roll. Ok att inte Axelsson bär pucken från egen zon till anfallszonen som Zucarello, men han kan slå de där passningarna som Skröder sökte. Han kan dra en gubbe och få skottläge med en skymmande/styrande Skröder.
Jag förstår verkligen inte problemet med att ha Dicken och Schremp på isen samtidigt. Ja, de vill ha puck och är fruktansvärt kreativa med den. Det är ju jättebra! Då finns det någon att leka med på isen, någon som kan ta bort en extra markering och någon som kan förstå hur man tänker. Motståndarna får ju ett jätteproblem då båda två är skickliga med pucken och kan göra sin gubbe, men också slå fantastiska passningar. Har vi dessutom Danielsson som gubben i lådan med hans fantastiska skott så blir det ännu jobbigare.
Du säger att Danielsson är en kompletteringsspelare. Jag tycker att han kompletterar dessa två utmärkt. Snabb, rivig, älskar att skjuta. Jag vill inte ha en Danielsson som åker omkring och letar öppnande passningar eller som ska åka upp med pucken. Jag vill ha en Danielsson som låter Axelsson och Schremp sköta den biten, medan den gode svensken söker sig in framför mål eller på annat sätt gör sig beredd på direkskott eller returer. ;-)
Tar man bort Dicken och sätter dit typ... Andersson så tar man bort väldigt väldigt mycket offensiv kraft från den kedjan. Don't get me wrong, Andersson kan bli väldigt nyttig för vår klubb men han kommer nog aldrig vara en ledande offensiv spelare som kan göra upp emot 40 poäng. Samma om man tar bort Danielsson och sätter dit Andersson. Man tar bort den offensiva punchen.
Nej, har vi Dicken-Schremp-Danielsson så får vi en riktigt bra förstakedja. En leading line. Har vi Dicken-Andersson-Danielsson så känns den sådär, va? Ingen kedja som man känner "oh shit, nu kommer det att bli mål" eller "dessa killar kommer ligga i toppen av poängligan".
Det kan vara värt att prova, men det är inte bättre att förlora med 6-5 än att vinna med 1-0.
Jag förespråkar också ett smart försvarsspel, men man måste göra mål för att vinna matcher :)
Det är ganska uppenbart att det kommer att vara en högerfattad kille med Skröder och Sundström, tyck vad ni vill om det. Men vad blir det över? Jag tycker till skillnad mot J F K att Danielsson är för bra för tredjekedjan och har hellre Hannula där. Schremp och Dicken ska självklart spela i de första två kedjorna med bra kedjekamrater för att få ut det mesta av sitt kunnande.
Det förvånar mig inte ett dugg om våra två förstakedjor ser ut på följande sätt när vi startar ES-säsongen.
Axelsson - Schremp - Danielsson
Skröder - Sundström - Hannula
Värvningen av Hannula känns så extremt inriktad på positionen bredvid Susse och Skröder att jag inte ser en annan startplats för honom. Att man dessutom rullat på centrar mellan Axie och NikkiD får mig att tro att vi väntar på Schremp för den positionen.
Om det sedan är det mest optimala eller inte, det är jag inte man nog att svara på.
Utgår man från det är två andra forwardsplatser givna, det är Madsen och Andersson i tredje. Vem som blir deras lekkamrat är mer osäkert, men min gissning är Hedman.
Och fjärde blir då veckans Mix av KFop, Hari, Samuelsson, Westin och Ryno (om inte Ryno blir ivägskickad).
Tolle C - SNYGGT. Där är en kille som kan bära upp en tröja med heder. Och vilket leende. Tolle 4 Prez!
Fan vad snygg bortatröjan var. En sån får det bli!
Jag tyck den ser bra ut ja
Nåja, det återstår att se hur kemin fungerar...
Salle: Riktigt snygg bortatröja, jag tycker iofs att MoDo alltid har haft snyggare bortatröjor än hemmatröjor.
Och Tellqvist och Forsberg har fått sina målvaktsmasker målade också, såg jag.
J F K: Jag skrev inte att jag anser honom som självskriven på den platsen. I alla fall var andemeningen att jag tolkar värvningen som att Modo (Macke/Uffe) har för avsikt att placera honom på den positionen.
Det baserar jag på uttalandet att Uffe gärna ville ha en högerskytt med Susse och Skröder, då han tyckte att en sådan passade bäst där. Och när man nu värvat en högerskytt, som i alla fall tidigare kunde göra en hel del poäng, så har mitt huvud lagt ihop 1+1.
J F K: Jag säger inte emot, vad det gäller MZA. Han var extremt väl lämpad som spelare bredvid Susse och Skröder. Men samtidigt, kedjan med Susse, Skröder och Morrison var inte så jäkla tokig den heller. Jag tror Hannula kan ta Morrisons roll, helt enkelt. I dagsläget tror jag inte någon annan spelare i Modo kan axla rollen som en ny MZA.
Att skapa ett topplag i ishockey kan ske på två sätt. Antingen kan man i samma mundering samla ihop ett lag av fullödiga spelare och nå ära och berömmelse, eller också kan man utbilda stadens eller platsens ungdomar och få dem att enträget och målmedvetet arbeta sig upp till högsta nivå. Det senare alternativet är det enda tänkbara i de flesta fall, och det är det vi ska titta lite närmare på.
Första laget
Det är till att börja med unga pojkar vi ska ta hand om. Grabbar vill i unga år gärna uppträda i gäng, och att komma med i ett ishockeylag tilltalar helt och fullt en 10-11-åring. Pojkarna vill vara aktiva och ha roligt, och det gäller att låta dem ha det. Men leken måste utveckla goda egenskaper. De unga talangerna måste upptäcka att lagspelet kräver ärlighet (regler ska följas och fusk beivras) och vakenhet - annars har man ingen chans att vinna.
Utvecklingstiden
När pojkarna har lekt och spelat ett år med klubba och puck utökas de tekniska och taktiska informationerna. Nu fordras att tränaren är kunnig, så att det grabbarna får lära är sådant de kan ha nytta av i framtiden. Men det får inte vara långa utläggningar, utan bara korta tips och sedan ska grabbarna jobba själva. För att underlätta för kommande års mer krävande träningspass måste disciplinen för bl a samlingssignalerna till dessa korta informationer vara perfekt. Att spelarna sysslar med annat när tränaren har ordet ska inte ske mer än en gång.
In i idrottens strömfåror
Och så vandrar våra unga spelare vidare. De bättre får plats i pojklag. hela tiden utvecklas pojkarna som spelare och lagmedlemmar och får lära sig spelets lagar och bestämmelser. Det som ishockeyjunioren får uppleva är jobbigt, men spännande och fartfyllt, och om ledaren kan se problemen ur grabbarnas synvinkel kan han tillfredsställa deras önskningar, samtidigt som han leder dem in i idrottens strömfåror. Tränaren måste i alla lägen ha klart för sig, att ska man intressera unga spelare för något, då måste man också själv vara intresserad.
Tidsplanering och tidspassning
Så har grabbarna äntligen lekt sig fram till den dag, då tränings och spel blir allvarsfyllt och krävande. De är nu mogna att träna rationellt och får klart besked av sin klubbledare att de har upphöjts till medlemmar av A-laget. Nu är det dags att samla gänget, som ska träna och spela tillsammans och bära klubbens färger. Nu ska man även ge klara besked om dagar och tider för träning, så att spelarna kan planera sin tid på bästa sätt. Dessutom måste det tydligt sägas ifrån, att den som är förhindrad att infinna sig till träning eller match, i god tid måste meddela detta till lagledaren, så att alla kan få besked om orsaken till frånvaron. Att spelarna passar tider är en annan sak man måste hålla styvt på. Det underlättar samarbetet för alla parter och ökar den allmänna trivseln.
Försäsongsträningen
Så är ishockeydansen i full gång. Vi vet att en hockeyspelare måste ha en förnämlig kondition, vara stark och smidig, ha god balans och precision, och allt detta måste byggas upp i god tid, långt innan det finns möjlighet till isträning. Och visst är försäsongsträningen något av svett, blod och tårar men tillfredsställelsen växer i takt med hårdheten i träningspassen och det känns skönt när ett pass är genomkämpat och överdragskläderna våta. Det finns inga genvägar till framgångar i det här gamet. Den som har goda träningsvanor har lättare att hänga med i den forcerade isträningen senare på säsongen. Höstträningen måste lägga upp så, att man framförallt lägger an på sådana rörelser som ökar styrka, snabbhet och balans på isen. Man ska med andra ord träna på barmark med tanke på vad som ska hända på isen.
Spaltutrymme i lokaltidningen
En ishockeyspalt i ortens tidning är en värdefull hjälp för tränaren i hans arbete. Om nu t ex lagens supporters får läsa i spalten, att laget tränar hårt och omsorgsfullt så vill spelarna gärna motsvara förväntningarna och lägger på ett kol extra i träningen. Så var det också när vi i MoDo AIK skulle införa daglig enskild träning med skivstång. Då fick man i spalten läsa om lagets stjärna som tagit för vana att alltid ha sitt träningsredskap tillhands under sängen. Och si, det dröjde inte länge förrän alla i laget var utrustade med varsin skivstång och dagligen tränade efter ett schema som de hade klistrat upp på väggen.
Fantasi är en viktig faktor
All tränings måste göras intressant och allsidig. Även försäsongens hårda slit kan med lite god fantasi varieras. När spelarna går till ett träningspass bör de ha lite av samma känsla som inför en festmiddag, då man är nyfiken på vad som kommer att bjudas på. Att leka med boll är alltid nyttigt för ishockeyspelare. Bollspel i någon form får därför bli en station i kvällens träningscirkel. Fingrar och handleder måste vara hårda som flinta. Hos någon byggmästare kan man alltid skaffa några tegelstenar som används till stärkande övningar för fingrar och händer. Av en cykelreparatör kan man få några gamla cykelslangar som används till nyttiga arm- och benstärkande rörelser.
Boardskivor istället för is
I tunga motlut och sandgropar testar man benstyrkan. På ett sådant ställe kan man anordna en "tjurighetstävling", dvs. grabbarna springer upp och ner tills bara en man orkar längre. Styrkeövningar med skivstång, snabbhetsövningar framåt och bakåt, på slätmark och i utförsbacke och smidighetsövningar blandas i rappt tempo. Tekniska färdigheter med klubba och puck kan man skaffa sig på barmark som täckts med boardskivor. Framförallt målvakterna kan öva upp reaktionsförmåga och känsla för pucken när utespelarna skjuter från det plana och glatta underlaget.
Regelbunden livsstil
När den rationella träningen sätter in är det av stor vikt att grabbarna får klart för sig att det är väsentligt att en idrottsman har regelbundna mat. och sömnvanor. Detta är ett ämne som snarast måste komma upp på "fikaträffarna" som bör förekomma varje vecka. En hårt träningsengagerad spelare måste ge akt på sina matvanor. Dels ska födan intagas regelbundet, dels ska den vara så sammansatt att den ger krafter att träna i önskvärd utsträckning. Det har visat sig att när hårdträningen sätter in fordrar kroppen mer föda men det förekommer att spelare då ersätter den kraftgivande, rejäla husmanskosten med näringsfattiga mellanmål. Blodvärdena sjunker och träningsfliten minskar. Då får man vädja till mammorna om extra köttransoner och späda på med järn- och vitamintabletter. Alla måste dessutom vara medvetna om sömnens stora betydelse för en idrottsutövare. Att tobak och sprit drar ner prestationsförmågan bör likaså mana till måttlighet i levnadsvanorna.
Annorlunda fjällsemester
För att få lite avkoppling och omväxling styr vi i MoDo på hösten kosan mot fjällen. Där finns härliga fjällbranter att sträcka ut på och har man tur kan man på någon högt belägen fjällsjö hitta årets första träningsplats för skridskoåkning. Då gäller det att framförallt jobba med baklängesåkningen och i MoDo AIK slet vi ohyggligt med den detaljen.
Svarta tavlan till heders
Ett välkommet avbrott i slavgörat på isen blir de teorilektioner som man lämpligen lägger in mellan träningspassen i anslutning till någon särskilt viktig match. Då lägger man på svarta tavlan upp taktiska ritningar och tidigare misstag diskuteras. Med en skioptikonapparat visar man lärorika klipp från in- och utländska tidningar eller går igenom egna små skisser och figurer om spelets taktik och teknik.
Säsongens förmatcher
Så snart åkskickligheten är acceptabel blir det aktuellt med träningsmatcher. Då bör man söka upp så svåra motståndare som möjligt. Att man får stryk en eller annan gång spelar ingen roll om man bara har lärt sig något för kommande seriefighter. Försäsongsmatcherna ger också fina möjligheter till experiment, men man måste komma ihåg att ge en lagdel som fungerar bra arbetsro och inte ändra på laget bara av lust att experimentera.
Den viktiga uppladdningen
Det är många faktorer som kan bidraga till att en match väger över år rätt håll. Inte minst viktigt är det som händer i omklädningsrummet timmen för nedsläpp. Vid en speciellt viktig hemmamatch samlas laget några timmar före matchen kring matbordet. Då vet man att alla fått mat i rätt tid och att den har varit lämpligt sammansatt. Sedan finns det tid för gemensam uppladdning som man bestå i bordtennis, film eller annan underhållning. Genom en omsorgsfull uppladdning före en fight kan man ge alla den känslan, att lagets egna förberedelser är bättre än motståndarnas och på sä sätt kan man skaffa sig trumf på hand redan före matchen.
Konsten att resa
För ett Norrlandslag är alltid avstånden något att ta speciell hänsyn till. Det fick vi erfara när vi stuvades in i sovvagnen på väg till en avgörande kvalmatch. Vi var helt enkelt inte tillräckligt tränade i att resa. Sömnen uteblev och spelarna kunde sedan inte slappna av på hotellet. Den gången räckte inte orken till men av skadan blir man vis. Erfarenhet på området skaffade vi oss året därpå under en resa på kontinenten där en segerrik turné skänkte många trevliga minnen och resandet blev en vanesak efter tre veckors kringflackande.
Tre Kronors betydelse
Om någon eller några av lagets spelare får förtroendet att skruda sig i landslagets mundering betyder det alltid mycket för de övrigas utveckling om man rätt anammar de lärdomar som detta ger. Landslagsspelarna får bli föredömen i spelskicklighet, träningsvilja och ambition och har de dessutom förmågan att dela med sig av sina erfarenhet blir de dubbelt värdefulla för sina lagkamrater.
Redigerad kommentar

Va fan får ni inte ligga eller va e de frågan om?! ;)
Attitydproblem hit å dit, de beror väl på vad man är i för grupp och vad man har för roll i gruppen!!
Axelsson som sägs ha haft attitydproblem förut visade inte de i fjol iaf.
hannula sägs ha haft det tidigare men de betyder ju inte per automatik att han har de i modo!!
Tuffuffe kan nog plocka ner dessa attityder på en bra nivå och vända det till gruppens fördel så kan denna vinter bli satans trevlig!!