Allsvenskan 2013/2014
mikenomad: Är backsidan bara en tvåa? När man jämför med övriga lag i Allsvenskan så tycker jag att den håller en bra nivå. Samtidigt så finns det frågetecken. Bergman tycker jag har visat kapacitet och trion Westin, Carlsson och Persson är alla spelare som klarar sig bra även högre upp i seriesystemet.
Frågetecknen finns för Moe, Stenqvist och bredde. Moe har många tunga säsonger bakom sig och Stenqvist har haft skadebekymmer. Helst skulle jag vilja att frågetecknen förvandlades till utropstecken, men det kan vara en orealistisk önskan. Däremot så måste båda visa att de hör hemma på allsvensk nivå, annars kan Timrå få försvarsbekymmer.
Visst, det finns några unga backar som säkerligen är benägna att ta en plats. Men med tanke på deras bristande rutin så kan man inte kräva av dem att de ska vara redo att kastas rakt in i hetluften.
Jag trodde aldrig att jag skulle skriva det här, men det hade känts bra att ha haft Dahlroth kvar i laget. Inte för att jag tillhör hans största fans, men då hade backsidan känts bredare och mindre skadekänslig.
Ovanför är inte mycket likt, AS har inga likheter med dåtidens andraliga. Vi har idag två högstaligor kan man säga, två proffsligor. Båda röner, med Svenska mått, ett enormt mediaintresse. SHL är naturligtvis storebror men AS är den kaxiga, obstinata lillebrorsan. Charmig och svår att ogilla, SHL kan ibland däremot bli lite väl korrekt och gråtrist.
Kontentan är i vilket fall att konkurrensen bland hockeyklubbar på elitnivå är idag så ohyggligt mycket större än för 15-20 år sen. Det är så många fler som trots avsaknad av spel i högstaligan ändå har skaffat sig anor och anseende och bedriver en proffisionell verksamhet.
Dream Team:Helt rätt ,det har varit många säsonger man inte hoppat högt av.
Ett år var Sollefteå bättre så visst mins man det,men det jag menar är att rädslan för att åka till dåtidens division 2 ,i min bok aldrig existerat....Men NU vet ifan???
Vill så gärna säga att vi "kan" komma sjua ,men då får jag ta en klunk av år av lagrat gräsklipparbränsele..
Och ingen blir mer glad en jag om jag har så fel!! två sittplatser inköpta iaf..
kraft: Du har alltså varit med ända från början? Wow... gammal som gatan.
Jag ska inte märka ord utan i sak håller jag förstås med dig. Jag var med under hela den långa vägen tillbaka från 1982 till 2000 och lite i perspektiv kändes det ärligt talat helt nattsvart väldigt ofta där och då. Även om vi faktiskt bara missade minst en playoffplats vid ett enda tillfälle under alla dessa år så var vi aldrig någonsin i närheten av ett avancemang till elitserien. När ska man få uppleva det igen?
mikenomad: Vettiga åsikter i mina ögon. Tycker att forwardsidan rankas väl högt - jag tycker att det behövs åtminstone en spelare till av hög kaliber för att en fyra på en femgradig skala ska kännas befogad.
Samtidigt kan jag tycka att en två av fem på målvaktssidan känns lite snålt. Jag kan köpa resonemanget som förs, men tycker att de förtjänar ett högre betyg - det är trots allt Allsvenskan det rör sig om.
Om Almtuna och Asplöven går kräftgång,har jag förhoppningargar om att slippa ett kval...
jobbbigaste säsongen kommer det bli sen klubben bildaddes...i särklass....
( och egentligen är fan allt fel med timrå om man ska vara ärlig)
Timrå icon: schyyy ;) nu blir det öl efter 7 dagars arb vecka :)
Tror tyvärr Vargher85 är på rätt spår med Emil Lundberg
Redigerad kommentar
Det är sånna som du som gör att man knappt orkar sig in på HS längre. Heder åt er som orkar.
Men jag gillar läget och nöjer mig med att vi åtminstone är med och tävlar en säsong i Sveriges näst bästa liga, sen får vi ta det därifrån.
Nu väntar vi på den utlovade sista forwardsförstärkningen. Med lite tur är det nån som "har det i sig", det här med att göra lite "enkla" poäng. Då tycker jag ändå att det ser anständigt ut. Mittelimitten av AS-anständigt ut. Blir det så att vi flyttar upp en av våra yngre istället för att värva, ja då är inte gapet nedåt större än att jag tror att vi kommer fightas i botten.
Resultaten nu på försäsongen är ju klassiskt relativt oviktiga, i år för vår del mer än någonsin. Med det unga, oerfarna lag vi har bryr jag mig inte särskilt mycket, snarare tror jag att för bra resultat nu hade legar oss i fatet.
Vad man än tror är det svårt att inte påverkas om man radar upp segrar mot meriterat motstånd. Och ju oerfarnare lag, desto lättare att få in för mycket luft i skallarna och inte inse sådana segrars rätta dignitet. Som är av det obetydligare slaget.
Ett skott från höften: Emil Lundberg är kontraktslös. Skulle inte bli förvånad om Timrå gör ett försök att värva honom.
Nu vill man ju inte tjata sig hes om det här men under de här omständigheterna hade jag varit glad om till och med laget bestått av Kalle Anka & Co
Timrå Icon: Som jag förstått det är det här med en backuppsättningen en medveten strategi. Det snackades ju om en ny variant av rörligt försvarsspel, och då kanske det tarvas spelare av hobstorlek. Den som lever får se om det var ett genidrag eller om det hamnar på 'men vad kul att vi har ett lag, hörrni!!1'-kontot.
mikenomad: Nu förstår jag ju hur et är med ekonomin och att vi ska vara glada för att vi har ett lag och att det antagligen kommer att kunna slippa ytterligare kval iaf. Men jag kräver fortfarande att en trupp ska ha minst 1 utpräglad målskytt av bra Allsvensk klass.
Ett annat orosmoment är storleken på våra backar. Carlsson på 185cm och lite tyngd. 6st på 180cm eller under vilket kan va nog så svårt när en kedja större och tyngre forwards är på besök i zon.
Det är väl mest det att jag tänker att eftersom det ändå är elitidrott vi tävlar i finns det ju en nedre gräns för hur beige en sådan satsning kan se ut. Vi är i desperat behov av (minst) en färgklick framåt.
dr-nix: Har man inte målskyttar så har man inte, däremot kan man kanske möblera om och hitta formationer som fungerar mer effektivt. Eller nåt. Har som sagt inte sett en sekunds träningsmatchande. Dock vidhåller jag träningsmatchernas oerhört ringa betydelse när det gäller prestationer i skarpt seriespel.
Sen är det klart att det blir en tuff säsong. Därom råder få tvivel. Blir det återigen en säsong där vi producerar minst mål av alla lag i serien, så...tja. Vi får väl tänka 'men vi har i a f ett lag på isen!' tills korna går hem.
Bragd-Birger: Lagets bristande förmåga att göra mål är inget som bara kommer lösa sig när säsongen drar igång. Jag är övertygad om att vi kommer se matcher där Timrå lirar "bra" och "är med i matchen" etc. men förlorar med 1-2 eller 0-2 för att de inte lyckats få in puckuslingen i mål i en match de bör ha vunnit med t.ex. 3-2 eller 4-2 under normala fall.
Det har man inte råd med den här säsongen, det kan bli riktigt jobbigt för oss Timrå-supportrar den här säsongen tyvärr.
Tränarna (och laget) bör jobba på rätt hårt fram till seriestart.