Apropå nånting...
« Föregående · 2620769 · Nästa » Till forumet
Sv: Apropå nånting...
Sputnik: Eronen blir nog kvar. Han är trotsallt landslagsspelare och har ett bra skott. Om han utnyttjas på rätt sätt är han en större tillgång än många av våra andra backar.
Sv: Apropå nånting...
Sputnik: Samtidigt blir det ju jävulskt svårt att göra förändringar på backsidan om alla ska vara kvar. Lek med tanken vi inte förlänger med Rindell, för vilka pengar ska vi hitta en ny bättre back för dom pengarna? Eronens lön är betydligt högre, och vi hade kunnat få en mycket bättre back för hans lön. Kapanen har målat in sig själv i ett hörn med alla dessa långa kontrakt. Undra om inte Ante var väldigt drivande i att få behålla och skriva några år med exempelvis en sån som Erixon. Vi sitter på för många ICKE kreativa Och spelande backar för att kunna ta nästa steg anser jag.
+ 6
Sv: Apropå nånting...
{10473}: Jo håller med, men nu funkar det ju inte så att man bara kan bryta kontrakt utan att det kommer kosta. Man måste hitta en ekonomisk lösning med spelaren som sitter på befintligt kontrakt. Det gör att vi inte kommer kunna använda hela Eronens lön för att ersätta(nu tog jag bara Eronen som ett exempel)
Sv: Apropå nånting...
Utgående kontrakt:
Edfeldt (Förläng, här är det bang for the buck och Kapanen vill satsa på junisar)
Lyytinen (Svårt att säga, har inte varit sig själv denna säsong men är ändå nyttig. Förläng? med frågetecken.)
Rindell (Krasst tycker jag faktiskt Rindell har varit stundtals usel den här säsongen, men han är oftast som sämst när laget runt honom är dåliga så det är möjligt att han bara behöver en mindre skadedrabbad backsida runt sig, tror också han är den typ av ung finne som Kapanen gillar. Förläng.)
EA (Kommer nog vilja bryta, tror inte för en sekund han vill lira i fjärde och han får nog inget bättre i TIK)
Boyce (Här hänger det nog på Bojjan själv. Känns som att det kanske är dags att ta en roll i kansliet eller runt laget på annat sätt - det finns inte på kartan att han inte finns kvar i föreningen på något vis.)
Hanzl (Börjar bli ganska gammal. Fortfarande ruggigt mjuka handleder, och verkar ju inte mot att avsluta karriären i Timrå. Beror nog på hur marknaden ser ut, kan tänka mig att Kapanen vill hitta något billigare för att stärka backsidan.)
Lundin (Bryt, fast med ledsen smiley efter :( Gillar Albin, och han jobbar och sliter men har inte puckhanteringen på den här nivån)
Mieho (Bryt, känns inte som att man får ut det man skulle vilja här ofta nog.)
MPS (Är han okej med att fortsätta spela för jordnötter och skosnören är det nog svårt att hitta bättre valuta för pengar än Mange.)
Edfeldt (Förläng, här är det bang for the buck och Kapanen vill satsa på junisar)
Lyytinen (Svårt att säga, har inte varit sig själv denna säsong men är ändå nyttig. Förläng? med frågetecken.)
Rindell (Krasst tycker jag faktiskt Rindell har varit stundtals usel den här säsongen, men han är oftast som sämst när laget runt honom är dåliga så det är möjligt att han bara behöver en mindre skadedrabbad backsida runt sig, tror också han är den typ av ung finne som Kapanen gillar. Förläng.)
EA (Kommer nog vilja bryta, tror inte för en sekund han vill lira i fjärde och han får nog inget bättre i TIK)
Boyce (Här hänger det nog på Bojjan själv. Känns som att det kanske är dags att ta en roll i kansliet eller runt laget på annat sätt - det finns inte på kartan att han inte finns kvar i föreningen på något vis.)
Hanzl (Börjar bli ganska gammal. Fortfarande ruggigt mjuka handleder, och verkar ju inte mot att avsluta karriären i Timrå. Beror nog på hur marknaden ser ut, kan tänka mig att Kapanen vill hitta något billigare för att stärka backsidan.)
Lundin (Bryt, fast med ledsen smiley efter :( Gillar Albin, och han jobbar och sliter men har inte puckhanteringen på den här nivån)
Mieho (Bryt, känns inte som att man får ut det man skulle vilja här ofta nog.)
MPS (Är han okej med att fortsätta spela för jordnötter och skosnören är det nog svårt att hitta bättre valuta för pengar än Mange.)
+ 2
Sv: Apropå nånting...
Zäta75: Med den logiken så är ju Hartmann landslagsspelare med..
Jag håller inte riktigt med här. Eronen är inte en VM klass back, han må bli uttagen i obetydliga landslagsjippoturneringar, men inte mycket mer än så.
Jag håller inte riktigt med här. Eronen är inte en VM klass back, han må bli uttagen i obetydliga landslagsjippoturneringar, men inte mycket mer än så.
+ 4
Sv: Apropå nånting...
Zäta75: Lägger inte mycket vikt i Eronens landslagspel. Hur kan någon motivera att Eronen tas ut i landslaget före Lyytinen om vi går efter senaste 2 säsongerna? Han är med för att han gjorde avtryck i finska ligan och varit med förut.
+ 1
Sv: Apropå nånting...
{10473}: Nej, i detta fall tycker jag faktiskt det är Kapanens första riktigt stora misstag han gjort, att förlänga med Eronen som jag förmodar är ännu dyrare än förra säsongen och garanterat är dyraste backen i laget.
Där hade vi kunnat få mer bang for the buck, utan tvekan.
Där hade vi kunnat få mer bang for the buck, utan tvekan.
+ 4
Sv: Apropå nånting...
+ 5
Sv: Apropå nånting...
Rip Kirby: Om man tyder det rätt så verkar ju Kapanen och Pääjärvi ha en positiv dialog om framtiden i allafall. Så jag tror han blir kvar. Men han kanske får gå ner nått skosnöre mindre i lön..
+ 3
Sv: Apropå nånting...
Sputnik: Jag förutsätter att dom spelare man bryter med hittar en ny klubb ganska fort och att vi inte står med deras kontrakt när nästa säsong startar. Sen vill jag tydliggöra att jag pratar om nästa säsong och inte nuvarande, ifall jag varit oklar.
Sv: Apropå nånting...
{10473}: Jo förstod det. Men tänkte eftersom Eronen har kontrakt även nästa säsong.
Däremot har Timrå som klubb ingen rätt att bryta kontrakt utan vidare anledning. Så Eronen kan krasst sätta sig på tvären och begöra en summa utöver att han måste hitta ny klubb.
Speciellt om han inte alls har några intentioner på att byta klubb.
Det bästa av allt vore ju om nått schweiziskt lag fick för sig att vilja ha hans tjänster..
Ett lite mer lyckat slutspel kanske kan blir ett bra skyltfönster.
Däremot har Timrå som klubb ingen rätt att bryta kontrakt utan vidare anledning. Så Eronen kan krasst sätta sig på tvären och begöra en summa utöver att han måste hitta ny klubb.
Speciellt om han inte alls har några intentioner på att byta klubb.
Det bästa av allt vore ju om nått schweiziskt lag fick för sig att vilja ha hans tjänster..
Ett lite mer lyckat slutspel kanske kan blir ett bra skyltfönster.
Sv: Apropå nånting...
Sputnik: När jag var aktiv som pojk- och ungdomsspelare ville jag ha vaxade skosnören på mina grillor. Känns som det kan bli ett vapen att använda i förhandlingarna.
+ 2
Sv: Apropå nånting...
Sputnik: Förhoppningsvis blir det att bägge parter är överens. Timrå förklarar att man inte är nöjda och inte kan ge en plats åt honom, och att Eronen själv känner att då är det bättre att åka hem till Finland igen och få vara en back högt upp laget. Mycket önsketänkande från min sida nu. Timrå kanske ser en given plats åt honom kommande säsong. Tror det kan bli jävligt spännande silly.
+ 1
Sv: Apropå nånting...
{10473}: Ja lyckas vi på nått sätt landa in en klassback så kan ju Eronen vara ett bra komplement på backsidan helt klart, men då utgår jag ju ifrån att Eronen inte skall vara vår förstaback att luta oss emot.
+ 1
Sv: Apropå nånting...
{10473}: det är ett rätt stort hopp neråt för en spelare som Eronen att gå från att vara dyraste backen i ett mittenlag i SHL till att lira i Liiga, både vad det gäller pengar och prestige.
Sv: Apropå nånting...
{10473}: Unicorns och nybakta bullar. Ja vi vann, inte mer än så. Ser fortfarande bedrövligt ut i uppspelen 5 mot 5, vi har ingen som helst fart i spelet och kan tacka Skellefteå för att de var usla.
Sv: Apropå nånting...
Bee: Han har spelat i Liiga hela sin karriär, hans hem. Blir istället en toppback (?) och får en topplön. Vore Inte första finnen som vänder hem tillbaka till Liiga
Sv: Apropå nånting...
Sputnik: Just sånt här klingar väl lite extra illa när man tänker på vad vi får ut och att han vad det verkar tjänar lika mycket som Jonathan Pudas, om inte ännu mer. I allafall om man utgår från info som kommit ut om löner och att man får anta att Eronen ökat sin lön en del.
"Har han varit huvudspåret hela tiden?
– Det har han. Vi ville förlänga redan i september och pratade med agenten redan då. Men han bytte agent mitt upp i allt och sedan behövde jag samla in lite pengar också. Det har skett många händelser i allt det här men till slut hittade vi en bra lösning.
Kontraktet är skrivet över två säsonger."
Att han ville ha Eronen så pass att han behövde jaga in pengar tycker jag som sagt var ett stort misstag.
"Har han varit huvudspåret hela tiden?
– Det har han. Vi ville förlänga redan i september och pratade med agenten redan då. Men han bytte agent mitt upp i allt och sedan behövde jag samla in lite pengar också. Det har skett många händelser i allt det här men till slut hittade vi en bra lösning.
Kontraktet är skrivet över två säsonger."
Att han ville ha Eronen så pass att han behövde jaga in pengar tycker jag som sagt var ett stort misstag.
+ 6
Sv: Apropå nånting...
Sputnik: Ska en toppback in, måste en annan back ut. Om nu inte någon med kontrakt försvinner så handlar det om antingen Lyytinen eller Rindell, vill gärna ha kvar båda då jag är spänd på att se om dom kan lyfta under Jokinen. Rindell är 50/50. Men för den lönen får du ingen toppback, om man tänker på det viset. Går säkert att lösa pengar till en toppgubbe på annat sätt, dock.
Sv: Apropå nånting...
Sputnik: Eronen fick möjligen en smakstart under förra säsongen när han sköt mål på slagga från blå redan i premiären mot Västra Frölunda. Nu har jag usel koll på hans stats, och dessa kanske motiverar denna helt vansinnigt höga lönenivå du pratar om. Men exakt vad i hans spel motiverar den vansinnigt höga lönen?
Sv: Apropå nånting...
{10473}: Jag tycker vi passar på Rindell, även där går det att hitta likvärdig ersättare i typ HA. Hans lägstanivå kan vara skärmmande låg ibland.
Finns ju också en risk att han kommer vilja begära mer än vad han harvi lön nu.
Finns ju också en risk att han kommer vilja begära mer än vad han harvi lön nu.
+ 5
Sv: Apropå nånting...
Sputnik: Samtidigt förstår jag inte Kapanen där. Hade Modo inte gått upp så hade vi haft Bernhardt istället för Eronen. Så så mycket kan han inte ha velat ha Eronens signatur. För det var ju inte tal om BÅDE Eronen och Bernhardt. Minns att han var väldigt oklar i sina uttalanden vid den tiden.
Sv: Apropå nånting...
{10473}: Det här är från samma artikel.
"Sett till att Kapanen själv säger att de försökt locka till sig Eronen sedan september spelade David Bernhardts avancemang med Modo mindre roll – i så fall hade kanske båda backarna fått plats i Timrå IK:s trupp"
alltså var Bernhardt en bonus hela tiden, som dessutom lär ha varitven rätt billig lösning.
"Sett till att Kapanen själv säger att de försökt locka till sig Eronen sedan september spelade David Bernhardts avancemang med Modo mindre roll – i så fall hade kanske båda backarna fått plats i Timrå IK:s trupp"
alltså var Bernhardt en bonus hela tiden, som dessutom lär ha varitven rätt billig lösning.
Sv: Apropå nånting...
Sputnik:Det är väl dock beroende på Rindells löneanspråk. Följer han poängsnittet så ser han ju ut att landa kring 28-30 poäng. Inte helt fy skam ändå. Men det är väl spelet i egen zon som många gånger lämnar en del att önska.
+ 2
Sv: Apropå nånting...
Fan va skön vinst idag. Grymt jobb av alla tikare på plats hördes som fan genom min ryska fulstream!
Älskar hur Wedda har världens jävla läge i pp 3.e perioden men får inte pucken. Åker sen upp solo å avgör matchen!!
Det här va Molinder seger, dom som vet dom vet }:)
Älskar hur Wedda har världens jävla läge i pp 3.e perioden men får inte pucken. Åker sen upp solo å avgör matchen!!
Det här va Molinder seger, dom som vet dom vet }:)
+ 8
Sv: Apropå nånting...
Sputnik: Svårt att se Rindell motivera en högre lön när han inte blivit ett dugg bättre än i fjol. Tycker han slarvar mer också. Finns några spännande namn i HA helt klart. Hade blivit chockad dock om vi är där och gräver, eftersom vi aldrig plockat in något därifrån förut märkligt nog.
Mora har en hel drös med intressanta unga namn. Brandsegg-Nygård (05a) som förväntas gå väldigt högt i draften är ett namn, ett annat är Ludvig Levinsson (01a) som har tagit stora kliv. Verkar kunna gå som både center och ytter. Dessa är forwards dock.
Roope Lavainen är back dock, 25 år, 91 kg, rightare och finne som ser ut att landa in på över 30 pinnar när säsongen är slut.
Simon Åkerström i Tingsryd skulle kunna vara ett annat fynd. Vet att Kapanen gillar att leta i Finland, men det finns alltid fynd i HA. Varje säsong. Hoppas vi kan gå bägge vägar, istället för enbart österut.
Mora har en hel drös med intressanta unga namn. Brandsegg-Nygård (05a) som förväntas gå väldigt högt i draften är ett namn, ett annat är Ludvig Levinsson (01a) som har tagit stora kliv. Verkar kunna gå som både center och ytter. Dessa är forwards dock.
Roope Lavainen är back dock, 25 år, 91 kg, rightare och finne som ser ut att landa in på över 30 pinnar när säsongen är slut.
Simon Åkerström i Tingsryd skulle kunna vara ett annat fynd. Vet att Kapanen gillar att leta i Finland, men det finns alltid fynd i HA. Varje säsong. Hoppas vi kan gå bägge vägar, istället för enbart österut.
+ 4
Sv: Apropå nånting...
{10473}: Klart Kapanen har ögonen på HA. Vi skrev ju kontrakt med Bernhardt ett halvår före modo gick upp.
Det finns några spelare där som följs upp såklart.
Det finns några spelare där som följs upp såklart.
+ 5
Sv: Apropå nånting...
DenRöda: Ja, men vi har ännu inte fått hit någon. Ser gärna att vi gör det kommande år.
Sv: Apropå nånting...
Sputnik:
Samtidigt spelare ju både Eronen och Hartmann bättre i landslaget än i klubblaget. Det är ju ändå en nivå upp (eller borde vara). Vi får inte ut max av laget ännu.
Samtidigt spelare ju både Eronen och Hartmann bättre i landslaget än i klubblaget. Det är ju ändå en nivå upp (eller borde vara). Vi får inte ut max av laget ännu.
+ 2
Sv: Apropå nånting...
Timrå IK BÄST i Norrland och modospelare anmäld för solklar diving / förstärkning som gör modosupportrarna helt galna.
Allt är som det ska inför årsskiftet.
Allt är som det ska inför årsskiftet.
+ 6
Sv: Apropå nånting...
Spanskaryttarn: Ska Modo stänga av filmaren Dickinson nu då, som man gjorde med Ingman? 😂
Vi såg ju flera förstärkningar mot oss också, Modo har verkligen satt filmningar i system.
Vi såg ju flera förstärkningar mot oss också, Modo har verkligen satt filmningar i system.
+ 9
Sv: Apropå nånting...
The great one: Nej och samtidigt har man Eronens nivå i slutspelet i bakhuvudet. Där tycker jag han var riktigt bra,
Så nog finns en extra nivå att hämta.
Vi får se nästa säsong helt enkelt med en ny tränare vad det ger för effekt.
Så nog finns en extra nivå att hämta.
Vi får se nästa säsong helt enkelt med en ny tränare vad det ger för effekt.
+ 2
Sv: Apropå nånting...
{297}: Verkligen, Modos förstärkningar är i klass med hur Örebros såg ut under kvartsfinalen förra året
+ 4
Sv: Apropå nånting...
Vääääldigt skön seger för spelare, ledare, klubb och inte minst fans. Nu får vi hoppas på lite arbetsro.
Tittat på och sammanställt lite stats från SHL oficiella sida..
Först en titt på spelade sekunder per poäng på våra förväntat offensivt vassare pjäser och de som normalt får lite mera tid i PP av våra forwards.
Jonte: 1690
*Hartman: 2679
MPS: 2300
EP: 1296
Wedda: 1936
*Hanzl: 1520
*Lander: 2741
Hålla: 2604
* Spelare som jag tror också bär mer tid i BP vilket inverkar negativt i just denna statistik
Tittar man på GameWinningGoal ser man viktigheten hos Jonte som har 5 GWG och alla övriga i laget har 1 eller 0.
Kollar man backsidan har Forsmark o Sheriffen tydligt bästa stats om man ser över de fyra kategorierna Poäng/Tacklingar/Blockerade skott/+-.
Frågan är hur tillförlitlig all statistik är?
Kan det verkligen stämma att trion Eronen, Wedda o Jonte sammanlagt har 4 tacklingar på hela säsongen?
Då t ex EP har 11...
Högst på tacklingslistan ligger förstås Mieho o Sheriffen följt av, lite överraskande, Rindell och sedan Lander.
Noterbart inom denna kategori är att Ecke Andersson o Boys följer som 5 och 6 trots relativt lite speltid.
Tittat på och sammanställt lite stats från SHL oficiella sida..
Först en titt på spelade sekunder per poäng på våra förväntat offensivt vassare pjäser och de som normalt får lite mera tid i PP av våra forwards.
Jonte: 1690
*Hartman: 2679
MPS: 2300
EP: 1296
Wedda: 1936
*Hanzl: 1520
*Lander: 2741
Hålla: 2604
* Spelare som jag tror också bär mer tid i BP vilket inverkar negativt i just denna statistik
Tittar man på GameWinningGoal ser man viktigheten hos Jonte som har 5 GWG och alla övriga i laget har 1 eller 0.
Kollar man backsidan har Forsmark o Sheriffen tydligt bästa stats om man ser över de fyra kategorierna Poäng/Tacklingar/Blockerade skott/+-.
Frågan är hur tillförlitlig all statistik är?
Kan det verkligen stämma att trion Eronen, Wedda o Jonte sammanlagt har 4 tacklingar på hela säsongen?
Då t ex EP har 11...
Högst på tacklingslistan ligger förstås Mieho o Sheriffen följt av, lite överraskande, Rindell och sedan Lander.
Noterbart inom denna kategori är att Ecke Andersson o Boys följer som 5 och 6 trots relativt lite speltid.
+ 3
Sv: Apropå nånting...
Sputnik: Jag tänker att om man vill uppgrada centersidan är det en bra ide att Hanzl får två år som tredje center? givetvis förutsatt prisnivån är ok men med ett 2 års kontrakt kanske det är möjligt. Sen en ny 1/2 bredvid Lander. Alternativt kanske det är dags for Anton att bli vår Joel och acceptera en roll som 3e center? Om han nu inte studsar tillbaka,
Sv: Apropå nånting...
Starostenko: Då ska Hanzl behöva gå ner i lön i tresiffrigt belopp, det har jag svårt att se han acceptera tyvärr. Framförallt när han har varit en toppcenter i flera år i diverse ligor i Europa.
Sv: Apropå nånting...
{10473}: Fem lakan i böter divingen igår mot Håve för Josh Dickinson. Avdelningen ingen är förvånad.
+ 3
Sv: Apropå nånting...
{10473}: tresiffrigt är det nog ingen som spelar för men säg han drar in 230.000 idag så kanske 2-års kontrakt på 160.000 kan funka på ålderns höst. C sidan ser jag som direkt svag nu jmf andra topplag när det gäller djupet. Kan vara värt veta vad man får också då vi annars ska in med en ny andra (eller första beroende på var man ser lander) center samt ev en tredje center (räknar med att antingen ea eller al försvinner).
Sv: Apropå nånting...
Starostenko: 160 lök har vi nog inte råd med till en 3e center (tror jag) samtidigt som vi då måste ha in en ny 1a center. Hade inte klagat över det dock, att ha kvar både Hanzl och Lander samt ny 1a, men det ser jag som rätt orealistiskt.
Sv: Apropå nånting...
Någon som kommer ihåg de fyra mediaskärmar som monterades upp i gamla Timrå Isstadion under mitten av -80-talet (och som har tillgång till bilder)? Det finns säkert någon som postat på FB eller liknande, men jag orkar inte leta.
Sv: Apropå nånting...
{10473}: sparar man säg 90 på lundin om det inte förlängs samt får ner hanzl 60 så har vi 150 till ny 2/3 center med samma total kostnad för centersida . Men beror såklart på andra prioriteringar (backar). Om värmehed kan mönstra nästa år ’sprarar’ man lite där. Tycker inte vi har utrymme för en billig chansning på centersidan förutom då som en tredje center.
+ 1
Sv: Apropå nånting...
Starostenko: Ja Kapanen får nog klippa och klistra om han ska få ihop det med både stark centersida och en lite starkare backsida.
+ 1
Sv: Apropå nånting...
Godkväll på er! Måste bara fråga om jag är Partisk när jag tycker att Lindstein är småkronornas stabilaste back?
Bättre att fråga icke Brynäsare :)
Bättre att fråga icke Brynäsare :)
+ 2
Sv: Apropå nånting...
+ 2
Sv: Apropå nånting...
JonteD: tack! Skönt att veta att det inte bara är för att man är Brynäsare. Man kan ju lätt bli blind annars :)
+ 2
Sv: Apropå nånting...
Ny hemmamatch idag och det bör vara helt omöjligt att det inte blir slutsålt. Leksand skulle väl själva kunna fylla SCA ikväll om de bara fick.
Nåt som jag funderar på ibland är vad en fullsatt hemmamatch ungefär genererar för intäkter till klubben. Någon som har ett hum om det eller kan killgissa?
Vad tycker ni om upplevelsen i SCA egentligen? Personligen tycker jag det är fantastiskt när det är spel på isen. Varit förtrollad av känslan i hallen sen -99 då jag såg min första hemmamatch mot Arboga i gamla ishallen.
Dock tycker jag väntan inför och pauserna är jävligt tråkiga. Man pissar kanske, dricker lite bränt kaffe samt nickar åt lite folk man känner. Dock kan jag inte komma på vad man skulle vilja göra under dessa 18 minuter som man ska slå ihjäl innan det blir spel igen. Sen den där bilkön därifrån efteråt.. den har dock blivit bättre. Förr i tiden hann vi lyssna klart på Karlavagnen innan vi kommit ut på E4an.
Nåt som jag funderar på ibland är vad en fullsatt hemmamatch ungefär genererar för intäkter till klubben. Någon som har ett hum om det eller kan killgissa?
Vad tycker ni om upplevelsen i SCA egentligen? Personligen tycker jag det är fantastiskt när det är spel på isen. Varit förtrollad av känslan i hallen sen -99 då jag såg min första hemmamatch mot Arboga i gamla ishallen.
Dock tycker jag väntan inför och pauserna är jävligt tråkiga. Man pissar kanske, dricker lite bränt kaffe samt nickar åt lite folk man känner. Dock kan jag inte komma på vad man skulle vilja göra under dessa 18 minuter som man ska slå ihjäl innan det blir spel igen. Sen den där bilkön därifrån efteråt.. den har dock blivit bättre. Förr i tiden hann vi lyssna klart på Karlavagnen innan vi kommit ut på E4an.
+ 5
« Föregående · 2620769 · Nästa »