Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Vad är det som skrämmer dig egentligen spud. Är det att Sundsvall är nästan dubbelt så stor stad som övik?
Är det en rädsla att bli lillebror för all framtid som smygit sig in?
Eller är det bara i all välmening och av allmänt sammhällsintresse du skriver här?
Tikinmyheart: Men då ska du kunna motivera det i en förhandling. Och hur sundsvall ska kunna motivera för sina skattebetalare att de "gett" bort stans mest exklusiva mark till ett hockeybockey gäng kommer överklagas en bra bit. Vilket förmodligen kommer försena era drömmar.
Jag förstår inte varför denna fråga behandlas som att det är så upprörande. Det vore väl inget konstigt om Timrå IK spelar i stan.
Jämför med andra klubbar, t ex Västra Frölunda (en stadsdel) spelar i Göteborg. MoDo (förkortning av Mo & Domsjö, Domsjö är en stadsdel) spelar i Örnsköldsvik. Brynäs (en stadsdel) spelar i Gävle. Färjestad (en stadsdel) spelar i Karlstad. HV 71 (en förkortning av Husqvarna och Vätterstrand som är stadsdelar) spelar i Jönköping. Rögle BK (Rögle är en stadsdel) spelar i Ängelholm. Djurgården (en stadsdel) spelar i Stockholm. Om jag också skulle ta med den Allsvenska seriens lag så finns det många fler som spelar i orter som inte är det samma som lagets namn, och om man skulle gå utanför ishockeysfären så kan man hitta åtskilliga idrottslag som inte heter som orten dom spelar i. Så vad vore det för konstigt om Timrå skulle spela i stan?
I förlängningen så kan också Timrå och Sundsvalls kommuner slås samman till en kommun. Då skulle ju Timrå IK spela i den ort som man heter, fast i stadsdelen Sundsvall. (ler)
Därmed skulle kanske alla vara nöjda och glada, även de skvätträdda förändringobenägna bromsklossarna.
FRAM FÖR UTVECKLING, lätta på bromsarna, NU KÖR VI!
Lyckas ni säger jag Grattis Sundsvall.
Men vad har det för betydelse om man bygger nytt i Sundsvall och fortfarande använder EON Arena den återstående tiden av avtalet till junior- och ungdomsverksamheten. Man bygger inte en arena på en dag.
Spödd: Fungerar som vilken bolagsetablering som helst så.......skippa skitsnacket!!
Spödd:
Efter lite källforskning.
Sundsvalls kommun har all rätt, om dom vill, att t ex sälja mark till, låt oss säga Conferera AB. Precis som man gjort till Norrporten m fl. Sen kan Conferera bygga och äga arenan. Vem dom sen upplåter arenan till och till vilka olika arrangemang är en sak mellan Conferera och evenemangsarrangörerna, som t ex kan vara Timrå IK.
Så vad du får dina svamlerier om kommunallagar och namnbyte till S/T-hockey ifrån vete fan, rädslan att TIK kan komma att bli en riktig storklubb i Sverige kan ju iofs få vem som helst ur balans, särskilt om man kommer ifrån dom norra delarna av länet.
Gläds i stället över att TIK planerar att lämna det som i folkmun går under namnen "fuskbygget" och "plywoodarenan" uppe i Dö-vik.
PS. Hoppas att du vaknade på den soliga sidan i morse. ds
Låt oss fullborda förstörelsen!
spud:
Hoppas att du vaknar upp på en trevligare sida i morgon.
Du får gärna definiera vad näringslivet i Sundsvall ska bidra med till bygget.
Timrå kommun har ett avtal med TIK om att deras hemmamatcher ska spelas i EON, remember?
Sov gott.
Känns som om det kommer att vara näringslivet i Sundsvall och Timrå som ev kommer att bygga tilsammans med Conferera AB, vad Sundsvalls och Timrå kommun har att göra med denna transaktion beats me.
spud:
Och varför då? Upplys oss som svävar i okunnighet.
Vad gäller arena i stan och vem som blir ägare så får man väl säga som brukligt sådana här gånger; den som lever får se. Man skall dock inte stirra sig blind på petitesser som kommungränser hit och dit, det kommer i slutändan ha ganska liten betydelse.
Tro mig...
Nu tror jag att det kommer komma en arena inne i stan, men tvivlar på att Timrå är ägarna.
Blir kul att se hur lösningen blir då Timrå kommun knappast river avtal om TIK byter sitt namn.
Och Sundsvall kommun inte får stödja ett lag vars namn är ett annat kommunsnamn..
Kvar blir då att Sundsvall äger arenan.. Snyggt!
Avslut innan jul eller till våren?"
Låter ju bra, men skrev dom inte på för flera år med E:on arena nyligen?
men de går nog att bryta se på Nubben.
Ambroo:
Timrå IK's framtid är allt för viktig för att överlåta till kommunpamparna i Timrå Kommun. Ursäkta mig men om nu TIK med TJ i spetsen väljer att flytta in till stan så finns det inte ett skit som kommunen göra åt det.
Måste ändra mina proxy inställningar för att komma in i rättsbanken så det är inget jag gör nu, men nästa gång jag är där ska jag gräva fram rätt paragraf.
Den enda möjligheten för att lösa detta är att sundsvall äger arenan..
Spödd
Så med andra ord är det som vilken företagsetablering som helst.
Obefogad skadeglädje är så jävla osexigt...
spud:
Timrå IK är en ideell förening som "ägs" av dess medlemmar, Mig veterligen har inte Timrå Kommun några ägaranspråk på denna förening.
Men om du är så insatt i kommunallagen i detta ärende så kan du säkert länka till berörd paragraf som ger stöd åt ditt påstående.
Övik gick i borgen för modo vid deras bygge, det lär ju knappast timråkommun göra, och sundsvall får inte.
spud:
Bryter mot kommunallagen? Upplys mig hur du funderar
Ska bli kul detta!
Ta detta för vad det är, men igår på matchen pratade jag med en av dom större sponsorerna, och enligt denne så jobbas det för högtryck på klubben för att komma till stånd med en lösning på arenafrågan med placering inne i stan. Tydligen är det huvudspåret som man rattar emot.
Avslut innan jul eller till våren?
Ja bor själv i sundsvall och jag tycker ändå att arenan ska vara i Timrå.
kan inte tänka mig nåt annat,timrå är timrå.
har disskuterat det med några här på jobbet o ingen här tycker olikt mig.
bakåtsträvare som vi är.
Bygg ut nuvarande om det går istället.
Heja Tik!!
kickipia
Låt oss leka att du jobbar på Sundsvalls kommun och heter "P. H****ing."
Ta det med glimten i ögat.
I=Intervjuaren, P=P.
I:Vilka nackdelar ser du med att Timrå IK skulle spela i centrala Sundsvall?
P: Ja, staden skulle ju bli mer attraktiv för många och de som redan bor här och är hockytokiga blir ju kvar här och gör av med sina pengar. Vi kanske till och med lockar hit fler sportintresserade människor, huvva. Tänk på all PR det skulle innebära. Mer folk, mer brott är vårt scenario.
I: Jag förstår att du menar väl men vilka fördelar ser du då?
P: Ja, såklart blir det mer bilar i centrum, det är ju bra då ser staden mer levande ut. Host host.
I: Vilka motkrav kommer ni att ställa?
P: Ja först skulle ju vi kräva att arenan blev så låg som möjligt, för utsiktens skull. Hamnen, om den nu skulle byggas där, är ju väldigt vacker.
Sen vill vi inte lägga ner så mycket pengar på något som vi inte är säkra skulle gagna Sundvallsborna. Max 1% av kostnaderna vill vi betala och då skall fribiljetter ingå för alla på kommunen.
I: Skulle inte ett elitserielag i staden inbringa av mer än så?
P: Jo. kanske. Rent hypotetiskt.
Just ja, sen vill vi använda arenan till annat också, glöm inte det!
Om ni tror att Sundsvalls kommun tar emot med öppna armar så är ni naiva...Det kommer naturligtvis att komma motkrav.
Nä Timrå ska spela i Timrå o ingen annanstans,då får ni kalla mig bakåtsträvare men hela iden o ideologin med Tik försvinner om man flyttar arenan.
En lyxig superarena bara för TIK skulle Sundsvalls kommun aldrig gå med på,dom kallas ju inte för storebror för intet,,storebror bestämmer!!!!
Jobba för arenan som finns istället.