Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Ps. Snälla, Gärna stavas gärna o inte hjärna såvida du inte menar hjärna istället för gärna. Kanske har med gärnan att göra. :)
Då ska man ha i åtanke att Sundsvall Timrå, har varge helg med sport och teatrar inräknat arangemang varge helg för mellan 6 och 10 tusen besökare, och det på ett område som inte är så stort vi har inte det underlaget för en stor arena, bara konstatera fackta,,Okey sundvalls komun får hjärna bygga en stor arena för sport och teatrar det säger jag inget om, och de få gånger man lyckats med bedriften att fylla e-on så kan man hyra in sig, rent ekonomisk tycker jag det låter smartare
Min fråga, byggde man Arken före eller efter regnet?
En del säger att eftersom man inte fyller arenan där den ligger varför ens tänka tanken att flytta? Motfråga då: Om arenan låg, låt oss säga i Ljustorp med kapacitet för 6000, fyller vi den då? Resonemanget falerar lite.
Vad jag menar är att varför kasta ut ytterligare 70 Mille på en arena där den NU ligger vore lite att inte investera i framtiden, annars blir vi garanterat ett bottenlag i ES.
Spar pengarna och skynda på processen istället.
Som någon sa, vi har flera år på oss att tänka. Själv tycker jag detta borde kommit upp i styrelsen för länge sen.
Sörberge däremot efter nio, är ungefär lika livlig som Tjuvholmen en kall februarinatt.
Antingen fattar du ingenting eller så fattar jag ingenting.
Folk är lata och sitter hellre på O´ Learys eller någon annan sportpub inne i stan och ser på matchen. Skulle arenan däremot finnas på bekvämt gångavstånd från Sundsvalls centrum skulle vi lätt kunna fylla arenan med 7-8000 personer varje match, det är jag fullständigt övertygad om. De som tjurar över att Timrå absolut måste spela i Timrå tror jag inte heller kommer strunta i att gå på matcherna, kanske 10% av dessa slutar titta. Men det gör mig inget då vi mest troligt kommer öka publiksnittet med kanske 20-30% totalt.
Se framåt, se till Timrå IKs bästa och sluta tjura. För övrigt lär detta inte hända imorgon, så ni hinner nog tänka över saken ett tag till ;)
Byggs det en arena i Sundsvall bör väl laget heta Sundsvall Ik,,eller,,?
För oss som har en bit att åka spelar nog 1 mil mer eller mindre inte så stor roll och från Sundsvall är väl Hockeybussarna ett mycket bra alternativ om man vill gå på puben före.
Timrå hej Timrå heja på.....
Varför nöja er med Sundsvall. Har ni hört med Uppsala? Dom behöver kanske ett elitserielag? Dom kanske bjuder över för dom har ju inget lag i de högsta serierna. Vilket upptagningsområde ca. 800 000 kanske. 10 000 lätt som en plätt. Nära till TIK 08 är det också. Vi måste tänka på föreningen. IRONI
Klubbkänsla.
Det har det skrivits om mycket här i forumet. Vissa spelare säljer sig för pengar. Vad är det vi gör nu? Det är inte många som kan bua när Ricky H och Nubben kommer på besök. Dom säger bara: Vadå vi ville bara tjäna mer pengar. Vi säljer oss till högstbjudande. Skillnaden är?
Överlevnad.
Vi måste tjäna pengar för att överleva. Hitta nya marknader. Expandera. Det tycker alla sk experter. Min fråga är? Överleva vadå? En nordisk liga? Elitserien? Allsvenskan? Vi vet ju inte vad som kommer att hända. Fredrik Söderberg hade en bra artikel i propellern i dag ang. detta. Läs den.
Sundsvall.
Dom har ju redan ett lag ( kissekatterna). Ska dom då satsa 300 till 400 miljoner på ett lag från Timrå, som ska heta Timrå IK, i en arena är ju skrattretande. Nä Sundsvall hockey vit är mer troligt.
Nu kommer det sentimentala.
Jag såg Timrå mot Lejonström (har jag för mig) och vi var 300 st. på läktaren i ladan för ca. 20 år sedan. Det var under den tunga tiden. Vad var ni då? Skyll inte på att ni inte var födda då era medgångssupportrar. Humor
Jag tycker att Timrå ska spela i Timrå. Ska dom spela någon annanstans får dom heta nått annat. Vi får väll starta nått nytt lag, Timrå if kanske. Jag kommer att se dom.
Appropå ingenting-dagens värsta: "Claes Malmberg- Jag tog kokain på dagis". (Expressen el. Aftonbladet, minns inte vilken) Åsså gnälls det på dagens ungar.....
För övrigt vore det synd att flytta till Sundsvall tex. Jag gillar derby i er arena. Förmodligen bäst tryck på läktaren i hela ES.
Lockar knappast marginalåskådaren.
Jag kan sätta allt jag äger och har på att argumenten för en flytt till Sundsvall vinner med hästlängder. Löjligt enkelt skulle jag vilja säga.
Förhoppningsvis kommer sådana som fru marie och General Moisio också komma på andra tankar så småningom. Förhoppningsvis vill även de ha ett elitserielag även i fortsättningen. Ett lag som kan och vill satsa. Ett lag som vill vara ett topplag. Ett lag som har chans till SM-Guld varje år. Ett lag som lockar publik. Ett lag med en toppmodern arena som tillhör en av sveriges vackraste och bästa.
Resonemanget att "det är ju aldrig fullt i Timrå, varför skulle det bli mer folk i S-vall" tycker jag är lördagshumor.
Det finns inga vi och dom. Det finns bara vi. För vi har bara varandra.
När ska Timrå Kommun börja förstå det.
Klart borde ju de flesta inse, är att vi vinner fler än vi förlorar.
lungan:
Det känns som om denna fråga är aktuellare än på många år, och att det finns en tanke bakom Tomas och Christers utspel. Varför skulle annars Helene Westerlund (x) väljas in som ordförande i Conferera. Varför uttalar sig TJ med en helsida i Dagbladets hockeybilaga som delades ut till alla på sittplats i torsdags.
Klart som fan att det är grejor på gång, och ju förr desto bättre.
(x) Jobbar inom Sundsvalls Kommun med Arenafrågor, se länk
http://www.sundsvall.se/download/18.51f2aaf8116561500ea80003685/Hamnarena+f%C3%B6r+idrott+och+kultur+april.pdf
En av slumpens skördar? Knappast
Timrå kommer förmodligen göra en omfattande ombyggnation av E on Arena, till nästa säsong, om man kalkylerar detta som nädvändigt,
Bättre med en Egen Arena där alla intäkter tillfaller klubben, än en där kommunen i Sundsvall även vill ha en del av inkomst kakan.
Visst blir det fler intäkter med fler åskadare och Timrå får på sikt ett bättre eget kapital, dock finns det ingen motivation att anlägga dagens egna kapital på att investera i en nya arena sålänge dagens arena inte fullt betald och besöks av 6000 åskådare varje match. Visst måste Timrå bli starkare ekonomiskt för att slåss med de stora klubbarna, men till att börja med kan man som supporter se till att arenan inte besöks av ca 5500 utan 6000.
Min ståndpunkt är denna, hur kan man säga att Eon Arena vuxit ur kostymen när den inte ens var proppfull, på premiär afton, skamligt!
Enda steget och påverkan vi supporters kan göra i dagsläget är att se till så arenan blir full varje match och visa Timrå att arenan måste byggas ut för att alla som vill se hockey live, ska kunna få denna möjlighet.
Sålänge den inte år 6000 åskådare finner inte jag något argument för att kunna anse att Eon Arena blivit för liten.
Fördelar med Birsta
Parkeringar i överflöd
Det finns gott om mark att bygga på
Nära till Timrå IKs hemmarker i Sörberge och det ligger centralt i Sundsvall/Timrå regionen.
Trafiksituationen skulle lösas
Nackdelar med Birsta
Inte gångavstånd från något större centrum.
Fördelar med centrala Sundsvall
Närhet till den största delen av publiken och marginalåskådaren.
Tillgång till Sundsvalls hela nöjesutbud, krogar etc.
Nackdelar med centrala Sundsvall
Arena i hamnen: Idiotiskt att förstöra hamnen ytterligare med en stora arena och parkeringsplatser.
Långt till Timrå IKs hemmarker i Sörberge och ur-supportrarna.
Bigthelin: Nja, jag skulle föredra om arenan låg i Birsta. Glöm inte bort att det finns stora åskådarmassor norr om Sundsvall också. För deras del finns många fördelar med en flytt till Birsta. För dem som vill ta en bira eller äta en bit mat så förutsätter jag att arenan kommer vara utformad så att förutsättningar ges för alla plånböcker. SSKs nya arena ser ut som en restauranggalleria med massor av möjligheter att börja kvällen/eftermiddagen i arenan.
Sundsvall har antagligen det största primärområdet vad gäller åskådare men det är antagligen en förhållandevis liten klick av den totala massan.
Närhet och bekvämlighet är viktigt men det tror jag att man åstadkomma i Birsta också.
Jag tycker att ta bilen till eon där den ligger idag eller ta bilen till birsta inte är någon skillnad mer än att du kan gå på ikea innan du ser matchen:P
nä, ska den byggas om så SKA det vara i stan väldigt centralt. annars ser jag ingen större ide med ett nybygge.
dessutom med parkeringar. jag tycker att det redan är mycket bilar som det är idag i birsta. slänga dit några tusen bilar till vid varje hemma match skulle vara olidligt.
Fortsätter tokhysterin i Birsta så kommer en ny arena att finnas i Birsta och Sundsvall. Östra Birsta plöjer ner allt som står i sin väg. Nästa lilla etablering ser ut att bli Wal-Mart, ett företag som förra året redovisade intäkter på 2272 miljarder kronor vilket ger en större omsättning än många länders BNP.
En ny arena kommer sannolikt inte att stå klar förrän 2010-2011 och då är säkert Sundsvall stad ihopbyggt med Birsta i den takt etableringarna sker idagsläget. Har vi lite is i magen så kanske Timrå också sitter ihop med den där klumpen och då behövs ingen flytt av arenan då den ligger i "smeten". Bara riva och bygga nytt på befintlig plats.
Skämt å sido. En flytt känns naturlig även om jag tycker att man måste iakta största försiktighet. Det är enorma investeringar det handlar om som kan komma att göra riktigt ont om framgångarna uteblir. Förhoppningsvis är Timrå IK ett så starkt varumärke som drar så pass många åskådare och sponsorer att en flytt och uppgradering av arena kommer att kunna finansieras. För att återgå till Birsta så ser man hur det går med "mindre etablerade kedjor/butiker". De avvecklar och lägger ner en efter en. Det är de stora företagen som orkar vara kvar (trots att många av dem gör gigantiska minusresultat). Men bakom dem finns ekonomiska muskler som torkar med år av förluster.
Kanske fel jämförelse men vad jag vill säga är att föreningen verkligen måste tänka till innan man bestämmer sig. Vända på varje argument och vara så säker man kan vara innan man stänger E.ON och packar flyttlasset.
Jag foresprakar starkt en flytt av Arean in till Sundsvall city, helt enkelt en nodvandighet for varan overlevnand.
Vem har snackat om Nacksta? Jag förde den gamla slakteritomten intill industriområdet på tal. Den ligger fan inte långt ifrån stadens centrala delar och förmår man inte masa sig dit är det för jävla dåligt...
Cartman:
Kriminaliteten i Nacksta känns helt irrelevant. Dels är den nog inte värre än någon annanstans och dels föreslog jag inte att arenan skulle ligga i detta område...
Harryhaffa:
Hamnträdgården är ingenting annat än en öken. Alldeles steril och helt jävla skittråkig. Om den trädgårdsmästaren vore min så skulle jag avskeda denne omedelbart. Nu bor man inte i en villa, men ändå...
Sundsvalls kommun har ingen som helst koll på estetik. Så jag antar att E.ON Arena kommer att placeras centralt i inre hamnen. Men en gigantisk parkering intill. Så man slipper anstränga sig för att skapa en vacker stadsnära miljö. För en sådan är man ju totalt ointresserad av...
Det var något som Kenneth Westberg ville, Ewa L verkar vara mycket emot det, hon vill snarare vända sig norrut. Tråkigt för henne att Härnösand vill ha mer samarbete med kommuner söderut och då gärna med Sundsvall.
Synd för oss timråbor att Sundsvall dragit på sig så mycket lån bara.
Så om laget Timrå flyttar söderut, till Sundsvall, men kommunen Timrå vill vända sig åt andra hållet, dvs norr så kanske det slutar med att Modo får bli timråborna nya elitserielag...
Generalen kan sitta kvar hemma och tjura medans vi hockeyälskare fortsätter att stötta laget i vått och torrt. Förresten så kan vi lösa Generalens kommunproblem om vi i ett första steg, innan ett arenabygge, slår ihop Sundsvall och Timrå till en kommun. På så sätt flyttas sedan laget, inte till en annan kommun, utan bara mer centralt med allt vad det innebär för tillgängligheten för den största andelen åskådare. Sist men inte minst närheten till pubar för sammankomster före och efter matcherna.
Anonymous:
Matfors Truckservice ligger i Skönik, att dom inte bytte till Skönviks Truckservice när dom flyttade är en gåta för mig. Undrar om posten kommer fram!
Men annars är hamnen j-ligt vacker fins ju en vacker hamnträdgård och båthamn så håller med dig tottalt i att sätta en koloss til arena där, är att förstöra det lilla fina de lyckast med, bara dom river det rucklet till fd ranchen är bara uteliggarna som bor där numer,,
Idealiska stället för en ny arena naturligt Birsta, mycket folk stora parkeringar och nära till allt
Jag anser att före detta Fabriksgatan och slakteriområdet ligger inom promenadavstånd från centrum. Ännu mer än nuvarande E.ON Arena ligger inom motsvarande avstånd från Vivsta centrum till och med. Är man ett fan av ett idrottslag bör man vara beredd att ta några steg själv, det är min devis...
Mappe:
Touché!
För övrigt! HS3 fungerar inte alls bra ihop med min gamla skrothög till dator. Hur segt som helst. Måste nog lägga ner verksamheten här alternativt byta dator. Jaji...
Lite mer funderingar. Är klubben mycket uppknuten av en massa sponsoravtal som är förknippade med nuvarande arena och en massa år?
Men! Det finns faktiskt andra aspekter än hockey. Ska Sundsvalls hamn verkligen ståta med den ena kolossen efter den andra samt öppna och blåsiga parkeringsytor därtill? Bildmontaget i Dagbladet-bilagan Nedsläpp fick mig att må lite illa. Vi snackar helt enkelt om ett fantastiskt läge i hamnen som borde användas till något helt annat. Gemytliga hamnkvarter innehållandes bostäder, caféer och butiker m m. Sundsvalls hamn är jävligt ful som den redan är och en gigantisk arena skulle förstöra den ännu mer. Det handlar om estetik. Finns det verkligen inga alternativ än just inre hamnen? Längs Universitetsallén? Det före detta slakteriområdet intill Nacksta Industriområde? Andra förslag...?
Jag vill sannerligen Timrå IK:s bästa, men det vill jag även Sundsvalls inre hamn. Och den ser redan nu förjävlig ut. En gigantisk koloss till arena gör knappast saken bättre...
friskan:
På A säger ja, på B säger jag, löser medlemsskap på måndag på matchen. Detta är en an dom viktigaste frågorna i klubbens historia mångdubbelt viktigare är om klubbmärket skall vara en örn eller två träd.
Kommer du på medlemsmötet då.......du är väl medlem?
Beijerområdet i hamnen blir KANON!