Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Som du resonerar så är det kört hur vi än gör.
Nää Tror Timrå IKs ledning har insett att dom kan inte kräma ur mer sponsor intäkter och publik intäkter med nuvarande produkt.
Vi kommer helt enkelt inte längre sportsligt/ekonomiskt med det nuvarande lösning vi har på LAG/ARENA.
Den röda tråden i diskussionen verkar ju vara huruvida man kommer att fylla en arena i Sundsvall eller inte men faktum kvarstår ju att så länge man inte ens fyller arenan i Timrå så kommer både Leksand och Malmö ha en spelarbudget som vida överstiger Timrå IK's om 3-4 säsonger när vi spelar mot dom i kvalserien och torskar man i det läget, då finns nog risken att man aldrig reser sig igen då dessa lag redan har deras arenor färdiga och förutsättningarna klara för en ekonomisk tillväxt (vid händelse av elitserieavancemang).
På tal om lösa antaganden: "Givetvis får man in mer pengar med en ny arena. Detta under förutsättning att vi kan fylla den. Jag tror inte att vi kan det."
Motivera varför en arena i Sundsvall inte skulle kunna fyllas?
Tja - då blir mitt svar: Man vet vad man har vem vet vad man får vem vet hur det går vem vet hur det slår...
När det gäller sponsorintäkter så kan man fundera: Kommer Sundsvalls företag som idag inte sponsrar att sponsra om arenan flyttar. Vilka företag är det som vi vill åt? Enligt vad jag vet är de största Sundsvallsföretagen redan i A-femman. Är det Coffee House eller Sushistället vi jagar.
Givetvis får man in mer pengar med en ny arena. Detta under förutsättning att vi kan fylla den. Jag tror inte att vi kan det. Vi har strax över 5 000 personer på matcherna i snitt över ett antal säsonger och det under klubbens storhetstid.
Slutligen vill jag påstå att vi har en stabil utveckling rent ekonomiskt - ständigt + med utökat eget kapital och en omsättning som klart överglänser vår tabellposition.
Nä jag vill ha en bra underlag för ett så här stort beslut och om ett sådant verkar övertygande då är jag inte sen att ändra mig. Att komma med massa lösa antaganden är inte tillräckligt och givetvis inte heller att säga - ja men vad har du för motargument - fråga är ju om en jätteförändring.
Jag tror alla måste släppa det här förening och själs tänket lite grann, ett elitserie lag drivs inte längre som en förening, utan det drivs som vilket annat större företag som helst i Sverige, det måste vi supportrar fatta.
Det Timrå IKs styrelse och ledning har fattat är att konkuransen i elitserien och främst uppe i norrland. är stentuff och vi måste helt enkelt omsätta och tjäna mer pengar för att kunna hänga med i utvecklingen i framtiden.
Och om dessa herrar i styrelse/ledning, som faktiskt har gjort underverk med ekonomin dom sista 7-8 åren har insett att en flytt av Elitserie matcherna till Sundsvall måste ske, tycker jag vi faktiskt ska ta till oss det, jag tror aldrig detta skulle vara på tapeten om det inte ansågs som en nödvändighet för Timrå iks överlevnad.
Skulle TIK åka ur om några år, kan det bli oerhört svårt att någonsin sig tillbaka, och med det kommer intresset bland publik och små grabbar som vill börja spela hockey oxå att dö, allt detta långsamt men säkert, så på det viset kommer föreningen Timrå att gå en öken vandring som får den vi gjorde på 90 talet att fram stå som ett hundra meters lopp med fri doping före start.
Klart som fan att ledningen med Tomas J i spetsen har fått dom här tankarna från Timrå IKs sammarbets patners , dom flesta stora företagen antagligen från sundsvalls kommun, det är hos dom elefanterna pengarna ligger och sedan om det skrivs en protest lista på 1000 personer 90% av namnen antagligen från våran ståplats, och sedan så får dom sin farfar och farmor att skriva på som inte sett en match sedan strimma glänste, detta skiter nog styrelse och ledning i för deras jobb är att se till att Timrå IK lever vidare och utvecklas med efterfrågan och krav som ställs på en elitserie förening en bit in på 2000 talet.
Tycker vi alla som älskar Timrå ik ska fundera innan vi börjar gapa om att det som håller på att ske är åt helvete.
Jag har själv spelat ishockey i Timrå Isstadion/Eon Arena under många år men ändå känns det som kommer att hända någonstans är både nödvändigt och helt normalt.
Jag kan ha fel men att vi tappar killar som Riku Hahl och Kent Norberg beror nog enbart på att vi inte är riktigt konkuranse kraftiga med dom stora, nästa år drar säkert killar som pyrrät och Lehtonen bara för att vi ska stå och trängas i en islada och gnälla om hur jävla dåliga vi är i år.
Men inte vet jag
Förstår inte hur vi ska utvecklas bättre i en avecklingsstad än i timrå, Tänker du på sponsorer, så finns inte de stora sponsorerna i sundsvalls centrum, förutom Norrporten, ressten har sitt huvudkontor messtadels finland, Stockholm, och dom skiter geografisk vart arenan ligger, och tror de hellre stöttar ett lag från en mindre kommun för det skulle isf vara ett större reklamvärde...
Men allternativet med er som inte är stollta över den arena vi har, då kan vi bygga en månskensrink, med platts för obegrännsade utedass och korvstånd, och det får plats hur mycket folk som hellst,,tror timrå fick in 15000 mot brynäs innan dom byggde en kuvös
För det andra, visst är det kul att en sketen kommun som Timrå kan ha ett lag i högsta serien inom hockey i Sverige - Men ska det hindra klubben för att utvecklas ännu mer? Ska stoltheten bland folk i Timrå, över samhörigheten mellan området Timrå och Timrå IK, hindra att klubben kan fortsätta att vara med i toppen av eliten även 10-20 år framåt?
Personligen skiter jag fullständigt i om matcherna spelas i timrå eller sundsvall, om det ena alternativet är så jävla mycket bättre än det andra för klubben. Vilket det också är i det här fallet, och det inser nog alla om man vågar öppna ögonen..
Och för evigt (?) vara förankrade i botten och slåss för sin överlevnad?"
Men så kan det väl inte vara, Luleå som har arenan i stan..........
Och varför har ni fått för er att Timrå ik ska hjälpa kommunen med utdöende centrumet, en kommun som är så j-la kåt på turister men motarbetar sig själv genom att flytta centrum till Birsta,,
Känn istället som jag, Timrå är en liten kommun, en liten brukskommun som kan stolltsera med ett eliserie lag, Hur många små kommuner kan det, Jag iaf känner en satans stollthet och en grymm glädje över att Timrå kan visa upp det, och en grym glädje och stollthet över den arena vi har,,,
E-on kan väl dessvärre inte byggas om hur många ggr som helst. Man skulle behöva utöka publikutrymmen, slussa in mer loger, bygga ut restaurangen m m. Hade man satsat och byggt nytt redan från början skulle nog diskussionen aldrig uppstått om Sundsvall är en lämpligare plats för en arena att spela i.
Nä va f-n - mkt som talar för att... Det håller inte som argument.
Det är mycket som talar för att den ekonomiska biten blir bättre vid en eventuell flytt. Det är mycket som talar för att den ekonomiska biten blir sämre och sämre om hallen ligger där den ligger.
Men vad är det som säger att denna våldsamma ekonomiska boom kommer att inträffa om vi flyttar till S-vall.
Nej, Octagons resonemang och framtidsplaner att TIK även i fortsättningen ska kunna göra bra värvningar, dock inte dyra köper jag inte. Jag vill nå betydligt högre än så. Framförallt vill jag inte känna att denna klubb lever i en otrygg värld där vi kan få hit bra spelare, dock inte dyra och att denna klubb ska vara någon slags "ungdomsverksamhet" där vi lockar hit unga spelare och gör dem bra för att sedan skicka iväg dem. Visst, självklart förespråkar jag unga spelare som kommer hit och utvecklar sig. Det är denna klubb bra på. Men jag vill inte att TIK ska förknippas med just detta som utgångspunkt. Jag vill mer än så. Jag vill att Timrå IK ska växa sig så stark att man är med på ungefär lika villkor som de fyra stora lagen.
Ska väl lägga till att bra spelare behöver inte vara dyra. Men som sagt.
Vidare när det gäller unga spelare måste den egna ungdomsverksamheten få fram mer talanger. Talanger som i sin tur är tillräckligt bra för att få dra på sig Timrå IK:s A-lagströja. Det är ju mer viktigt än att värva hit unga spelare som drar när dom är "färdig". Men just det här är ju en självklarhet för alla klubbar.
Regin gav bra avkastning...
Mitt önskemål är att Timrå IK ska spela intressant och vägvinnande hockey. Vidare önskar jag att Timrå IK har en så bra ekonomi att man även i fortsättningen kan göra bra värvningar. Härmed avses inte dyra värvningar utan just bra sådana. Jag tar hellre in unga spelare som utvecklas i klubben och tar steg mot NHL eller KHL och därmed genererar pengar till klubben än att vi värvar dyra spelare på nedgång eller svindyra spelare på uppgång. Fram för en ungdomlig fräsch hockey med utveckling av lokala talanger.
Mitt resonemang vidhåller jag oavsett var en framtida arena placeras. Jag är dessutom osäker på om ekonomin är beroende av en flytt. Ni som hävdar det - fram med ngn form av bevisning för detta.
Jag håller på Timrå IK. Där Timrå IK som förening bestämmer sig för att spela, vare sig det är fråga om en ny Arena i Sundsvall eller i den som nu är i Timrå, där kommer jag också att vara.
Det som är bäst för Timrå IK o det som styrelsen anser vara bäst, det är också bäst för mig.
För övrigt anser jag att Sverige kommer att gå under utan Euron...
Detta blir svårt, om inte ömöjligt i den befintliga hallen med dess geografiska läge.
Han har samma skygglappar på sej som Mika Sankala "Det är ingen som har talat om för mej att det skulle vara någon kris".
Läser han inte tabellen?
Har han inte märkt att laget knappt tagit en poäng sedan i sommras?
Det är klart att hjärtat säger att Timrå skall spela i Timrå (jag får närmare till hallen då!) - men samtidigt säger förståndet att man måste flytta in dit befolkningen finns, för att kunna hänga med.
Ni som absolut vill att laget skall spela kvar i Timrå - vad har ni för önskemål och ambitioner?
Att laget likt Luleå, kämpar med trasig ekonomi, och har små små möjligheter att vara med och slåss om spelare på spelarmarknaden.
Och för evigt (?) vara förankrade i botten och slåss för sin överlevnad?
Tänk lite bredare. Om man skall uppnå en omsättning på ca 140 miljoner som de övriga klubbarna i toppen av elitserien så klarar inte den nuvarande arenan att inbringa de intäkter som krävs.
Jag är för en arena i stan fast jag får längre att åka till matcherna.
Men redan nu så är Timrå kopplat till Sundsvall. För låt oss vara ärlig, vem inom media världen och människor som bor på andra delar av Sverige, kopplar idag ihop Timrå med Timrå kommun?
Vad jag hör så säger alla; "Och nu ska vi till Sundsvall för att se hur det går i matchen mellan Timrå..."
Ska man verkligen kosta på dessa medgångssupportrar så många pengar?
Sundsvall kan gott färdigställa alla andra projekt dom håller på med innan dom tar sig ÄNNU mer vatten över huvudet...
Nä kursa in Thomas Johansson till Giffarna, där kan han hålla igång med dessa löjeväckande upptåg, fördärvas alla hockey fans som tror att Timrå Ik skulle må bättre av att flytta in till Sundsvall.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Hahahha, fan va bra skrivet!!
pöss på´re!
Ta för tusan ett snabbt beslut att flytta Timrå kommunhus in till Sundsvalls inre hamn och kommunen skulle direkt kunna öka omsättningen med 50%.
Einstein var en jävel på att räkna det "omöjliga", så Thomas Johansson mfl borde börja räkna ut hur man kan komma upp i omsättning på befinlig plats och inte gå lättaste vägen.
Timrå IK har alltid och ska även i framtiden spela i Timrå allt annat är "omöjligt"!
Bara dummt att flytta!
250kg kärlek:
Det som ligger Brynäs i fatet är att Läkerol Arena inte ligger så centralt som klubben kanske skulle vilja, det är för långt från centrum.
Men jag håller med dig om frågans komplexitet,
-Svårt fall, doktorn grät.
Per HApps: Idag var Läkerol Arena endast 1000 personer kort för att det skulle vara lapp på luckan. Brynäs som inför kvällens match överaskande låg etta. Man möter ett förmodat topplag i Linköping. Lördagsmatch, m.a.o. upplagt för fullsatt arena. Okej, jag vet, Gävlebornas förtroendekapital till föreningen efter år av misskötsel gör kanske att det tar tid att locka tillbaka dem.
Men: Det här med arenafrågan tål att stötas och blötas mer än ett varv. Finns många saker att väga in, ingen lär sitta inne med sanningen. Däremot är min övertygelse att så länge Timrå IK skördar framgångar kommer det inte att vara några problem med en ny arena. Om det däremot går grus i maskineriet tror jag att ett arenabygge lika gärna kan bli en riktig pärs. Å andra sidan går allt hand i hand.
Gasa eller bromsa, that is the question.
Jo för den vinning han tror är det bästa, men det kanske är så att det finns annat som är viktigare än att bara stirra sig blint på det ekonomiska resultatet.
Inom föreningen finns andra tankar och åsikter kring hans utspel som inte framkommit eller satts på pränt, men först skall "Timrå" klara sig kvar i den högsta serien, det är prio ett.
Abron:
Jag inbillar mig att han har något bättre koll på detta än dig,
Ja já, vad handlar detta om då, flytta Timrå karaktären till Sundsvall för att på det visset erhålla mer skrammel i kassakistan. Ingalunda, vem tror på dessa fabler, var det inte det som var en av tankarna med S/T hockey för nått sekel sedan?
Nä kursa in Thomas Johansson till Giffarna, där kan han hålla igång med dessa löjeväckande upptåg, fördärvas alla hockey fans som tror att Timrå Ik skulle må bättre av att flytta in till Sundsvall.
spud:
Nu har du snackat om kommunallagar i ett bra tag, har fortfarande inte sett något bevis för dina teorier.
Jag till skillnad för dig har pratat med en jurist hos Sundsvalls Kommun, och han ser inga hinder för TIK att flytta in till Sundsvall.
Vidare så vet jag att det jobbas på ett förslag som går ut på att bygga en arena i Sundsvalls Hamn ute på det gamla Ranchområdet.