Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Då vaknar tråden till liv igen. Men till saken hör att ett byggföretag har hört sig för till mig om att få kopior på modellen som jag gjorde och som sedemera hamnade i ST.
Men ok, Timrå IK är ett varumärke inte en plats som flyttas.
Om jag var spelare i dagens hockeyvärld och fick spela i E.on eller (det bär emot) Kinnarps arena vad skulle jag välja? "Koja" eller "Slott" ?,så valde jag nog slottet i första hand!
Med tanke på hur omklädningsrummen man sett från de "stora arenorna" ser ut så bör de ju vara en fröjd att sittta i dessa som spelare än att lukta på den inpyrda svettdoften sen Pekka Lindmark huserade i omklädningsrummet.
Fördelar: Större publik intäkt, spelare som ratar kontrakt idag kanske signar istället, andra sporter ges bättre ekonomiska möjligheter då de kan husera i denna arena också.
Strulet med parkering däremot, tror jag ej kommer bli någon skillnad.
Men om man byggde en ny arena på befintlig ort, borde detta ge större publikintäkter också, spelare signar förmodligen lättare då också.däremot kan det inte bli tal om samma omfattning av andra sporter som om man bygger i Sundsvall.
Men allting ska ju vara så nära nuförtiden och lättilllgängligt, om några år kanske Birsta City bör ligga i hamnområdet också, det borde ju göra samma publiksucce , kanske bygga camping efter "Kordong river" med rejält av husvagnsplatser för turistande IKEA besökare.
Varför inte försöka breda ut saker i våra kommuner i stället för att ordna något j..la compact living på begränsad yta.
Ordnades det med bättre av och på farter till från arenan med bättre kollektiv anslutning åt alla väderstreck från/till arenan så skulle detta vara möjligt.
Timrå IK måste överleva så bygg för f..n arenan i Sundsvall då, så man får lägga 2 extra mil till de 10 man redan reser för att se sitt röd/vita lag!
Men en ev flytt var väl inte möjligt fören 2018 läste jag någon gång, eller är jag ute och cycklar då ?
Varför två etage?
Varför en uppgång mitt på ståplatsläktaren?
Varför inte en liknande utformning på läktarna som i nuvarande arena - med förbättrad ståplats och förutsättningar för maximalt publiktryck?
Vid ett nybygge har TIK en historisk möjlighet att skapa detta.
Och ett bra svar kan jag inte ge, tyvärr.
Med det var inte svar på min fråga.
Tror du att svaret ligger ligger i att byta ut TJ?
Att om TJ går hem så står sponsorerna och publiken på kö????
Hmmm
Byt klubbdirektör så kanske det kommer mer sponsorer då behöver dom inte gå till nån bank.
Knallen: Du har en poäng. Lagets fantastiskt dåliga säsong, säsongen som gått, har nog kostat en och annan mille. Viktigt att man sätter ihop ett lag som fungerar från start i år. Ju högre upp i tabellen vi ligger, desto fler söker sig till proppskåpet.
När det sedan gäller en ny arena så skulle det vara lättare för mig att komma fram till en åsikt om jag visste föreningens långsiktiga plan. Är det att vara ett av tre-fyra topplag i elitserien eller är det att vara ett "stabilt" elitserielag med målet att nå slutspel? Det är faktiskt en viss skillnad i det. Skall man nå målet att vara ett topplag år ut och år in så tror jag att förutsättningen ligger till stor del i en modern arena. Då behövs det mer än en ombyggd arena med begränsade resurser som E.ON. Om föreningen däremot har en målsättning att vara ett stabilt elitserielag som någon gång ibland kan skrälla och kanske ta sig till semi eller i bästa fall final så är jag inte så säker på om en modern arena behövs, än skall tilläggas.
Det största kruxet idag är exponeringen av elitserien. Det är väldigt enkelt, och bekvämt, för de allra flesta i Sverige att följa matchen på annat sätt än på plats (TV, dator etc). Folk har blivit bekväma helt enkelt. Dessutom är serien på tok för tråkig under grundserien. I år har serien varit oerhört jämn men inte ens då har det tänt till under seriens gång förutom kanske i de allra sista omgångarna. En enda stor gäspning har det kännts som.
Det viktigaste är at vi inte hamnar i ekonomiskt trångmål såklart. Här lägger jag min tillit till herrar Johansson och Ericsson som i det här, tror jag, är rätt personer att bedöma behovet och om det är ekonomiskt genomförbart. På många sätt kan detta vara en fråga om föreningens överlevnad.
Knallen:
Så då menar du att man skall stövla in på banken i Vivsta och låna pengar till spelartruppen?
Ursäkta, men i bland börjar man fundera över dom ekonomiska kunskaperna hos vissa här inne när man raljerar om att satsa osv.
För info. Timrå IK har ingen sedelpress på kansliet i nått hemligt förråd.
Nu är jag inte rätt man att avgöra hur upplägget kommer att se ut. Det kanske finns penningstinna företag (t.ex. Norrporten) som är beredd att bekosta stora delar av Timrås hyra i händelse av en sådan arena. Annars säger mig min matematik att det vill till att folket kommer om man ska hyra en sådan hall för det lär inte vara gratis. Det som händer då är väl att man måste ta pengar från annat håll och då får det mig att osökt tänka på spelarinköps-kontot.
Men vad vet jag, har ingen som helst koll hur just lösningen är tänkt att se ut. Vad jag däremot vet är att jag inte skulle sluta att gå på hockey om arenan skulle ligga i stan, snarare tvärtom. Är det något jag är trött på när det gäller E.ON så är det när man ska därifrån. Det tar en timme om man nu inte väljer att lämna hallen i ställningen 4-4 med fem minuter kvar...något som inte ligger mig i fatet.
250kg kärlek:
Enkelt?? Det är ju bara fakta.
Men andra ord, Timrå IK's existens hänger inte enbart på att man löser parkeringsfrågan så är det frid och fröjd.
Verkligheten är mer påtaglig än så för dom som jobbar med att dra in pengar till klubbkassan.
Timrå ik omsätter i år ca 95 miljoner. Och gör ett minusresultat. Våra konkurenter som vi vill jämföra oss med ligger på runt 130. Och så undrar du vad dom håller på med. Det kan jag berätta. Dom kokar soppa på en spik, i år igen.
Det naturliga steget är ju att man slår ihop kommunerna.
By the way. tvåfemtio
Timrå Kommun satsade ju ett antal hundra tusen i Skönviksbacken, som ligger på "fel" sida om Merlobäcken.
För kännedom så är Magnus Sjödin tunadick. Såg en artikel med honom där han stod klädd i matchtröja på läktaren i Gärde. Den rätta sidan leder omröstningen på hans blogg med 60 % för och 25% mot.
Sant. Skatteintänkterna från Timråspelarna överstiger vida kostnaden för den där logen. Räcker väl med skatteintänkerna från ett par spelare...
250kg kärlek: En majoritet av de anställda i Timrå IK betalar sin kommunalskatt i Sundsvall så Sjödin borde inte klaga.
Man kan förresten rösta på hans blogg:
...och så här tycker moderaten Magnus Sjödin om att några av Sundsvalls kommunala bolag sponsrar elitseriehockey i Timrå Kommun.
http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.1959858-fortsatter-betala-for-hockeylogen
Personligen tycker jag att det är "kaffepengar", trots spartider. Om Sundsvall lägger en kvarts mille i sponsring till en förening i systerkommunen som spelar elithockey på absolut högsta nivå är det för mig en billig peng, även om det kallas sponsring.
Men det är klart. Det hade varit bättre med en arena i Sundsvall. Då kommer alla skattepengar Sundsvall till del, precis som Birsta city. Timrå Kommun utarmas än mer och en "kommunkonkurs" är än mer förestående. Men visst, för Timrå IKs bästa kanske en flytt till Sundsvall är det bästa. Men Timrå Kommun, tänk er för. Är det verkligen värt att satsa pengar i en annan kommun?
Magnus Sjödin:
"– Visst handlar det om regionhockey, men samtidigt kan det ju finnas andra lokala klubbar som kunde gynnas av sponsringen – vi har ju både fotboll och basket på hög nivå i Sundsvall."
Vi såg hur det gick med Sundsvalls hockeylag och det stöd ni verkar gett dem. Är planerna redan sjösatt med att flytta Timrå IK från Timrå Kommun, och placera laget i Sundsvall? Skulle tro det.
John K:
"för övrigt anser jag att Karthago bör förstöras" eller nåt.
Nu när Bobbarna är ute ur bilden ligger vägen öppen för en flytt in till stan.
Det är självklart att en framtida arena skall ligga där de flesta av åskådarna bor. Du tror väl inte på allvar att någon stor andel av publiken i E-on arena är bosatta i Timrå? Kanske max 20-25% är Timråbor. Resten är från Sundsvall med omnejd och dessa har fått lärt sig att det är till att åka bil eller buss.
I framtiden kommer Timråborna att kunna åka tåg (Matchpendeln) mellan Timrå och arenan i city. Då blir det bra! Inte minst för miljön.
Visioner måste man ha.
ARENAN I CITY!
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Anonymous:
Ja, du har helt rätt. Det är oerhört många som åker ut till Timrå för att titta på hockey. Frekvensen och antalet skulle dessutom kunna öka rejält med en bättre placerad arena.
Anonymous: Ja, så där enkelt kan man ju göra det för sig själv också om man vill.
Redigerad kommentar
Ja, arena-frågan är en betydligt viktigare fråga än att det blev vinst i sista omgången.
Vill vi få förutsättningar likt HV eller Mora?
Jajamensan, där ligger den fint :)
Och nu var det detta med bussen snart då...
DJ Hemp:
Med en arena inne i hamnen får hela sundsvalls city gångavstånd till hockey.
Och samtidigt får alla i centrala vivsta åxå gångavstånd till arenan i stan och det får vi tacka Ewa Lindstrand för :)))
Varenda gång som en kommun gör en upphandling så går det åt skogen, skattebetalarna får betala kalaset, men ingen ställs till svars...
Man vill ju inte stressa, men visst har hösten kommit? Besked tack!
http://dagbladet.se/nyheter/1.1379970
Man kan ju kanske måsta hoppas att det inte blir en flytt med tanke på att badeländet i stan blev 160.000.000 kr DYRARE än beräknat.
Finns det inget krav på förstudier och fastpriskontrakt i dom kommunala bolagen????
Om man bygger den skulle jag vilja att man snor hela NHL-konceptet och gör det till en NHL-show att gå på hockey när Timrå spelar sina hemmamatcher.