Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Är samma i denna fråga, somliga kan räkna somliga har receptet hur man bygger för det skall bli bra,
Skall det nu byggas något så hoppas jag iaf att de som skall göra det vet vad de gör, och på rätt sätt,
Annars blir det som köttbullar utan kavregryn/strödbröd, det liksom faller ihop och blir inte bra,,Och pga kunskaps brist så får man steka fiskpinnar, men då lämligt att bygga i surströmming lan där vi är vana vid fisk, vad man då bör ta i beakning är skillnaden mellan Remoladsås och bearne sås.
Kan man de rätta bitarna kan man bygga en arena på rätt platts vid rätt tillfälle, och få rätt sponsorer att betala,
För mig är iaf Timrå som nybakad blåbersmuffins, toppad med grädde och ett rött fint körsbär,,,
Harryhaffa: Om du måste ha ströbröd i köttbullarna så ger jag inte mycket för dina matlagningskunskaper.
Ett tips dock, för mer välsmakande köttbullar. I vätskan som du har i smeten så smälter du en halv oxbuljongstärning. Gott gottgottigottgott.
Tanten är söt när hon jämför Övik med Timrå. Hahahahahahaha. Usch.
traditionen och lidelsen finns i timrå,titta bara på giffarna i fotboll,må vara att dom är ett bottenlag år efter år,men frågan är ?vart är publiken...
Tror att många som har följt Timrå i många år ,inbitna Timråbor,men även dom norrut,dvs Härnösandsbor som följt laget i vått o torrt,känner att detta luktar skit...
Och det som är viktigt att komma ihåg,vi har haft ca 5000 personer på matcherna även i gammla ettan,mot lag som boden,björklöven och skellefteå,publiksiffror som stadborna knappt får ihop om dom lägger ihop allsvensk fotboll+allvensk hockey ! så är det..
Näe, res en ny arena inne i Sundsvall, och lägg enorm kraft på att bevara Timråandan i och utanför arenan.
SKAIK fräschade upp sin knarkarkvart för en ansenlig summa pengar, har så här långt 5078/match.
FBK snittar drygt 1000 pers/match mer än Timrå. Knappast en intäktsskillnad som jämnar ut den kostnadsskillnad de båda lagen har för sina respektive arenor.
Modo ligger dock fortfarande skyhögt över det snitt man haft förr i världen då Öviks erkänt hockeyfanatiska befolkning hängde i Kempis. Men, men. Är hockeygudarna goda och Modo gör en riktig skitsäsong får vi se. När draget kring nybygget minskat, minnet av det förra guldet glider allt längre in i hjärnbarken och de vitvinssippande damerna upptäcker någon annan form av förströelse, så...lär det stå klart hur stor kärna hockeylovers Övik består av, numer.
Jag blir mer och mer övertygad/motvals. Is i magen. Fokusera stenhårt på Timrå och Eon Arena. Där finns en grym kärnpublik. Förbättra arenan, öka bekvämlighet och tillgänglighet och se tiden an.
Du skrev:
"det borde vara ett krav att bo i Timrå och ha ett Timråhjärta för att sitta i styrelsen"
Ja, varför inte??
Sundsvall har ju ett eget ishockeylag, eller? Men dom duger väl inte eftersom det inte är på elitnivå laget spelar.
Självklart är detta en fråga om hjärta! Själen i Timrå IK och hockeykulturen i Timrå kommer att försvinna om matcherna flyttas ifrån Timrå. För det betyder ju att hela kansliet i Timrå IK:s verksamhet kommer att flytta från Timrå. Det räcker väl med att de flesta Timrå-spelarna BOR i Sundsvall. Alltså får vi dela på kakan lite... Men det är ju så typiskt Sundsvall, roffa åt sig av det som är bra, men när det gäller att dela med sig så vet man inte vart man står. I det ämnet kan man skriva en egen avsats.
För många år sedan gjorde man ett försök att bara ändra namnet till Sundsvall-Timrå Hockey, ett fiasko! Inte blev intresset större precis.
Det finns rötter som aldrig går att flytta på.
Jag tycker att nuvarande arena räcker gott och väl! Den blir ju inte ens fullsatt nu, så varför ta sig vatten över huvudet? Titta på Leksand och deras fina, dyra Ejendal Arena... Visst, ambitionerna var goda, men vad händer när det inte längre finns underlag för publikintäkter?
Och vad ska klacken sjunga: "Ja, jag vill leva jag vill dö i Sundsvall?" hahaha, nää behåll Timrå IK i Timrå!!
Älska TIK
Dom som bor i timrå och åker till S-vall får vell sjunga timrå (dom bor ju endå i Timrå) och dom som kommer från S-vall får vell sjunga S-vall då!
jag komemr från karlstad och är på match ibland i E.on inte "fan sjunger jag jag vill leve jag vill då i timrå" jag sjunger NOOOOORDEN
lägg ner snacket om "de är ju inte fullsatt nu" var Kempi det ?
jag komemr från karlstad och är på match ibland i E.on inte "fan sjunger jag jag vill leve jag vill då i timrå" jag sjunger NOOOOORDEN
lägg ner snacket om "de är ju inte fullsatt nu" var Kempi det ?
----------------------------------------------------------------------------------------
Ja, jag tror ändå inte det finns underlag för nån större publik i Sundsvall. OM sundsvallsborna är så hockeyintresserade borde dom kunna se till då att E.On blev sprängfyllt!
Kommentaren om Kempis: Inte riktigt samma sak då.. Övik flyttade ju inte sin arena till en annan kommun...
Min kommentar om nationalsången var menat som ett skämtsamt inlägg, men det var ju kul att du orkade skriva ett långt svar om det!! :D
Sen så bör man väl sjunga nationalsången som den skall sjungas och är skriven, men det kanske har att göra med att jag inte känner för att varesig leva eller dö i Timrå.
Att diskutera kommungräns känns väldigt inavlat Timråitiskt.
Sen så bör man väl sjunga nationalsången som den skall sjungas och är skriven, men det kanske har att göra med att jag inte känner för att varesig leva eller dö i Timrå.
----------------------------------------------------------------------------------------
Jaha, detta betyder väl bara att kvinnor är bättre att "prata känslor" ;)
Och att inläggen här skulle vara sexiga hade jag inte en aning om.. men bra att veta i framtiden, för skulle man lägga upp det så, då skulle nog en hel del män "förstå" oxå...
Å jösses är det 17 år sen fusionen?!?! Jädrar va tiden går!! Tycker ÄNDÅ inte att det är värt ett till försök...
"Ja, jag vill leva jag vill dööööööööööö i TIMRÅ!!!!" :P
Hade Timrå haft en ny arena med 7800 kapacitet i ett bra läge i Sundsvall till nästa säsong hade vi haft ett snitt på minst över 1500 pers per match v(lite förutsatt att vi inte suger den här säsongen då), och det på stor grund av att den hade lockat så väldigt många marginalåskådare som Knylan pratade om.
(jag vet att man inte bygger en arena på ett år)
Och det spelar ingen roll heller om några tjurskallar till Timråbor inte längre följer laget pga att dom på ett blåögt och bakåtsträvande sätt tycker klubbens själ dött - Timrå IK hade tjänat på det ändå!
Miss Conduct:
Jag får inte ihop ditt resonemang gällande fusionen för 17 år sedan.
Mig veterligen har INGEN ens fört på tal om att man skall slå ihop Sundsvall Hockey och Timrå IK.
Till och med Sundsvall Hockeys tränare tycker att iden är bra.
Jag tror att det blir ganska många, bland annat alla äldre som gått på hockey sedan "stan brann. Så jag tror inte att marginalåskådaren kommer att täcka upp förlusten av dom som stannar hemma.
Alla barn o ungdommar som inte har skjuts som i dag kan gå kommer heller inte att gå, och tro att så många kommer som täcker förlusten är rent önsketänkande. Att Timrå IK sedan skulle få en av stans bästa och centralaste platser att bygga en ishall på är ju för fan fabler.
"Hade Timrå haft en ny arena med 7800 kapacitet i ett bra läge i Sundsvall till nästa säsong hade vi haft ett snitt på minst över 1500 pers per match v(lite förutsatt att vi inte suger den här säsongen då), och det på stor grund av att den hade lockat så väldigt många marginalåskådare som Knylan pratade om."
Jag anser att det är fruktansvärt självklart att Sundsvall och Timrå ska ingå i samma region. Men för många är det tydligen inte så självklart, snarare tvärtom. Hua.
Jag är så jävla less på allt inavel och bytänkande.
Vill vi klubbens bästa så är en flytt det bästa alternativet. Någonstans i hamnen är det som gäller för en ny och toppmodern arena. Birsta är helt uteslutet. Då är det bättre att ha kvar ladan där den är och sakta men säkert gå en allt mer otrygg framtid till mötes.
Tänk den dagen då vi bara har en eller ingen finne i laget. Då är det noll spelare som bor i....Timrå och Örnen.
Miss Conduct: Tur att du skämtade. För jag trodde du menade allvar det här med nationalsången och dess slutrader. Självklart är det "Norden" och inte "Timrå" som gäller. Man ändrar inte en nationalsång. Det blir så löjligt och byfåne-aktigt.
...och se det från den andra sidan - alla barn och ungdomar som inte får skjuts (från Sundsvall till Timrå), borde ju rimligtvis i så fall vara många många fler än tvärtom.
Visst, de kan bli många äldre som antingen inte kan och eller vill gå på timrås matcher om arenan ligger i stan - trots att det i det här läget kmr finnas rätt bra pris på bussresor in till arenan från timrå - så kommer arenan locka fler äldre från andra områden i alla fall.
Det där resonemanget funkar inte. En ny arena i stan kommer locka större publik och för att inte tala om sponsormöjligheter.
Hur jävla många människor som bor i Timrå tror du och ni andra det är som går på matcherna egentligen? Det låter ju som om att det är 4000 envisa timråbor som alltid går på matcherna och resten är från stan som kommer när det passar. Det skulle vara väldigt intressant att se statistik från vart folk bor av dom som är på matcherna.
spud: hade faktiskt ingen aning om swedbanks exakta kapacitet, det var ren slump att ja valde just 7800, men för din skull kan ja väl ändra det till 7400 då.
Vad är det som säger att förhållandet i Sundsvall inte är det samma. Sundsvall har dessutom ett betydligt större upptagningsområde än vad Ö-vik har.
Finns det sedan tjurskallar som resonerar "Nä, inte fan åker jag till en annan kommun för att titta på hockey", så får dom väl stanna hemma.
Själv åker jag gladeligen 4 mil till en annan kommun för att se hockey. För inte nöjer jag mej med att se Antjärn harva på i gärsgårdsserien...
Och fler sponsorer tror jag knappast det blir genom att flytta hallen till stan, det hänger mer på marknaden i kansliet, och sponsorer ser till reklamvärdet i regionen, och där konkurerar Timrå med Dragons, Gif:arna, och s-valls hockey, Och dom stora som har pengar dom sponsrar även de anndra med, och dom har en fasst budjet för sponsring som vi får dela på,,sedan får man tänka på att det kan finnas ett och annat företag i Timrå som blir sur och drar in sin sponsring,,Och sponsorer slänger bara inte ut pengarna, de kräver något tillbaka, iform av fribiljetter mm
Att Sundsvall som utdöende stad skulle öka marknadsvärdet finner jag som föga trovärdigt,,
Att flytta hallen är för mig otänkbart, den ligger så himmla bra där den ligger,, MEN!! vad som skulle behövas är en av och påfart direkt till motorvägen,,då slipper man dessa köer,,
Men med ditt resonemang, varför åker man inte buss till matcherna nu??? bussen går ju åt båda hållen.
Timrå ska spela i Timrå, i Sundsvall kan dom hålla på med fotboll.
Timrå mot allsvenskan 2014!
Har lite svårt att förstå varför inte TIK kallar till informationsmöte i frågan.
Frågan är kanske inte lika infekterad för mej, eftersom jag inte är född i, och bor i Timrå.
Men jag är uppvuxen med ishockey i Timrå (såg min första match på plats 1972), och tycker precis som du att Timrå hör hemma i, och skall spela i Timrå.
- MEN!
Om alternativet är att "De fyra stora" plus MoDo springer ifrån ekonomiskt och gör Timrå mindre konkurenskraftigt, så tycker jag att Arenan skall flyttas till den större orten Sundsvall.
Om gemene man i Övik inte orkade ta sej de få kilometrarna från Ö-vik till Domsjö av diverse bekvämlighetsskäl, så borde ju både du och jag inse att detsamma gäller för besökaren från Sundsvall.
Som dessutom har längre från Svall till Timrå, än vad Nolaskogaren hade till Domsjö.
Och det gick säket bussar från Ö-vik till Kempis också, så det argumentet köper jag inte.
MoDo har ökat sitt publiksnitt med knappt 2900 åskådare sedan flytten, motsvarande sifrra för Timrå skulle betyda ett snitt runt 8300 åskådare.
Och då bor det ändå mindre folk i Övik än vad det gör i Sundsvall.
...du kan ju dra dina egna slutsatser :-)
Kevin O Shea:
Skulle kunna tro att ett publiksnitt på runt 9000 inte är att sticka ut hakan för mycket. Under förutsättning att klubben med sportchef, klubbledning och arenapersonal fortsätter att utvecklas.
Det vore en liten annan sak om vi kunde bygga om E.on Arena till en i klass med Swedbank Arena där den står idag, men det är helt omöjligt att göra det. Det har jag personligen fått höra från Thomas Johansson. Man är väldigt låst med de ombyggnationer och förbättringar som man kan göra.
Hellre allsvenskan och timrå än toppen av elitserien och sundsvall,hockey som hockey samma puck i allsvenskan oxå.
ps min mamma är nära släkt med min pappa
För gammal för ungdomsvårdskola,,Rave partyn och saltkråkan...
Rättelse, nästan faktor 8 fel, om man avrundar uppåt.