Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Problemet för mig är att jag håller med om i stort sett allt du skriver samtidigt som förnuftet i mig säger att Sundsvalls tätort är det naturliga valet för en ny jättearena, vilket antagligen (dessvärre kanske) är en nödvändighet ifall TIK skall ha fortsatta ambitioner att etablera sig i det absoluta toppskiktet inom Svensk hockey. Men visst f-n är den nuvarane marken helig och parkeringsproblematik och andra petitesser är inget som stör mig i den utsträckning att jag tycker det är en anledning till flytt.
Om man är en bakåtsträvare, då strävar man mer bakåt än vad som finns i dagsläget och det är ingen vad jag kunnat se som strävat bakåt ......som i detta fall då blir arenor "typ" utomhusrinkar.
Men verkligheten och problemet är att risken är stor att vi får beskåda allsvenska matcher inom några år om vi inte flyttar, vi kan tyvär inte konkurera om inte omsättningen ökar.
Känns tungt att säga det men då tror iallafall jag att vi aldrig går upp igen.
Tittar man stort på hela elitserien så tror jag vi kommer få uppleva ett lilla NHL snart med en blossande debatt om spelar löner och införande av lönetak, jag menar att det är en helt sjuk löne utveckling som sker i elitserien, Anders Huss spelade i landslaget och firade SM-guld med Brynäs för 7-8 år sedan, idag bokar han resor och mat till laget och tjänar säkert dubblet så mycket på det än när han var aktiv, jag menar utvecklingen är skrämmande, detta om Huss är en ren spekulation från min sida men jag tror faktiskt inte överdriften är särskilt stor, elitserien och marknaden har förändrats så mycket dom sista åren, elit hockey har nästan blivit en slips sport som handlar mer om hur föreningarna gjorde sin presentation och service mot dom rika företagen än vad matchen slutade som det igentligen skulle ha handlat om.
Puckkastar tävlingar och chocklad lotterier är en svunnen tid, numer finns inkomsterna i loger, skumpa och företags event.
Verkligheten är att företagen som hyr logerna och dricker skumpa finns i Sundsvall och därför kommer vi nog se ett ny bygge av Arenan i Sundsvall och inte i Timrå om det nu blir aktuellt att bygga nytt.
Alla vi som håller Timrå kärt får nog vänja oss med tanken att matcherna i en framtid kommer spelas i Sundsvall och inte i Timrå.
Men Timrå kommer alltid vara Timrå för mig vare síg matcherna spelas i Sundsvall Kommun eller Timrå Kommun, Jag kommer rätta in mig i ledet och lita blint på att dom som bestämmer ang det här vet vad dom sysslar med och följdaktligen gör det möjligt för mig att se Timrå IK spela elitserie hockey i framtiden.
Poffa:
Är man inte konservativ då?
"Konservatismen tar fasta på det som bevisligen fungerar, om än inte perfekt, och ställer sig skeptisk till radikala idéer vars konsekvenser är svårbedömda"
Men att Ewa Lindstand skulle vara konservativ, det hade jag ingen aniiiing om.
Jag är övertygad om att avståndet inte har den betydelse som många vill göra gällande. För att ta något exempel Globen som du nämnde. Där har vi antagligen tre saker som gjort att de inte slagit väl ut. Laget har inte spelat så bra, det finns ingen självklar kultur för folk att gå dit, och att konkuransen av andra evenemang i närområdet.
Som ett annat exempel kan man ju ta IKEA. Hur många trodde på att bygga en möbelaffär mitt på en åker i Birsta där de dessutom redan fanns en möbelaffär.
Att de slagit väl ut i Övik kan ju också bero på att man bygger en stor fin arena i en stad där det inte finns så många andra intressen än hockey Och att den ligger fint till vid hamnen. Och är en enorm skillnad mot dom hade tidigare.
Vart jag vill komma är vikten av att se värdet på produkten man säljer.
I detta fall Timrå ik Har man en bra produkt kommer folk oavsett var arenan ligger. Den senaste stor renoveringen blev ett lyft men känns ju nu efter några år som den inte räckte till. Men jag förstår samtidigt inte självklarheten i att om man skulle göra ett ryck till så håller den också bara fem år till,
sen skulle vi stå där igen. Hur kan man veta det ?
Att man offentligt går ut med att en arena flytt är nödvändig. Är ju i mina öron som att gå ut och säga att vår produkt håller inte måttet i sin nuvarnade form. Hur påverkar sådana utalanden publik och sponsorer.
Det smidigaste hade med all säkerhet varit att byggt på den nuvarande arenan i en mycket snabbare takt än vad som skett. Då har vi inte varit i de läge vi är i nu.
"Om världens finansnissar fick lägga sin röst på det sämsta tillfället att bygga en 300 miljonersarena på blir jag inte förvånad om en majoritet lakoniskt svarar: 'ehm...nu?'."
Och det är väl tackvare dessa finansnissars spekulerande som det ser ut som det gör med ekonomin idag?
Man kan vända lite på det oxå,NÄR är det bäst att bygga något och handla in tjänster av byggföretag t.ex, i en hög eller låg konjunktur?
Spontant säger jag att det blir billigare att bygga när företagen skriker efter uppdrag,och ett sådant bygge lär inte bara ta ett år att smälla upp.
Hur man än vrider och vänder på sig så har man röven bak!
TIK planerar en Arena i Sundsvall som ska börjas byggas om 5år.
IFSH gör en Rögle och går upp i Elitserien om 4 år och stannar då kvar där.
Vad händer med Arenaplanen då?
I dagsläget så är ju faktiskt IFSH bäst i stan. ;)
Styrelsen hävdar att man inte kan nå upp till den omsättningsnivå man efterstävar så länge Eon Arena är i befintligt skick, något jag får förmoda är sanningen. Sålunda tycks allting enkelt: Antigen bygger man ut den nuvarande arenan, eller så uppför man en ny, hypermodern och svulstig arena i Sundsvall. Det första alternativet känns emellertid ganska avlägset i dagsläget, emedan EU beslutat att inte skjuta till de pengar som tydligen var en av förutsättningarna för att ett utbyggande skulle kunna genomföras.
Därför återstår bara en möjlighet, nämligen att flytta laget till Sundsvall och skita bondlurkarnas emotionella argument, som i grund och botten är så ologiska att man kan ana att de anser att jorden är platt och därtill universums mittpunkt. Det skulle ge det ekonomiska uppsving som krävs för att Timrå även i framtiden skulle kunna vara ett topplag i elitserien, ett topplag med möjlighet att ta hem det så åtråvärda SM-guldet.
Berusad av framgång och segerns sötma ter sig lösningen enkel, men det finns en baksida. För vad händer om framgångssagan får ett slut, eller i alla fall skönhetsfläckar och törnar?
En ny arena i Sundsvall skulle säkerligen ge ett publikuppsving, och det är knappast otroligt att snittet skulle kunna hamna någonstans mellan 7000-8000 åskådare till en början. Men vad är dessa nytillkomna åskådare för några? Ärligt talat så tror jag inte att det kommer handla om en skara nyvaknade, hängivna klackmedlemmar. Snarare tror jag (om man får vara fördomsfull) att de nya besökarna i huvudsak kommer vara eventsugna män i vuxen till mogen ålder, som kommer till den nya arenan för att få uppleva det storslagna i den produkt som kallas elithockey. Några djupare känslor för laget tror jag följaktligen inte att de kommer att besitta.
I framgång spelar kanske sådant ingen roll. Visst, spelarna kanske märker av ett minskat publikstöd. Men å andra sidan tjänar klubben sina pengar och betalar med dessa ut hockeyproffsens förhållandevis höga löner, och det är trots allt det som är det viktigaste för de flesta hockeyspelarna.
Men även solen har fläckar. Det finns ingenting som garanterar att Timrå alltid kommer att vara ett lag som går till slutspel och gör bra ifrån sig – tvärtom finns en överväldigande risk att man kommer att göra en eller annan sämre säsong. Och vad händer då med den nya publiken? Kommer de att fortsätta att strömma till arenan för att se ett lag som inte tar sig till slutspel? Jag är oroad att så inte kommer att ske, och innan man vet ordet av gapar stolarna i den nya arenan tragiskt tomma.
Frågar man en MoDo-supporter så inträffar detsamma oavsett vilken arena Timrå spelar i, för inget lag har en sådan medgångspublik som Timrå. Sanningshalten i det påståendet tror jag personligen är ganska liten, och jag är övertygad om att de som säger sådant kategoriserar sig såsom de bondlurkar jag beskrev tidigare – fast värre. Sanningen är nog att de inbitna supportrarna, laget hjärta om man så vill, skulle fortsätta att stötta sitt lag även i motgång.
Med detta i åtanke är jag inte längre lika säker på att Timrå IK borde flytta till Sundsvall. För vad händer med lagets inbitna supportrar om laget flyttar? Jag befarar att många av dem kommer att gå på färre matcher, då avståndet till arenan ökar, men jag vill samtidigt poängtera att jag inte har några belägg för det. Jag känner inte direkt någon i klacken, och har därför ingen uppfattning om genomsnittsmedlemmen är Timråbo eller Sundsvallsbo. Men jag har fått uppfattningen om det förstnämnda.
Precis som BragdBirger skrev i ett bra, föregående inlägg finns flera aspekter beträffande en eventuell flytt. Och även om marknadskrafterna vill fnysa åt ”bondlurkarnas” vilja så icke att förglömma: Dessa människor som ni vill köra över är i grund och botten en av föreningens viktigaste byggstenar. En byggsten som är nog så betydelsefull när man ska till och bygga.
Heja Timrå IK!
Två mycket bra och väl genomtänkta inlägg kring klockan 23 i går kväll. Att läsa dom gav mig vinken att förhålla mig till en eventuell flytt på ett lite mer nyanserat sätt. Tack för det!
Vi får nog vara lite försiktigare och kanske sluta kalla alla motståndare för bakåtsträvare och bromsklossar. Åsiktsskillnader grundar sig oftast på olika sätt att se på saker och ting. Vissa har kommit längre än andra i sina tankar och kanske har mera bakomliggande information som ligger till grund för åsikter och tyckande. Jag kommer hädanefter att förhålla mig till debatten enligt följande: Argumentera och saluföra mitt tyckande och mina åsikter med RESPEKT, både inför dom jag debatterar mot och andra som läser inläggen.
Elithockey på sikt eller ej...hua vilket dilemma!
såsse ja visst! - röd å vit...å blå... åh...!11!!
Sedan ska vi göra Ewa Lindstrand till diktator så hon ska styra över allt. Det ska bland annat bli gratis att gå på Timrås matcher och alla ska få vara med och spela.
Flytta arenan till Söråkers IP istället eller varför inte uterink?
Olerys eller någon annan sportbar?
Fotboll är Sveriges största sport, du ser väl själv publiksiffrorna från Giffarnas matcher? Eller Dragons?
Om det nu mot förmodan skulle bli en arena i stan, vart skulle den ligga och vilka skulle ha gångavstånd till den?
Dom som kvälls shoppar på Åhlens?
Ta en tisdagskväll i vinter, Köpmangatan Timrå eller Storgatan Sundsvall.
Det är nog hugget som stucket vart det är mest mäniskor.
Bara Nya bron blir klar, så är Sundsvalls City dött för gott.
Då är de bara de ca 250-500 personerna som bor i stads kärnan som rör sig där. Det är framtidens melodi det.
Logistiken måste fixas. Så vi kan fylla hallen vi redan har, innan vi skall fylla en ännustörrehetsvansinne
Timrå 10 199 invånare
Sundsvall 49 339 invånare
Ska vi börja räkna mänskor i hela kommunerna också?
Helg Ernest:
Enfald eller inte, men om du lyssnade på vad Christer sa på Mittnytt i kväll, så fattas det ett antal miljoner i omsättning för att TIK inte skall halka ner i omsättningsligan. Och på sikt äventyra Elitseriespelet för TIK.
Vi får inget EU-bidrag för att göra den nödvändiga renoveringen och utbyggnaden av loger på norra långsidan.
Timrå IK's sponsorer vill inte pumpa in pengar till den nödvändiga renoveringen, faktum är att dom har sagt att skall dom satsa några pengar så skall det ske inne i Stan på lämpligt ställe.
Timrå IK är inte bara en Timråangelägenhet, det är bara att titta på vilka som har loger, alla loger utom två hyrs av Sundsvallsföretag. Och det är fler företag som vill hyra in sig.
Så frågan till DIG är , hur hade du tänkt lösa denna ekvation?
Det där kan du väl inte ens tro på själv?
SCA skiter väl i var arenan ligger, lika så EON, Metso, AXA m.fl
Dom vill exponeras för svenska folket inte för några billösa stadsbor.
Men det klart, jagar man sponsorer bland Agaton Sax, ICA Bergsgatan, Sallyhills livs, Rex rör. Då skall man nog försöka bygga arenan av deras reklamskylltar, för då blir det så många att dom räcker och blir över.
Hur tror du SCA ställer sig? I dagens besparingar, så kommer inte Östrand att känna någon förpliktelse att skjuta till och Ortviken skiter väl i ett Hockeylag.
Så det kan ju vara en för del för andra föreningar från orten, att kunna få SCA Östrand att ställa upp.
Varken Kinnarps, Löfbergs lila arenor ligger centralt, hur går det ihop?
Jo med LOGESTIK.
Låt krogarna i stan stå för bussarna som i Karlstad. Du får bussbiljett på krogen med ett bussnummer på , Sedan är det bara att hoppa på den dit/hem. Skall du tömma citÿ på alla inevånare går det väl åt 5-6 bussar.
När FBK har hemmamatch, då är det krogrunda på stan som gäller före och efter match, bara för att ta sig dit. Jag har nämt detta förut och det är ca 40-60 bussar som går till Löfbergs.
Hur många bussar kommer till Eon?
Sköna fotöljer? Är det inte upplevelsen man skall vara med om?
Inte faan sitter jag nått bättre i Löfbergslila.
På sikt är jag dock hyfsat övertygad om att en flytt in till Sundsvalls city vore att föredra, för klubbens utveckling.
Min åsikt i frågan.
Jag har inte heller riktigt tagit ställning i arenafrågan. Även om det i tider av finans/börskriser inte blir riktigt högaktuellt med ett nybygge så kommer frågan garanteras aktualiseras vad det lider.
En intressant detalj (även om vi bara är i början av serien) är detta:
| PUBLIK I FÖRHÅLLANDE TILL ARENAKAPACITET - HEMMAMATCHER | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vi har trots allt en rätt okej fyllnadsgrad i arenan. Ser man på diagrammet så kan man ju tycka att ett lag som t.ex. Brynäs kanske byggde "för stort". Även om supportrar m.fl. har rätt höga krav efter år av misär så är frågan om Brynäs kommer att kunna fylla sin arena hur bra det än kommer att gå. Slutspel och de matcher det verkligen gäller något, visst, då lockar man säkert fulla hus. Men alla andra matcher då? Tilläggas ska att det ser bättre ut för Brynäs i Oktober än det gjorde i September (som säkert till mångt och mycket beror på lagets framgångar).
Timrå har tappat publik i takt med (får man gissa) uteblivna resultat.
Nu återstår mycket av denna säsong och mycket lär hända. Vad jag vill säga är att dagens arena utifrån där den ligger verkar fungera. Hur mycket fler människor som skulle besöka Timrås matcher i en nybyggd arena i Sundsvall kan man bara sia om. Ett troligt scenario är dock att ett Timrå som skördar sportsliga framgångar (läs ett lag bland topp 3 i Sverige) kommer att kunna dra fulla hus medan ett Timrå-lag som inte når de allra högsta placeringarna antagligen kommer innebära spel inför halvtomma läktare.
I Kväll halv elva 22.30 är det debatt mellan Ewa Lindstrand och Björn Brånfeldt, kanalen är SVT nått och programmet heter Eftersnack.
Kan man skicka in åsikter via sms till det här programmet?
-jag ser inte så jävla mycket glädje i att spela Allsvenskan glädje är ett TIMRÅ IK på topp nivå i högsta serien!
Blizzard:
Spana in mitt filarkiv så får man se vad dom snackar om på Eftersnack i kväll. Jaja vi ligger pyrt till och man borde inte sticka ut hakan så här mycket, men ......byggdes Noaks Ark före eller efter regnet?
Dom överkattar bizznizzen säger Ewa Lindstrand i TV, är det hennes enda argument så säger jag, börja gräv nu i kväll.
Från programledare till panel kändes diskussionen som ännu mer uddlös än själva laget just nu. Det var ingen som kom någonstans i "tugget".
Själv tittade jag mest ner när Ewa pratade.
Skönt iaf att det inte blev något prat om namninsamlingen (och dess fantastiska argument) där vem som helst får skriva på. I synnerhet alla Timrå IK-hatare runtom i detta land.
Men det är väl dem som sitter framför TV-soffan när det är matcher som styr........eller nåt.
Skarin:
Om man skall prata brynäs så ligger fortfarande Läkerol Arena fortfarande ett par kilometer från Gävle Centrum, och med andra ord krävs det bil för att ta sig dig.
I Övik ligger Nya Kempis tre hundra meter från Paradisbadet och m.a.o. nära till allt.
Skulle Timrå renovera e-on Arenan med en dunk diesel och bygga nytt krävs det fortfarande att man åker bil dit.
Men vad vet jag, Ewa Lindstran tror att TIK överskattar bizznizzen, och att vi kan lira vidare på traditionen, prova att säg det till tex. tenkrat nästa gång det skall löneförhandlas,
- Du vi kan inte betala lika mycket som LHC, men vi har tradition och hjärta.
Hellre Timrå IK med tallarna i en ny hall i Sundsvall än
röda iglar i Timrå!