Brynäs IF - Timrå IK 2011-10-25
Det gäller att ligga tätt på BIF:arna ikväll. Vi måste förhindra att de lyckas med sina snabba kortpassningar när de vänder spelet. Vi måste gå på kropp, men det gäller att våra backar tajmar kontakten oerhört noga mot BIF's forwards, man får inte stressa, och inte vänta för länge, men man får absolut inte vara sen. Vid de tillfällena måste forwards läsa spelet noggrant och hjälpa backarna för att förhindra snabba sidledspass när backen tar spelaren i första hand.
Fart på rören hela kvällen är ett måste - vi måste skjuta mycket, högt och hårt - När Vampola transporterar ner pucken vill jag ha en forward bakom kassen och en på släp i mitten, En back högt i mittzon och en lågt för att safe:a hemåt.
Detta måste gå bara vi ger oss den.....första segern på de 9 senaste försöken ikväll kanske??
Hagos kommer att ha över hälften av all minuter i PP som den spelfördelare han är.
Vampola packar resväskan.
Har jag förstått dig rätt? Utifrån dåligt PP och BP drar du slutsatsen att Perra inte har gruppens förtroende, och att TIK borde lära av AIS att man bör ta reda på när det är så och agera utifrån det.
Ja det var det jag avsåg igår då jag skrev att Ante förmodligen inte är mogen att axla ansvaret än. Det vore orättvist mot honom att börja från ground zero.
Men assisterande skulle ju vara lämplig start till att börja med.
Allt handlar om att köpa sig framgång idag. På ett eller annat sätt.
Mental coach i det här läget tror jag inte ett dugg på om han inte heter Sonnenberg i efternamn.
Ja att behålla lugnet utåt sett är bra om man jobbar febrilt bakom kulisserna. Tyvärr låter det inte så om man läser tidningarna.
Timrå Icon: Om tidningsartikeln verkligen beskriver hur föreningen resonerar (man behöver inte tro på allt som står i tidningen) så är jag väldigt oroad. Jag sade redan förra säsongen att min besvikelse på vilket sätt Perra coachade fått mig att "ta tillbaka" det faktum att jag ansåg att Perra var helt rätt för Timrå IK. Inledningen på den här säsongen har ju inte visat på några större förändringar i Perras taktiska kunnande. Det har snarare fått ett ännu sämre utfall. Av den anledningen tycker jag att det logiska i dagsläget är att byta ut tränarparet och testa något nytt. Det finns många spelare som måste lyfta sig väsentligt. Dessa spelare har inte Perra haft förmågan att lyfta till dessa höjder under inledningen och jag tror i ärlighetens namn att han inte kommer att göra det heller.
Sedan kan det naturligtvis vara så att ekonomin "helst" inte tillåter ett tränarbyte. Det är förenat med stora merkostnader och om inte det skulle lyckas så står vi där med ännu mindre plånbok, på runinens brant, med allra högsta säkerhet.
Naturligtvis kan det finnas kompetent folk underifrån, Ante/Tjobba t.ex., som skulle kunna gå in och ta över men frågan är om dessa herrar verkligen är mogen att axla det ansvaret. Det finns ju risk att man knäcker dem psykiskt med tanke på det drev som går när saker inte blir som många vill.
En annan möjlighet är att köpa sig till framgång. Min bedömning där är att det behövs åtminstone 3 klasspelare, kanske 4, för att ge allt en ärlig chans. Det kostar som bekant också pengar, pengar som vi inte har.
Däremot står det klart att vi måste göra något, och det snabbt. Det som gör mig orolig är att det verkar prio med en mental coach och mindre prioriterat är att ge sig ut på spelarjakt eller titta på det organisatoriska (läs tränare). Jag tror inte att den menatla coachen löser några problem på kort sikt. Och kort sikt är väl vad som bör prioriteras nu? För varje omgång som går halkar vi efter mer och mer. Det blir inte bara svårt att hämta igen det poängmässiga tappet, det blir också tufft att locka tillbaka publiken, föreningens levebröd.
Credit till föreningen och styrelsen som i det läge vi befinner oss i, i alla fall utåt sett, behåller lugnet och inte gör något överilat. Men jag hoppas för allt i världen att de inte gör saker för långsamt. För då går det nog fort att hamna i ett läge där det kan vara svårt att ens överleva som förening.
Redigerad kommentar
Man lär inte en hundjävel att inte bita ungar efter att den har börjat bita, man gör det innan.
Dessutom hade vi några kronor på kistbotten som vi kunde använda och en publik som inte hade gett upp helt och fullt.
Vad är det styrelsen ser som inte jag ser? En mental coach...
Jag tror inte på det för en sekund. Kanske mer långsiktigt men inte i det läge föreningen befinner sig i nu. Det måste till betydligt mer drastiska saker. Byta tränare, in med klasspelare, kraftsamla för att locka tillbaka publiken.
Det är blodigt allvar nu!
MENTAL COACH
Just nu överväger man att ta in en mental coach för att
skapa så bra förutsättningar som möjligt för spelarna.
”Vi är lite sköra mentalt och det syns i vissa delar av matcherna”, säger Stefan Lindqvist.
VÄRVNINGSPLANEN
Under den här veckan ska sportchefen Stefan Lindqvist, tillsammans med tränarna, skapa en åtgärdsplan som innehåller två eventuella nyförvärv. En back och en forward.
ARBETET MED SPELARTRUPPEN
Fortfarande anser klubben att det finns mycket att hämta av den befintliga truppen. Där kommer stort fokus att läggas för att vända trenden.
”Om alla kan höja sig några procent, spelare och ledare, så kommer
vi vinna mycket på det. Vi har mer att hämta än vad vi visat hittills”, säger Lindqvist.
Jaja, jag kommer spela 500kr på Timrå visnt idag, nu jävlar känner jag mig som en Kamikaze bombare, nu eller aldrig, sista chansen att imponera på mig nu Timrå IK.
Annars tar det bara längre tid innan nånting EVENTUELLT händer.
Nä det är jag inte......Vänta........Vänta........Nu!
GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHH
"- Ett sätt är att komplettera med en mental tränare, säger ordförande Christer Ericson, som också ska undersöka möjligheterna till spelarförstärkningar."
Ja, nu ska ordföranden börja 'undersöka' möjligheten till spelarförstärkning....låter jättebra, vi kan nog få in nån vilket halvår som helst....suck...
Känns som det kommit några klickar kola i maskineriet, för man kan inte påstå att det tokstressas direkt med några nya namn. Eller vad vet jag, kanske telefonerna går röda där borta hos Lindqvist o co.
Hoppas att iaf man letar spets denna gång, och inte faller för något höstlöv som fått sparken av Örebro lr annat tok.
Kvalite tack, kosta vad det kosta vill. ES existensen är dyrbar, den ska man vårda ömt.
Kämpa!
Redigerad kommentar
Jaja. Ny vecka. Nya möjligheter........
- Det kan bli, men handlar också om ekonomi. I så fall måste vi göra omprioriteringar och nu ska vi se över det och lägga fram ett åtgärdsförslag senast om en vecka. Vi måste visa handlingskraft, både mot oss själva och utåt.
Ericson poängterar också att det ekonomiska läget inte gynnas av att laget gått dåligt hemma och publiken minskar. I lördags var 3612 åskådare i Eon Arena. Aldrig tidigare har siffran legat under 4000 sedan arenan byggdes om 2003.
- Nu ska vi nog inte stirra oss blinda på den siffran, då Giffarna spelade samtidigt. Men fortsätter vi förlora kommer vi också att fortsätta tappa publik. Vi måste börja vinna hemma och nu har vi två chanser till den här veckan (AIK på torsdag och Frölunda på lördag)."
Ser man till detta så ska man alltså sjösätta åtgärdspaketet under denna vecka. Så tidigast till novemberuppehållet har vi ny spelare/tränare. Vinner man inte hemma dessa två matcher den här veckan ryker nog Perra oavsett vad som sägs utåt i tidningarna, eller det måste han göra.
Mer oroande att CE tror att endast vinster hemma räcker för att få tillbaka publiken. GIF har t ex vunnit hemma i många år men spelat en bedrövlig fotboll, vilket folk också påpekat då man snackat GIF. I år gick snacket annorlunda då man efter Falkenberg hemma blev något av ett norrlands svar på Barcelona i många folks ögon. Produkten blev genast mer intressant och att ha 14000 totalt sista två matcherna är riktigt fina siffror i en serie under högsta ligan.
Timrå kan säkert snubbla hem en seger på dessa två omgångar. Men frågan är ju hur det ser ut på isen. Är det en produkt som lockar och som folk vill betala för att se?
Jag hade kunnat tillägga att den yttersta inkompetensen naturligtvis finns hos ledningen.
Men det är så självklart att det är löjligt.
Nedsläpp: Brynäs IF-Timrå IK - TIK-kollen - www.dagbladet.seTimråcenterns nya omgivning - TIK-kollen - www.dagbladet.se
Timrå IK anno 2011; toksist, hela 7 p till strecket efter ung. 1/5-del av serien. Detta efter uppenbara brister såväl på isen som i båset.
Reaktioner? Tränarna har fullt förtroende, Timrå sparkar av gammal vana inte några tränare och det är ju ändå inte deras fel.
Nähä?!?
Spelarna då? Tja, slutar de hänga med huvudena så ordnar det sig nog.
Typ.
Timrå IK anno 2011 är i det absolut mest svårbehandlade stadiet av ett sjukdomstillstånd; Total brist på sjukdomsinsikt.
Vad samtliga utanför laget ser verkar alla inblandade fullständigt förneka. Inkompetensen och bristen på tillräcklig kunskap för ES genomsyrar varje lagdel samt tränarstaben.
Pikkarainen- Larsson-Pärssinen
Hedström-Gnagarn-Röymark
Örnerud-Bagarn-Hallin
Motin-Robinson
Granath-Hedman
Halonen-Torp
Ja detta tror jag skulle förändra en del.
Gå vidare Timrå ta in någon annan plus två forwards, sedan kommer vi klättra.
Gör nånting NU!
Motin, Brendl & Nilsson. Där har ni mina förslag.
Boyce till katterna som det var tänkt från början och bryt med Hagos, ni gav visst killen lite för hög lön, har ju sirap under grillorna. I min mening en mycket dålig värvning och sitter förmodligen på en del slantar. Ingen som producerar direkt, och boxplay tycker jag inte heller han bidrar i. Där har vi redan Hallin, Bagarn, Larsson, Hedström, Murley, Röymark, = tre forwards par till boxplay, vad har ni till PP? Inte sex forwards i alla fall. Vampen, Pikkarainen som inte får spela PP. Nä spets behöver komma in vi har tillräkligt mycket defensiva forwards, vi måste börja göra de jobbiga målen som får motståndarna att tappa suget. Vilket vi inte har idag.
