1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

589854 inlägg · 6216 ämnen

Skellefteå - Timrå IK 2009-10-15

« · 1187968 · » Till forumet

Sv: Skellefteå - Timrå IK 2009-10-15
DJ Hemp: Rooster23 hade helt rätt! Sen vet jag inte om det där uttalandet är positivt eller negativt, att det stundtals ser förjävligt ut var ju redan tydligt. Hittade inte alla dina citat men det där lät ju nästan uppgivet.
Kommentera

JimmyH: Att måsta analysera utifrån perspektivet NÄR en match är körd eller ej, tär på nerverna, det är en central del i min kritik.

Utan att på något sätt göra det här personligt så måste jag ju kommentera inlägg som "allt är inte så lätt som du vill få det att låta", speciellt när du sedan önskar frånvaro av polemik. Utveckla gärna var och hur du menar att jag på något sätt tror att det bara är att "byta växel" och gå ut och börja vinna. Jag känner att du lämnar mig lite hängande här.

I min mening har vi några spelare som underpresterar i match efter match, sen har vi en majoritet som spelar alldeles för ojämnt. Vi hade en svacka under förra säsongen också men med tanke på sättet vissa matcher har avgjorts (modomatchen är ett praktexempel) tycker jag mig se mer grundläggande problem. Vi har en rad nyckelspelare som måste spela på en mycket hög nivå för att vi ska få till ett bra spel, när dom inte gör det så finns det inga som kan ta över den rollen och då ser det ut som det gör nu.

Jag har inget emot att bli liknad vid en gnällspik, jag har förlikat mig med min cyniska sida, men när är det egentligen ok att gnälla? Jag menar, vi ligger delad jumbo och har i stort sett spelat med fullt lag i varje match. Vi delar platsen med Modo som har skador på deras absoluta nyckelspelare. Vi släpper in puckar som skulle vara fullständigt förkastliga i en A-jun match. Vi har tagit lite tvåor men samtidigt gör vi bara mål i 13,95% av pp (10:e plats)

Så om vi nu inte kan byta bort Corso mot Brad Moran, om det inte blir mirakulöst bättre av att kasta om i pp-formationerna och vi inte räcker till, vad ska vi göra då? Lägga oss ner och dö?
Kommentera

"Challe" skräder inte orden i Dagbladet:

"Första onödiga utvisningen tar vi för att vi inte åker skridskor. "Jeppe" Samuelsson glider och hugger med klubban som om han jobbar i skogen som vedhuggare. Sådana finns inte längre, det finns maskiner som gör det nu."

"Det är för dåligt i början helt enkelt. Vi tar en massa onödiga utvisningar och sedan har vi för dåligt powerplay."

"Vi spelar inte med kroppen, vi är så jäkla mesiga."
Kommentera

Olle: Oavsett hur du analyserar så var inte matchen körd förrän Tenkrat fick tag i pucken i slutsekunderna.

Det jag tycker var bra har jag skrivit och det jag tycker var dåligt har jag skrivit. Jag såg båda sidor. Du ser bara den negativa sidan.

Allt är inte så lätt som du vill få det att låta. Många saker spelar in. Det är inte bara att gå ut och göra det och det...

Men jag hoppas att dina inlägg fick ersätta min blogg för de som ville se lite extra skäll på laget från supporterhåll för att själva somna gott i besvikelsens stund.

Mer polemik än så här är jag nog inte villig att gå in för just nu.
Kommentera

JimmyH: Nåja, i den match jag såg så spelade vi bort matchen i första (delvis i andra på grund av utebliven målskörd). 3 raka mål som resultat av direkt och indirekt strul, man går ut i andra och skapar knappt ett någe. Att sedan gå ut i tredje och hoppas att göra 3 raka på bortais är lite väl optimistiskt.

Man kan ju välja att se det ärorika i att vi faktiskt "nästan" kommer ikapp eller så kan man välja att se den uppförsbacke man skapar för sig själva redan i första perioden. Jag tror inte att någon i omklädningsrummet ser det här som en hyffsad insats, det hoppas jag då verkligen inte iaf.

Jag hade förmodligen varit precis lika besviken om vi kvitterat och matchen slutade 3-3 för så här genomför man bara inte en match...eller snarare: "på det här sättet genomför man inte en serie av matcher".
Kommentera

JimmyH: tyckte INTE synd om oss själva.
Kommentera

Olle: visst har vi folk.när det går tungt för de ledande spelarna kan ett bra powerplay få det att lossna lite.
Kommentera

Olle: Det är lönlöst att diskutera saker med någon som är bestämt besviken.

Men jag tycker absolut att man kan tycka att en spelmässig insats var bra på bortaplan trots att man har fyra raka bortaförluster innan. Alla matcher är unika på sitt sätt.

Sedan så fastnar du vid ordet bra. Min kritik mot laget i själva inlägget påminner ju om det du har beskrivit.

Det går att vända och vrida på allt.

SAIK stängde matchen 19.54 i tredje perioden i den match jag såg. Vi skapade oss själva möjlighet att vända den genom att fortsatt kriga bra i egen zon och skapa powerplay-möjligheter genom att få med oss utvisningar då vi ägde puck i anfallszon osv osv..

Vi är dessutom nära att kvittera i tredje trots att vi inte utnyttjar PP-möjligheterna i period 2. Vi vek aldrig ner oss och vi tyckte synd om oss själva trots att vi fick en så pass jobbig start. Jag kan inte tycka att det spelmässigt är en dåligt genomförd bortamatch.

Men andra får göra det utan att jag blir irriterad över det.
Kommentera

Lagkapten: Ja fast det är nog lite som Skarin säger också, frågan är om vi ens har rätt folk. Någonstans måste man börja iaf, alla kan inte spela pp bara för att man i övrigt gör en bra/pigg match.
Kommentera

Olle: klockren analys.inget ont om 3 kedjan men i powerplay i ett sånt viktigt läge i matchen måste man sätta in mer spelskickliga spelare som är vana att spela sådana lägen.ännu en coach miss
Kommentera

Olle: JAPP! 2st PP kedjor som tränar och spelar hela tiden(givetvis smärre ändringar) och in med Micha Sundqvist istället för Skogs. Testa även Pärsa med Corso och Anger. Kör Päjärvi med Lander igen.
Kommentera

JimmyH: Nu menar jag inte detta personligen men i min mening kan man inte bryta ner varje match och analysera den separat, inte i det här läget. 55 omgångar där bra och dåligt spel löser av varandra i vågor och nej vi ska inte förutsätta att vi kan dominera uppe i Skellefteå men om man ser till vilken typ av match vi kommer IFRÅN, då tycker jag att man kan kräva mer. Sett över hela säsongen tycker jag att det ser riktigt illa ut.

Jag menar inte att du accepterar förlusten, jag antar bara att jag reagerar över din imo "snälla" analys av matchen.

För mig var det här inget fall framåt, för mig var kvällens insats ett tydligt steg tillbaka till den håglöshet jag hade hoppats att vi skakat av oss med vinsten mot LHC sist, det man har kunnat se i perioder av våra "hederssamma förluster". Jag hade verkligen hoppats att viljan skulle finnas där men nu tycker jag att det ser lika hopplöst ut igen. Visst, det är inte heaven or hell i varje jävla omgång men i min bok har det varit alldeles för mycket helvete.

Det blev kanske lite off topic men när du ändå refererar till din analys av matchen som en "bra insats" så tänker jag direkt: "vadå? SAIK stänger matchen på en halv period, vi har 20 utvisningsminuter i första...det blir matchavgörande och kan det sammanfattas som bra?".
Kommentera

Olle: Rätt folk och rätt folk. Det där går ju att diskutera. Det är väl snarare så att det inte finns rätt folk så som det ser ut just nu. Rent spelmässigt sett. Vår "leadingline" håller ju inte måttet. Så är det ju bara. Inte heller Pärra-Gabbe-Anger. Men på något sätt måste ju Challe hitta två formationer snart som ska göra det, och göra det rätt.

I övrigt gillar jag dina analyser kring pp-spelet.
Kommentera

Skarin: Jag har en gnagande känsla angående PP-spelet. Vi kör alltså 3:e femman i pp efter att vi har reducerat till 3-1, detta ställer jag mig helt oförstående till. SAMMA spelare ska träna pp på VARJE träning, det ska finnas två pp-uppställningar med SAMMA folk hela tiden (naturligtvis ska man kunna göra smärre ändringar).

Vi spelar runt puckarna hela tiden och får aldrig den där extra sekunden att sikta och skjuta. När senast tog en back ett skott från ett centralt läge i pp? Spelarna som är ute när vi har pp måste veta exakt var dom ska hitta varandra för att spela runt boxen så att backen får ta skott. Detta måste vara vad som ska eftersträvas. Man kan inte spela in pucken framför mål i 5-4, det funkar inte så längre.

Vårat powerplay ser lika panikartat ut varje gång och det måste korrigeras. Jag begär inte att vi ska ha ett pp som HV där 2 pass räcker från hörnet och sen smäller det från blå, jag begär bara att man spelar rätt folk för att försöka nå sånna lägen.

Sen i 6-5 tycker jag att man spelar omständigt. det går inte att spela runt pucken i ett sånt läge man ska spela desperat, man ska lobba in puckar hela tiden och vara tre killar framför målet som köttar. Det finns för många spelar på för liten yta för att spela runt.
Kommentera

Ambroo: Hehe. Som sagt så gömmer jag ingen skit.
Kommentera

Olle: Acceptera förlust? Hur gör man det?

Jag tycker att vi gör en bra insats idag och varför har jag motiverat i bloggen. Då pratar vi alltså spelmässigt. Men placera mig inte i ett led där jag kräver att alla ska acceptera den här förlusten eller att jag ens själv accepterar den. Konstigt begrepp överlag det där... acceptera förlust.

Jag refererade mina åsikter kring just den här matchen. Ingen annan match.

Jag har aldrig sagt att jag är nöjd med inledningen på serien.
Kommentera

JimmyH: Vi säg så... Jag har tydligen ett samliv att vårda också.

En sak till bara: Den dagen då du sitter ner från den där bredarslade och rödvita hästen och kastar den skit den är fullproppad med och har lämnat efter sig, då är jag den första att komma med en spontan applåd;-)
Kommentera

Olle: Bra inlägg.
Kommentera

Olle: huvudet på spiken
Kommentera

Ambroo: Och som jag svarade till RR2.

Ja det var inte uselt iaf. Första två-tre minuterna är iaf riktigt bra :) Sedan drar vi på oss både onödiga utv och onödiga utv. Det bör vara mål vid 5 mot 3. Så är det bara. Men sedan då?
Andra perioden har vi tre raka powerplay, men får väl iväg........ca tre skott. Ja det är faktiskt sant. Här ska det ju kritiseras kraftigt.
Det är för dålig fart i andra perioden, finns inga linjer i spelet. Det är för många som inte är där.
Tredje perioden är ju självklart den bästa. Ändå är det 7-1 i skott till SAIK efter 7 minuter. Ändå lyckas vi komma tillbaka starkt. Men det är fortfarande alldeles för dåligt framför motståndarmålet. För lite trafik. För få som skymmer. Istället kliver man åt sidan så att Hadelöv har fri sikt. Som med alla andra målvakter.
I spel 6 mot 5 får vi bra tryck, men skotten kommer inte när dom ska komma, d.v.s. när det finns folk framför mål.

Kan lägga till bra mycket. Men........det kan bara bli bättre. Finns inget annat.
Kommentera

JimmyH: Taget ur kontext så är det väl inte självklart att man ska dominera borta mot SAIK men lägger man till matcher som Rögle borta, dom mer självklara FHC, FBK och HV, insatsen mot Modo och Brynäs hemma så målas ingen vacker bild upp. SSK-matchen var riktigt usel i långa perioder och två snabba till 3-1 speglade inte hela matchen i min mening.

Jag tycker vi har genomfört EN riktigt välspelad match och den hör inte till någon av ovan nämnda. Ursäkta mitt gnällande men jag vägrar förlika mig med tanken att ett lag som SAIK ska kunna spela av 2,5 perioder mot oss och komma undan med tre pinnar. Det är oacceptabelt.

Skulle du acceptera en torsk på lördag om vi hade spelat borta? Jag menar, Djurgården är ju också lite heta i år...

Sen går det att snacka om bortdömda mål osv, jag är övertygad om att vi skulle ha torskat med 2-0 om SAIK aldrig satte trean, den största anledningen till att vi kommer tillbaka är, i min mening, för att dom slappnar av och tappar fokus, vi bjuder ju knappt upp till kamp på hela 2:a perioden. Sen tycker jag dom stänger rätt bra vid ställningen 3-2. Jag ser bara två lägen just nu, endera accepterar man att vi förmodligen kommer att bli ett bottenlag i år och blir överlycklig för varje hemmavinst eller så sticker det i ögonen för varje dag inget händer. Den här skutan kommer inte att vända sig själv.
Kommentera

Ambroo: Grejen är ju att jag har ingen som helst relation till någon i eller kring laget så jag har ingen anledning att vara rädd för att stöta mig med någon. Jag har inte ens addat nån av dom på facebook ;)

Så där har du helt fel. Jag bör snarare vara rädd för att stöta mig med dig och Skarin mfl istället ur det sättet att se på det hela.

Jag tycker att jag går hårt åt spelare och ledare då jag tycker att det finns fog för det. Sedan skiljer jag ju mig ifrån ex RocknRolf på det sättet att jag är ganska optimistisk i min läggning överlag. Jag är ingen perfektionist.

Jag är egentligen ingen som tycker om att diskutera mig själv offentligt heller även om man kan tro det nu. ;)
Kommentera

JimmyH: Jag glömde ett stycke...

Jag tror aldrig att vi ska dominera på bortais, jag drömmer om det. Däremot så vill jag att vi bjuder till, är vårdade och spelar vårt spel. Ett spel jag har glömt bort. Hur var det nu igen, finns det ens kvar? Det här var obra.
Kommentera

Skarin: inte blir det bättre när lagkamraterna uppfattar han som en stor diva heller.tycker det är upp till bevis för honom den närmsta tiden
Kommentera

JimmyH: Men det verkar som att du tappat tron på Corso iaf. Kan det vara så illa att du haft fel kring honom helt enkelt. Hoppas inte det. För då blir det här ännu tyngre. Milt uttryckt.

Som jag sagt tidigare. Corso tillsammans med Hynning och MPS dominerade i träningsmatcherna mot Modo och SAIK. Men för mig var det där inte ens några matcher. Modo hade 9 man borta. Typ. Och SAIK-matchen? Hua.

Nu är det dags för förändring. Förstafemman (leadingline) tillhör elitseriens.......
Kommentera

Lagkapten: Det håller jag också med om. Även om det i alla fall är vissa tillfälligheter i vissa matcher som varit mot oss på bortais. Så som bortdömda mål tex. Men det beror så klart inte BARA på det. Långt ifrån.
Kommentera

JimmyH: Ok, men varför går du aldrig hårdare åt dem i dina inlägg här och framförallt då på bloggen? Nu menar jag ju inte att du ska komma dragandes med de värsta domdagsprofetiorna eller en massa fan, helvete och jävla skit. Du skriver allt som oftast väldigt nyanserat i positiv bemärkelse, men när det gäller det negativa så är det skuggboxning.

Ibland undrar jag om du inte vill stöta dig med dem i och kring laget helt enkelt...
Kommentera

JimmyH: fel är det att vi inta har tagit en poäng på borta is.det är bedrövligt dåligt o nånting beror det på inte bara tillfälligheter.det är omöjligt att vara bekväm med inledningen på serien.
Kommentera

Ambroo: Jag är inte ute efter något mys- eller kuddkrig. Det vore löjligt. Men jag får ofta höra att andra tycker liknande saker lite då och då.

Vi upplevde nog matchen olika bara. Eller så har vi olika krav på hur mycket vi tycker att vi ska dominera mot SAIK på bortais.
Kommentera

JD: Haha =) Hjääääääääälp.... Hela huset skakar..... Jag måste ut härifrån.... Hjääääälp.
Kommentera

JimmyH: För övrigt tycker jag inte på något sätt din matchrapport var dålig. Tvärtom. Den var bra. Betygen likaså. Ja åtminstone nästan. Men man analyserar ju lite olika kring spelet och situationerna osv, osv. Så är det ju.
Kommentera

Skarin: Jasså är det jag som retas? Barnslig är jag i alla fall. Det kan jag hålla med om. Det har jag alltid varit. Mer eller mindre.

Klart vi måste vinna på lördag. 10:an med 8 poäng (vi alltså) hemma mot 9:an med 11 poäng. Det är redan på lördag det riktiga tåget kan gå.
Kommentera

JimmyH: Bajs är för oss i sandlådan höhö

Näe men seriöst. Jag kan faktiskt inte ta dig på allvar när du anser att de gör en bra insats ikväll. Jag tycker oftast att du skriver väldigt bra och har djupa analyser, du är påläst, men ibland så blir det lite väl mycket mys och kuddkrig kring TIK. Jag är också barnsligt förälskad, men ibland mår man bra av lite gnabb. Det var inte bra detta och det ser inte ut att bli bättre.
Kommentera

Skarin: Jag har ett förslag till Linkan:
Gör allt du kan för att byta Skogs o Samuelsson mot Kokko.
2 mot 1 det kanske finnarna går med på?
Kommentera

JimmyH: Du är barnslig och retas bara. Jag talar sanning ;) Du är dessutom tvärtemot-mannen. Kanske är det febern, eller något du ätit.

Nej men SAIK var bra och vi var lika bra. Eller jag menar, lite bättre t.o.m.
Kan gå det här. Det måste gå.....redan på lördag.
Kommentera

Lagkapten: Det håller jag med om. Jag har tagit upp en del detaljer i bloggen också.

Men blir man arg bara av att läsa orden "Bra insats" kanske man ska vänta tills imorgon med att läsa.
Kommentera

JimmyH: du måste hålla med om att det ser oroväckande ut inför fortsättningen
Kommentera

Hahl Bundy: Lotvo, kom hem, vi börjar om igen!
Kommentera

Skarin: Du tycker väl alltid att det är skit, trodde jag du skulle skriva. Till Ambroo alltså.
Kommentera

Ambroo: Skogs? :)
Kommentera

Musse: Jonte ja, vem platsar inte i dagens TIK?
Kommentera

Ambroo: Du vill väl alltid ha kommentarer ;)

Det saknas en hel del faktiskt.
Kommentera

JimmyH: Nä jag är bara såå frustrerad o less just nu.
Kommentera

Skarin: Ska komma förbi med dom när jag hälsar på morsan o farsan :)
Kommentera

Hahl Bundy: Jag skojade lite. Men inte var det väl Tenkrat som på något sätt sänkte TIK idag? Det kan jag inte tycka. Snarare Crippe då om man vill leta en "släkten är värst" vinkel ur det hela.
Kommentera

Skarin: Jag tycker det var skit, men det är ju min åsikt och det nöjer jag mig med att skriva här, utan önskan av att få kommentarer. Vi saknar det enkla, farten, kylan och aggressiviteten.

Men det vet du ju redan...
Kommentera

Hahl Bundy: Appropå tabletter. Verkar finnas en del som knaprar dem ;) Jag vill oxå ha.
Kommentera

JimmyH: Hans låga spelintelligens räckte för att sänka Timrå ikväll.

Nä nu är det nya tag på lördag Moahahahahahahaaaaa.

Skarin: För att sova gott så blir det många tabletter :)
Kommentera

Ambroo: å fan var det ett S...Annars då har du krypit ur Jontes knä ännu!
Kommentera

JimmyH: Nja. Rättvist ;)
Kommentera

« · 1187968 · »