Frölunda - Timrå IK 2008-12-30
Abron: Om det var någon som undrade varför inte Moe spelade den tredje perioden kommer svaret här. Saxat ur Dagbladet:
"– Eric Moe var för dålig helt enkelt, och Anton Axelsson jobbar alltid hårt. Men i dag tycker jag inte att han fick ut något, säger Timråtränaren."
Även Anton Axelsson bänkades i tredje. Intressant om flytten av Pärssinen till förstafemman. Kan bli en permanent lösning!
Tack för tipset, läste å begrundade.
Synd det inte finns fler att byta in, med bättre kvalité då, men det kommer skall du se.
Jo jag tycker Challe visade liten annan tåga i båset igår, en kontrast mot förlängningen senast hemma mot LHC.
Så sant så, men vart Tenkrat å Hynning placeras är ett mindre problem, finns större dilemman.
Se bara de som händer lite mer norr ut i Västernorrland, som jag hoppas Timrå kan undvara.
Finns kanske en del paralleller med vad som hänt/händer i TIK. Wernblom/Hedström,kanske även ekonomin då man tappat ca 10% av publiken i Swedbank.
Idag är den morgondag du oroade dig för igår.
Mmmm kanske för fort.
Men jag hävdar inte att ekonomin är ett stort bekymmer för våra länslag, dilemmat tror jag ligger i att balansera det sportsliga med kassakistan vilket kanske är det vi ser i Timrå IK.
Frågan är dock hur långt man skall gå i den ena eller andra riktningen. Lägga kapital för att möta förutspådda ekonomiska problem de närmaste åren eller nå en stabil sportslig nivå för att undgå degradering. Detta är inte lätt, å kanske MoDo med sin kapital slukande arena får det tuffare how now´s.
Nu kommer inte detta att vara ett avskilt Norrlands bekymmer utan jag är övertygad om vi kommer att få se ett antal trista företeelser under nästa år, tyvärr.
Men om vi alla envar är beredda kan vi mota Olle i grinden, så min innersta önskan för 2009 är att vi löser dessa problem på ett bra sätt.
även om vår arena kostar mer så genererar det ju också mer inkomster:tror ju inte vi skulle haft ett bättre lägen om vi haft kvar Kempis.
Finns kanske en logik i det, en liten hall behöver inte vara billigare i drift än typ Swedbanks.
Dock tror jag att kapitalkostnaden är en tung bit, delvis driftkostnaderna då exempelvis elen varit dyr under 2008 och med 10 % tapp i publik snitt innevarande säsong (ca -600 pers mot Timrås ca -45) så kan jag bara spekulera i att det kanske drar mer kostnader uppe i Ö-vik än här i Timrå.
Kan ett snitt på minus 600 pers per match generera mer och vad är det för summor vi pratar om, räcker ca 200`per match i minus, tveksamt.
Vilket även märkts tydligt på bränsle priset vilket i sin tur gynnar publiken i norr, då många måste köra bil till matcherna. Vi har ju inte sammatransport logistik som sörlänningarna.....
Tror att vikande reklamintäkter är det som kan slå hårdast mot klubbarna.på den punkten så är det tur för modo att det inte finns så många som konkurerar om sponsorpengarna i övik.det är lite tuffare på den fronten i Sundsvall för att ta ett exempel.
Precis, det har du nog rätt i, kan vara lite tuffare i Medelpad.
Dock är publiksnittet enligt Swehockey idag 6425, mot 7012 förra spelåret.
Men vi får hålla tummarna, å jag önskar dig ett Gott Nytt....
"I morse vaknade Modo-hockeys ledning – och möttes av en chock. Lagets påkostade hemmaarena var vandaliserad.
– Handlingen saknar motstycke i vår fina förenings historia, skriver klubben på sin hemsida."
"...Modo sladdar just nu i elitserien och ligger på jumboplats. Om det finns någon koppling mellan lagets uteblivna sportsliga framgångar och nattens dåd är oklart."
även fast de är det laget jag känner minst för i hela världen så är de skandal att något sådant här får hända.
detta förstör ryktet för de suportrarna som verkligen älskar sporten,
hoppas verkligen dom snart griper förövarna.
Skandal
Anonymous: "Om elen är en hög kostnad för klubbarna så ser det ju just ut framöver där i alla fall då energipriserna har rasat nu i höst"
Njae, vet inte om du är riktigt påläst. Även om (och där har du rätt) elen gått ner de senaste 2 månaderna så är elen fruktansvärt mycket dyrare nu än det var för ett år sedan. En ishockeyarena vill ha rätt mycket stret så om nu inte föreningen bundit sina avtal (om nu E.ON inte går in och betalar stora delar av det för namnet på arenan), ja då kommer det att bli kraftigt mycket dyrare nästa år. Bara Oktober 07 mot 08 så skiljde det nästan 30 öre netto (+moms och andra avgifter). När hallen sedan vill ha ett gäng kilowattimmar så blir det snabbt pengar.
I frågan om ny arena har jag vänt helt och hållet. Jag tycker arenan ska ligga där den ligger. Vi har en bra kostym som vid en eventuell degradering skulle innebära att vi ändå kan stå oss starka. Bygga nytt, med skyhöga kostnader till följd, skulle vara riktigt idiotiskt just nu. Föreningen har bevisat att man har en hel del att jobba på. Och då är det bättre att fokusera på sportsliga framgångar än en glamorös arena. Tycker att Modos nya arena med allt vad det innebär visar att nyheten lagt sig och att man nu är tillbaka till det intresse som verkligen finns. Övikslaget har tappat drygt 500 personer i år mot samma tid förra året. Visst, det beror säkert till viss del på de sportsliga framgångarna (som uteblivit under senare tid) men trenden var ungefär likadan när Modo låg i topp där i November någon gång.
Nej, rensa ut ordentligt i föreningen till nästkommande säsong, se det som en nystart. Just nu känns det som att föreningen lever i en bubbla som spricker när som helst. Det känns som att - handen på hjärtat - det är panik inom hela föreningen. Lite oroande faktiskt.
Ja dessutom att TIk är ute hos sponsorerna nu och raggar pengar visar att det inte finns många kronor i börsen för att fixa nyförvärv.
Bara att bita ihop och stödja laget vi har.
Inför nästa säsong skulle jag vilja se att Hansson, Månsson och Söderström kommer tillbaka till Timrå om de inte har kontrakt.
Vi behöver få in mer Timråkänsla/Hjärta i laget och alla dessa tre skulle lätt ta en plats i TIK.
Sedan om de vill komma hit är ju en annan sak.
Trotts att det långa stunder såg riktigt segt ut. Energin i hockeyn som vi är vana att se har inte riktigt infunnits sig ännu i årets trupp. fast att vi tidigare år, sett bländande hockey av många av spelarna, i årets upplaga tidigare år.
Vissa matcher ser laget inte mentalt ut att vara i balans. Man blir omständiga tempot sjunker.
Fast en sak. Är det bara jag som tycker att Lander var riktigt vass ikväll?