Laget första matchen i Schweiz
ST-Sports journalist Mattias Erikssons förslag på lineup verkar vara uselt eftersom då får ju Jonathan Hedström spela med Riku Hahl och Timo Pärssinen, men han ville ju komma till Timrå IK för att få spela med kusinen (?) Fredrik Warg och då ska han väl självklart få göra det också.
Jag tror inte att Jonathan Hedström, Fredrik Warg och Magnus Nilsson är någon dålig kedja eftersom alla tre är tuffingar & slitvargar och dessutom så verkar de tre komma bra överens. Så Kenta går helt efter vad jag tycker, och det är väl tur det? :)
Precis, hoppas vi får se en riktig hockey säsong i vinter och inga parodier.
Ambroo: Jag roade mig lite att kolla hur det gick i träningsmatcherna ifjol. Jag konstaterar snabbt att det nog var ungefär lika mycket upp som ner.
Så här gick det:
18 augusti
MODO-Timrå Mästarcupen, Norrtälje 1-3
19 augusti
Jokerit-Timrå Mästarcupen, Norrtälje 1-0 e. Str.
20 augusti
Leksand-Timrå Mästarcupen, Norrtälje 4-0
23 augusti
Timrå IK-Skellefteå AIK, E.ON Arena 5-4
26 augusti
Timrå-Leksand, Långshyttan 2-3
31 augusti
Timrå-HC Lugano, Lugano 1-3
1 september
HC Ambri-Piotta-Timrå, Bellinzona 5-2
3 september
Timrå-Litvinov 3-0
9 september
Timrå-Brynäs, Sundsvall 2-4
10 september
Sundsvall Hockey-Timrå 1-4
11 september
Mora-Timrå, Sundsvall 0-4
13 september
Kovland-Timrå, Kovland 3-6
20 september
Timrå-MODO, Timrå 4-4
Statistiken ljuger heller inte:
Sex vinster, en oavjord och sex förluster. 35 mål gjorda och 33 insläppta. Jag vill minnas att vi väl alla i det här skedet invaggades i någon slags falsk säkerhet att laget fungerade som det skulle. Men det skulle ju inte dröja så länge innan panikåtgärderna började synas. Tänk Blake Sloan, tänk Valeri Krykov. Inget ont om gamle "Kryckan", men inte gjorde han sig själv rättvisa under den tid han var i laget inte.
Trist att han aldrig skall få vara skadefri. Hoppas han kommer tillbaks för han är enligt mig eran bästa back!
21 augusti
Brynäs-Timrå 1-2
Sju vinster, en oavjord och sex förluster. 37 mål gjorda och 34 insläppta. Segern mot Brynäs gör dock ingen större skillnad. Vi framstod bara med än mer tydlighet som något bättre än vi faktiskt var. 2,6 gjorda mål i snitt. Vad hade vi för målsnitt senare i seriespelet? Jag vet, försäsongsmatcherna har lite eller inget att göra med hur det faktiskt kan tänkas gå när det blir allvar. Men det är ändå lite intressant att försöka tolka resultaten i efterhand och de förväntningar som byggs upp med vetskap om hur det gått i matcherna.
Det är som jag sa till Ambroo aldrig fel att vinna matcher under försäsongen. Det ger om inte annat självförtroendet en kick i rätt riktning. I år har vi vunnit tre matcher av tre möjliga. Men det borde väl inte alls vara bra, tänker man kanske? Jo, det är precis vad det är. Självförtroendet har jag nämnt. Det säger dock mindre om hur själva laget står sig, för motståndet, då det ofta är lag från andra ligor, kan ju som vi alla vet var i lite olika faser i säsongsupplägg och annat. Det viktiga blir ju hur laget kan hantera matcherna på försäsongen. Om man vinner matfcher och låter detta stiga en åt huvudet, ja, då är nog risken att man lurar sig själv när serien väl börjar. Självklart vill man ju tro att TIK fixar detta till det bättre. Men jag tror nog att Kenta & Micke lyckas hålla fokus på rätt saker när det väl kommer till kritan.
Inte vet jag hur många matcher du såg förra säsongen, men nog kan jag tycka att Valeri var en av dom bättre i laget tillsammans med Manderville. Dom sista matcherna innan han la av så gick det lite sämre, kan ju bero på svårt att vara fokuserad när han saknade sina barn och fru
Jag tror nog att laget kan skilja på tränings och seriematch.
Det har ju gått inflation i landslagsläger.En cup på hösten och ett vm på våren räcker gott och väl.