Inlägg: 1109328
Svarskommentarer
Sv: HV 71 - Timrå IK 2009-01-08
andyo: Säg så här: jag hade inte höjt på ögonbrynen ifall målet blivit godkänt men om man pressar mig på en personlig bedömning så tycker jag att beslutet var korrekt.
Hockey ÄR en bedömningssport och då får man acceptera att domarna ibland gör felbedömningar.
Där har vi mkt att lära från NHL, där domarna respekteras på ett helt annat sätt. Och det tror jag inte enbart beror på att dom sannolikt är skickligare, utan även på en generell inställning hos proffsen att domarna också är yrkesmän och gör så gott dom kan i sitt gebit, liksom spelarna själva.
Skulle vara kul att låta domarna bedöma spelarnas insatser på isen och se hur spelarna reagerar? ;-)
Nu har vi iofs haft en del incidenter med videogranskning men dom är trots allt rätt så sällsynta. Men inget ont som inte har nåt gott med sig, som man brukar säga. Dessa incidenter har nu gjort att debatten kommit upp på bordet på allvar: en central oberoende instans som kollar bilderna samt regeländring så att alla former av spark tillåts.
Intressant är det iaf och generellt sett tycker jag att våra domare ändå håller bra nivå.
Hockey ÄR en bedömningssport och då får man acceptera att domarna ibland gör felbedömningar.
Där har vi mkt att lära från NHL, där domarna respekteras på ett helt annat sätt. Och det tror jag inte enbart beror på att dom sannolikt är skickligare, utan även på en generell inställning hos proffsen att domarna också är yrkesmän och gör så gott dom kan i sitt gebit, liksom spelarna själva.
Skulle vara kul att låta domarna bedöma spelarnas insatser på isen och se hur spelarna reagerar? ;-)
Nu har vi iofs haft en del incidenter med videogranskning men dom är trots allt rätt så sällsynta. Men inget ont som inte har nåt gott med sig, som man brukar säga. Dessa incidenter har nu gjort att debatten kommit upp på bordet på allvar: en central oberoende instans som kollar bilderna samt regeländring så att alla former av spark tillåts.
Intressant är det iaf och generellt sett tycker jag att våra domare ändå håller bra nivå.
Men om Tenkrat inte blivit hakad hade han ju haft sin klubba i isen och gjort mål till 99% ändå, och det hamnar i skuggan i såna här lägen tycker jag. Om man ska videogranskning vad gällande om en puck "sparkades" eller "styrdes" in i mål, så kan man i samma veva granska eventuella utvisningssituationer i samband med målet. Men då tas ju mer makt och prestige från domarna bort eftersom de då kan tvingas ändra sitt beslut. Helst av allt vill nog Thomas Andersson att all videogranskning ska bort, då får han själv bestämma allt.
Det låter inte särskilt realistiskt och det håller jag med om, men jag är i ett sånt läge att jag har noll komma noll förtroende för domarna i den här serien. Men givetvis har mitt förtroende också noll komma noll betydelse, det stoppar dock inte mina åsikter om våra domare.