Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Ja, en kul grej var det. Att tro att man vill flytta tillbaka till ingenting. Förutom Giffarna då = Medelpads enda flaggskepp.
En lite kul grej är att Timrå kommun tog kontakt TIK08 för några år sedan för att nå eventuell återflyttningssugna Medelpadingar i Stockholm.
Hahl Bundy: Det gick snabbt! Med giftermålet :)
ps. har du lagt ner twitter?
nere vid hamnen och ha Casinot och allt på samma plats och bygga upp stora sportbarer och landets första statliga bordell!
Då har vi allt samlat på samma plats och man kan blanda nytta med nöje för hela slanten!
Fast i hjärtat vill jag ha kvar Timrå IK i Timrå där de hör hemma!
Hur mycket pengar behövs för att klara säsongen först o främst?
Jag må vara fäldigt naiv själv men jag väljer nog att vänta in det formella slutet.
Vi kommer aldrig att dö...
Vad händer? En del av mitt liv dör! Min kära hustru får verkligen ligga i för att reparera detta.
Skit Timrå! Varför är ni en del av mitt liv...det som betytt nåt?!
Marcus: Det lär väl förhoppnungsvis startas om någon form av A-lagsverksamhet igen i den lägsta serien på denna breddgrad Div 2 Norrra C. Kan Nolby hockey ha en lagsida borde "nya" Timrå Hockey kunna ha en sida.
Derby mot AIK Hockey Härnösand. Kan bli spännande......
eller Norra 2 D med NSK...
Redigerad kommentar
Man griper efter halmstrån i detta... Och tar sig för pannan över det destruktiva från kommunen i att låta bli lösning.
En arena värd mycket pengar blir tom förutom eventuell barn-ungdomsverksamhet, som dessutom kommer att minska likväl som hockeygymnasiet lär göra då det inte finns välrenommerat a-lags verksamhet.
Inser man inte detta har man problem med logiken.
Då har man inte räddat så mycket. Kommunen borde vara mer rädd om Timrå IKs verksamhet.
Så klart är det en besvikelse nu.
Folkomröstning... Om tid funnes. Hur skall pengarna fördelas nu? Köpa arenan? Vad tycker folket?
Det som är glädjande i allt är att all makt utgår från folket!
Sysslolösheten kan drabba fler på sikt.
Timrå IK får snart tacka ledare, funktionärer, spelare, publik, föräldrar och alla tiotusentals fans och svenska hockeyförbundet och alla sportintresserade svenskar genom radio tv och internet för en stycke legendarisk svensk hockeyhistoria som går i graven.
Timrå IK är bland stora grabbarna i hockeysverige
Med detta går även hockeysnack bort.
Man kan inte snacka om nåt som inte finns i forum som bygger på representerade lag i seriesystemet.
Kommunerna, särskilt Timrå förstås men kanske ihop med Sundsvall hade kunnat rädda situationen med ägandet.
Ansvar: Andra aktörer tja, klubben ja. Men nu ser det mörkt ut!
Typiskt Y län att aldrig kunna lösa saker.
Var är han när man som mest behöver honom?
Är det så att kommunen sätter sej på tvären bara för att man inte vill sälja till en man som ideologiskt fel har badat i pengar på TV?
Dom är väldigt angelägna till det.
Det vore värkligen en våt dröm om Svedberg kunde köpa arena helvetet i vilket fall...
Håll sedan kommun helvetet borta från hallen.
Ska man söka samarbete med Modo Brynäs Mora eller Leksand för att ha ett a-lag att jobba sig upp mot då? Och dom kommer inte ha egna produkter att lyfta fram?
Det skulle alltså innebära att killar som Emil Pettersson kanske skulle få chansen hos en sammarbets klubb medans våra unga backar och målvakter är dömda till div 2 div 1 spel för att försöka ta sig fram i sina karriärer...
Behåll Herarkin eller skrota hela skiten den jävla hybriden som Ewa beskriver kommer floppa hårt!
Att säga och skriva FUCK CANCER ÄR PK!
Just nu känner jag bara
FUCK TIMRÅ KOMMUN!
Sluta tramsa nu! Kör in dolken och vrid om eller rädda skutan genom Svedberg!
Negativt eget kapital innebär inte konkurs. Det viktigaste av allt är att TIK får resultaträkningen att gå ihop: intäkter - kostnader. Eller egentligen kassaflödet. För det behöver klubben om jag förstått saken rätt komma ur taskgreppet med en arena som blöder ett stort driftsunderskott. Det är ett måste! Och Zäta har helt rätt i att 3m från honom räcker inte för att fixa det problemet.
TIK har väl en del andra tillgångar förutom arenan. Med det menar jag inte att negativt eget kapital är något att sträva efter. Men eget kaptital är bara bokföring. Pengar in måste > pengar ut, annars blir det konkurs till slut.
DJ Hemp: Jo, jag förstår det. Jag tänkte bara på frustrationen som ligger i luften och kan gå över gränsen efter någon fredagsgrogg om någon får för sig att ringa.
Ofredande? Det enda jag tänkte på var huruvida mobilerna är avstängda eller inte (med all sannolikhet det förstnämnda).
DJ Hemp:
Frågan är väl vad det ska tjäna till, de har ju med all önskvärd tydlighet visat att de inte är intresserade av att ha ett seniorhockeylag i i kommunen. Det får man liksom respektera. Det sista klubben behöver just nu är fler anmälningar om ofredande.
: )
Redigerad kommentar
Är det någon som har testat att ringa dessa båda?
Redigerad kommentar
Gissar att det är 2 mobiler i kommun som är avstängda ett tag framöver
Från Timrå.se
– Vårt erbjudande ger Timrå IK en möjlighet att leva vidare, säger Lindstrand.
– Vi hoppas på en positiv lösning för Timrå IK där alla aktörer hjälps åt och att banken hjälper till ännu mer, avslutar Andersson.
Vill du veta mer?
Ewa Lindstrand, kommunstyrelsens ordförande, telefonnummer: 070-551 85 58
Tony Andersson, oppositionsråd, telefonnummer 070-190 36 63
Kongo: Har redan skickat in en förra veckan som inte blivit publicerad och som jag la ner ganska mycket tid på, så jag har föga förtroende för att ST-blaskan ska publicera en ny. Enligt mig har ST redan valt sida.
Näe.. Hoppas mer och mer på konkurs där kommunen måste köpa arenan av konkursförvaltaren och ta risken att framstå som ännu dummare genom att man kanske kommer behöva betala mer än dessa 15M.
Redigerad kommentar
Replik Svedberg:
Stig Svedberg går till attack mot kommunens kommunikation.
Och menar att kommunens erbjudande är "omöjligt" för klubben.
– Antingen köper jag eller kommunen arenan, huvudsaken är att vi räddar laget, säger Svedberg.
Tvättbjörnens Stig Svedberg har inte fått något slutbud från kommunen angående hyresavtalet (Läs mer om hyresavtalet här). Under fredags eftermiddagen satt Svedberg fortfarande och väntade på svar från Timrås kommunalråd Ewa Lindstrand.
– Då hörde jag på radion att de lagt ett bud på arenan. Det är respektlöst mot mig och laget, vi har lagt ner otroligt med tid och pengar på att ro det här i hamn, säger Stig Svedberg och fortsätter:
– Att de inte har kompetensen att göra fastighetsaffärer kan jag förstå, men de måste kunna kommunicera.
Och han ger inte mycket för kommunens kraftigt reducerade köperbjudande på 15 miljoner.
– Det är omöjligt, målbilden har ju varit 29 miljoner, säger Svedberg som kontrade med ett motbud så fort han fick reda kommunens erbjudande:
– Jag har skickat in ett bud på 15,5 miljoner kronor redan nu.
Han förstår inte hur kommunledningen tänker.
– De är inte logiska, de gav ju ett bud på 16 miljoner kronor för två veckor sedan som klubben nobbade och nu erbjuder de 15 miljoner kronor, säger Svedberg.
Enligt Svedberg själv kommer kommunen "skjuta sig i fötterna" om de köper arenan.
– Vi har gjort en kalkyl att driva arenan på 11–12 miljoner kronor och vi kommer driva det betydligt billigare än kommunen. Om de tog över arenan skulle skattebetalarna få betala 15 miljoner kronor per år, säger Svedberg.
Stig Svedberg förklarar att det inte finns några vinstintressen i den här affären.
– Jag hade kunna gjort 100 andra fastighetsaffärer som hade varit bättre. Antingen köper jag eller kommunen arenan, huvudsaken är att vi räddar laget, säger Svedberg.
Kommer nog med i helgen och är ett bra inlägg i debatten och som kan påverka. All press på politikerna är nyckeln!
www.st.nu/ordet-fritt
Tiden lider och Timrå IK:s kamp för överlevnad blir allt mer desperat.
Tio miljoner måste fram pronto.
Nu när förhandlingarna mellan Timrå kommun och Stig Svedberg har brutit samman.
– Jag måste säga att på rak arm känns det omöjligt, säger klubbchefen Lars Nolander.
I samband med att förhandlingarna mellan Timrå kommun och Stig Svedbergs fastighetsbolag Tvättbjörnen strandat har kommunen erbjudit sig att köpa Eon Arena för 15 miljoner.
– Det innebär att vi är 14 miljoner kort, med hjälp av vissa andra grejor kan vi komma ner till tio miljoner, säger klubbchefen Lars Nolander och fortsätter:
– Men att få fram tio miljoner snabbt kan jag säga på rak arm att det känns omöjligt. Vi kommer använda fredagskvällen, lördagen och helgen till att analysera och räkna på det här, men det är jättetufft.
Nolander ser i alla fall en ljuspunkt i händelseutvecklingen.
– Det är att kommunen har ändrat sig, att det har kommit med ett bud på arenan. För om kommunen förvärvar arenan är det trots allt billigast för skattebetalarna.
Ändå kvarstår tiomiljonersfrågan.
Var hittar Timrå IK ett belopp i den storleken?
– Det är en utmaning utan dess like. Vi hade ett positivt eget kapital på sex miljoner i början av säsongen. De kan komma till användning, men samtidig så har SHL ställt krav på att klubbarna ska ha x antal miljoner i eget kapital och det kommer även Hockeyallsvenskan att göra, säger Nolander och fortsätter:
– Med andra ord vi måste ha ett eget kapital. Det duger inte med några hundratusen och hamnar vi på minus är vi rökta i alla fall, för då klarar vi inte elitlicensen.
I Timrå kommuns pressmeddelande säger kommunstyrelsen ordförande Ewa Lindstrand att erbjudandet ger Timrå IK möjligheten att leva vidare, men också att klubben är beroende av allt ekonomiskt stöd man kan få från näringslivet, bankerna och supportrarna.
– Problemet är att om vi säljer arenan för 15 miljoner så gör vi en sådan stor förlust eftersom den är värderad till 45 miljoner, säger Lars Nolander.
På fredagen köpte sig klubben tid när det gällde löner till spelarna.
Efter ett möte gick spelartruppen med på skjuta på utbetalningarna till måndag.
Efter att ha läst det senaste utspelet från kommunen hoppas jag mer på en konkurs än att man från TIK tar detta skambud, om man nu ens skulle ha tillåtelse från banken att ta budet. Känns konstigt att säga det. Men den här kommunen bevisar nu att man inte förtjänar att ha kvar den här föreningen. Ta konkurs, låt den här skitkommunen förblöda och självdö (vilket för eller senare förmodligen hade inträffat ändå, men snabbas på till följd av detta), och börja om när Sundsvall tagit över Timrå.
Stödet för föreningen Timrå IK, framförallt bland politiker, men även från kommuninvånare - är bevisligen för lågt. Annars hade aldrig detta tillåtits, aldrig. Det märks tydligt att allt för många gått på myterna om att kommunen subventionerat elithockeyverksamheten i Timrå IK, att betydelsen Timrå IK har för kommunen är av relativt ringa betydelse - att man klarar sig lika bra ändå. Att man från kommunens sida bara sitter tyst och bevittnar detta utan att ens försöka förmedla en någorlunda korrekt bild är upprörande. Att man utnyttjar detta och t.o.m i vissa fall spär på myterna själva är vidrigt.
Sedan när ytterligare besparingar inom välfärdsverksamheten inträffar, när folkutvandringen ökar, när den redan ringa företagsverksamheten blir ännu ringare- då ska vi alla komma ihåg detta svek och påminna alla som då helt plötsligt är förvånade över vad som händer, om att de är medansvarig över det som drabbar kommunen.
Redigerad kommentar