Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Men sen undrar jag om det här "insändarkriget" som du väljer att kalla det. Är media en bra plats att föra en sån kamp menar du? Alltså, når man någonstans med att man vinner ett sånt krig? Vi behöver nog inte lägga så mkt energi på att driva en mediakamp gentemot Sundsvall Hockey kan jag tycka. Vilket syfte tjänar den isåfall menar du?
Tyckte det var mesigt tryck i hallen. Hoppas att vi kan rädda skutan nu. Så tar vi oss upp till SHL och visar vad ligan gått miste om i några år utan TIK.
Trycket när det var slutspel och fullsatt var magiskt. Kommer ihåg att man rös när man satt bakom tvn och hörde det till och med. Timrå ik e dom bästa!!!!!!!!!!!
Sputnik:
Det var som fan - släkten levererar!
Slutspelsmatcherna mot MoDo = Magi på hög nivå. Visst saknar man dem i dag. Lockoutsäsongen var inte fy skam den heller. Men det grämer mig att vi inte fick till pricken över i:et (SM-guld) när vi i alla fall var med och nosade däruppe. Och det som hände säsongen 2006-2007, när vi inledde serien så storstilat och helt överlägset, kändes som en förbannelse och inget annat. Ja, jag tänker på det osannolika sceniariot med alla skador och därefter det otroligt snöpliga uttåget ur slutspelet. Det var inte meningen att vi skulle få vinna helt enkelt.
Rip Kirby:
Vilket uppvaknande detta kommer bli för Lindstrand.
Betydligt lättare att förhandla med en skuldsatt förening i desperat behov av likviditet än med en rutinerad fastighetsägare.
Ett mardrömsscenario för Timrå kommun som garanterat hoppades på att få hallen gratis vid KK.
157620:
Den verkar i alla fall skita i "proppskåpet".
Redigerad kommentar
Edit; Men då bör dem ju stå med en högre hyra än vad Svedberg erbjuder nu? Eftersom dom står utan hyresgäst.
Redigerad kommentar
Jockz: "Om kommunen ska acceptera en högre hyresnivå än vad vi redan betalar Timrå IK så måste han erbjuda kommunen ett mervärde utöver vad vi redan har i hyresavtalet med klubben, säger Ewa Lindstrand till Mittnytt."
Vaddå? Dom vill ju ha in marknadskrafterna i Arenan! Ändå ska de diktera villkoren. Kan ju hyresgästerrna i Timråbo köra med också när hyran höjs . Vi vill ha mervärde. Bygg in ett Spa i min lägenhet eller vi vill ha gratis hemtjänst i den nya hyran......
Knylan: Visst är det så.
Man hör även när han intervjuas att det är en som vet vad han vill och att han har möjligheterna.
Stig Svedberg vill ha kvar kommunen som hyresgäst om han ska köpa Eon Arena.
Men kommunalrådet Ewa Lindstrand gav beskedet att hans hyresförslag är för dyrt – i Mittnytt.
Det upprör fastighetskungen att hon inte kommit till honom först.
– Hon ligger redan ett dygn efter vår överenskommelse, säger han.
Stig Svedberg har tidigare berättat för oss om sin kravspecifikation som han har gentemot kommunen, ifall han nu ska gå in och köpa Eon Arena av Timrå IK.
– Det jag vill göra är att minimera riskerna och förlusterna. Det här är ingen lysande affär, som jag kan se det så går vi back på affären, men jag ser den som intressant ändå, sa han då.
Enligt Mittnytt har Svedberg lämnat ett förslag på 150 miljoner kronor över 20 år, som kommunen ska betala i hyra. Dagens avtal är enligt dem på 45 miljoner – för tio år.
– Det är en förhandling som pågår, så jag vill starkt dementera de siffrorna.
Ewa Lindstrand däremot, säger till Mittnytt att de stämmer.
– Det är riktigt men vi har också förklarat för Stig Svedberg och fastighetsbolaget Tvättbjörnen att det är alldeles för högt. Om kommunen ska acceptera en högre hyresnivå än vad vi redan betalar Timrå IK så måste han erbjuda kommunen ett mervärde utöver vad vi redan har i hyresavtalet med klubben, säger hon.
Stig Svedberg svarar:
– Enligt vår överenskommelse skulle hon komma med besked i går tisdag, under sena eftermiddagen. Nu är det sena eftermiddagen, men onsdag, och vi har fortfarande inte fått besked. Vi vill ju ha en slant för att vi äger fastigheten.
Timrå kommun skulle ha återkommit till honom i går med ett hyresbud. Men det har de alltså inte gjort.
– Jag kan förstå Timrå IK och fansen. Att de är minst likna besvikna som jag är. Här brinner det i knutarna. Jag går in som en räddande ängel och så går de förbi en och säger i media att det är för dyrt. Jag vet ju inte vad det är som är för dyrt.
De är för långsamma?
– Ja, för långsamma och för felande. Man ska gå i rätt turordning. Jag förstår ingenting. Jag lägger fram ett förslag att jobba efter, då måste man panga på och vara snabb. Det här är ju otroligt förmånligt för kommunen.
Kan du utveckla "otroligt förmånligt"?
– Att jag går in och försöker rädda alltihop på ett bra vis. Vi har suttit i möten hela dagen om det här... Vi ser att vi kan ro affären i land innan veckan är slut. Vi lägger enorma pengar. Så kommer de inte ens tillbaka till en innan de säger nej... eller något över huvud taget. Vi måste få kontakt med den berörda parten. Jag har jobbat med affärer i 35 år men aldrig varit med om något liknande, att man ska påbörja en förhandling via media. Det här är ju inte ens offentliga handlingar.
Han vill ha en avsiktsförklaring med villkorade avtal klar på fredag.
– Då är vi i land med att rädda killarnas löner och kronofogdeskulderna. Och så kan vi lugna övriga fordringsägare. Det är inga orimliga hastigheter vi pratar om, inte ens i kommunens mått mätt."
"När kan ni ge svar?
– Jag kommer testa frågan i fullmäktige på tisdag."Då är det väl redan försent? Pappskalle.
157620:
Ewa Lindstrand snackar mervärde.
Om nu jag inte nu inte misstar mig så talade Ewa l sig kaminvarm för Timrå IK's värde för Timrå Kommun när flytten in till stan kom på tal.
Så vad är det värt i "mervärde" att Timrå IK överlever som förening?
Och på tal om mervärde. Logen som Kommunen hade i alla år och där Timråkratipamparna satt och myste när Timrå IK gick som tåget i Elitserien, inte fan blev jag bjuden dit trots att jag slantade in skattekronor till Kommunen.
Nu kommer det en som en skänk från ovan och erbjuder sig att ta över "kalaset" , och då är inte hellre det bra.
Frella:
Svedberg Arena vore väl ett bra komplement till Lill-Strimmahallen. ;)
DJ Hemp: Apropå skita ( på sig), eller vad han nu gjorde: (se länk)
Tror ni Svedberg blir frälsaren, eller försöker han slå mynt av situationen, 2 väldigt pressade parter drar han ut mesta möjliga ur? Time will tell!
Usch, vad hopplöst det känns i Y-län just nu! Ska det inte vända upp snart?
Jaji, det var ju också en ursäkt. Frågan är vilket som är mest pinsamt. Oavsett vad så tycker jag att det var hysteriskt av kvinnan att polisanmäla saken. Onani och/eller påskitning är väl relativt oskyldigt egentligen. Kom igen när det handlar om våldtäkt!
Rip Kirby: Jag utgår från att du skrivit en med tanke på att du har tid att skriva icke-räddningsrelaterat här. Timrå IK:s överlevnad står på spel, och just nu ligger vi under i insändarkriget mot IFSH-fans i fårakläder. Insändarsidorna är ett slagfält i kriget för överlevnad.