Skellefteå AIK - Timrå IK 2006-10-14
Rätta mig om jag har fel.
Det har hänt förr (8^(/)
Fansens missnöje mot honom är en sak men att hota både honom samt hans närstående är skrämmande.
Skellefteå AIK själva måste skämmas över sina sk supportrar!
"Illdåd"? Har det hänt något annat än "pojkstrecket".
Eftersom man med ljus och lykta tänker undersöka det här från Skelleftes sida och man ger oss rätt på den här punkten anser jag att den här historian är utagerad. Idioterna skall få sitt straff i sinom tid och nu lägger vi locket på tills vi hör någonting mer kring det här fårskallarna.
Jag är otroligt nöjd med det stöd vi fått på den här punkten. Vi har en slag upprättelse och det räcker gott för mig.
Nu fokuserar vi på det egna laget och på torsdag dyker med största sannoliket ett tifo upp där vi visar våran kärlek till Timrå IK. Mer än så säger jag inte.
Timrå IK - Mif Redhawks torsdagkväll 19.00
Be there!
Är så många Timråiter som kommer in på Skellefteås forum och frågar så jag tänkte skriva ett mastodontinlägg att hänvisa till för att slippa svara på samma frågor om och om igen. Ren lathet från min sida.
..och for the record tycker jag precis som alla andra:
-Ja. Det är befogad att bua åt Jonte och slänga hans egna citat i ansiktet på honom.
-Banderollen på e4 var absolut förkastlig och kanske det mest idiotiska som gjorts i hockeysverige.
ståpäls: Fantastisk slutkläm av Motorjanne/Westermark på deras officiella sida under rubriken läsvärt. Jag citerar:
"Det hade varit en bra idé att tidigt prata med honom om att lägga korten på bordet. Säg varför det inte gick att infria löftena om att komma hem. Alla vet vad Hedström sagt tidigare, officiellt och inofficiellt. ”Saker och ting förändras” duger inte som förklaring. Om du då har en god anledning, familjeskäl eller egen hälsa så förstår människor."
Westermark läser uppenbarligen bara Norran och inte riksmedia. Är det något Hedström gjort är det väl att tala ut och förklara hur han resonerar. Well, well, mupparnas problem.
www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,908618,00.html
det blev ju inte sundare för att dockan var dåligt gjord..
Det nyttiga med den här galenskapen är väl att förhoppningsvis ALLA lags supportrar nu har blivit en lektion klokare av det här..det lönar sig inte att lägga krut på att hata.. utan man bär sitt lag bäst genom ett konsekvent positivt stöttande hela tiden! det mår alla bäst av..
Saker med humor o distans däremot kan ju vara kul inslag i supporterlivet
typ modoisternas tifo till Wernblom.
Sorry El Maco...
Laken: Jag tror alla är överens.
Nu släpper vi muppar och andra skellefteåfans och går vidare. Jag är säker på att Jonte gjort det i alla fall.
Aftonbladet upplyste ju i tidningen att bilden var ett montage! Så jag ser inte att något större fel är begånget.
Övriga:
Att man hade banderoller och buar när Hedström har pucken är både acceptabelt och förståeligt!
Att man hänger upp en docka är däremot INTE acceptabelt och förståeligt!
Annars så tittar vi nog liter konstigt på er, det kanske alla gör NU??????
Men som du säger har vi ju ingen aning. Inte jag heller. Vi lämnar det så.
Social trygghet framförallt, hur Jonte och hans fru resonerar vet väl mest bara dem själva, vi kan resonera kring rykten som vi fått från folk i dess närhet eller som åtminstone känner folk i dess närhet. Men det är mer anonymt än Skellefteå och det är heller inte för storstadigt att bo i Sundsvall. Lugn och ro kan vara ett bra inslag i ett liv som varit lite kaotiskt och mycket flyttande i att hitta rätt. Timrå var bra i ett år för honom och det kändes rätt. Därav 4 år också. Ett lag som satsat bra dessutom.
När det gäller Jonte så känns det som att han satte ner foten när han skrev 4-årskontrakt. Han visste direkt hur reaktionerna skulle bli och det var ju redan fastställt att han aldrig mer skulle spela i Skellefteå.
Konfrontationen var oundviklig.
Familjebeslut och familjebeslut. Frugan flyttade ju till Skellefteå båda gångerna hon reste hem från Anaheim. Tror inte hon hade varit omöjlig att övertala att bo i Skellefteå faktiskt...
Chief: Förvisso, men poängen var nog inte att förvåna eller psyka. Mer att "make a statement".
Att han spelar här var ju ett familjebeslut, att han valde att fly fältet tror jag inte ett dugg på. Han har många kompisar även i den här staden, framförallt så har hans fru också det. Det gav en bättre social trygghet att bo här.
Det är i alla fall min teori.
Buande ni verkligen inte när Dick Andersson gick till Löven förresten, nu var han ju bara där någon månad i och för sig.
När Jonte kom upp till A-Laget blev han snabbt en publikfavorit tack vare sin spelstil och sin poängproduktion. När han sedan gick till Luleå var det ingen som blev förvånad eller arg, utan man tänkte mest att han självklart måste ta chansen i elitserien där han hör hemma.
I Luleå utvecklades han ytterligare och blev en kraft att räkna med i elitserien. Han glömde dock ej var han kom från och bilade från Luleå och såg de flesta matcherna för Skellefteå i allsvenskan. I Media talade han alltid gott om Skellefteå och AIK-fansen och hans popularitet i Skellefteå bara ökade. Luleå var tveklöst det populäraste laget i elitserien för oss AIKare på den tiden.
2002/2003 fick han sin första chans i NHL. I Anaheim floppade han rätt hårt och det var givet att han skulle åka hem efter endast en säsong. Under tiden i NHL fortsatte han droppa citat om Skellefteå. Banderollerna som visades i Skellefteå på lördagen var främst från den tiden. ”Drömmen är att spela med Skellefteå i elitserien” o.s.v.
När han väl skulle flytta tillbaka var det väldigt många rykten som placerade honom i Skellefteå i allsvenskan. När han väl skrev på för DIF talade han också om hur väldigt nära det var att han skrev på för Skellefteå, men att elitserien blev avgörande. Bland annat eftersom det var OS-år och han ville komma med i truppen. Hade Skellefteå varit i elitserien hade det ju naturligtvis inte varit något snack, enligt Jonte.
I Stockholm trivdes han inte alls och han fortsatte att se matcherna för Skellefteå i södra Sverige och mingla med AIK-supportrar. När han återigen skulle till att byta klubb var det samma snack som tidigare. AIK spelade i allsvenskan och det var endast därför han inte flyttade hem. DIF blev ett väldigt populärt lag i Skellefteå 03-04 precis som Timrå blev 04-05.
Eftersom Skellefteå är en så pass liten stad och ”alla känner alla” inom hockeysfären så finns det otaliga exempel där han pratat på samma sätt med oss supportrar. Jonte talade om hur mycket han längtade till AIK gick upp i elitserien och hur han grät på läktaren när Skellefteå missade i sista matchen mot Leksand det året. Sommarträningarna skötte han i Skellefteå precis som vanligt, och han syntes ofta i stadens uteliv där han dominerade. Han spelade hockeyturneringar i Skellefteå varje sommar och t.o.m. hans giftermål uppmärksammades med presentation på isen i samband med match och stående ovationer.
Säsongen 05/06 fick han en ny chans i NHL och tog den. Samma år gick Skellefteå upp i elitserien och kvällstidningarna ringde genast ”AIKs störste supporter” i Anaheim för intervjuer och gratulationer.
Resten kan ni rätt väl. Min teori är att han insåg att han byggt upp sig till något han inte kunnat leva upp till och valde att fly fältet. Detta har också förstärkts efter att ha pratat med Jontes polare i Skellefteå. För sanning att säga så var det Jonte som byggde på myten om sig själv minst lika mycket som oss supportrar.
Jonte var mer än en spelare i Skellefteå. Han sågs nästan mer som en ikon och en supporter för ett svältfött lag som krälat i AS i så många år. När han svek kändes det också mer som att en av oss andra i klacken plötsligt bytte till ett annat elitserielag. Det slog oerhört hårt och för många dog en del av magin att gå upp i ES. De svaga publiksiffrorna i början var nog också en direkt reaktion av detta.
Utöver detta så är ju faktiskt Jonte en rätt bra spelare och hade även varit viktig på det sättet. Skellefteå är som sagt en liten stad och vi måste kunna behålla våra talanger för att hävda oss i ES. Jonte var den enda superstjärnan vi hade och det förstärkte också den totala uppgivenheten som Jonteaffären skapade. Vi visste att vi hade ett svagt lag med ES-mått mätt och behövde honom så pass mycket.
Nu är i alla fall återkomsten avklarad och förhoppningsvis blir det nu en chans att gå vidare för Skellefteåfansen.
Ser att många undrar varför vi inte är lika arga på killar som Åkerman och Backlund. Huvudanledningen med Backlund är att han alltid varit ärlig och inte lovat någonting. Klart att man då måste respektera hans klubbval.
Åkerman är kanske den som betytt mest för Skellefteå i modern tid och utan honom hade vi aldrig varit där vi är nu. Det går inte direkt att jämföra med Jonte.
Supporterklubben North Power har heller aldrig, vad jag vet, buat ut någon spelare i ett annat lag innan detta. Däremot har vi hyllat våra gamla hjältar som faktiskt uträttat något för klubben. Johan Åkerman kommer också garanterat att hyllas när han kommer med Hv71 till höst.
Nu när Jonte kom tillbaka reagerade så gott som hela läktaren så pass starkt och negativt. Det är ingen slump.
Sen att AB i vanlig ordning smaskar till det hela rätt rejält för att skapa lite sensation är en annan sak...
Jag säger det igen: Det finns ingen anledning att ordbajsa iväg 14000-teckens mejl för en sådan här sak. Skiten är ändå glömd om några omgångar. Dom har fått fram vad dom ville, och det kommer inte att ge någon större effekt. Aftonbladet har fått sälja sina lösnummer. Alla är glada.
Tycker JimmyH sammanfattade det hela väldigt väl i sin krönika från matchen.
Vi vill inte att huliganfasonerna skall överföras till hockeyn också från fotbollen. De attitydsproblem som den sporten eller rättare sagt klackkulturen förföljs med i främst storstadsklubbarna måste vi mota Olle i grind med.
Sedan är jag besviken på Aftonbladet som gör ett fotomontage av eländet istället för att ta dokumentera påhoppet i sin helhet. Kan man inte det bör man ge fan i att överhuvudtaget skriva om det.
Vad beträffar det andra som utspelade sig igår så köper jag det rakt av. Ni har all rätt i världen att vara besvikna. Inom rimliga gränser.
Trist för NP och ni seriösa supportrar som ändå tar Jonteaffären med fattning skall bli översköljda och överskuggade av detta.
Igår var en för mörk dag för Supporterkulturen och NP. Vi spolade bandet åratal bakåt i tiden och allt arbete som lagts ned genom åren för att stävja sådana här mörka gärningar fick sig en brutal påminnelse om att vi måste samverka tillsammans och alla vi sunda supportrar jobba stenhårt för att inte det här skall eskalera ännu mer.
Skall personligen bjuda dig på en bärs om vi stöter ihop.
Skål på dig!
Och för din skull kan jag hålla en tumme på SAIK ;)
Finns också en förståelse för att han inte vill fortsätta harva i bottenlag när han är på väg uppåt i karriären.
Framförallt har Backe också alltid varit ärlig med vad han vill och vad han tänker göra. Det är det viktiga.