Timrå IK:s ekonomi
Redigerad kommentar
Upp ur avgrunden skall vi komma starkare än någonsin tidigare för vi är Timrå IK.
Våra röd vita krigare ska kämpa slita flyga över isen så att dess supportrar åter kan känna stolthet för vårat lag Timrå IK
The limp
Är det någon som har koll på hur många säsongskort som sålts hittills i år?
Malmö ska enligt MrMadhawk ha sålt 1500 och jag vill minnas att Djurgåden var uppe i 1000 sålda för någon månad sedan enligt en artikel i aftonbladet. Vore intressant att veta hur Timrå ligger till.
###
Hej Rolf!
Jag är en Timrå-supporter och jag uppskattar kvalitativ granskande journalistik. Om detta fungerat optimalt hade det kanske inte gått så långt för TIK som det har gjort nu.
Tråkigt nog har jag reagerat negativt på några artiklar som är skrivna av dig. I artikeln "Timrå rundar rättvisan" hittar jag inget stöd i texten för en sådan rubrik. Antar att det inte är du som satt rubriken. Detta borde oavsett rättas till.
Du skriver att det är en pågående tvist om pantbreven. På vilket sätt är detta en tvist? Mig veterligen är det inte det. Parterna är ju överens.
I artikeln "Timrå bryter mot lagen" för en anonym(!) fullmäktigeledamot fram att Timrå kommun bryter mot kommunallagen. För det första tycker jag att en förtroendevald politiker bör föra fram sina åsikter och ståndpunkter under eget namn. För det andra bör någon ansvarig få möjlighet att kommentera detta påstående. Dessutom borde du själv ha kontrollerat om påståendet stämde. När fick ledamöterna underlaget och vad säger kommunallagen? (Om jag minns rätt är det vardagen före som gäller för brådskande ärenden.)
Jag upplever dina artiklar om TIK som ensidiga och kraftigt vinklade. Mittnytt har chansen att ta en position som professionella och sakliga granskare (då övrig lokal-media oftast hellre skedar med de lokala idrottsklubbarna), men tycks tyvärr ha siktat in sig på skvaller- och sensationsjournalistik.
Bortsett från ovanstående önskar jag dig en trevlig helg!
Med vänlig hälsning
Precis som du skriver hade det varit lite mer stake hos den som delger Mittnytt dessa nyheter om denne vågade skriva ut sitt namn. Jag har mina aningar.
Att vid första bästa tillfälle försöka smutskasta ett annat parti, i ett annat block, det verkar vara melodin.
En brasklapp är att jag inte har någon större kunskap om kommunallagen, men jag tror att det är så här det ligger till.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
En sak jag inte vet, är om kommunen kan rätta till det här genom att ta beslutet på nytt i fullmäktige (som man gjorde efter beslutet i kommunstyrelsen), utan eventuella formfel. Det finns ju en majoritet bakom att rösta ja till rekonstruktion.
Oavsett borde rekonstruktören räkna kallt med att Timrå kommun säger ja, eftersom en majoritet står bakom detta.
Erytrocyt: All denna soppa kring det ekonomiska i föreningen är otroligt jobbigt. Det här är inget nytt, egentligen, utan jag tror att väldigt många människor förlitat sig på de styrande personerna i Timrå IK och hoppats på att de hade kunskapen att driva en förening/företag. Tydligen så var det inte så, det stora skuldberg som vi nu blivit varse om berättar att detta förfall pågått längre än något år. Ja,det handlar snarare om 4-5-6-7 år.
Om inte Nolander 'lurats' in i detta så måste jag tillstå att han är modig och verkligen älskar att arbeta. För om det verkligen såg ut såhär, och korten lagts på bordet på ett ärligt sätt, ja då är det inte många som skulle hoppa på och ta sig an denna uppgift.
Med näbbar och klor försöker föreningen att kravla sig kvar ovanpå vattenytan. Man har försökt med det mesta och det slutade som alla vet med en rekonstruktion. oprioriterade fordringsägare får 75% nedskrivning av sina fordringar vilket är ett otroligt misslyckande både för föreningen men också för de leverantörer som Timrå IK är skyldig pengar. En del av dessa leverantörer är säkert sedan tidigare väldigt starka ekonomiskt och lider säkert inte alltför mycket ekonomisk skada medan andra mindre företag får ett kännbart bakslag. Hur dessa leverantörer som Timrå IK är skyldig pengar reagerar, ja det återstår att se. Men många är nog väldigt besviken och kommer säkerligen inte sponsra föreningen inom en överskådlig framtid.
Sedan har vi kommunens ansvar i det här. Naturligtvis är det i betraktarens ögon att tycka lite som man vill. De som lever för hockeyn i allmänhet och Timrå IK i synnerhet anser naturligtvis att kommunen i detta läge skall hjälpa till. Andra, mindre hockeyintresserade, anser att pengarna går till fel ändamål och att dessa miljoner hade kommit bättre till pass inom vården, skolan och omsorgen. Jag lägger inga värderingar i vad som är rätt eller fel. Jag inser bara att Timrå IKs skötsel de senaste 4-5-6-7 åren har varit katastrofalt dåliga och att föreningen inte längre orkar med att bära skuldbördan och är tvungen att söka hjälp från kommunen. Och eftersom kommunen är en av de prioriterade fordringsägarna tillsammans med Handelsbanken så sitter kommunen i den situationen att man blir lite av jokern i leken.
Det som händer nu är att några politiker i kommunen överklagat beslutet som tagits eftersom man anser att sättet man kommit fram med denna beslutshandling strider mot kommunallagen. Fine, bra att politikerna tycker det är jätteviktigt att lagar och paragrafer hålls, skönt att det inte är något politiskt maktspel som ligger bakom denna överklagan...för inte kan det handla om ett politiskt maktspel? Någon?
Jag breddar gärna min syn på detta. Jag tycker personligen att det är skit hur föreningen skötts. Det har jag sagt tusen gånger tidigare. Skit, skit, skit och åter skit! Men, jag ser också in i framtiden, jag inser hur mycket mer än bara ett A-lag detta handlar om. Jag menar, varje kull i föreningen, allt från skridskoskolan upp till J20 engagerar många hundra barn och föräldrar. Föreningen är en mötesplats för unga människor som vill lira hockey och engagerade föräldrar som följer sina barn i vått och torrt. Jag själv har en son som lirar och jag inser hur otroligt många människor som skulle påverkas av en konkurs. Jag tror att hockeyn påverkar barn positivt i både skolan och längre fram i livet. Jag sticker ut hakan och påstår att en konkurs skulle påverka kommunen väldigt negativt, på sikt också ekonomiskt.
Jag funderar fortfarande på om denna överklagan som kommit från M och Fp verkligen handlar om viktigheten att ta rätt beslutsvägar eller om det ligger något annat bakom. Jag har mina teorier...
250kg kärlek:
Det pågår en maktkamp inom timråpolitiken som säkert gör sitt till detta. Eva står inte högt i kurs hos de andra partierna vad jag förstått.
Nu händer det igen - i övre Ångemanland. VD får sparken efter att Modo förlorade sex miljoner under förra säsongen. Den skutan är inte heller helt lätt att vända...
Ett museum för gamla nhl-spelare eller något sånt?
Eller finns det redan ett sånt kanske....?
Timrå Icon: Ja, sportchefsgruppen kallas det...
Men för att vara allvarlig. Arenafrågan är svensk ishockeys största hot just nu. För tio år sedan måste alla äga sin egen och den skulle vara lyxutrustad. Nu är det ett sänke. Hur lång tid innan Brynäs börjar svikta under vikten av sin Läkerolask?
Skulle man fylla arenorna vore det aldrig något problem.
Det är för många matcher i grundserien som saknar spänning.
Det är på sin höjd derbyn som har lite nerv.
Man måste förändra serien
Förbannade skittelefon
Redigerad kommentar
Timrå Icon: Skulle tro att arenainäktskalkylerna som man räknade fram vid nybyggena hade sett annorlunda ut idag. TV-utbudet (varenda match går att se för en billig - nåja - peng) är en maktfaktor. Myssoffan framför 50-tummarn m surround, eller betala sjukt mycket för att dra med familjen till arenan? Die-hard-fansen väljer det sistnämnda, men alltfler det förstnämnda.
Nej, just nu är det ingen nackdel att inte ha byggt nytt och dyrt under arenaboomens Klondyke-dagar. Biljettpriserna måste ner. Livehockeyn måste återerövras. Inte minst i Timrå.
Bragd-Birger: jo, är själv skyldig till att välja att följa matcherna från soffan. Efter jobbet osv. är det bara så mycket skönare alternativ för mig.
Biljettpriserna är nog ett problem men för Timrå är det nog mer saker som spelar in än så.
Redigerad kommentar
Dessutom ser jag heller att svensk hockey är välmående med mycket folk på läktaren, än att blidka random pensionärer.