Timrå IK:s ekonomi
Redigerad kommentar
Kongo: Det är fortfarande så att pengarna skall tas ifrån budget och det finns inte 25 miljoner avsatta i någon förvaltning till att bara pynta in i morgondag i arenan.
Kan du motivera för mig vart pengarna skall komma ifrån? Är det skatterna för Timråborna som skall skjuta i höjden för att finansiera detta? Det fanns väl en anledning till varför kommunen för 11år sedan skänkte bort arenan. För att man inte ville stå där med dyra driftskostnader och förvalta. Man har ju även avsagt sig förvaltning av Högbo (det tegelröda sjuvåningshuset intill Kommunhuset) och låter nu Timråbo sköta detta.
Redigerad kommentar
Då känns det angeläget att kommunen verkligen funderar ett varv extra innan man slutgiltigt bestämmer sig för att inte hjälpa till med ett återköp av arenan.
Jag tror man vinner i längden på att köpa arenan än att inte göra det. Visst det kommer kanske att kosta 3-4-5 miljoner mer än det gör idag men frågan är vad det kostar att inte ha Timrå IK i kommunen som en attraktionskraft när det gäller toppidrott. Får föreningen arbeta på det sätt man gör idag, utan en massa stress från skatteverket, kronofogden och andra fordringsägare så tycker i alla fall jag att föreningen är på rätt väg.
Skälet att det blivit som det blivit är ju det som hände under tiden andra drev föreningen och det är ett tungt skäl till att jag tycker att de som finns i ledningen idag åtminstone får möjlighet att ge detta en ärlig chans. Det har man inte fått tycker jag.
250kg kärlek: Du har en poäng där. Åh jag förstår vinklingen. Men då vill jag ha en kalkyl ristad i sten på vad det är för eftergifter kommunen i sådana fall måste göra för att rädda Timrå IK. Aldrig att jag bara samtycker rakt av enbart av emotionella skäl. Det har varit för många turer för att man bara skall kunna rycka på axlarna åt det som inträffat och sedan pytsa in ännu mera.
Åh sedan vidhåller jag att föreningen måste börja sätta hårt mot hårt och ställa lite krav och upprätta en policy. Spelar du i Timrå så bor du i Timrå. Det gick på 90-talet och det går nu också. Det handlar bara om ren och skär bekvämlighet. Trenden måste vända. Klubben skall kvartalsvis redovisa sitt arbete både i pressutskick, medlemsträffar och hos kommunalrådet. Det skall inte finna en enda jävla tveksamhet till i affärerna kring Timrå IK. Nu skall det självsaneras.
För det kan inte vara möjligt att en kommun bara skall ha skyldigheter men inga rättigheter att få ta del av några intäkter. Den ordningen är fullständigt uppåt väggarna.
Redigerad kommentar
Den som blir skyldig svaret på frågan "vart pengarna ska komma ifrån" är den som inte vill ha ett övertagande då man som konsekvens av detta möter ett intäktsbortfall som heter duga.
Resultatbudgeten påverkas positivt. I balansbudgeten får man uppskattningsvis 5 bonusmiljoner (bokfört värde) i tillgångar om arenan övertas för 35 miljoner.
Investeringen finansieras sannolikt som investeringsbudgeten i övrigt, genom tidigare positivt resultat och upplåning. Sannolikt som när Mariedalsskolan byggs om för 40 miljoner. Det innebär alltså inte att man måste spara 40 miljoner på snöröjning (vilket kanske inte skulle vara ett problem med det nya klimatet).
Kongo: Hälften av 55 är väl styvt 25 miljoner. Vill man vara petnoga så är det 27,5 miljoner + 9 miljoner för driften av arenan. Åh då landar vi på 36,5 miljoner som skall tas ifrån något.
Du menar att på fullaste allvar att kommunen skall låna pengarna nu också och skuldsätta sig ännu mera? Herregud man tar ju sig för pannan. Det är ju samma logik som att ta ett SMS-lån.
Jag är ingen ekonom, men tror att jag i alla fall har en liten insikt om hur det fungerar. Du verkar sakna kunskap på detta område, och innan du har det är det svårt att ha en sakligt välgrundad åsikt i den här frågan. Har man en sakligt välgrundad uppfattning är det ingen tvekan om att ett övertagande kommer ge ett positivt ekonomiskt utfall för kommunen.
Magnus Rövarn : Vart kom den ifrån?
Du kan väl inte på fullaste allvar mena att det enbart är personer som bor i Timrå som har rätt att måla upp en bild av den byn?
Tror ni som bor där nog måste ta till er bilden som vi som inte bor där för att det ska bli någon vändning på den spiralen. Och det gäller fan i princip alla kommuner i Västernorrland, utom Svall och i viss mån Övik de har något att bygga på.
Vi kan ju enkelt säga att dessa kommuner inte är avfolkade pga slumpen...
Kul rescension av mig, men när det kommer till att ha förmågor så ligger du jävligt risigt till i jämförelse med de flesta på detta forum. Bara din oförmåga att se nyktert på din hemkommun gör att man skrattar åt dig.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Lovar att se till att få ett ärende till dina trakter och god tid på dig att planera så du får ditt efterlängtade möte.
Ö-vik har faktiskt en del att komma med, de är inte alls lika apatiska i väntan på att "fabriken" ska anställa igen, som övriga Västernorrland. Sen har jag inte sagt att det är en nöjesmetropol.
spud: Du vet bra lite om mig du om du har den inställningen att jag inte ens kan skrämma en liten flicka. Skulle akta mig för att ha en sådan inställning till en främling om jag vore i dina kläder.
Du kan inte skrämma en liten flicka.
Annars: pallar inte kolla ikväll. Hur ser det ut?
Redigerad kommentar
Men i övrigt då? Hur fan ska detta gå? Jag har en uppfattning om att man måste göra någonting för att få pengar i det långa loppet...
Ärligt talat vi bara torskar hedersamt hela tiden... Vi har inte råd med förstärkningar och publiken flyr ihop med varumärket... Hur många utanför oss hårdhudade supportrar ser varumärket som något annat än pissig ekonomi, tomma stolar och säkra förluster?
Och skatten? Ja den är sen... Igen...
Hur länge ska detta ekorrhjul snurra? Ett par år? Hur ska man lyckas bygga hållbarhet och vinnarmentalitet blandat med stolthet o sådant som stärker varumärket och lockar sponsorer och publik?
söder över: Svaret på denna fråga är...
Timrå kommun måste ta ett (snabbt) BESLUT! Vill man rädda klubben så måste antingen driftsbidraget höjas med några miljoner per år eller så köper de tillbaka arenan.
Annars återstår konkurs och börja om från början. Då får kommunen ändå arenan i sitt knä utan något elitlag.
Så enkelt är det faktiskt!
Någon med lite inblick i ekonomin; Hur hade det ekonomiskt sätt ut om vi haft en spelar och ledarbudget i klass med t ex Sundsvall Hockey eller något annat topplag i ettan?
Jag har endel med kommuner att göra genom jobbet och det finns alltsom oftast ett bra utbud av tjänstemän som kan ta fram underlag och väl underbyggda slutsatser i alla frågor som rör kommunens pengar och jag är övertygad om att Timrå ik är värda att hjälpa. Timrå som ort hade varit totalt okänt utanför Norrland... Ja utöver de som känt lukten vid Östrand då...
Tyvärr måste besluten fattas av den politiska delen av kommunen och där kommer helt nya patetiska paralleller in i ekvationen... Så som tex klassiskt politiskt revirpinkeri...
Jag vet faktiskt inte riktigt. Tänkte bara att det säkert finns förmögna personer och företag som är intresserade av elithockey och därmed har en del att bidra med. Kanske inte riktigt Percy Nilsson-klass, men många bäckar små...
Skönt nu med julledighet i ca 2 1/2 veckor. Den generositeten hade man inte riktigt räknat med, men även vi kulturarbetare får oss en släng av sleven ibland.
Bara därför firar man nu med några rejäla bärs på stadens (Malmö) krogar. Riktigt hemmastadd har man blivit. För knappt ett år sedan hade jag skitsvårt att hitta i den här stan...
Gå också på matcherna, ta med så många bekanta som möjligt.
Oavsett utfall så måste man beundra Lars Nolanders arbete för vår älskade klubb:
"– Vår målsättning är att klara upp det här, att slutföra säsongen och överleva långsiktigt. Vi tänker inte på något annat sätt och kan inte heller göra det, då skulle man inte kunna jobba med det här. Vi ska lösa problemen, det är vår förbannade skyldighet, men vi är också beroende av andra parter."
Rätt tråd...
Efter att ha försökt samla tankarna nu under tiden sedan pressmeddelandet kom och i ett hysteriskt försök att försöka hitta en ljusglimt så tänker jag att det besked som kom är att kommunen inte kommer köpa tillbaka arenan. Det är ju på inget sätt ett nytt besked, det har man ju vetat sedan man drog tillbaka skrivelsen. Då lät det ju som att man ändå kunde hitta andra vägar. Sen förstår man ju samtidigt att det väl lär vara den enda hållbara vägen.
Likt en oerhört sargad kvinna i ett förhållande med en kraftigt försupen man men som ändå gör allt i sin makt för att hitta ljusglimtar så vill jag ändå lyfta den biten.
Att föreningen helt skulle utplånas för evigt ser jag dock som uteslutet. Dock bör en ombildning ske på andra sidan kommungränsen, om man nu ska gå händelserna riktigt långt i förväg.
Knylan: Hur i helskotta kan SSK överleva med typ 15 "fiaskosäsonger" i rad? Då borde Timrå kunna fixa detta.
Hoppas på bra med publik i kväll. Finns det lite kämpaglöd bland marginalpubliken så är det dags att visa det och sluta upp bakom föreningen i kväll.