Timrå IK:s ekonomi
"Den ligger totalt på 34–35 miljoner. Där ligger planerade saker som en renovering av matsalen på Söråkers skola, en renovering av Ala skola samt ett allaktivitetshus i Tallnäs. Men också utveckling av utemiljö i Söråkers centrum och ett grönare Sörberge."
Ett allaktivitetshus i Tallnäs... här saknas det inte visioner vill jag lova. En renovering av Ala skola kan jag förstå att ma vill satsa på, liksom matsalen i Söråkers skola, men resten känns som blaha. Och om jag ska vara helt ärlig så är skolans problem inte att inomhusmiljön oftast är dåligt.
På det hela taget känns det som en felprioritering att göra sig av med hockeylaget.
Ventilation kan man fixa med motorsåg asbilligt!
Nä nu skojja jag lite...
Men om en byggfirma kan bidra till att arbetsleda de unga som senare skall nyttja allaktivitetshuset vore väl både politiskt korrekt och billigt? Med byggfirma menar jag någon som kan ta ansvar och jobba jävligt billigt så kommunen kan ta sig an en hockey arena isst ...
Kongo: Jag har mailat Ewa Lindstrand. Inga sarkasmer eller liknande. Däremot berättade jag att jag har jobbat i kommunen för inte så länge sedan, men valde att byta jobb p.g.a. resorna. Men att jag sedan dess har haft tankar på söka jobb i kommunen på nytt och i samma veva bosätta mig i Timrå. Chansen att jag gör det krymper väsentligt om Timrå försvinner.
Och jag kan lägga till att jag tillhör en yrkesgrupp det råder stor brist på.
Ja, man kan ju inte gärna bosätta sig i något som försvinner... : )
Timrås ekonomiska kris är akut.
Nu vill målvaktslegendaren Kimmo Kapanen hjälpa klubben från att gå i konkurs
– Det här gör ont, säger han.
Tidigare i dag kom chockbeskedet att Timrå IK behöver tre miljoner inom en vecka för att undvika en konkurs. Ett par timmar efter beskedet ringer en bedrövad Kimmo Kapanen till sporten:
– Vad är det som händer? Det får ju inte sluta med konkurs. Timrå betyder så mycket för mig och för så många fans, säger finländaren.
Kapanen är en av klubbens mest uppskattade och största profiler i modern tid. 2002 räddade han kvar Timrå i elitserien och var sedan lagets stora stjärna under succésäsongerna därefter.
Trots att det är tio år sedan han flyttade hem till Finland igen, där han i dag är vd i sin moderklubb Kalpa, så är det Timrå som är laget i hans hjärta.
– Vi är många som var med om en fantastisk resa med Timrå, då vi gick från att rädda oss kvar till att bli ett av Sveriges bästa lag. Det är jobbigt att se hur klubben nu kämpar för sin existens, säger Kapanen, samtidigt som han ställer massa frågor om vad som hänt.
– Jag har ju förstått att det varit tufft ekonomiskt rätt länge men jag kunde inte ana att det är så här illa.
Vid Timrås rekonstruktion så skänkte Kapanen en mindre summa pengar plus sin sista matchtröja i Timrå, som sedan auktionerades ut. Nu vill han försöka hjälpa klubben igen.
– Jag har inga miljoner jag kan bidra med men kan vi gamla spelare hjälpa till på något sätt så vill vi göra det. Kan vi exempelvis ordna en match med oss för att dra in pengar så är det självklart att vi ställer upp, säger Kapanen.
När Timrås klubbdirektör Lars Nolander får höra om Kapanens reaktioner blir han rörd och lite tagen.
– Det är stort att han hör av sig och vill hjälpa oss. Det visar också hur mycket Timrå IK betyder för många människor. Det gör ont att kommunen inte förstår det, säger Nolander och fortsätter:
– Hade vi bara haft respit och vetat att vi lever i minst en månad till så hade vi kunnat ordna en sådan match, men nu hinns det tyvärr inte.
Nolander menar att det är i sådana här svåra tider som engagemang från sådana som Kimmo Kapanen kan ge lösningar som gör att Timrå IK räddas.
– Jag har fått flera samtal i dag från personer som vill hjälpa till och som tipsar om hur vi på olika sätt kan få in pengar. Det är när krisen är på sin spets som de avgörande lösningarna och idéerna kan komma fram, säger Nolander.
www.allehanda.se/angermanland/harnosand/nyberg-redo-ta-over-y-et
Sundsvalls Tidning
Det är naivt och tro att det ska gå vägen med den dealen som utgångspunkt. Kanske (jag är dock mycket tveksam) hade detta kunna redas ut med en topplacering från omgång ett och med det ett större engagemang från såväl supportrar som sponsorer.
Det är tråkigt när ingen enda människa tycks förstå att man inte kan starta ett nytt företag som ska omsätta 30-40 miljoner med noll kronor i kassan.!i min värld har styrelsen gjort allt de kunnat, sparat in på allt som finns, men ändå inte lyckats få balans i ekonomin. Så mycket mer kan man inte göra. Ja, inte mer än att under rådande läge be om hjälp från utomstående, från dem som teoretiskt har en chans att rädda upp läget.
Nu vet jag hur kommunen tänker, nu vet jag vad dem som sitter på makten anser att Timrå IK som varumärke är värt. Jag tror att man begår ett gigantiskt misstag som man vid en konkurs kommer att inse och med facit i hand tvingas konstatera att "vi tog fel beslut".
Tråkigt är det. Förbannat tråkigt.
Redigerad kommentar
Frella:
Syd Kraft / E-on Arena var från starten ett bojsänke.
Det går inte att ha en lokal för 6000 per som bara genererar inkomst 30 kvällar på ett år och 335 kvällar har man det inte.
Hade man i stället haft is i magen 2-3 år efter steget togs upp i elitserien och tillsammans med alla goda krafter som fanns byggt en multiarena inne i stan på gamla rachområdet så hade dom 30 kvällarna blivit snarare 100.
Tänk den gröna plätten i mitten av bilden.
www.trafikverket.se/PageFiles/163991/140612_sundsvallsbron_550x200.jpg
E-on Arena är hockeymässigt topp tre i Sverige men då den ligger 1.5 mil från krogarna inne i stan så kommer den aldrig att bli ett ställe för spontanbesök.
Nu har tåget gått, Ewa Lindstrand som sa att " Timrå ska spela i Timrå" nu snart får säga -Timrå spelade i Timrå.
Alla är förlorare i detta om Timrå IK går i graven.
Undrar om eftertänksamhetens kranka blekhet kom i kapp alla som skrev på namninsamlingen.
www.namninsamling.com/site/list.asp?id=3198
Nr. 82, 725, 278 sticker i alla fall ut lite.
Jag skrev inte på i alla fall.
Ge bidrag eller ge ett lån med en avbetalningsplan som startar från och med att Timrå fått ordning på sin ekonomi. Om du får tillbaka 3 miljoner med lite ränta om säg. 5-10 år skulle du verkligen under tiden sakna dessa pengar, se det som en fond, med hög risk dock till en försumbar avkastning.
Tillgångar
Arena 40 Mkr.
Övrigt 10 Mkr.
Skulder & eget kapital
Lån 40
Eget kapital 10
Arena bort innebär eget kapital -30. Får inte vara minus.
Tillhandahåll då gärna en arena.
Man får tacka för diverse länkar. Nylins krönikor är ju oftast läsvärda. Fint också att bli serverad lite grundläggande kunskaper i företagsekonomi. Det var inte direkt i går som man jobbade inom det området. Fast det råder ju tveklöst delade meningar om det där, så ibland vet man varken ut eller in.
I min värld känns det inte realistiskt att lyckas håva in tre miljoner kr inom en vecka, så jag befarar liksom artikelförfattaren att det är över nu för ett tag. Om vi sedan återuppstår via någon slags fusion med Sundsvall blir det väl inte riktigt samma känsla, men hellre att man supportar en sådan klubb än att man helt lägger ner sitt lilla hockeyengagemang.
Jag skulle i så fall helst se att Timrå förekommer i klubbnamnet, fast nu är vi ju inte riktigt där ännu...
bongo99:Du har följt med dåligt, det var det man gjorde närman åkte
ur elitserien flyttade upp J20-laget med några få undantag
Manifestation idag kl 13.30 utanför kommunhuset.
Sorge-ljus och souvenirnedläggning i syfte att signalera till kommunen; det här kan bli verklighet, ta ansvar för ishockeyinfrastrukturen. Media kommer närvara, viktigt med så många närvarande som möjligt.
Köp ljus, på med halsduk osv.
Sprid, mobilisera, anslut!