Brynäs IF-Luleå HF Torsdagen den 6/10-11
Roger Ramkvist: "vill man ha mer respekt eller inte"
Klockrent.
Går väl knappast att komprimera kärnfrågan mer än vad du visar i dessa 7 ord.
Zzz: " Du måste ju inse att det är ett absurt faktum att Bertilsson hade gått fri om Berglund hade ställt sig upp och tacklingen hade träffat lite anorlunda."
Visst är det så.
Men det tycker jag inte hör till saken egentligen.
Den springande punkten är ju att Bertilsson hela tiden borde ha varit medveten om konsekvenserna av sin tackling, oavsett om den sen blir vårdslös eller inte.
Och det är väl här som ansvariga efterlyser lite mer bollkänsla hos den som tacklar, som jag ser det.
Som Neutral har jag också sett tacklingen och måste säga att det där är oerhört respektlöst.Självklart är en lång avstängning på sin plats. Den här typen av tacklingar är aldrig okej. Kan gå riktigt illa.
Här sammanfattas det hela ganska bra.
ja det är inte nån lätt sak att bedömma, själva tacklingen är det inget fel på bara tidpunkten, och respekten. I mitt tycke den enda som har haft en nyanserad bild i media är denna person
bloggar.expressen.se/sjoberg/
jag tycker att bristen på respekt och själva valet av tacklingen borde ge ett antal matcher mellan 3-5 matcher
men det är mitt tycke om det är rätt ja i min syn på det men i andras självklart inte. Denna tacklingen ligger i en jävla gråzon mkt beror på hur man ser på hockeyn. vill man ha mer respekt eller inte
Jag tycker ändå att Bertilsson borde ha insett ev konsekvenser av sin tackling när han påbörjar densamma.
Ser ut som att han ändå har tid att besinna sig sas, och då ska han hellre avstå från att kliva in eller iaf smälla på med lite måtta.
Jag menar: spelare överlag har oftast en bra förmåga att läsa av situationer innan dom uppstår, så varför skulle Bertilsson isf helt plötsligt ha tappat den förmågan just i det här läget?
Låter inte troligt.
Att det sen naturligtvis inte behöver ligga nån avsikt att skada i handlingen är en annan sak.
Tycker även att jämförelsen med Ledinfallet senast haltar.
Där är det en helt annan situation som jag ser det: Ledin själv är väl den som har mest fart och AIK-backen står i stort sett stilla men trycker till en nedhukad Ledin med sina händer/handskar/klubbskaft.
Ett klart mer olycksbetonad händelseförlopp än vad vi talar om i det här fallet.
Så snacket om att domarna bara skulle gå på skadans omfattning och inte på själva tacklingens ev korrekthet eller inte, stämmer inte enligt min mening.
Sen kan man alltid diskutera hur många matcher Bertilsson ska ha.
Det är väl isf där som det kan bli lite godtyckligt från fall till fall, som det känns.
Det blir ju en lottdragning vilken tackling som ger vad, en gång går man fri en annan gång får man fem matcher.
Jag har kollat flera gånger på den där tacklingen nu, om och om igen, han träffar ju inte huvudet, han sätter en perfekt tackling på kropp o axel, sen att inte Berglund är med på tacklingen är ju faktistk inte Bertilssons fel, åker man ut mot pucken sådär så borde man veta att det kan komma nån, han lämnar lixom öppet mål kan man säga.
Tråkigt att det det blev som det blev, men han borde veta att tacklingen kunde komma. Så jag tkr inte det ska vara nån avstängning.
Jag har diskuterat det här hela dagen på jobbet med massa olika personer. Alla vill hänga Bertil, "han går medvetet in för att skada", "Han siktar mot huvudet", "Nästa gång kanske motspelaren dör". Jag menar kom igen. Alla ser bara efterspelet och dömer efter det. Hade han rest sig direkt hade ingen gnällt att det bara blev en 2a.
Man måste döma på situationen och inte utfallet! För att ta ett jävla dumt exempel. Om du trippar någon som tappar balansen, ramlar olyckligt och skadar knät. Motstpelaren blir borta hela säsongen. Är det 2+10 och en lång avstängning på det också?
Å alal jävla "experter" pratar om hur fysiska vi i sverige måste bli under alla VM turneringar när vi möter Kanada. "Vi måste bli tuffare" osv osv. Sen sitter samma experter och hänger Bertil för en olycklig situation och ett felbeslut.
:) du tror inte att dommaren var påverkad av det faktum att han låg helt utslagen? Kanske tyckte han att han ville först veta hur det går med han innan jag överhuvudtaget ger nått straff! om han nu hade svalt tungan skulle han skitit i spelaren och bestämt sig först för grovt matchstraff eller en lindrigare form och sen åkt fram till spelaren fiskat upp tungan om det hade varit försent skit samma då hade han iallafall tagit det som var viktigt om Bertilsson skulle ha grovt matchstraff eller inte. Du hör inte hur korkat det låter?? Sen om han redan hade bestämmt sig för matchstraff så blir det automatiskt grov sådan vid skada. Men att begära att dommare ska vara helt känslolösa när det ligger en utslagen är det inte lite korkat? Sen själva tacklingen är uppdelat i ett antal läger vissa säger inte ens utvisning och upp till 10-15 matchers avstängning. som vanligt ligger väl sanningen i mitten nånstans om man nu ska visa nån respekt men vill man ha en hockey som är utan respekt ja då får man tåla även när det smäller åt andra hållet jag tror väldigt få gör det.
Samma sak med dommaren som inte meddelar sitt straff föränn spelaren åker ut med ambulans. Han han tänkt matchstraff direkt hade Bertilsson åkt av isen 30sek efter tacklingen. Att dommaren sedan ändrar sig igen till ett ännu grövre straff utan att han sätt tacklingen repris säger ju allt om hur saker och ting bedömms.
Redigerad kommentar
Jag vet inte, jag gillar djurgården som förening för att dom har en nykter och rakryggad syn på det här med hockey.
Fansen är faktiskt på samma nivå..(de flesta).
Visar bara hur jäkla o-objektiv man är själv.
Ställde mig upp och tokjublade igår när Bertilsson satte in tackligen (när det blev klart att det blev skada var det naturligtvis inte lika kul längre). Kunde och kan för mitt liv inte se vad som är oschysst med den. Nä, det är bara att inse att man är grymt färgad efterssom övriga sverige skriker "10 matcher"
"Det är för lindrigt med 10 matchers avstängning, avstäng dom på LIVSTID , aldrig mera spela i elitserien,TÄNK att det är det enda ställe DÄR det är tillåtet att misshandla folk UTAN något straff,
Anmäl >sigge2 (7 timmar och 58 minuter sedan)"
Av alla experter är ju Ros pinsammast, han vill se tacklingsförbud...
Mer än 3 matchers avstängning är skandal.
Nu får ju Jonte Carlsson lite speltid iaf.. ;o)
TV: Boork: En feg tackling - ska vara tio matchers avstängning - Elitserien - hockeykanalen.se
Klockrent av Stisse:
"Däremot har jag stora problem med den gamle storspelaren Mikael Renberg som är SVT:s nya hockeyexpert. Han har alltför snabbt börjat lämna de kunniga kommentarerna bakom sig och försöker istället yla högst av alla. Vad sa han i går: Tio matchers avstängning, kackelkackel.
Totalt noll respekt för Renberg där – han ska inte ens försöka ge sig in i den gren som Niklas Wikegård faktiskt är internationell mästare i."
Enda botemedlet: Tacklingsförbud | Luleå | Elitserien | Sverige | Hockey | Sportbladet | Aftonbladet
Heads up Lule!
Tvivlar på att det skett någon huvudskada ...bara svagast axel som brast...tycks som det är där tacklingen träffar mest...inte huvudet...
Hannulas var resor värre, Jämtins crosschecking i ansiktet på Bertil i premiären också värre. Ingen gav nån utvisning!
sylf: "Den är inte alls bra. Den tar väldigt illa och det är väldigt olyckligt. Domarna är rörande överens om att det är matchstraff"
Här har vi ju det svart på vitt, hur domarna arbetar. Vilka kriterier de har för ett matchstraff.
Den tar väldigt illa och det är väldigt olyckligt, låter mer som att den beskrivingen tillhör en olyckshändelse.
Redigerad kommentar
Jag vet inte vad maxstraffet är Finns det nån tackling och jämföra med sedan tidigare som påminner om denna och vad gav den.
vad Renberg säger skiter jag i.Renberg ropar väl om 10 matcher bara för att det var en Luleåspelare som fick tacklingen. Han är så jävla egenkär att jag mår illa. Det märks på sändningarna under TV pucken då han bara sa hela tiden att västerboten är bra bla bla bla...
Bertilsson är hur som helst väldigt respektlös det tror jag vi kan skriva under på Marcus? Sedan vad han får är väl upp till disciplinnämnden och svgöra men just tacklingar mot huvudet har jag varit ett hett diskussionsämne så kanske Bertilsson får 10 matcher då som ett steg i att man tar tag i det här med hårdhandskarna, jag vet inte.