Brynäs.Aik i läkerolen
Tror absolut att vårt målvaktspar inte kommer att göra bort sig.
Dom tvingas tyvärr att hela tiden bli jämförda med en föregångare som varit mer eller mindre ett undantagsfall och då förbleknar tyvärr det mesta vad gäller ersättare vilket gör att man samtidigt kanske undervärderar det vi nu har i allför hög grad.
Huge:Ekvationen med att när (om)målvakterna visar sig icke hålla måttet så kommer INTE någon förnyad offensiv att räda oss. Det kommer att blir hembackning och mindre offensiv. Det är så uppenbart. Det kommer att heta att man skall "spela smart", utnytja de lägen man får och försöka vara effektiva... Samma visa som det varit år ut och år in i Brynäs.
Jag fungerar inte som du och kan inte bara glömma det som varit och bara se det från Boorkeran. Jag tar med alla säsonger, medgångar som motgångar..
När jag skrev att brynäs inte utvecklats så menar jag givetvis resultatmässigt... Ta en titt i historiken så ser du.
När vann Brynäs en semifinalmatch senast?
Speciellt om han får komma hem sas, ngt som inte ska underskattas.
Tror dessutom att Frölundas problem med sitt försvarsspel där den kräsna publiken i Göteborg krävt full fart framåt vilket gått ut över defensiven, har gjort att Honken fått bära hundhuvudet för mkt av deras problem bakåt.
Tror dessutom inte att han kommer att bli speciellt dyr om han väljer att komma hem.
Iaf inte dyrare än vad en fullvärdig ersättare skulle kosta.
Huge:Det är väldigt få här inne som jämför Bjurling och Svedberg med Markan. Det går inte. Men sett till vad de presterat under den förra säsongen och så här långt på försäsongen så känns de för dåliga helt enkelt.
Bjurling ligger på på 85% nånstans och man brukar ju säga att runt 90% är godkänt, inte bra men godkänt.
5% blir en jävla massa mål under en säsong.
Redigerad kommentar
Och skulle det visa sig att offensivtänker varit lite för optimistisk så är det väl isf tränarens skyldighet att försöka rädda upp situationen och då får man mer än gärna gå tillbaka till "samma visa som det varit år ut och år in", som du lite väl överdrivet hävdar.
Klart att utvecklingen resultatmässigt inte varit bra men det viktiga är ändå att man tagit steg framåt i utvecklingen, både vad gäller spelet och allt vid sidan om.
Resultaten hänger mkt på så mkt mer än bara skicklighet.
Sen lägger jag inte alltför stor vikt vid vad som hänt hittills under försäsongen.
För att få en någotsånär rättvisande bild så måste man nog vänta minst 20 omgångar innan det går att se nåt av värde vad gäller våra målvakter.
Det är väl först då som samspelet mellan utespelare och målvakter börjar sätta sig någorlunda.
Med vilket stöd drar du den slutsatsen?
Min slutsats är den helt motsatta. Den bygger jag på att det är osannolikt att
1) en 31-åringen med få meriter och en utveckling de senaste två åren som gått spikrakt neråt plötsligt börjar spela som en högklassig elitseriemålvakt.
2) en oprövad och omeriterad 20-åring går på en sommar från andramålvakt i ett mediokert Modo till målvakten som kan rädda Brynäs elitseriekontrakt.
Men du menar förmodligen nåt annat med "att göra bort sig".
Tycker att den mer grundar sig på många dysterkvistars generella förmåga att nedvärdera det mesta som inte håller samma klass som Markan.
Detta gäller för övrigt även när man talar om andra spelare.
Markan var också relativt oprövad när han fick chansen och Svedberg har iaf fått känna på hetluften.
Tror defintivt att han kommer att överraska många och ta förstaspaden.
Om han sen kommer att rädda vårt ES-kontrakt är svårt att sia om.
Tror iaf inte att han isf kommer att vara ensam ansvarig om det går åt helvete.
Om det nu skulle vara nån tröst.... :-)
Och om Svedberg gör en Markström, då är Sundlöv att gratulera. Då har han lyckats trolla fram två världsmålvakter ur ingenting på tre säsonger. Oddsen på det?
Men visst, allt kan hända. Det är hockey. Men det vore ju najs om vi nån gång kunde hoppas på lagets förmåga istället för Sundlövs röta.
Anders Berg: "Det blir semifinal säsongen 10/11."
Källa på det uttalandet?
Svedberg behöver inte göra en Markan för att få godkänt i mina ögon.
Räcker om han utvecklas till en stabil förstemålvakt av god ES-klass.
Realistiskt sett kan vi inte begära så mkt mer.
Om han däremot överraskar och visas sig hålla riktigt bra klass, så inte mig emot.
Samma gäller väl Ekholm och Clarke: ser inget som tyder på att dom skulle tvingas överraska för att bli godkända.
Känns som riktigt bra nyförvärv.
Som jag ser det är det väl isf som du också säger: Bjurling och Svedberg är de som måste överraska en aning för att man ska känna sig någorlunda säker.
Det stämmer ju inte.
Dom har däremot lovat att göra sitt bästa för att målsättningen om en semifinal ska uppfyllas.
Hur man sen uppfattar det realistiska i målsättningen är en helt annan sak.
Man har iaf inte lovat nåt, som du påstår.
Mer än att göra sitt bästa.
Och har man gjort sitt bästa och ändå inte nått ända fram så får man acceptera att nån anna gjort det bättre.
Svårare är det inte.
Det stämmer ju inte.
Dom har däremot lovat att göra sitt bästa för att målsättningen om en semifinal ska uppfyllas."
Alltså detta krokben till semanstisk övning måste vara något för Peter Englund et cie att reda ut.
Lagets målsättning är att nå semifinal, basta.
Om vi utomstående tolkar den som realistisk, dumdristig eller en from förhoppning det är någonting annat det.
Huss: "Lagets målsättning är att nå semifinal, basta.
Om vi utomstående tolkar den som realistisk, dumdristig eller en from förhoppning det är någonting annat det."
Ja, det var väl det jag försökte säga: att semifinalplatsen inte är nåt löfte utan en målsättning.
Så du behöver inte konsultera Englund öht... :-)
Huge: "Jag tror helt enkelt att allt snack om Bjurlings påstådda spikraka väg neråt är överdriven och till stora delar felaktig."
09/10 88,62 SSK
08/09 90,90 SSK
07/08 92,77 SSK
Gör en liknese med dittpåstående om att Brynäs blivit BÄTTRE för att man haft en bättre tabellplacering. Nu är det det omvända men här har du Bjurlings siffror...Nedåtgående trend?
Redigerad kommentar
sylf:Nej, jag vet.. Jag bygger mina argument på fakta och han på förhoppningar och önsketänkande...
Men det är kul att läsa hans undanmanövrar. Han borde ha blivit politiker..
Då hade nog inte IB affären ägt rum ens..
Jag är inne på att vi kommer att överraska positivt i år, jag kan tänka mig att vi sitter här om 10 år och hyllar laget vi hade 10/11, "Tänk att vi hade Rödin,Järnkrok,Bertilsson,Silfverberg,Rensfeldt m.fl. i samma lag,samma säsong"
Fan det räcker ju om en av våra målisar övverraskar positivt så kan vi nå långt!
Kanske är jag lite positiv men vi ska inte gräva ner oss för att Nyström tycker vi hör hemma i kvalserien!!
GävleLasse: "Jag bygger mina argument på fakta och han på förhoppningar och önsketänkande..."
Intressant.
Fakta är att Bjurling haft en nedåtgående trend när han spelat i SSK, om man tittar på hans stats.
Nu vet jag inte vilka fakta du sitter inne på för tillfället, men idag spelar han faktiskt i Brynäs.
Ett helt nytt lag med helt nya förutsättningar för hans del.
Så dina stats från SSK säger ju egentligen inte ett skit om hur han kommer att uppträda i Brynäs.
Som vanligt lyckas du alltid stirra dig blind på statsen, så fort du vill peka på nåt negativt.
Skulle Bjurling ha haft en motsatt trend i SSK så hade du pekat på att man inte bara kan gå på statsen eftersom han nu spelar i ett annat lag.
Mao: du använder dig av statsen när det passar dina syften.
Precis som vilken politiker som helst.
Min poäng är att Bjurlings uselhet är överdriven och att hans stats i SSK ska tas med en nypa salt, ngt man bör göra med alla former av statistik.
Så ditt skrytande med att du minsann bygger dina argument på fakta stämmer ju enbart när det gäller siffror på papperet och under hans tid i SSK.
I övrigt har du exakt lika mkt förhoppningar och önsketänkande som jag har, när du tror att han inte kommer att bli så mkt bättre i Brynäs.
GävleLasse: Lite gulligt att läsa hur du och sylf sitter och snillespekulerar som två fjortisar på bussen:
"Men asså, hajjjarú!!!!!!?
Den där Bjurling hade ju skiiiitdåliga stats i Sö´tälje va, och såna saker
går det ju aaaaaaaaldrig att förbättra.
Det vet ju alla????????"
"Preciiiiiiiiiisssss...."
Och nu hoppas jag att Sundlöv/CZ tar konsekvenserna och avgår om det nu inte blir semifinal.
Man har ju faktiskt LOOOOOOOOVAT minst semi...!!!!!!!"
Redigerad kommentar
Undrar vad dom anhöriga till t.ex förintelsen och tsunamikatastrofen säger om det?
Redigerad kommentar
Jag ser fram emot dina bortförklaringar då...
Bissett19:Jag är väldigt osäker på Honkens kapacitet faktisk. Han skulle kosta en väldigt stor summa pengar så jag vet inte om han är värd det priset.
Då kanske det är större chans att exempelvis Läck kan lånas eller nåt. Han var ju väldigt stabil under de matcher han stod förra säsongen.