Djurgårdens IF - Brynäs IF 100302
2008/09! Förde Brynäs spelet i en enda match den säsongen? Brynäs sämsta lag sen 1912.
Sedan har väl jag all rätt att ha en åsikt. Jag tycker inte att han coachar bra, speciellt inte igår.
Du menar att så länge jag själv inte är elittränare så får jag inte tycka någonting överhuvudtaget om Czarneckis coaching? Utan får endast hålla med honom och tycka att allt han gör är bra, som du?
Aldrig i livet!
Djurgården har betydligt större spelarbudget än Brynäs. Precis som förra året. På pappret är Djurgårdens lag överlägset.
Snacka om att snöa in på spelarbudget. Jag skiter i vad Djurgården pröjsar sina spelare. Allt handlar inte bara om siffror.
Titta på namnen i lagen och jämför själv, vart är Djurgården överlägsna Brynäs på pappret?
Skiter i spelarbudgeten? Den avslöjar ju vilket material tränaren har att jobba med. Hardy tog över en guldklimp. Czarnecki fick en järnklump.
Tror du på det där själv?
I mina ögon har Brynäs en fullt likvärdig trupp med DIF, man för man, kedja för kedja, hur man än jämför. Hur dom sen betalar sina spelare är ju helt oväsentligt.
Och det avslöjar också hur bl.a. VF och Modo har misslyckats kapitalt med att förädla sitt överlägsna utgångsläge.
Skulle det där vara nåt negativt? Brynäs har, enligt dej, en lika bra spelartrupp som Djurgården, trots att Brynäs lägger ner betydligt mindre pengar på den. Just nu är vi 11 poäng efter. Förra året var vi 8 poäng före. All skugga faller på Djurgården i den jämförelsen. Eller är det bara bottennappet igår som avgör? (Att Brynäs tar en poäng trots en sällsynt usel insats säger en del om DIF:s mirakelbygge.)
Är det bara matchen igår som ska bedömas? Eller t.ex. dom 17 matcherna mella jul- och OS-uppehåll?
Lyft blicken!
Jag skulle inte vilja byta ut en ev slutspelsplats mot roligare spel, absolut inte. Jag skulle vilja se både och.. En offensiv rolig hockey som inbringar mycket poäng och tar oss till slutspel. DET skulle Brynäs tjäna mest på.
Djurgården lyckas, med vad jag anser ett likvärdigt spelarmaterial som Brynäs, spela en offensiv och rolig hockey som fyller arenan och får folk att se positivt på DIF och samtidigt ta mycket poäng.
Om Brynäs ska leda svensk hockeys utevckling inom några år måste de ju tjäna mycket, mycket mer pengar än vad de gör nu. Spelar man tråkhockey kommer det aldrig bli mer publik eller pengar..
Redigerad kommentar
Du glömde: och fred på jorden.
Djurgården har spelat den här hockeyn sen september ifjol. Har svårt att associera DIF med kul hockey. Rolig hockey spelar LHC och HV. När dom spelar som bäst. Brynäs har spelat skitkul också. När dom spelat som bäst.
Med resurser är det fan så mycket enklare att spela det spel man vill.
Ska vi förbli ett tråkgäng som åker ut i kvarten?
Men du - hur går det till när man bestämmer sej för att spela ett attraktivare spel? Är det bara att ta ett gäng spelare och börja lira snyggare? Varför har inte Rögle tänkt på det? Eller Oskarshamn?
Redigerad kommentar
MarcusElving: "Du menar att så länge jag själv inte är elittränare så får jag inte tycka någonting överhuvudtaget om Czarneckis coaching?"
Så länge du själv inte är elittränare så ska du inte betygsätta en fackmans arbete, eftersom du inte har just de fackkunskaper som krävs för att göra en rättvis bedömning av CZ:s coachning.
Sen får du tycka vad fan du vill, det är inte det saken gäller.
Vilket en femåring begriper, men inte du.
Jajjen: "Är det bara matchen igår som ska bedömas? Eller t.ex. dom 17 matcherna mella jul- och OS-uppehåll?"
Självklart ska man bedöma Brynäs spel överlag på gårdagens match och inget annat.
Dom matcher där vi spelat betydligt roligare än de flesta lag räknas inte.
Att ett lag av olika anledningar kan tvingas spela lite mer defensivt än normalt i vissa matcher är en fullständig gåta för vissa soffcoacher.
Men du - hur går det till när man bestämmer sej för att spela ett attraktivare spel? Är det bara att ta ett gäng spelare och börja lira snyggare? Varför har inte Rögle tänkt på det? Eller Oskarshamn?"
Instämmer till 100%. Vissa härinne tycks tro att BIF med en av seriens lägsta spelarbudgets skall vara med och slåss om guldet - patetiskt!
Dessa personer verkar dessutom ha ett defekt långtidsminne, eftersom alla prestationer förutom de som gjorts de senaste 20 minuterna tycks vara som bortblåsta.
Jag håller inte alltid med Nyström på Hockeyexpressen, men han har helt rätt när han anser CZ vara årets coach i ES. Sett till förutsättningarna har han gjort ett j-a bra jobb.
Vän av ordning noterar även att vi nu helt plötsligt har ett j-a bra lag som är otroligt underbetalt......
Så lät det definitvit inte från samma personer när serien startade.....
Jag tycker det var skitdåligt igår, han spelade iskalla spelare vid avgörande lägen och bänkade juniorer som var pigga i matchen.
Jag tycker det! Men betygsätter jag inte samtidigt på något vis Czarneckis insats då? Fattar inte ditt resonemang?
Jag har TYCKT hela tiden under den här debatten, vart fan ser du betygskalan någonstans ditt fån?
Men - vad ska Brynäs "vara med och slåss om då", anser du?? Ska denna aristokrat till klubb inom svensk elithockey likgiltigt och hjälplöst nöja sig med att vara förbisprungen för all framtid?
Dej kan man tolka som om detta kvittar och är acceptabelt. Du om någon verkar uppgiven och negativ kring Brynäs möjligheter. Det du så syrligt beskyller andra för att uttrycka...
Varför skulle det vara för all framtid?
Rom byggdes inte över en natt.
Redigerad kommentar
MarcusElving: "Jag tycker det var skitdåligt igår, han spelade iskalla spelare vid avgörande lägen och bänkade juniorer som var pigga i matchen."
Och vilka spelare som för dagen är iskalla är DU mer kapabel att avgöra än en erfaren ES-tränare nere i båset?
Synd att du inte såg matchen, för då hade du sett att dina "pigga juniorer" blev fullständigt bortkollrade i första perioden och att CZ gjorde helt rätt som kraftigt drog ner på deras istid.
Flera av dom normalt tunga namnen som ex Dixon såg för dagen lite loja ut och fick därför helt följdriktigt stå tillbaka för ex Lauritzen, framförallt i förlängningen. Vi är ett ribbskott från 3 pinnar mot ett erkänt mkt svårslaget hemmalag, som dessutom har fördelen av att kunna byta spelare sist och därför kan coacha på ett helt annat sätt än CZ.
Utgångspunkten för att du ska kunna göra en rättvis bedömning om coachningen är att du VET vilket upplägg CZ och spelarna haft inför matchen. Utifrån detta kan du EFTER matchen göra en bedömning ifall den taktik man bestämt sig för har varit lyckad eller inte.
I all ödmjukhet hemifrån min egen soffa vill jag nog påstå att coachningen var fullt godkänd, med tanke på hur motståndet och deras förmodade taktik för dagen såg ut, de skador vi själva har på framförallt backarna och inte minst resultatet.
Du hade säkert kunnat coacha bättre själv med den enorma erfarenhet och rutin du har av att leda ett ES-lag nerifrån båset.
Tyvärr såg jag inte ditt eller nån annan soffcoach på den lista av namn på tilltänkta nya tränare inför nästa säsong, som dagens Sportexpressen presenterade.
Dom måste ha missat nåt....
Huge:Hur kan det komma sig att en "erfaren" coach tar en time out en minut före ett powerbreak?
klantigt?
Kan ju tänkas att han ansett läget vara så pass akut just då att det var för riskabelt att vänta 1 minut med att försöka åtgärda saken.
Eller att han i hastigheten helt enkelt förbisett ett ev förestående powerbreak.
Du vet vad jag tycker, tänker inte rabbla upp det en gång till.
Tror att det kan vara förklaringen till det ibland krampaktiga spelet framförallt i PP. Vinst ikväll så släpper nog en del nervknutar och vi får se ett mer avslappnat lag de sista omgångarna.
Bara att titta på gulle grisaran 16,24..
Kork hade ju en ifs annan vilsen norrbagge som gulle gris..
Sen att Andersén troligen lirat klart för i år är ju så man kan börja grina. Han har spelat skadad större delen av sessen men likt förbannat så förstärker man inte.
Så vem/vilka ska vi kunna rubba i ett slutspel när vi inte ens har en full backbesättning.
Sen så går det bra att hylla här inne men inte komma med något annat för då j*vlar blir det liv och alla ska krama Nc Bif och skydda spelarna fast dom förtjänar att höra att dom vart dåliga.
Torsk idag å det ser mörk ut...
Jepp. Bara i Brynäs. Och bara just nu.
Gå på matchen!
SÅ du menar att Hansen å Lauritzen har vart bra dom 10-15 sista matcherna?
Dom skulle inte ens platsa i 4é linan i Rbk tamefan, så pass under isen har dom vart.
Redigerad kommentar
Är det din slutsats av vad jag skrev?
Slutsatsen jag drar är att du menar att andra lags tränare oxå har sina gulli grisar. Vilket jag skiter en hel hink i då jag är intresserad av MITT lag dvs Bif.
Jag och många andra kan inte fatta att tränaren gång efter annan ger istid i viktiga lägen till spelare som är under isen både mentalt och fysiskt. Hansen ser ut att spela på 45% av sin förmåga och det duger inte om man har så pass med istid som han har.
Samtliga visade en helt annan inställning efter dom kickade Hermansson, vore bra om dom tog fram det igen istället för att glida runt och vänta på att nån annan ska göra jobbet.
När det gäller Hansen så har han varit en skugga av fjolårets jag bortsett från en period i höstas.
Uppgiven och negativ???
Inte det minsta, jag följer Brynäs IF med stort intresse. MEN, det som skiljer oss åt är de utgångspunkter som vi dömer laget utifrån. Jag hävdar bestämt att du befinner dig i en fantasivärld a´la 1978 när Brynäs IF dominerade Svensk hockey och spelade både vinnande och vackert. Det är din måttstock, vilket du själv understryker med orden "denna aristokrat till klubb"
Sanningen är något bistrare, vilket du inte alls kan relatera till, utan istället pissar du på laget som du säger dig stödja....
Brynäs IF har inte hängt med i utvecklingen de sista 10 åren, nu börjar vi få någorlunda styrfart på organisationen, men ligger givetvis flera år efter de allra framgångsrikaste lagen - skall det vara så j-a svårt att få in i skallen??
Jag tror du skulle bli en mycket gladare och positivare hockeysupporter om du insåg de realiteter som dagens Brynäslag hela tiden måste slåss emot.
I år skriver vi 2010, inte 1977.
Så klart man skall hylla laget! Varför håller du på Brynäs? För att pissa och kasta skit på lag & tränare?
Tro fan man skall få mothugg på onyanserade påhopp!
rafalski: "Ikväll blir det tufft men 3 poäng ska bärgas. Känns som det i senaste omgångarna krypit in en viss anspänning i laget nu när slutspelsplatsen är nära men ändå inte riktigt klar.
Tror att det kan vara förklaringen till det ibland krampaktiga spelet framförallt i PP. Vinst ikväll så släpper nog en del nervknutar och vi får se ett mer avslappnat lag de sista omgångarna."
Ja, visst handlar det till stor del om anspänning i det här läget. Plus att vi mött lag som också har mkt att spela för, så ett kryss borta mot ett erkänt jobbigt lag som Djurgården är inget att hänga läpp för.
Riktigt komiskt att läsa alla soffcoacher som i 55:e omgången helt plötsligt börjar diskutera Brynäs tråkiga spel, ifrågasätta tränaren och förorda en helt ny inriktning vad gäller spelsätt överlag.
Man tycker uppenbarligen att det är rätt tidpunkt att i nuläget sparka CZ, lägga om spelet 180 grader och värva nya spelara som ska passa in i det "nya" Brynäs.
Rögle får inte underskattas och det tror jag heller inte att spelarna gör.
Handlar isf mer om det du är inne på: anspänning och nerver som kan ställa till det, om dom ex får ledningen. Viljemässigt och spelmässigt är och ska vi bara vara det bättre laget.
Bottennapp kallar jag säsongerna 2002/03-2008/09. Det här är inget bottennapp.