1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777440 inlägg · 7967 ämnen

A proposito de nada

Sv: A proposito de nada
Peja: Det behövs ingen trettonde forward utan behöver man ta in forwards på grund av skador så kan man ta upp juniorer. Istället spar man pengar för att kunna skaffa spelartyper man saknar inför ett slutspel. Vi har ett antal juniorer som skulle göra ett bra dagsverke i en fjärdekedja. Min variant är alltså tvärt om den vi såg den här säsongen där man brunkade upp en massa nonames som i sin tur lånades ut en efter en. Snacka om att slänga pengar i sjön.

GävleLasse: Vem är 13e forward i din laguppställning? Tycker den ser bra ut, förutom att jag vill se någon bättre än Bäcker som andracenter. Varför inte byta ut Danielsson mot Anton P i tredjekedjan?

Anders Berg:

Nu e jag inte riktigt med, igår skrev skrev du i alla forum hur i h-te en spelare kunde tjäna så mycket som angell, men ingen skall ju tro att vi får dina toppforwards och toppbackar för mindre än det... Jag skulle gärna se ett par jämna och rutinerade spelare som är stabila i elitserien. Mina förhoppningar är att vi stabilt ligger kring 5-8 nästa säsong, svårt att kräva sm-guld efter denna säsong. Nä stabilitet, hemmaplansvinster och lite jävlaranamma är min förhoppning Sen hoppas jag verkligen dacke kan koma tillbaka till den nivå han var förra säsongen, näär dacke glänser får även solen prickar ;)

Anders Berg: Bortsett från årets skitsäsong så tycker jag att Brynäs gjorde två godkända säsonger på raken. Förra säsongen var ju Brynäs aldrig under plats 6 i tabellen, OM jag minns rätt.

Men definera gärna "godkänd". Vad ska Brynäs göra för att få godkänt?

GävleLasse:
Brendel Carl Söderberg Oskar Osala
Lasse J Andersén
Widing Ville Viitaluoma Oskar Möller
Carlsson Salmela
Dackell Hansen Sandin
Hietanen Sundqvist
Persson Sundström Silfverberg
Eriksson Hassel

Målvakt Markström (Lindbäck)
Utlånade spelare
Kankaanperä

GävleLasse:
Okej, jag har "önskemål" om att Brynäs gör sin första godkända säsong på typ 10 år.

Anders Berg: Krav? I Det läge vi befinner oss i så kan man snarare tala om önskemål snarare än krav. Som det ser ut ekonomiskt så blir det att se fram emot en överlevnadssäsong (Vet inte vilken i ordningen). Ser man sedan på de spelare som Sundlöv är intresserad av så känns det inte som att man vill bygga på sikt heller. Att ersätta 36-årige Lind med en 34-årig Johansson känns inte smart. Dessutom så är det väl just Linds benägenhet till skador som gör det lite vanskligt att ge fortsatt förtroende. Skall man då ersätta Lind med en spelare som inte spelat en full säsong sedan Spaps-hjälmens tid?

Brynäs_89: Vad sägs
Om dom här
Forward Oskar Osala Blues
Eller Oskar Möller från J20 laget
Backar
Anssi Salmela Tappara
Lasse J
Centrar
Carl Söderberg Malmö
Ville Viitaluoma Blues

GävleLasse:
Ser okej ut, men jag har ju högre krav... :-)

Anders Berg: Nja, det beror ju på hur man vill bygga laget. Hansen är utmärkt i tredjelinan och Sundström passar perfekt i fjärde. Bäcker skulle nog passa ganska bra som andrecenter. Fast jag skulle hellre se en center som spelar med mer fart och kraft, en spelartyp som är tung att möta.

Brendl | NY | NY = En solklar scoringline
Widing | NY (Bäcker) | Alcén = En speedig och tung line att möta.
Dackell | Hansen | Danielsson = Defensivt skicklig line
Hermansson | Sundström | Sandin = En avlastningslina.

Alternativt så kan Hermansson gå in på Alcéns plats och tvärt om men jag vet inte om det är optimalt att ha två högerfattade vingar  en kedja. Fan vi har för många högerfattade lirare ;)

Denna trupp är baserad på de spelare vi har på kontrakt skulle Månsson bli kvar så går han in i linan med Widing Bäcker.

Anders Berg:
Jag säger att Brynäs måste ha 2 Klass centrar och 2 topp backar och 1 forward

Sundlöv ser "stor potential i Bäcker"... Men det räcker ju inte! Ett lag som kom sist i serien kan inte värva spelare som KANSKE blir bra under säsongen. Brynäs behöver klasspelare!

Anders Berg:
Tycker hansen är bra på att spela 0-0 hockey med dakell

Lunkan:
Nej, det kan inte jag, för då har vi fortfarande bara EN bra center. Det räcker inte, knappt i Kvalserien.

Lunkan: Rustar? Sitter sundlöv med K-Rauta-katalogen? För det måste ju vara spånskivor och dyckert de menar för nåt nytt spelarmaterial har ju inte presenterats.

Anders Berg: Jag kan tänka mig Bäcker om vi får Bäckström på köpet :)

GävleLasse:
Ja, usch ja... Nej, men grejen är ju den att om Lind försvinner så behöver Brynäs två riktigt bra centrar. Hansen/Sundström är ju knappt halvbra i mina ögon.

Avdelningen när ska man annars rusta för nästa säsong.

Citat från Expressen:
"Brynäs var snubblande nära ett ramla ur elitserien, men klarade sig kvar i kvalseriens sista omgång. Redan nu rustar klubben för nästa säsong."

Anders Berg: Du ska e att det blir en "Brynäsbekanting" i form av Almtorp efter ännu ett misslyckat försök att slå sig in i NHL. Då får publiken nere i hörnorna se hockey på nära håll ;)

Nej, någon Pär Bäcker vill då inte jag se i Brynäs!

JBlom: Att lönen blev så hög beror ju på att Sundlöv var tvungen att matcha lönebud från FBK och FHC. Med facit i hand så var han inte värd pengarna. Man kan ju undra vad Hauthonen hade...Han var ju i alla fall värvad som förstecenter.

JBlom: Något över genomsnittet skulle jag vilja säga, inte mer

Izah: Men var Angell så medioker säsongen 2006/2007?

spud: på en vanlig svensk lön så är väl "påslaget" runt 40% när det kommer till sociala avgifter m.m.

Jag är mest uppgiven över att Brynäs kan lägga så mycket pengar på en i mina ögon medioker spelare

Izah: På den punkten är jag mer inne på Ros linje. Om BIF hade betalat sociala avgifter för honom hade det haft samma kostnad men mycket mindre i lön.

spud: Det jag är mest förvånad över är att Angell hade den lönen......

Anders Berg: Nu vet jag inte om det redan skrivits, förmodligen har det gjort det, men är det inte en för konstig slump att när Angell berättar att han ska lämna BIF så dyker det upp ett lönebesked på lokalblaskan.. Inte särskillt snyggt BIF, tror inte att tänkbara förvärv vill straffas genom ett sånt agerande om de en dag ska lämna bif.

Anders Berg: "
SSK släpper inte bara Lavins utan även bland andra Quinn Hancock - det kanske skulle vara en spelare för Brynäs? Seriöst alltså. Han har gjort okej med poäng de senaste åren och en transatlant behövs nog i Brynäs (för en rimlig lön)."

Blir nog ingen Hancock i Brynäs, om vi inte ska göra en "Angell-deal".

Saxat från SSKs hemsida:

"Vad gäller Hancock så vill vi ha en lösning på helårskontrakt och inte artistkontrakt och då faller han tyvärr bort eftersom det skulle bli för dyrt av skattetekniska skäl att lösa honom då han var här på artistskatt förra säsongen"

Huge:
haha, ja det ter sig sannerligen märkligt!

Nu skiter jag i det här för ikväll, hunden skall ut, stian ska skuras och locket ska läggas på brunnen. Sov gott hockeygalningar och dröm om SM-guld! Ni ska se att vi får några bra värvningar till slut!

Huge:
Nej, massmedia är ju mycket för att överdriva och allt ska helst vara "chockerande" och har en divsion 1-spelare i ishockey slagits på krogen så är det plötsligt en "hockeystjärna". Men det är klart - de lever ju på att folk läser det som de skriver.
Men hur som helst så är jag för att ett lönetak införs omgående!

Anders Berg: Ja, det visar väl bara på kvällsmedias underbara logik.
Först förfasas man i krigsrubruker över Angells "chocklön" och sen konstaterar man att lönen inte är speciellt anmärkningsvärd på nåt sätt...

SSK släpper inte bara Lavins utan även bland andra Quinn Hancock - det kanske skulle vara en spelare för Brynäs? Seriöst alltså. Han har gjort okej med poäng de senaste åren och en transatlant behövs nog i Brynäs (för en rimlig lön).

Tomas Ros syn på "Angellaffären":

"Mycket snack om Nicholas Angells lön, 340 000 kronor i månaden.
Men man glömmer att han får lönen under endast 6 månader och att han måste skatta för pengarna hemma i Minneapolis, om han ska följa lagen. För fuska på deklarationen, det gör ju ingen.
Sett på årsbasis får Angell 170 000 kronor i månaden och sedan ska han skatta i USA, typ.
Och när han är Sverige får han inte nyttja folktandvård, sjukhus eller andra skatteförmåner som är en självklarhet för Svensson. Det måste han betala extra för.
Kan tycka att det är Brynäs som vinner mest på den höga lönen. De lockar med en nettolön på 340 000 kronor i månaden, men egentligen är det en normal lön för en importspelare från Nordamerika".

Anders Berg:

Nej nej sluta, inte hit med han.. :P

blom23:
Ja, aj fan - nu brände jag mig på mellanslagtangenten igen... ;-)

Nej, men vet ni vad? Rodrigo Lavins stannar inte i SSK ser jag i detta nu på Eliteprospects - på gång till Brynäs kanske?

brynäs08:

Tangentbordet glöder väl hos Höken. hehe ;P

brynäs08:
Ha Ha! Ja, men det är väl positivt att ett Brynäsfan är hetast! Alltid bra om något som har med Brynäs att göra är hett!

Anders Berg:

Förstasidan, längst ned!

arnio:

Nej nu ska vi väl vara positiva.. 8:a iallfall :D

sylf: som bäst nia i så fall..

brynäs08:
Har du inte fattat att det är jag som är Keb Eriksson! Det finns ingen Anders "Höken" Berg - Keb skriver till sig själv! :-)
Nej då, så galet är det inte ändå!

Ja, det tog tid för mig att hitta hit - hade hört talas om siten för länge sen, vet inte varför det tog sån tid bara. Har för mig att det var så krånligt att bli medlem, eller det kanske inte var på Hockeysnack. Men nu är jag här, å det är det viktigaste, jag ska sprida min visdom! :-)

"Skribentlistan" - låter spännande, den har jag inte hittat ännu, måste utforska den här siten mer låter det som.

arnio: Glöm SSK och DIF, de blir klassen bättre än oss.

Ja att samma gubbar skall fortsätta att styra skutan är lite märkligt. Massvis av spelare har sparkats men i toppen sker inte mycket. Tur att Brynäs är oslagbara i kvalserien. i alla fall..

Skönt rent sportsligt för oss att Rögle snuvade ett pennigstinnt Malmö på den andra elitserieplatsen i alla fall.

Dom ända lagen som vi enligt mig har en rimlig chans att komma före i serien är: Rögle, Luleå, Södertälje, Skellefteå och Djurgården.
Vi har alltså chansen att knipa sjundeplatsen men vi riskerar också att komma sist.

Allt bättre än plats sju vore ett mirakel....

Upp till bevis för Sundlöf och den nya coachen, kan de skapa ett lag som åtminstonde undviker plats elva och tolv med de små ekonomiska medel som Brynäs tydligen har? Dessutom så kommer ju laget att innehålla tio till femton? spelare som ingick i elitseriens sämsta lag förra säsongen...huva..

Domarn:

Hehe javisst, man slutas aldrig förunnas över Brynäs.. hehe :)

Förresten, måste bara skatta lite, såg att Anders "höken" Berg hittat hit. Ligger efter sin första dag 1:a på heta skribenterlistan! oväntat? -nä!

Min fråga, Tog du med dig Keb? :)

(självklart tycker jag det ska bli intressant att följa dig här, en kul värvning till hockeysnack!)

brynäs08:

Websidan sköts dåligt sen är den väldigt ful. Känns väldigt 90-tal...

Kan fortfarande inte riktigt smälta miraklet, att Brynäs lyckades hänga kvar - med det spelet man visade i Elitserien! Och man slänger in en 17-åring (OK då, han hann fylla 18) i målet i föreningens mest utsatta läge genom tiderna- och han spikar igen i två sista måstematcherna. Det är nåt visst med Brynäs ändå.

GävleLasse:

Ja jag tycker att det är väldigt underligt att Micke sundlöv får vara kvar som om ingenting har hänt.. ganska bedrövligt..

arnio: Ja alla utlåningar var ett sätt för Brynäs att sanera sin ekonomi. Boork fick foten för det misslyckade experimentet. Men var verkligen han ensam om att genomföra denna "satsning"? KÅE hjälpte ju till att möjliggöra denna grej, i alla fall om man skall tro på Reanders version. Att det inte låg rätt till får man utgå ifrån för annars hade KÅE suttit kvar på sin post. Men som sportchef så har ju Sundlöv det yttersta ansvaret och han kommer tillbaka till jobbet och fortsätter som inget hade hänt. Där måste man ifrågasätta styrelsens agerande. En säsong med överskriden spelarbudget, två sparkade tränare och en sistaplats i serien och följande kvalserie får en att undra om Sundlöv är rätt man på rätt post. Följdfrågan är VAD skall Sundlöv ställa till med för att få sparken? Är han helt immun mot såna följder.

När Brynäs tog in Boork så hade man ambitionen att städa upp i den sportsliga biten, en sak som även gjordes till viss del. Uppenbarligen så fanns det fortfarande en del "orosmoln" kvar efter "utrensningen". Här tar man alltså in en tränare för att rensa ur en trupp som till stor del byggts av vem? Ja Sundlöv, även där ett misslyckande till hans minuskonto.

Vad skall hända för att det skall bli en förändring?

JAg har läst att man tycker att det är för lugnt med nyförvärv. Det första man vill ha in är en förstecenter, A. Johnssonverkar vara förstavalet och han ska inte svara förrän efter VM. Har Sundlöv råd att vänta så länge på en så viktig värvning? I mina ögon så är det en lika stor chanstagnng som att ens ta in en åldrande,skadebenägen spelare som dessutom visat sig vara opålitlig. Kom ihåg att han drog från FBK mitt under säsongen bara för att ett ryskt lag viftade med sedelbuntarna... Vad är det som säger att detta inte händer igen?

Sundlövs comback bådar inte gott, och det har inte börjat bra...

brynäs08:
Håller med dig till 100 %!
Vi Brynäsare måste vara dom "sämsta" fansen...vi är jävligt bra på att gnälla och kräva saker men usla på att gå tillbaka..
Tänk om det vore samma tryck i LA som det var i Västerås sista matchen..
Jag har ALDRIG upplevt liknanade tryck som i Västerås ishall...får ståpäls bara jag tänker på det..
Tror att vi hade haft en klart mer poäng i ES 07-08 om dom fick det varje match...

« · 1032511 · »