1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777668 inlägg · 7967 ämnen

A proposito de nada

Sv: A proposito de nada
Peja:

J20-serierna är inte dåliga, men är de bra på sätt saker?

Från J20 borde dessutom siktet vara inställt på Allsvenskan annars kan vi lägga ner J20...

Arbetsplatsförlagd utbildning använderman inom utbildningensvärlden för att känna på och lära av "verkligheten".

Det borde vara samma sak i hockeyns värld. Skyddad (junior-) verksamhet i 3-4 år är inte bra för utvecklingen till ES-spelare...

MickeB: I alla fall om det kombineras med bristande insikt i framgångsfaktorerna. OM man har en tydlig idé och insikt om vad som fört en till toppen, kan man tåla högre mål bättre utan att ändra framgångsfaktorerna, och kasta ut babyn med badvattnet.

Typ Månsson i fjol. En landskamp, och vips är han Nicklas Bäckström och ska hämta pucken djupt i egen zon. Ett klassiskt exempel.

Lyck: Ja, det var en av de saker som gick fel ifjol i Brynäs. Att flytta upp spelet och gå in till säsongen, med synen på sig själv som topplag. Stor risk att självförtroendet då får en extra knäck, om det går tungt.

Gefle i fotbollen, lite av samma sak, denna säsong. Förrut har de varit inställda att få kriga i botten, men i år höjdes ambitionen och förväntningarna, men resultaten uteblev, och extra knäck och betydligt känsligare läge, för hur självförtroendet påverkas.

En av många fascinerande saker, som märks speciellt i idrottens värld, just känsligheten/risken, när man medvetet eller omedvetet flyttar fram sina positioner.

Peja: Med tanke på att juniorlagen nu under några gyllene år kommer leverera ett stort gäng talanger där det med rätt förutsättningar kan komma flera elitspelare från samma årsskull så kan det bli väldigt många spelare att slussa ut vilket gör att ett farmarlag är att föredra.
Speciellt då unga spelare utvecklas i så olika takt.
Om Brynäs lånar ut en junior till t.ex. Almtuna så krävs det att han levererar omgående medan en farmarklubb där Brynäs och klubben gemensamt kan lägga upp en plan för spelaren så finns det mer tålamod.

Jompe: En Sandlinism:
Den stora faran är att låta framgången förändra det framgångsrika spelet.

Vet inte hur många gånger jag sett det - ett lag, som kämpar sig till toppen med en viss spelstil, upptäcker att man leder ligan, och därför alltså är ett "bra" lag. Och ett "bra" lag, måste ju spela "bra" hockey/fotboll/pingis/basket etc.

Vips, ändrar man omedvetet spelet som fört en till toppen, och försöker lira och leka med motståndarna, därför att tabellen säger så.

Det är en konst att som Wimbledon FC fortsätta att sparka bollen upp på rad Y även när man slagit Liverpool i FA-cupen.

Din poäng om hybris är den stora, stora utmaningen.

En match i taget. Fortsätt grinda. Kolla tabellen i Februari.

65selander:

Du skall inte vara så negativ.

65selander: Precis, än har man inte släppt kvalspöket, bara 8 pinnar ner...tre förluster...KÄMPA FÖR LIVET!!!!

Brynäs 20
-----------
Rögle 12
Luleå 5

Jompe: Har skrivit det tidigare att en annan väntar nog till serien vänder innan man börjar att fundera på en vår utan KS.

mattias - 74: Inget är omöjligt, det är sant. Men så snart man börjar tänka så så blir en del saker väldigt svåra. Tänket så här långt har väl varit tydliga delmål, titta inte bortom dom, steg för steg, match för match. Jag tror att det är rätt sätt att arbeta. Börjar man tänka guldhjälmar i oktober vete fasen var man är i april.

Jompe:

Med tanke på eran start i ES så är väl ingenting omöjligt?

Skulle ni dessutom ligger 1:a efter 25 omgångar så tycker jag man skall ta brynäs på allvar om man nu inte redan börjar göra det.

mattias - 74: För Brynäs del hoppas man att de inte börjar tro på snacket om SM-guld och finalspel. Det är ju helt galet att ens tänka i de banorna efter åtta omgångar. Jag vill att laget krigar på precis som tidigare, tar match efter match och i n t e lyssnar på knäppa mediekommentarer om fornstora dagar på väg tillbaka. Som Kevin Costner säger i Bull Durham: "Don't think. It can only hurt the ball club".

Peja:

Reportage om Gävle / dala lagens framgångar med b.la Alcen i Brynäs och Kempe samt Luckner

rackham: Jo, men jag tycker inte att J20-serien (serierna) är så dåliga i jämförelse med div1 som du verkar tycka. Visst kan skolgången vara ett problem, men sistaårsjuniorerna har gått ut gymnasiet. Skolan stoppar inte killar som Hassel, A.Persson (bevisligen) från att bli utlånade den här säsongen.

Peja:

Utgår man ifrån spelaren och hans behov av utveckling hamnar man i det tänk du ger uttryck för. Där kan tex Valbo och Almtuna vara alternativ, men lika gärna andra klubbar. Ofta är det skolgången som sätter gränser för utlåning längre bort än typ Uppsala...

Tänker att det inte skulle skada om B-juniorer får känna på lite Div 1 hockey så att det inte tror att juniorhockey är facit.
De skall utbildas för att leverera seniorhockey i ES och inte valsa omkring på ett bananskal på juniornivå.

rackham: Man kan ju undra om det verkligen behövs en farmaklubb. Är det inte smartare att t.ex låna ut Anton Persson till ett allsvenskt lag som behöver honom och där han kommer få spela, som fallet väl är med Oskarshamn, än att skicka honom till ett lag bara därför att man har ett samarbete med just den klubben?

De allra flesta allsvenska klubbarna har ju för stora ambitioner för att de ska vilja bli farmalag åt elitserielag. Däremot i div1 går det, men jag tycker att Brynäs juniorer har utvecklats bra i J20 de senaste åren och div1 är för amatörmässigt. Markström, Sandin, Alcén (2 matcher är inget) etc har ju klarat steget från J20 till ES utan att bli utlånade. Men det måste självklart finnas plats i truppen.

Det som jag skulle vilja är att någon eller några juniorer blev utlånade under försäsongen och att dealen var att de ska vara hela säsongen i en allsvensk klubb. Då skulle de få en helt annan trygghet än när de är utlånade "tills vidare". De skulle komma in i laget på ett helt annat sätt. Det finns många 90:er som troligtvis inte kommer att få plats i A-laget nästa säsong, men som kommer att vara för bra för J20 - de skulle behöva bli utlånade en hel säsong. Detsamma gäller även några av 89erna som blir förstaårsseniorer nästa säsong.

Brynäs hade möjligheten att utveckla ett arbete med Nybro, en förening med små resurser där talangerna hade fått speltid, men istället försökte de sig på något med Västerås eftersom det ligger närmare men det samarbetet är helt dött nu.

Clubsport:

Det är nog så enkelt att all energi har fokuserats på att få A-laget att lyfta. Nästa steg borde rimligtvis (bla genom anställningen av Sjödda som scout) bli att bygga samarbete med omkringliggande klubbar gällande spelarutveckling m.m.

Valbo ligger nära. Kanske för nära för att kunna hålla allsvensk nivå. De resurser som behövs för spel i allsvenskan blir svåra att hitta med konkurrens av tex Brynäs, GIF och SAIK.

Men det går ju att göra som du pekar på när det gäller VIKS upplägg.

Valbo, Almtuna (Djurgårdens intresse?) är ju två lag att matcha spelare i för att komplettera juniorlagens matchning.
Jag är helt övertygad om att utvecklingen av spelarna skulle accelerera vid ett sånt upplägg och dessutom som några varit inne på tidigare göra spelarna klara för ES-spel på ett annat sätt.

Målvaktstraditionen är stark i Brynäs sedan tidigare och målvakterna kan matchas på ett särskilt sätt.

På utespelarsidan vill man ju se att Alcén och Sandin tar sig upp en nivå till och etablerar sig som bärande spelare. Sedan är det ett glapp och dessa spelare (Silfverberg mfl) skulle behöva härdas i en tuffare miljö än SuperElit (den röriga plockepinn-leken) för att ges möjlighet att spela i ES...

Huss:
Undrar varför dom inte samarbetar med Valbo, vore perfekt att få upp dom i allsvenskan. Dom har ett ganska skapligt lag som det är nu redan.
VIK samarbetar med Sura i samma serie och det funkar kanon där får dom bästa juniorerna spela dels i VIKs superelitlag och även spela div.1 med Sura.

claesw:

Nope.

Positiva besked från Hansen efter dagens träning.

Huss:
Är inte Almtuna det mer eller mindre?

Lyck: Håller helt med i dina slutsatser.
En annan intressant aspekt på Brynäs juniorframgångar är att det nu verkligen saknas ett "farmarlag" motsv SG för härda juniorerna något år innan de är mogna för eliten.

Huss: Det som är intressant är att det är i ett läge när svensk juniorhockey är väldigt stark också, i internationell toppklass igen, efter de förlorade generationerna vid proffsombildningen. Fortsätter tjata om det: När spelare som Anders Bäckström var veteran och la av med hockey vid 27 år, för att skaffa ett "riktigt" jobb, fortsatte nästa generation (Janne Larsson, Ove Molin osv) att spela till 37års ålder, med god lön. De 10 åren som den generationen förlängde sina karriärer jämfört med tidigare "amatörspelare" som också hade ett jobb vid sidan av, ser vi nu slutet på, och självklart börjar det dyka upp nya spelare underifrån, 90-91-92 osv, som får chansen.

Vid proffsombildningen blev elitserien i stort sett en stängd liga för juniorer, om man generaliserar hårt. Nu är det balans igen. De förlorade juniorerna (ca 1980-1990) får man inte tillbaks, men nu funkar rullbandet igen.

Det är sånt här som Boustedt borde fundera på i sina utvecklingsplaner för SIF, jag har aldrigt sett en enda vettig analys kring det här fenomemt nånstans.

Men som sagt: Mycket bra att vara ledande på juniorsidan nu när sveriges juniorer också är i internationell toppklass igen. Bra jobbat med god långsiktighet Brynäs.

Lyck: Såg det, han har haussat Brynäs under hela säsongen så långt.
Roligast ändå är nästan att läsa hans rapport från J-20s förlustmatch mot DIF (1-5) där reportaget trots matchutgången blir en lång hyllning till Brynäs.
Bytte ett par ord med Östberg under Nordic Tropy J-20 och jösses vad han ser matcher....

Lyck: Det låter ju fantastiskt bra. brynäs har redan fasat in flera starka namn från junorleden--Markström, Lindbäck, Sandin, Alcén--och av artikeln att döma lär det bli ännu mer av den varan framöver. Egna talanger kompletterade med värvningar på strategiska platser i truppen tror jag kan bli ett strakt koncept för A-truppen de kommande säsongerna. Det ger en helt annan lagkänsla än den motsatta strategin att värva för allt vad tygen håler och fylla på med junisar i fjärdelinan och åttonde backplats.

Lyck: Otroligt kul att läsa!

Så här i stiltjen, en länk för den som är intresserad av Brynäs juniorverksamhet.

Bissett19:

Vad ger Frölunda borta...?

Kanske dax att sätta en slant på torsk på Torsdag,eller vrf inte på Lör?

När förlorar Brynäs nästa match?

Skellefteå borta: 7.50

Södertälje hemma: 20.00

Odds från bet365.

Ridå för Luleå! 3-1, Aalto.. hur snyggt som helst!

Ordningen återställd, 2-1 till LHC. Emwall målskytt.

65selander: Jag hoppas verkligen LHC vinner.. Det är bra om Luleå sjunker så långt ner som möjligt i skiten. Vi har ju fortfarande serieledning, även om LHC vinner :D

MarcusElving: En oavgjord tillställning vore roligast för stunden men det är bättre för slutändan att LHF hängs av tidigt som möjligt

Snygg passning genom målgården av Lavander till Omark, var nog dock tänkt som ett avslut.

Bissett19: Liket sprattlar till :D

Bissett19:

Ooops 1-1 Omark

MarcusElving:

Sitter o kikar på matchen,inte direkt rättvist då Luleå var bättre än LHC fram till målet,men nu har Clubben tagit över totalt.....

1-0 till Linköping mot Lulää!! Tugnt för luleå, de behöver en trepoängare snart, annars blir det jobbigt. Huvuden lär rulla snart.

Bissett19: "Sperrle goes KHL"

Kenyan Hockey league??

MarcusElving: sa bara det om det var nån som ville ställa han mot väggen.

ante08: ointressant.. vem bryr sig om Leffe i nuläget?

Horace76c: för er som har missat. Kan man just nu chatta med Leif bork på expressens hemsida.

ante08:
Vet inte om du vet vilken gästbok du är inne på, men informerar om att det är Brynäs GB...
Förstår att du vill piska upp stämningen, men vi är så jäkla vana med att förlora så vi är redan inställda på stryk på torsdag..;) prova med MODO's istället om du vill få mothugg (där får du nog huka dig med)

65selander: ja ni kan redan nu börja bäva för krig här då på torsdag kväll. När ni åker på däng av Skellefteå.

Lyck: Tror man kan utröna läget när serien vänder, hänger man med då också så kan man börja drömma om en lugnare vårkant ;-)

Det blir väl världskrig på HS om vi förlorar en match nu :-))

Hmm. Har fortfarande svårt att tro på vad vi ser, och hur bra (eller inte) Brynäs egentligen är i år, så nöjer med mig det enda som verkar vara uppenbart hittills:

1: Brynäs är ett bättre lag utan Brendl
2: Brynäs gjorde rätt som inte la 12 miljoner kr på Honken
3: Brynäs leder Elitserien med 5 poäng tillgodo till tvåan efter 8 matcher.

Det är nog alla slutsatser jag vågar dra. Det här kan nog gå hur som helst ännu. Stommen i Brynäs, som ledde Elitserien så sent som Februari 2007, var förmodligen inte så dåliga som de verkade förra säsongen under all turbulens med lagdynamiken, men är förmodligen inte heller så bra som tabellen visar idag.

pastorn: hahah ja han säljer in Bif där!! :)

Sperrle kör Brynäshjälmen i Ryssland!

Det verkar gå hett till i J20-matchen mot AIK.

Tredje perioden hittills:48.26 0 - 4 EQ BIF 15. RÖDIN, Anton
(12. THEGEL, Henrik
24. BERTILSSON, Simon)
47.32 20 min AIKIF 23. LUNDIN, Gabriel GA-MI
47.32 20 min BIF 5. BÄCKLIN, Oscar GA-MI
47.32 5 min AIKIF 23. LUNDIN, Gabriel ROUGH
47.32 5 min BIF 5. BÄCKLIN, Oscar ROUGH
47.32 10 min BIF 5. BÄCKLIN, Oscar ABUSE
47.23 20 min BIF 16. JEKIMOVS, Roberts GA-MI
47.23 20 min AIKIF 10. JANMARK, Jonatan GA-MI
47.23 5 min BIF 16. JEKIMOVS, Roberts ROUGH
47.23 5 min AIKIF 10. JANMARK, Jonatan ROUGH