1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 778011 inlägg · 7967 ämnen

A proposito de nada

Sv: A proposito de nada
Jag som trodde marknaden var död :)

Pavel Rosa klar för Rögle.

Nu ska det tydligen byggas en arena i Uppsala också, tydligen ska den kunna jämföras med dom toppmoderna arenorna i Linköping och Karlstad. Hur står sig egentligen Läkerol Arena mot dom andra? Är dom i Linköping och Karlstad så mycket värre, eller är det bara för att det är puckot Ros som skrivet det?

Huge: "Att i det läget helt döma ut Sundlövs arbete pga en miss med Wanvig känns lite väl enkelspårigt."

Lättare då att döma ut honom efter resultaten, som är katastrofala.

Kan det här vara nåt för Brynäs? Jag har hört att han är släkt med Sundlöv faktiskt.... Kolla länken så förstår ni...

arnio: Kanske Wanvig själv också hahahahaha hihi

GävleLasse:Det är nog bara Sundlöv som vet hur det ligger till med Wanvigs evt. lön.

Huge: "Men då är det väl för väl att du har sån jättekoll.
Wanvig skulle ju enligt dig vara betald säsongen ut och det var det minsann inget snack om. Helt omöjligt att nåt annat ens kunde vara tänkbart."

Han ÄR fortfarande betald säsongen ut men inte med HELA lönen.. fan LÄS vad som står innan du målar in dig i höret på dina luftslott.

Huge: För mig så är alla värvningar av spelare som ingen i organisationen ens har sett spela värda att döma ut. Oavsett hur stor succe spelaren gör. Det är alldeles för riskfullt för att kunn försvaras.

Kanske det var Honken som tipsade godtrogna Sundlöv om Wanvig, de har ju visst spelat ihop.

GävleLasse: "Huge har precis lika mycket koll som vår sportchef, alltså ingen alls."

Men då är det väl för väl att du har sån jättekoll.
Wanvig skulle ju enligt dig vara betald säsongen ut och det var det minsann inget snack om. Helt omöjligt att nåt annat ens kunde vara tänkbart.

Och nu finns det absolut massor av spelare på marknaden, för nåt annat är omöjligt enligt dig.
Vad är ditt eget belägg för att det finns gott om spelare?
Att du själv tror det och återigen, att nåt annat är omöjligt?

Inte ens Frölunda med en erkänt duktig sportchef och massor av pengar att gödsla med, har lyckat hitta nåt annat än en okänd center från Schweiziska andraligan, eller nåt sånt.

Det mesta tyder de facto på att marknaden är tunn och svårarbetad.
Att i det läget helt döma ut Sundlövs arbete pga en miss med Wanvig känns lite väl enkelspårigt.

GävleLasse,JanT: Haha, nä de har det inte lätt, våra SC's! Vill nu tillägga även Luleå's gläfsande i höstas, alla Roger's skulle bort då, men nu har de tystnat, tillfälligt? O Frölunda, hur nöjda är de med Nubben?
Framgång är färskvara, så ere bara. O jag TROR inte marknaden direkt svämmar över av super-spelare, kanske för att KHL har tagit en stor del, förutom som vanligt NHL. I MoDo blev det som sagt målis-turbulens, tur att Zakke någorlunda hållt, för Mo verkar vara långt ifrån ES-form. Kanske får göra som ni förra våren, vi plockar in Svedberg?
Jag tycker inte Holmberg ska lastas för Harri's 3 finnar han hade med, de har ju INTE rosat spelet i MoDo. tyvärr, o Plantskolan har lite av missväxt just nu, möjligen yngste Enström undantaget.

Jompe: Har du läst TIK:s bok regelbundet under säsongen?

Precis som med "ecke" i Modo och vår egen syndabock Sundlöv har frustrerade fans i vanmakt skrikit efter sportchefens avgång....

Det hela har lagt sig efter kanadickernas entré. Men vem vet, det kanske slutar som med Wanvig?

"Att värva importspelare är som att kissa på sig, varmt och skönt i början, men det blir kallt och obehagligt efter ett tag" (Glennert 2004)

GävleLasse:

"Det är bara att gratulera till ännu en lyckad värvning av Modo"

Har du gått och blivit MoDoit på gamla dar, Lasse? Eller är du förblindad av allt trätande med broder Huge? ;-)

MoDo har lyckats med Ulmer & Norrbaggen i år. Rindells pojkar har väl knappast rosat marknaden och målvaktskarusellen ter sig närmast farsartad.

Det är många som vill ha "eckes" huvud på ett fat....

Skulle vilja påstå att hans marknadsvärde är i paritet med Sundlövs för närvarande.

zigge: Huge har precis lika mycket koll som vår sportchef, alltså ingen alls. Problemet ligger i att han är så upptagen med att försvara sin idol Sundlöv att han glömmer bort att söka belägg för sina påståenden.

8+5 på 17 matcher är bra betalt tycker jag. Huge hade rosat värvningen om han gjort 8+5 på 55 matcher i Brynäs. Rosat och menat att Sundlöv gjort ett bra jobb...

Det är bara att gratulera till ännu en lyckad värvning av Modo. Den kanske överskuggar misslyckandet av Morrison som ni knappast kan vara jättenöjda med så här långt.

Jompe: Och anledningen till att man inte vet vad man får ligger ju inte i Sundlövs jobb att scouta spelaren ordentligt och sedan göra en utvärdering om han skulle passa i Brynäs.

Att han inte skulle ha hittat några namn ute på marknaden håller jag för omöjligt. Nej, han är rejält skrämd efter ännu en misslyckad värvning.

Kan man ha en sportchef som inte tror på sin fingertoppskänsla? En sportchef som blundar för solklara fakta att laget har stora problem just nu.

zigge: Och Sonneberg ska vi bara inte tala om... Usch, vilken besvikelse han måste ha blivit för Timrå. Pohl hängde ett par baljor i första matchen för Frölunda men, hej, alla kan ha en bra dag. Men varken Sonnenberg, Ulmer eller Pohl var ju den powerforward Brynäs letade efter så vad angår det oss?

Nej, Brynäs, den gamla damen, ägnar sig inte åt såna excesser. Vi har andra hål att stoppa pengarna i, vi. Dessutom vann vi ju matcher utan Wanvig, så vad är egentligen problemet?

Brynäs är inget köpelag, inte för att vi tycker illa om utländska spelare utan för att vår sportchef menar att "man vet inte vad man får".

Rackham: Den gamle Brynäsaren och Svegarn "Bosse Bank" kan få nytt fint uppdrag inom fotbollen om han vill. Undrar om han är sugen på Brynäs?

Huge: Nä Ulmer är ju totalt misslyckad, som bara gjort 8+5 på 17 matcher. Fy så dåligt.

Huge: Det är väl upp till Sundlöv (och numera även Sjödin) att scouta spelarna som värvas. När en kille som Wanvig värvas kommenterar ju fansen endast hur han framstår på pappret (stats och om han är rätt spelartyp). Man kan kräva att Sundlöv ska ha mer koll än så, det är ju hans jobb. En annan har annat att göra om dagarna.

Ambroo: "Ursäkta att jag glider in, men va fan... Så vitt jag har kunnat se så har inte Sonnenberg förlorat en enda närkamp."

Jo, jag vet att Sonnenberg säkert kan betecknas som en powerspelare och jag tänkte nog mest på Pohl och Ulmer i det här fallet.
Ingen av dessa båda hör iaf till kategorin vi talar om.
Sonnenberg slank med i uppräkningen eftersom jajjen hade honom med bland sina exempel.

Sen är det väl kul för er att Sonnenberg ser ut att trivas och att ni verkar få ut det ni begär av honom.
Inte alltid så är fallet, vilket Wanvig är ett exempel på.

Men ngt säger mig att han kommer att sågas jäms med fotknölarna i sedvanlig ordning i er bok, när det börjar gå trögt igen.
Och då har er sportchef också i sedvanlig ordning gjort en jättemiss, efter att efter värvningen varit hyllad....

Huge: Äh, det sa jag för att nån annan ville va lustig. Du är ju brynäsare.

Jajjen: ""Bristen på engagemang ger kalla, avståndstagande människor utan empati och glädje"

Så det där skulle alltså gälla mig?

Hmm...

Tycker mer det är en beskrivning på hur många dysterkvistar härinne agerar.
Ingen empati för vare sig spelare, ledare eller tränare när det går tungt.
Bara klagande och gnäll.
Och glädjen är det heller inte mkt bevänt med.
Inte ens när det går bra så verkar det var speciellt uppåt härinne.
Nä, då ska det gnällas över att det inte varar speciellt länge... :-)

Och bara för att man inte gapar och skriker på allt och alla så innebär det inte att engagemanget skulle vara mindre.

Huge: Ja, det är tungt när resultatet inte visar... resultatet. Jag gissar att du är verksam inom offentlig förvaltning.

Huge: Aha. Så brottslingars beteende styrs av sitt allt för stora engagemang. Leif GW! Hallå! En ny revolutionerande upptäckt inom kriminologin!

Sen måste jag rätta mej själv:
"Kärringens morsa dömer jag ut här. Inte i ansiktet på kärringen."

Inte i ansiktet på kärringens morsa, ska det givetvis va. Jag å stumpan har en fiiin relation. Vi kan prata om allt. (Jo jävlar!)

Jajjen: "Men Huge, det är ju jävligt enkelt! Resultatet avslöjar sportchefens insats."

Ja, i din värld kanske det är så enkelt, men inte i min värld.
Där är det fler faktorer som påverkar resultatet:

Övriga lags insatser.
Skador.
Ekonomi för att sportchefen ska kunna handla.
Tränarens förmåga att få ihop ett LAG.
mm mm....

Jajjen: ""...alltför stort engagemang tenderar att blockera det sansade tänkandet hos många."

Jaså? Bygger det på empiri?"

I högsta grad.
Bara att titta på läktarhuliganerna och hur dom beter sig.
Där har du ytterligheten som jag talar om.
Tycker inte att den företeelsen är speciellt demokratisk eller sund.

I övrigt är engagemang självfallet en jätteviktig sak, inte bara inom idrotten.
Bara det att engagemang kan uttryckas på lite olika sätt och inte behöver vara svalare bara för att man inte gapar och skriker på allt och alla i alla lägen.

JanT: Jag pratar om Huge.

Huge: Men Huge, det är ju jävligt enkelt! Resultatet avslöjar sportchefens insats. Behövs ingen kristallkula. Jag vet att han gjorde ett taskigt jobb eftersom Wanvig inte platsade i Brynäs. Oavsett omständigheter. Oavsett vad han kostade. Skulle det dessutom visa sej att han var dyrare än nån av de lyckade spelare som funnits på marknaden är det riktigt uselt.

För egen del förväntar jag mej att sportchefen i Brynäs, med mer pengar än hälften av konkurrenterna, ska kunna bygga ett lag som klarar att undvika kval åtminstone 2 gånger av 3. Och kanske ett slutspel då och då.

Jajjen: "Bristen på engagemang ger kalla, avståndstagande människor utan empati och glädje"

Helt rätt, men vete fan om det är applicerbart på Brynäs IF.

Ambroo: Lägg dej inte i det här!

Huge: "...alltför stort engagemang tenderar att blockera det sansade tänkandet hos många."

Jaså? Bygger det på empiri?
Allför lite engagemang är ett betydligt större problem. Det är engagerade människor som är stommen i ett sunt, demokratiskt samhälle. Bristen på engagemang ger kalla, avståndstagande människor utan empati och glädje. Jag vet inte var du hittar dina uppgifter, men det måste vara en kall, mörk och skrämmande plats.

Huge: Ursäkta att jag glider in, men va fan... Så vitt jag har kunnat se så har inte Sonnenberg förlorat en enda närkamp. Fast med powerspelare så kanske du menar en sån som inte platsar, men iaf försöker ta en pinsam fajt efter slutsignal?

Jajjen: "I Sundlövs fall var bästa möjliga läge när Ulmer var ledig. Eller Sonnenberg. Eller Pohl."

Dina egna ord.
Och då undrad jag hur man kan veta exakt när bästa möjliga läge infinner sig?
Du påstår att det var när ngn av dessa spelare var tillgängliga.

Hur vet du att dom var intresserade av Brynäs och inget annat lag?
Hur vet du vad övriga lag var villiga att betala?
Hur vet du öht att att Sundlöv inte varit i kontakt med ngn av dessa spelare?

Min bestämda uppfattning är att du inte har en aning om nåt av ovanstående, såvida du inte personligen jobbat tillsammans med Sundlöv.
Vilket jag håller för högst osannolikt.

Återstår att du har en kristallkula som talar om för dig när bästa möjliga läge uppstår.

Jajjen: "Jag tror inte att du snackar klartext med alla du tycker är idioter. Mer än här på nätet där du är anonym. Rätta mej gärna om jag har fel."

Nä, du har helt rätt.
Här skiljer jag mig nog inte från de flesta härinne.
Men jag skrev ju "din ev feghet" att inte våga döma ut din kärrings morsa, eftersom jag inte vet om du har "problem" med den saken.
Min undrar var principiell: varför du inte själv vill bli dömd pga ditt (påstått överdrivna) engagemang när du själv dömer henne som en idiot som inte fattat nånting...

"Skriver jag på en brynässajt har jag jävligt svårt att uppskatta när nån hånar mej för mitt brynäsengagemang."

Ingen har hånat dig för ditt engagemang.
Jag har bara gett uttryck för en personlig uppfattning: att alltför stort engagemang tenderar att blockera det sansade tänkandet hos många.
Ngt som i förlängningen kan leda till bl.a läktarhuliganism, för att hårddra det hela och visa på min principiella ståndpunkt.

Huge: Och du. För femte året av sju möjliga blir våren en enda lång jävla pina för oss brynäsare. Och det för att sportchefen behöver en kristallkula för att hitta spelare. Är det ändå inte enklare att hitta en sportchef som kan bedöma spelare utan den där jävla kristallkulan. Seriöst.

"Så därför var det fullt naturligt att man valde Wanvig.
Att det sen blev en flop är sånt som händer."

Hatar du Brynäs?

Huge: Så du menar fortfarande att Sundlöv behöver en kristallkula för att klara sitt uppdrag som värvningsansvarig? Låter lite oseriöst. Är du upprörd, eller?

Jajjen: " I Sundlövs fall var bästa möjliga läge när Ulmer var ledig. Eller Sonnenberg. Eller Pohl."

I det läget sökte vi främst en powerspelare som skulle tillföra framförallt tyngd framåt.
Ingen av de spelare du talar om passar speciellt bra in i den kravprofilen.
Så därför var det fullt naturligt att man valde Wanvig.
Att det sen blev en flop är sånt som händer.
Du borde ha lånat ut din kristallkula till Sundlöv så hade det inte varit några problem.
Den kristallkula som kan se när det är dags att slå till och när det är dags att vänta på ngt ev bättre som dyker upp...

GävleLasse: "Hur nyanserad är det av dig att sotta och påstå att marknaden är död på bra forwards?"

Hur nyanserat är det att sitta och påstå att marknaden huserar bra forwards som är tillgängliga?

Man får väl ta Sundlöv på orden i det här fallet, eftersom det är han som har koll på läget så gott det nu går.

Om han däremot sitter på pengar och inte vågar värva så är det en annan femma. Framförallt om det verkligen FINNS nåt att värva.

Huge: "Det handlar inte om din ev feghet att inte våga säga det till henne utan principfrågan"

Nu tror jag du hycklar. Alt. sitter på dårhus. Jag tror inte att du snackar klartext med alla du tycker är idioter. Mer än här på nätet där du är anonym. Rätta mej gärna om jag har fel.

Skriver jag på en brynässajt har jag jävligt svårt att uppskatta när nån hånar mej för mitt brynäsengagemang. Skriver jag på Timrås sida har jag inga problem alls att ta det.

Huge: I Sundlövs fall var bästa möjliga läge när Ulmer var ledig. Eller Sonnenberg. Eller Pohl. Eller vem som helst som platsar i Brynäs. Dvs. vem som helst utom Wanvig. Men för att kunna göra den bedömningen krävs att sportchefen kan skilja på ett äss och en lanka.

"Kristallkula"? Är det vad som krävs i dina ögon för att kunna göra en vettig värvning? Förklarar ju varför du tror att Sundlöv är rätt man för jobbet.

Huge: Hur nyanserad är det av dig att sotta och påstå att marknaden är död på bra forwards? Marknaden behöver ju inte vara död på spelare bara för att Sundlöv inte vågar värva...

Jajjen: "Varför tror du inte att jag klarar det? För att jag blir förbannad när laget förlorar?"

Ja, jag tycker att du ofta inte klarar av det. Det är min personliga uppfattning iaf.

"Kärringen morsa dömer jag ut här. Inte i ansiktet på kärringen. Som du gör på den här sidan."

Det handlar inte om din ev feghet att inte våga säga det till henne utan principfrågan: att du inte själv vill bli utdömd av andra men själv gärna dömer (ex din morsas kärring)

Jajjen: "Hade Sundlöv avvaktat tills bästa möjliga dök upp istället för att hugga på Wanvig hade läget varit ett annat."

Och hur vet man när bästa möjliga läge infinner sig?
Eller om det ens dyker upp nånting av värde öht?
Med den kristallkula du uppenbarligen förfogar över så är jag förvånad över att du inte för länge sen är sportchef istf Sundlöv.

Nu gäller det att ha fötterna på jorden och inte drabbas av panik, bara för att serien är jämn och 8 lag är inblandade i både slutspels- och kvalseriestriden.
Fortsätta att spela metodiskt och uppoffrande som vi kommit överens om sen säsongstart och som vi trots allt lyckats bra med hittills. Därtill att försöka förbättra framförallt PP. Det är väl där som den stora uppgiften ligger.
Försvaret funkar i stort sett bra med en trygg Markström därbak.
Förhoppningsvis kommer åtminstone Sundström tillbaka efter LG Games och förhoppningsvis kan han också tillföra ngt, sitt skadeavbräck till trots...

Jajjen: Där var det klart!

3-2 till TIK.

Huge: "...resonera lite mer sansat och nyanserat kring laget och lagets förehavanden"

Varför tror du inte att jag klarar det? För att jag blir förbannad när laget förlorar?

Kärringen morsa dömer jag ut här. Inte i ansiktet på kärringen. Som du gör på den här sidan.

Jajjen: DJ har haft 2 skott på mål sista minuterna. Snart har han skjutit in sig....

Finns inte på kartan att RBK gör 3 mål på 7 minuter.

Jajjen: "Av allt jag upplevt så skulle en nedflyttning vara bland det jävligaste jag upplevt. Jag betalar tiotusentals kronor om året för att slippa vara med om det. Och då vill jag inte att nån besserwisser ska påstå att "det är väl inte hela världen" (som kärringens korkade morsa).

Det sista inom parentesen kännetecknar väl rätt så bra själva kärnfrågan.
Du vill inte att andra bedömer dina reaktioner på ex en förlust men dömer själv din kärrings morsa som varande korkad, eftersom hon inte förstår dina reaktioner.
Konstig logik.

Följdproblemet med den sortens resonemang blir att du och andra med samma heta engagemang har en tendens att tappa koncepterna och låta känslorna ta över när det gäller att ha fötterna på jorden och resonera lite mer sansat och nyanserat kring laget och lagets förehavanden.

Å där satte Pärssinen 3-1 för världsmästarna! Håll i nu!

mattiaskarlgren: Med 3 dar till köpstopp är det hopplöst att försöka hitta en tillräckligt bra lirare. Hade Sundlöv avvaktat tills bästa möjliga dök upp istället för att hugga på Wanvig hade läget varit ett annat. Nu får vi dras med det vi har. Det handlar om att fortsätta överprestera 10 ynka matcher.

Jajjen: Tyvärr så finns det inte lika många roliga siffror att leka med när det gäller Star Trek.

Hockey är som bekant siffernördarnas favoritsport.

« · 1118959 · »