1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777735 inlägg · 7967 ämnen

A proposito de nada

Sv: A proposito de nada
mattiaskarlgren: Den där typen av tacklingar ska inte resultera i utvisning. Precis som Kankaanperäs på Klasen inte ska göra det. Hade aldrig blivit utvisning i ligan där riktig hockey spelas, dvs NHL. Men det är vackert att du är en representant för svensk hockey, PK som du är.

Peja: Herregud nu är ni lite hårda i kritiken mot Hivarna. När det går tungt för Brynäs så är det ju kutym att gnälla på domaren och är det ok för oss så borde det vara ok för dem. Det som är dåligt men samtidigt lite coolt är ju hv ledningens förklaring att spottloskorna var domarens fel för att han var så dålig. I slutändan så är det festligt med skandaler, gnäll på domare och galna gubbar i publiken. Nu är det bara att hoppas att detta kan leda till hatstämmning i Läkerolen nästa gång Hivarna kommer på besök.

arnio: Amen!! Man kanske skulle ta med en burk surströmming till dom så dom har nått att njuta till!!

arnio: Det som dock aldrig får inträffa det är t ex att loskor haglar över spelarna när dem går ut. Finns inget coolt,roligt eller festligt över det.

Davey_22: Ja lite skärmmande att HV har det så. Något med Bibel och dogmatism att göra kanske.....?

"Gåtan" Svar och vilka "knäckarna" var samt införlänkar, m.m på BP

Davey_22: nu var det väl ingen som träffades av någon loska eller? Klart att det inte är bra men knappast speciellt upprörande heller. Några programblad virvlade ned och någon spottade.
I Gavlerinken gick det på sin tid ganska hett till ibland och jagkomtex. ihåg en gång då ett helrör kastades motjagtror det var AIKs målvakt. X antal snusdosor och mynt vill jag minnas att jag har sett slängas in på isen i Gävle med men inte innebär det för den skull att alla Gävlebor är idioter eller att det skulle ha varit böter eller poängavdrag. Överreagera inte är helt enkelt mitt budskap.

Peja: Tacklingar ska allltid få finnas till MEN den sortens tacklingar dvs checking to head och checking from behind ska bort ifrån hockeyn. Hur tror du själv att du reagerar mot en spelare som trycker till dig med en j-a fart så du åker in med huvudet rakt in i sargen. Du vet att hjärnskakning och sånt är inga grejer man skämtar om. Checking-to-head och checking-from-behind ska bort och den tacklingen Petrasek gjorde igår var just en sådan ful tackling!

mattiaskarlgren: Om man ser att man ska få en tackling, och sedan gör en rörelse som innebär att man ställer sig med ryggen mot tacklaren, får man ju skylla sig själv helt och hållet om man blir tacklad i ryggen.

Vid sådana fall är tacklarens avsikt uppenbarligen inte att tackla motståndarspelaren i ryggen, och det går heller inte att backa ur en tackling när man väl har påbörjat den. Det är trots allt så att den som blir tacklad också har ett ansvar att skydda sig i närkamper.

Men det är givetvis ett bra smart & effektivt att fixa utvisningar åt motståndarlaget på, eftersom domarna i Sverige saknar spelsförståelse vid sådana situationer.

Jag tycker att Andersén och Lars Jonsson är bra föredömen när det gäller att kunna ta tacklingar. De får ofta tacklingar, klagar aldrig, utan ser istället till att vara väl förberedda när tacklingarna kommer.

Peja: Det verkar som om Widing kan vara på väg till Ryssland efter den här säsongen.

Snart lika bra att döpa om klubben till Dinamo Brinetski.

Jompe: Widing låter riktigt intresserad... Vore oerhört synd om han försvann, så här är det bara för Brynäs att öppna plånboken!

Hence:

Host, host...

Det man vill se är naturligtvis en förlängning med övergångsklausul där en viss summa för övergång finns inskriven.
Då vinner både Widing, Brynäs och kanske en ny klubb i österled (alt västerled?) på det hela.

Hur väl vill Widing föreningen...

Hence: Ja det blir spännande att se här i vårkanten, det är många som Sundlöv måste öppna plånboken för, mycket nya kontrakt, där de flesta är på uppgång i sina karriärer, så de flesta nya kontrakt helt säkert dyrare. osv.

MickeB: O Micke Lind ska under kniven,han lär väl inte spela mer denna säsong.Hoppas verkligen Sundlöv aktivt letar efter en ersättare till Micke,o det redan till denna säsong.Eller förbereder han på ett femårskontrakt till #36?

Lars Jonsson enda Brynäsare som blev uttagen till Channel One Cup. Känns ganska skönt med tanke på skadeläget att det inte blev fler.. Även om det hade varit kul om t.ex. Granström hade fått chansen

Bissett19: "Problemet" med Lind, är ju att han är "billig" sett med marknadsvärdet annars på sådana spelare. Operationen får vi ju hoppas går bra. Men risk i såfall att han får fortsätta ett år till. Men hoppas Sundlöv satsar på de övriga centrarna istället +Persson, som är en defensiv spelare och duktig i BP. Ska bli kul att se honom i sin naturliga position ikväll. Har bara varit ytterforward i tidigare Brynäsmatcher.

MickeB: Ja det känns som att centerpositionen är ganska tryggad. Då ser jag hellre att man införskaffar en sniper alternativt en skottvillig back.

GävleLasse: Gärna en skottvillig back, som dessutom träffar målet!!!

sylf: ja, till skillnad från Lasse Jonsson =)

MarcusElving: Ja, han missar ju målet om han så står i målgården!

sylf: *S* Ja, men det är väl hans enda tydliga svaghet också, tycker jag. Alltså precisionen i skotten. Men har ju fått igång poänggörandet efter en tung start, hoppas att det leder till att han skjuter med lite större marginaler. Pucken behöver kanske inte alltid sitta i krysset, vilket han verkar tro.

Fast Jonsson står sej ju ändå skapligt i Brynäs interna skytteliga :)

MickeB: Närkampsspelet?? Tycker du det är bra?

sylf: Ja, han drar väl en nitlott där ibland som alla andra. Men absolut ingen svaghet alls tycker jag. Det är väl ofta han kommer ut med pucken också?

sylf: Men däremot så har han inte sin spets i närkampspelet, men att det därför skulle vara en svaghet, det tycker inte jag.

Sedan, ikväll efter "Hockeykväll" är det dags att bl.a. lägga ut en Quiz igen, där man har chansen att visa sig på styva linan med sina kunskaper om Brynäs. Innan matchen, mycket länkar som vanligt. På BP, alltså

Peja: Jo domarna har alldeles för dålig spelförståelse för sådana tacklingar och visst kan jag hålla med dig lite MEN samtidigt så måste såna tacklingar bort. Kanske inte just denna men vissa andra tacklingar i framförallt rygg måste bort.. titta på han Sevc i FBK mot Djurgården tror ja de var? Vilken j-a idiottackling..

sylf:Ja som jag ser det så behöver vi en back som kan fylla på när Dixon och Wanvig sätter press. En back som de kan spela tillbaka till för direktskott och sedan in på returer.

GävleLasse: Ja en skottvillig back eller en sniper hellre än en center. Sedan intressant att se Brynäs PP ikväll. Den där pucken fladdrar ju likt ett höstlöv, när Brynäs försöker spela den sinsemellan. Dåligt tempo. Tycker det borde vara viktigare att ha spelare med bra puckontroll och känsla än enbart ett vasst skott (Widing) Brendl hade ju till skillnad mot Widing även " känsliga handleder" och spelsinne (ja, där igen, men...) Ut med Widing, i PP, eller ställ han framför mål

mattiaskarlgren: Men situationen som är triggern för den här diskussionen tycker jag inte är så farlig. Wanvig vänder ju ryggen till precis innan halvpolacken ska tackla.  Utvisning ja, men det är mer som ett olycksfall i arbetet än en ful grej som många vill få det till. Att jämföra med en klubba som far upp i ansiktet på en spelare. Typ det som hände Markan i lördags.

MickeB: Jag ser helst att man kör med Dixon Wanvig och Granis. Den sistnämde är ju mer än lovligt lurig bakom kassen. Jag vet inte jhur många mackor han har serverat från den positionen. I det läget kan det vara fint med en skottvillig back som stöter från samma kant och direktskjuter på en macka från Granis.

GävleLasse: "Ja det känns som att centerpositionen är ganska tryggad. Då ser jag hellre att man införskaffar en sniper alternativt en skottvillig back"

Ja, Sundlöv behöver inte fundera så mkt på centerpositionen.
Där räcker det med att han koncentrerar sig på att signa Dixon, vilket är prio nummer 1.
Signar Dixon så signar också Wanvig. Sen drar dom båda förhoppningsvis med sig ett gäng andra spelare vars kontrakt går ut, då dom har en härlig inställning och verkligen går till jobbet varje dag och spelar med stort hjärta.
Tror iaf att många i det kontraktslösa gänget väljer att stanna kvar just pga detta och även pga att CZ dels verkar vara en populär tränare bland spelarna och att laget generellt sett har hög utvecklingspotential.

Huge: Ja den nya moral som Wanvig, Granis och några till visar upp är inte nåt man är van vid när det gäller brynäs. De står verkligen upp för laget och numera känner motståndarna att det är obehagligt att möta Brynäs. Ppå något konstigt vis har Brynäs levt kvar i sin forna storhetstid och trott att man kan finta och snirkla sig till framgång. Ett klart bevis för det är Dackel som den här säsongen känns mer rejäl i sitt spel och det är mer rakt på.

När det gäller kontraktsläget för nästa säsong så vill jag att man fortsätter på inslagen linje när det gälller spelartyper. Kan vi inte bjuda på glamourhockey så kan man ju alltid bjuda på frejdigt spel där det smäller i närkamerna.

Lind, Danielsson får silkesvanten.. de har gjort sitt i Brynäs.

GävleLasse: "Ppå något konstigt vis har Brynäs levt kvar i sin forna storhetstid och trott att man kan finta och snirkla sig till framgång."

En lite väl enkel förklaring men visst ligger det nåt korn av sanning i det du säger, tycker jag.
Snirklandet funkade ju ändå rätt så skapligt fram till det senaste guldet 1999.
Och då var ES heller inte lika utvecklat på de flesta plan, bl.a spelmässigt och hur lagen var komponerade.
Numera krävs det mer av varje enskild spelare vad gäller det mesta (offensiv/defensiv/taktiskt tänkande och inte minst fysik)

Tyvärr tappade vi väl mark under de turbulenta åren därefter men sen kom Boork som en räddare och fick oss på fötter igen.
I grevens tid, som det känns.
Hoppas nu bara att CZ fullföljer det Boork påbörjat och hittills ser det iaf bra ut...

GävleLasse: Ja, silkesvanten till silkeslirarna:)

Vem är halvpolacken? Petrasek är väl halvtjeck, den enda jag kommer på ni menar?

Huge: Nja, jag vet inte om Boork raddade så mycket faktiskt. bisst kom han in och gjorde nytta men allt han byggt upp raserade han ju förra säsongen. Med god hjälp av Sundlöv.

"Snirklandet funkade ju ändå rätt så skapligt fram till det senaste guldet 1999."

Huge, du börjar bli gammal märker jag. Åren går fort när man blivit gammal. Det är tio säsonger sedan nu. ;)

MickeB:Nej han e fan polack...Eller var det Liv som var det...

GävleLasse: Liv är polacken :)

"Liv föddes i Gdynia i Polen men gavs bort till barnhem i Gdansk och blev senare adopterad av en svensk familj när han var nästan två år gammal. Han hette då Patryk Sliz, av vilket han behållit förnamnet som mellannamn. Liv spelar för närvarande med ishockeylaget HV71 i Elitserien."

Wikipedia, haha!

GävleLasse: Ja Liv är halvpolacken. Undrar om det inte är lite Romer i honom också? (lill fascisten undrar;)) Petrasek, är tjeck.

Boork, lever väl kvar, i just att laget spelar på ett liknande sätt som de två första åren under Boork.

MickeB: Nja spelet skiljer sig ganska mycket nu och när Boork coachade. Nu använder man hela bredden på planen för sina uppspel. När Boork höll i trådarna så var det bara en massa spel kring sargerna.

GävleLasse: Ja uppspelsfasen skiljer en del åt, men försvarsspelet och själva strukturen i gameplanen rätt lika.

Boork som införde mycket av det stryrspel de har och noggrannheten att hålla ihop laget oavsett var de befinner sig på isen. Det var ju ofta motståndarna kunde såga sig igenom Brynäs för några år sedan. Sådana mål släpper de inte mycket nu och sedan Boork kom, med undantag för fjolåret.

Men det var mest spelvändningar och räknefel som var problemet ifjol, tycker jag. I själva spelet alltså. Målvakterna hör ju till bilden också naturlich

GävleLasse: MickeB sammanfattade rätt så bra det du inte verkade förstå i det jag skrev:

"Boork, lever väl kvar, i just att laget spelar på ett liknande sätt som de två första åren under Boork."

Att Boork sen hade lite ideer som han ville utveckla, kanske i ivern att få snabbare resultat än vad som var möjligt, tror jag inte påverkade den allmänna uppryckning han trots allt lyckades åstadkomma, både vad gäller laget och föreningen i övrigt.

"Huge, du börjar bli gammal märker jag. Åren går fort när man blivit gammal. Det är tio säsonger sedan nu. ;)"

Jo, jag vet det.
Men snirklandet funkade väl lik förbannat rätt så bra fram till 1999, oavsett om jag är 15 eller 55 år gammal?

Eller hur menade du?

Huge: Jo, Boork lever kvar både spelmässigt och satt sin prägel på vissa delar av organisationen. Boork är ju kung på att gå in i lag i kris och styra upp. Sedan gör han sig omöjlig och får sluta, men efter att han stuckit, brukar då de lagen få några riktigt fina år.

Nyheter en Quiz, m.m. finns nu på BP

MickeB: Jag vet inte om det är vidare Boorkiskt att vilja tajta till laget så att det inte blir för långt. dvs att backarna måste våga ligga högre i banan när fowards ligger med högre forchecking osv. Det är ju basic hockey.

Det som var den stora skillnaden var att laget hade samma tränare under tre säsongen, eller två och en halv i alla fall. Det var väl inte igår det var på det sättet i Brynäs.

Någon som har koll på om man kan hyra loge en match för privata sällskap? Och vad ligger priset på i så fall? :)

Tacksam för svar :D

MarcusElving: Ja, enligt säljfoldern (se länk) så hyrs flera av logerna ut per match.

[Citat]
"Matchloge:
Vi kan erbjuda loger med plats för tio eller tolv personer
alternativt en loge med plats för 22 personer.
Perfekt för kund- eller personalaktiviteter. Ät en god middag
och följ matchen från sittplatser i direkt anslutning till logen.
Matchtröja till tipstävling ingår. (Dryck tillkommer)
Pris: 10 pers – 17.000 SEK, 12 pers – 20.000 SEK
alternativt 22 pers – 34.000 SEK"
[Slut citat]

Risk för att priserna är exkl moms eftersom foldern riktar sig till företag. (Hur funkar det med momsen förresten i idrottsföreningar?)

AVGÅ: Ok, tack ska du ha :D

Kikar på SSK-S/T Hockey och nu i andra så spelar SSK riktigt fartfylld hockey samtidigt som de bränner helt öppna lägen. Kul match att glo på iaf

65selander:

Jo,satan i gatan vad SSK missar lägen,tyckte jag hörde 21-4 i skott i andra.
Timrå tar väl hem det här till slut,o det är nog bra för oss....

Bissett19: Precis, skulle inte skada om Skellefteå vände och vann i Luleå heller :P

MarcusElving:

Tikarna orkade inte stå emot längre,2-1 SSK.......

« · 1096936 · »