1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776284 inlägg · 7967 ämnen

A proposito de nada

Sv: A proposito de nada
sylf: Jag som är en riddare på min vita springare sysslar inte med flåsande i luren. :-)

65selander: Det blir seger på torsdag, Månsson sätter årets första.

Dream Team: Ska det var utvisning på den tacklingen som Kåberg gör på Lindström? Det enda som kanske inte är rätt är att han sätter upp handskarna högt men annars är det ju inget fel..

Det går tydligen att spara pengar på att inte använda Ticnet...

rackham: Går det inte bara att kopiera de biljetter som skrivs ut?

AD:

Säkert, men nånting säger mig att systemet bara tillåter en inpassering per biljett... gäller att vara snabb dårå...

Peja: Vadå varit i farten igen? Det var en klockren tackling. Det blev inte ens 2 min och det skulle det inte va heller.

Peja: "DJ avslöjad."

Det är nog snarare du som är avslöjad.
Som okunnig analytiker.
Tittar man på hur målen tillkommit så har det i flera fall handlat om andra spelare som inte gjort sitt jobb från början och då står backarna där till sist ensamma och ska försöka rädda upp det hela.
Att bara stirra sig blind på att den och den varit inne på x antal baklängesmål håller inte om man ska bli betraktad som en seriös iakttagare av skeendet på isen.

65selander: "ang samtalena till Boork så är det fårskallar helt enkelt. Troligtvis yngre, fast det måste vara någon dam också eftersom det var en del flåsande i luren ;-)"

Lägger man ihop en del indicier och ledtrådar så kommer man snabbt fram till följande:
En viss person härinne ville igår se mina bollar och uppmanade mig även att visa stake. Tyder på en kvinna om det nu inte handlar om en av Gustens Idoldyrkare? ;-)
Kan det vara samma dam som nu flåser i Boorks telefonlur? :-)

Huge: Eller så tittar man på målen och ser att många har kommit på grund av solklara misstag av DJ. Nä, just ja, man får ju inte peka på enskilda händelser när man bedömer en spelare..

Peja: Varför skulle man inte få peka på enskilda händelser när man bedömer en spelare?
Vad skulle man annars titta på om inte det som spelarna gör på isen?
Jag är väl inte dummare än att jag ser att Danne gör misstag då och då.
Liksom andra spelare också gör misstag men många av dessa sker kanske lite längre upp i banan. Och dessa misstag får av ngn anledning inte alls samma uppmärksamhet från din sida trots att dom i själva verket varit upprinnelsen till det problem som sedan bl.a Danne får försöka reda ut.
Ska man granska enskilda spelare som du gör så måste man dessutom ta med flera faktorer än att dom bara varit på isen vid baklängesmålen.
Vilken femma matchas dom ex mot?
En första eller fjärdefemma?
Typ....

Huge: Ja, du har delvis rätt. När forwards slarvar i uppspel eller struntar i att jobba tillbaka så är det backarna som måste rädda upp det hela. Men du kan ju ge dig fan att på att när den lotten hänger på petarn Johansson slutar det nästan alltid med tårar i brynäsklacken...Det enda han åstakommer när han hänger och klänger på sina motståndare, likt en packe dött kött, är att möjligtvis sinka dem med någon hundradels nano-seund. Eftersom det ryktas om att t.o.m hans morsa har börjat ifrågasätta hans kompetens bör du kanske lämna ditt telefonnummer till brynäskansliet, så han har någon att vända sig till när nästa tränare tillträder posten. Det finns ju en anledning till varför Boorkens gräsmatta alltid är nyklippt, huset nymålat och toasitsen nyslickad...

munkas: Du ser det du VILL se, liksom många andra belackare.
Sen såg jag att du varit inne på Arbetarbladets forum och skämt ut dig också. Fast det fanns en del guldkorn därinne också.
Det här skulle jag ha kunnat skrivit själv:

Saxat ur AB:s sportforum...'

"Debatten om "Boorken" är sympomatisk för klimatet i Gävle; gnälligt, missunnsamt, fullt av baktaleri och småskuren jantementalitet. "Du ska inte tro att du är något". Gävle borde vara en modern stad med högt i tak, positiv till människors initiativ, uppmuntra framgång, de som vågar, som t ex Umeå, Uppsala eller Linköping - städer som växer och blir starkare. Istället är Gävle en industristad på dekis som fortfarande klarar sig tack vare att man är centralort i länet. Men här finns knappast längre några större företag kvar med säte och huvudkontor. Som stad har Gävle på ett drygt halvsekel rasat från en positon som nr 4 till 17 - 18 plats. Alltså är det ont om sponsorer, pengar och kraft. Det finns fler som gnäller än som vågar och vill satsa.

Läget är sympomatiskt för Brynäs. Sedan paret Thure Wickberg och Bosse Hessel har klubben Brynäs inte haft någon stark och visionär ledning. Tommy Sandlin var förvisso ett geni men också han sparkades lättvindigt när en svag och ängslig styrelse var orolig för att kritiken skulle drabba dem själva.

När andra klubbar, som Djurgården och Färjestad, stärkt föreningens ramverk i form av tydliga värderingar, en långsiktig ekonomisk och finansiell strategi, tydlig syn på ledarskap och verksamhetskultur har Brynäs präglats av... just gnäll, ständiga ledarskiften och bråk. Till slut fick man sin nya arena, snygg, bra - men står den och Brynäas pall om det skulle bli ett sportsligt bakslag? Platsen och den ensidiga inriktningen på hockey gör att man är mycket sårbar.

Vilket länkar tillbaka till ledarskapet. Varför skulle det inte tjafsas nu? Fem raka förluster är illa men, så här i början serien, inte värre än att man hinner återhämta sig. Här har laget, organisationen, coachen alla ett ansvar. Att sparka Boork vore ett gigantiskt misstag. Boork står får något som så ovanligt i Gävle som ett starkt, tydligt och kraftfullt ledarskap. Gjorde Boork fel som förra året sparkade Wahlberg och Mietinen? Gjorde han fel som rensade upp i träsket av egendomliga kontraktsfomer, som gav vissa spelare rätt att inte delta med gänget i försäsongsträningen? Gör han fel som breddar en delvis ålderstigen trupp så att klubben får ett naturligt genrationsksifte, kanske rentav kraft att klara ett längre slutspel?
Säkert finns fel och brister i den taktik och laguttagning som präglat vissa matcher. Men så sent som i senaste Brynäsaren gav såväl den nya ordföranden som andra i organisationen stöd för den nya modellen. Den är alltså inte en mans verk. Bra, då börjar Brynäs bli en förening med en idé, en strategi - kanske renatav en verksamhetskultur som tål att en och annan spelare eller ledare lämnar klubben. (Ja, givet att ordförande och andra ledare nu gör sin plikt, kliver fram och markerar sitt stöd. Om man hukar, ja då kanske allt är sig likt.)

Att Boork är mannen som spårat in Brynäs i rätta banor är tydligt för alla som tittar på klubben med lite distans. Gör honom till syndabock nu och Brynäs äventyrar sin framtid.
Att Gävle sedan är en stad som snarare lever på sin historia än en stark vision om framtiden är en annan sak- en helt annat sak. Men vem vet, på sikt kanske Boorken flyttar till Gävle. Han skulle bli en alldeles utmärkt Borgmästare. Om Gävle tål ledare som står för något...
Exil-gävel med hjärta för laget "

Kan det bli mer klockrent?

Huge: Det enda jag har emot Boorken är att han tydligen har problem med viss neglekt...Sen tycker jag det var strålande när han tillträdde posten och började sparka ut avdankade rötägg till höger och vänster. Att han nu har fått storhetsvansinne och tror att man kan ställa över spelare lite då och då ser jag inte som något stort problem. Han har nog inte råd att fortsätta på den stigen.

Huge:

Är det Magistern som är författare till alstret...?

rackham: Nej, det är det inte.
Lät du dig luras av underskriften eller själva innehållet? :-)

Huge:

Javisst... för jag trodde ju inte riktigt att det var Leffe själv som hade lite att göra om kvällarna... ;-)

Huge: Så det är bara en tillfällighet att DJ och Sundqvist har varit inne på 7 fler baklängesmål än t.ex Sjödin? Det kan absolut inte vara så att DJ och Sunken har varit dåliga defensivt hittills?

munkas: Det där med "neglekt" begrep jag inte. Utveckla gärna....

Angående storhetsvansinnet så känns bänkningskritiken oerhört överdriven.
Det är väl bara mot SSK som man till viss del kan ifrågasätta antalet bänkade spelare.
I övrigt tycker jag att media och många har missat målet med sin kritik.
Det är enligt min mening den överenskomna idén om att försöka spela mer offensivt som är den stora boven i dramat.
Visserligen ingick tanken på att köra med 3 femmor i detta offensivtänk men den tilltänkta matchningen i sig av antalet spelare har getts alldeles för stor betydelse vad gäller kritiken.
Det har enligt min mening varit själva taktiken (att spela mer offensivt fast materialet kanske inte riktigt håller för den taktiken ännu) som har ställt till problem och inte hur många spelare man anmäler till match.

Det lustiga är dock att när man tidigt aviserade denna taktik och det även gick bra under försäsongen så var det ingen som stod upp och sa ngt om den ev risken med att spela lite FÖR offensivt.
Kritiken kommer först NU när det går lite trögt och den kommer främst från kappvändande missnöjda supportrar och enögt okunnig media.

Peja: Kan mkt väl vara så att dom varit dåliga defensivt men frågan är HUR dåligt?
Mkt beror ju också på VEM man har som partner? Ytterligare en parameter att ta hänsyn till när man gör en bedömning.
I Nolander har ju Sjödda en betydligt stabilare och säkrare partner än vad Danne haft eller brukar ha.
Sen har väl Danne varit inne på hyggligt många framåtmål istället?
Också ngt att ta hänsyn till vid en bedömning.

rackham: Hehe..
Nä, han nog lite annat att fundera på än att försöka putsa på sitt för dagen ngt (oförtjänt) skamfilade rykte... :-)

Huge:

Nej jag tror inte det, Koorken gillar bekräftelse och ser alltid till att han några han får "jobba" lite extra med.
Han myser ju med vetskapen att Brendl och Månsson är potentiella invånare i Frysboxen... resten är ju att betrakta som tamboskap vid det här laget... ;-)

Att Koorken inte ansökt om "Frysboxen" som sitt eget varumärke redan för över 20 år sedan är ju ett mysterium...?

rackham:

"har" skall in mellan "han" och "några" i första meningen...

mattiaskarlgren: "Ska det var utvisning på den tacklingen som Kåberg gör på Lindström? Det enda som kanske inte är rätt är att han sätter upp handskarna högt men annars är det ju inget fel.."

Nej, det var ju precis det jag menade. Den tacklingen är helt klockrent genomförd. Likväl leder den till en förmodad hjärnskakning, sett till hur tydligt Lindström svajar av isen när han knappt kan hålla balansen. På tal om balans så är det bra. Balans i hur man väljer att se på tacklingar av den här sorten. Som den igr på Eklund, t.ex. Det behöver inte vara avskyvärt, och medvetet fult bara" för att det är Sanny Lindström som tacklas.

rackham: I bland så kan det inte vara kul att spela hockey. Kolla bara skottstatistiken.

Överlägsen vinst för Brynäs damlag i söndagens match!

Skogsbo-Brynäs 0-15 (0-5, 0-6, 0-4)
Mål: Karin Johansson 4, Marte Carlsson 2, Joa Elfsberg 2, Therese Edorsson 2, Angelica Lorsell, Madeleine Östling, Emelie Johansson, Josefine Holmgren, Emma Eliasson
Skott: 12-101 (2-32, 5-34, 5-35)

65selander:

Ojämn serie...? = )

65selander: En alldeles fantasisk skottstatistik, 12-101! ;-)

Det "motståndet" kanske är värt benämningen: K.O.R.P.E.N - Korpen...

65selander: 15 insläppta mål ändå har målvakten bara lite under 90% i räddningar.
Otroligt

65selander: 12 - 101..i skott. Undrar om det är något slags rekord i statistiken ? När kom herrarna upp i de siffrorna senast..lär väl aldrig ha hänt?

När blir Angell klar? eller ja när gör han comeback?

Peja:
"Och så har Sanny Lindström varit i farten igen."

Kan ej låta bli att ta upp denna igen då Fanny kommer allt närmare en finsk knogmacka i Läkerol Arena

Gårdagens överfallet finns o beskåda på hockeyligan o bara den röd-vitaste kan neka till likheterna mellan videon o utdraget ur regelboken.
Skridskorna utan iskontakt o armbågen i ansiktet ger utrymme både i 522 & 540
O ja, det har hänt att domare missat utvisningar förr...

522 – OTILLÅTEN TACKLING – Charging
a) En spelare som åker på, hoppar på eller otillåtet tacklar en motståndare skall, efter
domarens omdöme, ådömas:
b) En spelare som med charging skadar sin motståndare skall, efter domarens omdöme,
ådömas:
- Match penalty

"540 – TACKLING MOT HUVUDET ELLER NACKEN – Checking to the head or
neck area
a) En spelare som riktar en tackling eller ett slag, med någon del av sin kropp, mot
huvudet och nacken på en motståndare eller ”driver” eller ”tvingar” huvudet på en
motståndare in i skyddsglaset på sargen, skall efter domarens omdöme, ådömas:
b) En spelare som med checking to the head and neck area skadar sin motståndare skall
ådömas:
- Match penalty

brynästigern: “När kom herrarna upp i de siffrorna senast... lär väl aldrig ha hänt?” Jag och Huge har förstås landslagets största förlust från säsongen 1923-1924 i färskt minne.

OS/VM i Chamonix
1924·01·29 Sverige–Canada (dvs Toronto Granites) 0–22 (0–5, 0–7, 0–10)
SOG: 27–110 (10–30, 4–38, 13–42)
Svenska målvakter: Einar “Hund-Eje” Olsson 50 minuter; 17 mål —
Carl “Kalle Knubb” Josefsson 10 minuter; 5 mål.

20 Lindgren: Förstod att du skulle hitta någonting...dig kan man lita på! Undras om Brynäskillarna har lycikats producera mer än 100 skott i någon match genom historien ?

brynästigern: I alla fall inte under den tid (vår tid) som skottstatistik förs och arkiveras.

Om Brynäs skulle ge Boorken sparken eller om han lämnar själv.

Vilken tränare är ledig nu som har lite kunskap eller klarar Östblom att ta över själv?

Jag tror på Boorken kvar men han får sluta dribbla med laget.

65selander: Om du råkat missa det så har dribblandet med laget i princip upphört sedan matchen mot SSK.

Huge: I princip... då har det väl inte upphört.

65selander: Med princip menas att viss dribbling naturligvis förekommit sedan dess men att denna isf mer får räknas till vanlig normal coachning som även hade förekommit om man INTE försökt praktisera det nya tänket.

65selander:

Så var då "Fet-Edward" tränare för Skåningarna...

rackham:

Doris Lessing!

ÄNTLIGEN!
Som jag har har väntat!

Ankan - nöjd

Jag vet varför Danne får vara, han lirar ju musik i spelarbussen.... DJ

sorry

vara kvar

Wrackham: Ja, vissa hinner ju bli ihågkomna innan sin död.
Hora! Hora! Horace!
Gasell - bitter.

Säkert redan någon som länkat eller saxat det hela men tycker flera Medgångsmuppar borde läsa det här så jag saxar och länkar det hela.

Väx upp & lägg ner skiten
2007-10-11 - 11:31 i kategori Elitserien, Brynäs IF

Jag blir alldeles matt, ledsen och förbannad när jag hör att ”så kallade Brynäsfans” håller på med en massa onödig skit riktade mot Leif Boork. Vem som helt begriper att det är både surt och jobbigt med en ryggsäckbestående av fem raka förluster.

Men tror någon människa med åtminstånde två fungerande hjärnceller att anonyma SMS och nattliga telefonsamtal till familjen i Mora är rätt medicin för att få laget skall få en nya trepoängare?
Inget lag har direkt fått en vinnande trend tack vare att besvikelser och missnöje kanaliseras på detta simpla vis.

Det är bara dumt att hålla på med sådan skit. Varenda tränare i hockeyn vill inget hellre än att vinna så många matcher som det bara är möjligt, och att laget/organisationen skall må så bra som möjligt.

Riktiga fans ställer upp på sitt lag vilket man är inne i ett stim eller om man har en dålig trend.
Låt inte de sämsta avigsidorna från fotbollsmupparnas abslolut sämsta anhang få fäste i hockey. Väx upp & lägg ner skiten!

rackham: Doris Lessing är fan sämst! Hur fan kan Engdahl plocka ut henne. Hon har ju inte producerat på dom senaste 10 säsongerna.Hon petar bara med pennan. Engdahl fattar ingenting! Lessing måste ha en hållhake på Horace.

Jajjen: Sant! Och det var många år sedan hon var på topp. Känns som hon får vara med på gamla meriter.

Isdjungelns indianer!

Men varför kan karln (DJ) inte åka ut på "riktiga" utvisningar? Typ bording, checking from behind eller något annat manligt? Nej då! 2 minuter för kram av motspelare!

MadDog: Brynäs har lekt rommen av sig,den lilla dom hade.Nu blir det DIF som lägger i en högre växel och då är Brynäs rökta.

« · 921622 · »