1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777267 inlägg · 7967 ämnen

A proposito de nada

Sv: A proposito de nada
Jajjen: "Kul å se hur enkelt Mora manövrerar ut Timrå. Mora kan lika gärna vinna SM som HV. Årets Elitserie ser jävligt stark ut!"

En jävla skillnad att "manövrera" ut ett lag som inte har nåt att spela för än i ett slutspel.

Clarence:

Hehe.....

Menade förståss Timrå.

Gusten: De tror jag inte :)

Gusten: Hur många lag ere nu som Mora spöat på slutet? FBK senast, Jurgårn, HV ett par gånger. Kan HV vinna SM, kan Mora. Kan Mora vinna SM, kan Borås osv. Elitserien är ramstark i år!

Jajjen: "Kan HV vinna SM, kan Mora. Kan Mora vinna SM, kan Borås osv. Elitserien är ramstark i år!"

Det finns i alla fall ett lag som inte är kapabel till det.

eller rättare sagt kapabla..

Jajjen: Förstår inte riktigt vad och vilka du menar med "flyt". Kan bara konstateras att Mora visat sig vara ett bättre hockeylag än Brynäs denna säsong. De har 8 poäng mer i tabellen och den ljuger inte. Är det nån sansad person som tror att Brynäs åker till Globen och som på beställning vinner i morrn? Nej, det är över nu och bara förpostfäkningar återstår i elitserien. 19 mars börjar de viktiga matcherna.

Jajjen: Mora verkar ha lätt för topplagen, varför har jag bara två teorier för. Ett är hyfsat nyktert, det andra är kanske lite bittert. Men båda har en gemensam nämnare och det är någon form av omotivation hos topplagen.

Antingen så har Mora lättare för topplagen så här i slutskedet pga att Mora till skillnad från Brynäs ÅKER SKRIDSKOR, forcheckar och allmänt tar fördel av det faktum att topplagen inte är på tårna.

Eller så är det helt enkelt så att topplagen viker ner sig mer än mot t.ex Brynäs.

Jag orkar inte välja alternativ nu, jag är för bitter och vindrucken. Risken att få Metal Guru och Moringarna på halsen är överhängande ;)

Men du har rätt i att Mora har lika stor chans att vinna SM som Borås ;)

FOKUS PÅ KS!!!!!!!!

Gusten: Båda teorierna stämmer. Mora är bättre än Brynäs. Alla lag spöar hellre Brynäs än Mora. Simple as that.

Jajjen: Mora har inte en massa hjärnspöken där de i princip förlorar matcherna innan nedsläpp. Det har Brynäs.

Cramp up.

GävleLasse:
FYI: OM det blir KS för er, så är det fri lottning.

Clarence: Å vilken jävla ks det blir...

Leksand Malmö Rögle Brynäs Luleå samt Lag X.

Fy fan...man ryser. Något säger mig ändå att Luleå får stora darren och att det kommer stå mellan MIF LIF och BIF....

bradberry: Ja det kan mycket väl bli så, om inte MIF faller igenom. Det blir en jobbig kvalserie.

bradberry: det känns skönt att slippa den i år efter flera år i kvalserien.

GävleLasse: Den stora frågan lyder: Vem tar över rodret? Grejar dom nytt kontrakt blir det Harald som tar över till nästa säsong, det har jag hört från säker (?) källa... Men det intressanta nu är vem som tar över i KS. Fleming har ju blivit 2:e tränare i NHL så han kan avskrivas tyvärr. Vet att han och mormor haft tät kontakt och att han varit högaktuell men lär ju inte vara det längre. Djoos?- Bäva månde.... Inte han!!!! Jag säger: FLYGIS!

bradberry: Njae, Luleå kommer allt vad med i tätstriden, det tror jag nog.

bradberry:
Malmö kommer knappast att vara med och slåss om dom två platserna.

bradberry:
Flygis!!! Trodde vi hade fått nog av andretränare!
Killen vet ju hur man ramlar ur elitserien hursomhelst...

Clubsport: Ramlar ur? Han tog ju upp Brynäs 96... Samt fixade hyggliga placeringar två år i rad med tanke på spelarmtrl. Bäddade för sm-guldet 99. Han är ingen permanent lösning men en tillfällig över ks. Rutinerad i situationen, har förmågan att få fart på vissa tröga spelare samt relativt billig...

bradberry:
Han var ansvarig för att VIK ramlade ur elitserien 1999/2000, när väl Curre tog över efter halva kvalserien så var det försent.
Flygis är en typisk andretränare, lite högre krav på en tränare bör man ha.

Clubsport: Nödlösning, clubsport....nödlösning....

bradberry:
Flygis en nödlösning? Det får man hoppas. Brynäs slipper konkurrens om det kontraktet iaf!

Clubsport: Exakt! Man slipper konkurrens... Kanske enda sättet att få en affär att ro i hamn i dagsläget... ;-)

bradberry:
Det var så dom kunde värva Hermansson..!

bradberry: Min röst hamnar på Rindell OM det nu kommer in en ersättare till doffen. Men jag är väldigt tveksam om det kommer någon. Det blir en svågerlösning i form av Janne Larsson eller nån annan statist från kansliet.

GävleLasse: Blir det Larsson kommer jag att kräkas magsaft... Vad kan han tillföra ett bås...?

- Öhh....grabbar.....ni måste kämpa...eller jobba....öh... Nä, Janne var en gudabenådad spelare men ingen ledare i båset.

GävleLasse:
Rindell & Brendl gick inte så bra ihop i Mora på slutet.

Metal Guru:

Vadå?Fick inte Brendl några ass av Rindell?

Bissett19:
På nåt vis hade det med pilsner att göra.

Metal Guru: Man kan inte fokusera på en spelare i det här fallet. Nu gäller det LAGET

GävleLasse:
Jag fokuserar inte. Jag ger bara lite info.
Se'n om det är ett major eller minor problem lägger jag ingen vikt vid.

wap.hockeysnack.com
Bissett: måste tacka Aftonbladet som gav förortsklubben till Orsa tändvätska genom dödsannonsen.... hinner de skriva en till? Va fan en vårdag på lilla torget i Malmö är inte fel eller en korv i Ängelholm

65selander:
Det är Leksandshat mot oss, som helt enkelt tänder fel.
Tack Ros.

Det klassiska exemplet på Leksandshat som misständer är Kvalserien 03/04. Innan sista matchen där Leksand redan var avhängda, gick en blåvit hejaklacksledare vid namn Emil ut och krävde läggmatch och förlust mot SAIK med 11-0 i kvällspressen.

Tyvärr skulle LIF-SAIK tv-sändas, och fokus i idrottssverige hamnade (kanske lite oväntat för Emil) på sportslighet - så Leksand fick en press på sig att inte lägga sig allt för tydligt.

När matchen väl spelades hade du ett lag som inte ville vinna (LIF) och ett som inte kunde (SAIK). Och till slut tog Emils ord ut sin rätt, och Leksand lyckades till slut vinna med 3-2, precis vad som behövdes för den fula ankungen.

Vem behöver vänner när man har sådana fiender?
;0)

65selander:
Eller varför inte en hamburgare i vårsol i Västerås...
Vi har många hamburgarhak här!
Och Widing trivs ju i Rocklundahallen.

Huge skrev: Det är ju DU som totalt missuppfattat vad insändaren ville ha sagt.
Du glömde visst (avsiktligt) att ta med styckena innan det du citerade.

Men sen gör ju du detsamma, dvs plockar ut guldkorn som stöder din sak....

Det är väl helt enkelt så att vi ser olika på detta. Jag tycker t.ex. att välavlönade idrottsmän (vilkas löner vi besökare och sponsorer betalar) ska vara så pass proffsionella att de klarar av att prestera under press UTAN att man lägger över ev. skuld på dålig publik. Inte ens spelarna själva lägger över skulden på publiken, när t.ex. Sjödin själv går ut och säger att han förstår publiken besvikelse tycker jag att han gör helt rätt. Vilken publik kommer att sitta och jubla när det egna laget blir totalt utspelade och det match efter match?

Publiken kan säkert lyfta ett lags prestationer till viss del men att dra det så långt som att säga att det hade blivit mer segrar om bara publiken hade hejat mer köper jag inte. Ansvaret för lagets prestationer ligger enligt mig på laget och spelarna, inte publiken.

Hitman: "Men sen gör ju du detsamma, dvs plockar ut guldkorn som stöder din sak...."

Jag sammanfattade andemeningen i insändaren: att Gävlepubliken av tradition alltid har varit dålig att stötta sitt lag verbalt på läktaren. Fel eller rätt? Svar: rätt.
När guldkornet är själva andemeningen i inlägget så blir det ju lite svårt att INTE plocka ut detsamma...

"Jag tycker t.ex. att välavlönade idrottsmän (vilkas löner vi besökare och sponsorer betalar) ska vara så pass proffsionella att de klarar av att prestera under press UTAN att man lägger över ev. skuld på dålig publik."

Självfallet så ska professionella spelare klara av pressen men frågan gäller ju om verbal stöttning kan HJÄLPA spelarna att presterar bättre och att i förlängningen vinna fler matcher, när man spelar under denna press?

Att Sjödin FÖRSTÅR publikens besvikelse säger väl inget om vad han tycker om hur publiken ändå borde agera när det går trögt?
Vad tror du han föredrar i dagsläget: en publik som hejar på och försöker stötta spelarna eller en moltyst publik som buar ut sina egna spelare?

"Publiken kan säkert lyfta ett lags prestationer till viss del men att dra det så långt som att säga att det hade blivit mer segrar om bara publiken hade hejat mer köper jag inte."

Ja, frågan är till HUR stor del man blir lyfta.
Men att många jämna matcher säkert hade avgjorts till vår fördel om publiken hade varit lika engagerad som man är i ex Ängelholm när det är som bäst, det kan väl inte ens du förneka?
Exakt hur många extrapoäng vi haft är däremot en annan diskussion.
Men med tanke på hur jämnt det är i tabellen i nuläget så håller jag det inte för uteslutet att en ivrigt påhejande publik hade bidragit till en ngt bättre placering i tabellen. Kanske tillräcklig för att vi åtminstone hade varit garanterade ett undvikande av kvalspel.

Huge: Ändå är det inget nytt fenomen så man kan inte komma och påstå att spelarna har varit vana vid ett massivt stöd från publiken. Detta är en symbios som saknats i Gävle under många år och spelarna vet om att det är de som skall leverera bra spel för att få igång publiken.

De flesta hockeyexperter lägger den största skulden på målvakterna, med rätta. Man måste kunna kräva att de gör sitt jobb utan at vara påhejade till max. Speciellt med tanke på alla billiga mål de släppt in som gjort att luften gått ur utespelarna OCH publiken.

Jag påstår inte att det inte blir sämre av att publiken inte engagerar sig mer i matcherna men det är ett väldigt bekvämt sätt att lägga en så stor skuld på densamma med.

Huge: Vilket skitressonemang Varför åkte leksand ur sist dom va upp för å varför är dom nu där dom är,klart att publiken hjälper till men ni hade legat där ni ligger med ett jätte publikstöd åxå helt övertygad,det är inte publiken som är boven i erat fall!

GävleLasse: Ja, snacka om en patetisk bortförklaring. Brynässpelarna är för dåliga i jämförelse med elitseriekonkurrenternas spelare, svårare än så är det inte. Brynäs har en kedja som kan producera bra, två när alla är friska. Brynäs har en lagkapten som är 42 och är långsammast i elitserien, två målvakter som inte hade varit bland de bästa i allsvenskan och ett helt gäng föredettingar som är så jäkla slut man bara kan bli... Men ja, en del kan ju fortsätta skylla på publiken...

GävleLasse: Men tycker du att insändaren verkligen försökt lägga en stor skuld på den likgiltiga och kräsna publiken?
Den pekar väl bara på EN faktor som i vissa fall kan vara avgörande för en matchutgång?
Att spelarna själva och ledarna har den största skulden behöver man väl inte ens nämna.

Peja: Så du tycker inte heller att ett massivt publikstöd på läktarna i alla lägen skulle höja spelarnas motivation och i förlängningen göra att man plockar ett antal extrapoäng?

Huge: Tja det är väl bara att se på rubriken.

Huge: Jag tycker att spelarna borde vara tillräckligt motiverade ändå med tanke på den prekära situationen. Däremot för ett topplag som Frölunda, som har ganska betydelselösa matcher under serielunken, är publiken viktig för att inte få spelarna att slappa till.

Och du kan ju fråga dig själv; I de matcher som Brynäs har haft stor publik den här säsongen, hur bra har spelet varit då? Det var helt okej stämning under stora delar av matchen mot Skellefteå, men givetvis gick stämningen ner mer och mer under matchen i och med att laget var fullständigt värdelöst.

Peja: Brynäs har haft 7000+ sex gånger den här säsongen. Av de sex matcherna har ma vunnit EN.

Man hade ett massivt stöd borta mot Mora, där tappade man en 2-0 ledning efter något slags kollektivt hjärnsläpp där man helt slutade att åka skridskor.

Man hade ett massivt stöd mot DIF när tågresan arrangerades. Den marchen klantade SPELARNA bort själva med sina misstag.

Huge: Efter att ha läst insändaren en gång till så kan jag bara komma till slutsatsen att den röda tråden i insändaren är kritiken mot Gävlepubliken. Om du hittar en annan röd tråd så får du gärna skriva och förklara.

GävleLasse: Exakt.
Den kritiserar gävlepubliken för att inte stötta sitt lag när det går trögt.
Eller tror du att spelarna ljuger när dom säger att det är roligare och framförallt mer hjälpande mentalt sett när publiken lever med och hejar (särskilt när det går trögt), än om publiken sitter tyst och tom buar ut spelarna?

Huge: Man får vad man förtjänar.

Peja: "Det var helt okej stämning under stora delar av matchen mot Skellefteå, men givetvis gick stämningen ner mer och mer under matchen i och med att laget var fullständigt värdelöst."

Just det: GIVETVIS.

Det är väl när det sen börjar ta emot som publiken ska försöka höja stämningen och stötta spelarna till att komma tillbaka i matchen, eller har jag missat nåt?
Eller tror du att spelarna medvetet försöker sänka stämningen genom att avsiktligt spela dåligt, så att publiken i sin tur kan hänga på och sänka stämningen ytterligare?
Du har ju fortfarande inte fattat vad det handlar om, det märks.

Peja: "Man får vad man förtjänar"

Så du tror att spelarna avsiktligt spelar dåligt och inte försöker göra sitt bästa under match?
Isf håller jag med: då förtjänar dom burop.

Huge: Du var inte där, det märks. Det var först sista 10 min som stödet uteblev, detta på grund av att spelarna överhuvudtaget inte verkade försöka vända matchen (med några få undantag). Det påminde om ett pojklag där en ärthjärna till tränare säger åt några spelare att "trampa"... Så långt ifrån elitserieklass som man bara kan komma.

« · 995181 · »