1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 766304 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Semifinal 4 - Skellefteå vs Brynäs
Och Källgren tar inte en jävla puck,bort med skiten!

Kung_Sjödin: Tack Ove Molin eller den klåpare som håller i special teams. Vi får ju inte ens chans att vinna när Brynäs special teams är så fruktansvärt genomusla.

Fan..hårt o gnälla på Källgren när Söderström på egen hand bjuder in Skellefteå. Så onödigt att jag kokar.

Söderström för fan. Källgren ska ta den dessutom

gwl: Källgren insats förra matchen var bra med tanke på vilka förutsättningar vårt försvar gav honom.

Lunkz: En av säsongens bästa perioder av Brynäs.
Vi visar varför vi vann serien. Nu gäller att hålla den här nivån i ytterligare 40 minuter så blir vi svårslagna.

gwl: cool ass av CED

Jonjo: D’astous är sinnessjuk idag och viktigt att Kopacka nätar, i en första kedja💪🏼

Skansen ligger under.. bra start på hockeykvällen!

SuneMangs: "Hetare motstånd"? Och varför skulle SAIK vara "hetare" än Brynäs i den här semifinalen? Brynäs vann SM senast för 13 år sen, SAIK ifjol. Det bör tala för "hetare" motivation hos BIF. Som i grundserien dessutom var 13 p bättre än Skellefteå - och tog fem av sex p där uppe. Då ska det rimligen kunna gå att vinna där nu också, så här några få månader senare med i huvudsak likadana lag på båda sidor av isen. Go, Brynäs!

Horace76c: Har man sådan inställning som uppvisas i det här fallet så kommer man knappast inse att man skämt ut sig efter att man förlorat serien heller. Då är det domaren, tur, tarotkort eller något annat som gjort att det bästa laget förlorade...

OveJärnkrok:
Lite kul tycker jag det är faktiskt när motståndare som bumperman kommer in med otroligt hög svansföring.
Varför man skulle utsätta sig för den otroliga fallrisken har jag aldrig förstått.

Däremot matar jag aldrig såna troll.

Kopacka byter plats med Bobby på träningen i dag enligt GD. Tyder väl på att det kan bli en förändring mellan dem. I övrigt inga förändringar.

Då skulle det väl bli:
Kopacka - Larsson - Silfver
Lindblom - Scott & Rödin
Indrasis - Schroeder - Bobby
Svrcek - Vesel - Ölund

Sen kan det ju vara en ren träningssak också men det tycker jag låter lite långsökt.

nittontolv: hellre alla andra upp än BIK, vilket ickelag

Lunkz: Plato i en fjärdekedja vore inte heller så dum. Prickskjuter fint i pp också, gjorde sitt 12:e i pp för i år ikväll.

Sv: Semifinal 3 - Skellefteå vs Brynäs
Jag tycker denna korta artikel beskriver det bra varför just SVS%, GAA och WIN% är lite sämre jämförelser (betyder inte dålig) jämfört med GSAx. Sen är det viktigast att acceptera att alla inte kommer vara överens kring detta. Vi kommer alla ha olika åsikter om "modern" statistik jämfört med äldre statistik vi känner igen. Vi är alla individer som har olika tankar och åsikter och så ska det få vara.

thehockeywriters.com/evaluating-analyzing-goaltenders-changes/

"The primary reason why these two stats are less effective than GSAx is that they fail to isolate the goaltender, much like wins. Both SV% and GAA can be heavily influenced by the quality of competition (QoC) and quality of teammates (QoT)"

Artikeln innehåller även ett riktigt exempel från verkligheten med kritik till att Vasilevskiy 18/19 fick Vezina trophy:
"39 wins, a .925 SV%, and a 2.40 GAA. Based solely on those stats, Vasilevskiy was the deserving Vezina winner.
However, if we take a look at GSAx, which, as we have established, better evaluates isolated goaltending performance, Vasilevskiy finished with a mere 7.02 GSAx...

...The deserving Vezina Trophy Winner was John Gibson of the Anaheim Ducks. His basic totals were somewhat weak relative to Vasilevskiy, with 26 wins, a .917 SV%, and a 2.84 GAA, but he also led the league with a lofty 26.9 GSAx."

Vasilevskiy spelade i ett mycket bättre lag och behövde "bara" rädda mer än 7 mål än förväntat. Medan Gibson spelade i ett sämre lag och ensam räddade nästan 20 mål mer än förväntat jämfört med Vasilevskiy (+27 mot 7).

Slutligen gillar jag verkligen detta citat:
"GSAx is a natural progression from the deficiencies of SV%. The latter reflects which goalie saves the most shots; the former reflects which goalie saves the highest-quality shots."

Och det är därför jag kommer fortsätta tjata om att man ska titta på antalet puckar mer än förväntat som målvakterna räddar också :) Sen måste man verkligen inte hålla med mig. Och det får vi alla acceptera, även om jag (ja, även jag) har svårt med det ibland!

Jockster : Det faktiskta resultatet är att Brynäs/Källgren har vunnit 2 matcher. Skellefteå 1.

Jockster : Tycker vår styrka har varit att alltid studsa tillbaka. Tror laget besitter en stor trygghet i att spelet ändå fungerat, gett serieseger och nu ledning i semifinalserien.

Räcker det till en finalplats? Det får vi se. Oavsett så är den här säsongen helt jävla fantastisk. Även om man så klart blir besviken om vi åker ur mot Skellefteå

Allt känns skit efter en sådan insats som idag. Men om man backar lite så hade jag inför semin tagit 2-1 i matcher till oss efter match 3. SAIK ”måste” vinna nästa också.

Tycker inte SAIK imponerar alls. Däremot gjorde vi en rent dålig insats, och fick motstuds (brukar få det man förtjänar).

Hoppas att vi lär oss något denna gången (inte som match 4 mot MIF) och jag har en känsla av att SAIK också känner sig lite som världsmästare.

Nya tag på torsdag!

Gavve:
Shit hur fans upplever saker olika.
I SAIK's forum tycker dom att Petter hyllar brynäs och gullar med oss.
Kan inte säga att jag fick samma bild😂

Inte så oväntat resultat ändå, de ville uppenbart inte vinna å då vinner man i regel inte, hoppas bara de är intresserade av att spela på torsdag!

dabif: ” Synd bara att det är meningslöst att göra mål nu. Inte ens jag blev glad av det.”

Aldrig fel att göra mål helst när Jack atack får sätta en efter haft ett tungt slutspel.
Behövs inför returen på torsdag.

Gavve: uruselt försvarsspel...så illa av utespelarna att inte stötta vår jun mv...
Sånt här blir jag så förbannad på...

Lindstein är nog närmare norska ligan än NHL i nuläget.

Zappaholic:
Har aldrig sagt att du påstår det heller.

Jag tror ärligt att Alce'n är bekymrad över nästa säsong angående Källgren.
Han sitter på ett dyrt & långt kontrakt som troligtvis ingen annan är intresserad att ta över.

Å där gick min spådom in. Källgren ut efter 4-0. Tyvärr.

Supportern: Det var ju ingen som diskuterade hur bra laget (och Källgren) var när Brynäs vann 2 första matcherna mot SAIK. Källgren stod ju då.

Väldigt lätt för vissa (inte alla) att skylla på Källgren när det går dåligt. Men när det går bra då är det någon annan som gjort något bra.

Brynäs känns fortfarande som ett lag som ibland skiter fullständigt i att göra jobbet.

Även om man gjort en fin säsong som finns det tendenser kvar från usel-åren jag som avskyr, och inte upplever att andra lag dras med. Som att inte komma till jobbet och tävla.

Uruselt försvarsspel av Söderström.
Det är inga tacksamma lägen Källgren får jobba med.

Supportern: Nu hoppas jag att Persson kan spela nästa match. Källlgren kan man inte lita på, en bra målvakt ska kunna ta frilägen vilket Källgren inte klarar av för närvarande.

Gavve: Något positivt i afton iaf. Difen ut i semi skulle jag inte grina åt direkt.

Mattson: Lämna WO och gå vidare till nästa match. Vi skämmer ut och förnedrar oss. Skellefteå har noll spel men kör.över oss p g a att vi suger megafett.

Jockster : Syntes lång väg att SAIK gick på adrenalin första 10, sen tog det slut och dom började spela mer mänskligt. Vi ligger under för att Lindstein sålt ut Källgren total två gånger på kort tid, dvs två grova individuella misstag. Sista 6-8 minuterna äter vi oss in i matchen.

Igen, än finns det hopp :)))

SuneMangs:
Håller med 100%.
Jag sa på förhand att jsg såg den här matchen förlorad, men nu börjar jag fan vackla.
Hade väntat mig ett mycket tydligare SAIK övertag.
Tycker inte första 10 var så dominanta av dom heller.
Dom fick 2 frilägen, inget galet tryck utöver det.
Alltså skelle var bättre än oss, men långt ifrån vad jag förväntat mig.

Kan vi trycka in en nu när skelle kommer falla ner mer (gissar jag) har vi fan chansen ändå....

Det här bygger vi vidare på! Bra intervju av Larry, ser förbannad ut

gwl: Det står dig helt fritt att lämna om det är så hemskt.

SaggeBoy: Du kan inte lasta Källgren för det.

Där måste backen på blå lägga ner pucken i sargen istället för att pricka SAIK-spelaren

Oj, vad jobbigt för Lindstein. Hans mål bägge två

Silfver: Haha, sämst intro…

Otroligt tjatig skitlåt.

Svensson_62: Hur skall vi någonsin kunna klara av detta?! De har ju Sandin-Pelikan😩

Jävla löjligt inslag. Han är bra, visst, men lugn och fin Staffan Kronwall.

Edit: Du är snabbare med fingrarna än jag är med mina av gubb- samt korvmodell, Sune🙃

Cardigan Daffipoff: Nja, jag kollade nyss igen och kan konstatera (har skrivit detta tidigare) att våran BOX krymper vilket skapar större ytor för motståndare. Det ser snarare ut som att vi spelar 3:5. Mera aggressivitet, rörlighet, försöka låsa in puckar i hönorna, m.m. Sedan så tycker jag inte att Djoss ska lira BP.

Det är dock bra att du är optimist, det behövs.

Vad vi behöver i match 3 i gnällborgen i Skellefteå!
Kvällens match behöver precis som förra matchen tuffhet framför mål,försöka möta motståndet högt på plan,och framförallt lugn låt dom få jävlas titta bara på hur dom behandlar Oskar....han bara ruskar av sig och intar ny position....och på tanke vilket gnäll det var på Skellefteå efter förra matchen så tycker jag att vi har fått dom precis dit vi vill....gnällefteå
Nu tvålar vi dit dom i kväll
"Brynäs från tidig ungdom till döden"

Sv: Semifinal 2 - Brynäs vs Skellefteå
mattias - 74: Ingen vet. Ligan kom med en förklaring, men ingen blev något klokare av den heller.

Nu har man läst ikapp, jösses, tog tid att återhämta sig efter gårdagen.
5mot5 är det inget snack. Skellefteå skapar nästintill noll och ingenting pga sättet vi håller dem på utsida.
Lika överlägsna som vi är 5mot5, lika underlägsna är vi dessvärre i special teams, där måste vi upp ordentligt.
För er som använder er av sociala medier så är desperationen tydlig, ZAIKarna har panik över att Brynäs inte sväljer betet.
ZAIKs enda chans är att få oss ur balans, och när inte det funkar så skyller de på ”brist på känslor”.
Patetiska spelare, tränare, supportrar och förening.
Måtte vi hålla huvudet kallt uppe i norr, det kommer grisas rejält..

Metalman:

Du har såklart rätt att tycka vad du vill men faktum är tycker jag att hon har spottat upp sig rejält de senaste åren.

Dock passar hon bäst i studion men hon är helt ok som kommentator nu

Westberg och Unger däremot klarar inte jag av.

Lars Lindberg och Björn Olden är bäst tycker jag.

Slaven82: Alltid kul att se gårdarna åka på stryk. Och särskilt det här laget med en rad ruggigt osköna typer som Klasen, Axelsson och snorungen Eklund…

Cardigan Daffipoff: Vi har väl tyvärr ingen direkt fear factor i laget utan Bertilsson. Vi får fortsätta vara bättre än Skellefteå istället. Och återigen.. gå inte i deras jävla fällor.

Tuohimaa briljerar i SSKs mål i HA-semin. Tog Kellehers straff direkt i plocken och håller än så länge nollan. Kan vara något att ha i slutspelet om Brynäs kan övertala honom att ta andraspaden.

Blir inte Ludde frisk är det jobbigt att stå för Källgren varannan dag. Då kan Tuohimaa kanske få en match

SuneMangs: Finns inte många bättre tredjecentrar i ligan än Ölund. Det är omgivningen som gjort att han inte synts så mycket i offensiven i år och i fjol. hans kedja har varit grym offensivt i omställnigarna och skapa chanser snabbt vid puckvinster men inte riktigt kuggat i med spelet i offensiv zon för dem. Säg att Lindblom spelat i Kopackas ställe hela säsongen så tror jag de hade haft betydligt bättre kemi i offensiv zon och Ölund hade varit lite mer offensivt framträdande med sin smartness och grit. Eller Öla med Scott och Rödin på varsin kant hade varit fire. Jag tror absolut att Ölund kan vara en hyfsat poängproducerande center i den här ligan, han har verktygen vill jag hävda men har fallit in i ett fack hos oss

Brynäsgubbe: Scotts styrning är inte turlig.