1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 766309 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Rödin är otroligt bra än så länge!

nittontolv:

D'Astous" är verkligen riktigt bra, hoppas ni får behålla honom, bra scouting. följt honom hela säsongen

Bästa backen i SHL tillsammans med ett par till

Kvällens laguppställning!

Källgren/Persson

Indrasis Larsson Silfverberg
Rödin Schroeder Lindblom
Trivigno Ölund Kopacka
Ohlsson Vesel Scott
Svrcek

Bertilsson Kinnvall
D’Astous Söderström
Djoos Andersson
Lindstein

saile39: ” I skrivande stund är Jonnyrocker påväg ner till Monitorn..”

Varför hålla på å häckla andra supportrar/skribenter från samma lag?
Han har en åsikt, och den har han väl rätt att framföra utan att bli förlöjligad för?
Eller?

Gavve: Fantastiskt. Hoppas Silfver nätar ikväll!

ellis: Är man inte ängslig inför en brynäsmatch har man varit djupfryst sedan 2017. Tror inte någon på allvar tror att vi går in och städar av Malmö, de kommer kriga för varje millimeter, vi måste kriga ännu hårdare för att ta hem serien.

Verkar som Ludde lämnade isen först på värmningen. Sasse har inte nämnt så många detaljer så vet inte om det handlar om enstaka sekunder eller inte men brukar ju innebära att han isf startar ikväll.

Erat: Oavsett vad som händer idag så ska vi klå Malmö över 7 matcher, MEN.
Känslan är att om Brynäs kommer ut och har bestämt sig, kör över Malmö och påvisar att det är klasskillnad mellan lagen, då blir denna serie kortlivad.
Däremot om Malmö känner att de har häng på oss och inte alls är speciellt underlägsna oss spelmässigt, då kan de nog få luft under vingarna och pressa oss hårdare än vad vi kan tro.

Ang i Hv tycker jag vi ska hugga på om HV ramlar ur.

JanT: Tror teamet ska bestämma sig för om målvaktsvalet ska baseras på enbart lokala toppar under senare tid eller om prestationer under lång tid tidigare ska påverka beslutet. Finns massor av matematiska hjälpmedel t ex Bezierkurvor/splines, B-splines m fl att ta till. Om man t ex ska designa/modellera en ”knöl” på en bilkaross kan man välja mellan matematiska modeller som väger in endast lokalt runt ”knölen” eller andra som tar hänsyn till ”all omgivning” för att få till det hela mjukt och fint. Bezier t ex började användas av Renault under 60-talet för deras bilkarosser. Tror Gälla kan låta Masken, Hansson och Ove läsa in sig på och tillämpa dessa matematiska metoder för att välja rätt målvakt baserat på vilken underliggande horisont man strategiskt valt.
🙂

Svensson_62: Nu börjar diskussionerna närma sig "Saida-nivå".

"Vad händer i 3:e matchen i semifinalen om Källgrens skridskospets pekat inåt i match 2?"

Abstinensen verkar vara svår.....

Berge: påminner om den där användaren som upprepade samma skit varje inlägg. Jag tror det var förra året? Bulten/sparv-nånting

{10753}: ” Håller inte med, i rätt miljö med rätt målvaktstränare. Han har också en go känsla från tiden i Brynäs. Vore ju ännu bättre med Topias Leinonen dock, riktigt vass. Crespin känns som en mycket märklig chansning. Då tar jag Clara alla dagar i veckan”.

Du som har sådana åsikter om Källgren borde väl inse att Alcén inte kan gå på en sån chansning som Clara trots allt är på SHL nivå?…

Tigerhjärta: Han tog över redan säsongen 20/21. Det kan vara intressant att titta på före och efter hans intåg (han var assisterande innan, så han var ju inte helt ny) redan den säsongen.

34 omgångar fram till och med 30 januari när han tog över: 51p (1.5p/m) & +1.
18 omgångar efter att han tog över: 25p (1.38889p/m) & -14. Självklart kan inte han påverka allt som hänt och händer den säsongen men många tränarbyten brukar leda till bättre resultat (AIK denna säsong t.ex.).

Vi kan även titta på slutspelen alla år han varit huvudtränare:
20/21: Åkte ur i kvarten mot Timrå. 3-1
21/22: Åkte ur i åttondel mot Västervik. 2-0
22/23: Åkte ur i kvarten mot Modo. 4-2
23/24: Åkte ur i kvarten mot Mora: 4-2

Om vi tittar på AIKs målvakter dessa år (grundserien):
20/21:
Claes Endre, 41 matcher: 2.59 GAA & 91.6%
Jesper Vikman, 5 matcher: 3.42 GAA & 88.5%
Edvin Olofsson, 8 matcher: 3.82 GAA & 87.6%

21/22:
Niklas Lundström, 6 matcher: 1.58 GAA & 94.6%
Pavel Khomchenko, 43 matcher: 2.29 GAA & 92.7%
Alexander Sahlin, 9 matcher, 4.32 GAA & 86.7%.

22/23:
Niklas Lundström, 32 matcher: 2.79 GAA & 90%
Claes Endre, 29 matcher: 3.25 GAA & 89.1%

23/24:
Tobias Normann, 29 matcher: 2.32 GAA & 92.5%
Antoine Bibeau, 29 matcher: 2.47 GAA & 92.2%
Andreas Bosson, 1 match: 2 GAA & 91.7%

Bara baserat på siffrorna tycker jag inte man kan säga att han lyckats särskilt bra i klubben. Med de siffrorna (på målvakterna) över tid borde de ha tagit sig vidare från kvartsfinal någon gång (för att kunna säga att han lyckats bra). Säsongen 21/22 åkte de alltså ur mot Västervik i åttondel trots målvakter som hade över 92% (nästan 93%) och över 94% i grundserien. Sen är det klart att Modo och Timrå var bättre än AIK de säsongerna, det säger jag inget om.

{10015}: kaptensgruppen i HA gjorde det enormt bra + att man behöll stora delar av gubbarna från den sejouren. Så man ville väl inte ändra för mycket.

Sen var nog planen att inte sätta onödig press på Silfverberg direkt heller. Man får ju ändå säga att det funkat bra.

Så orimligt taggad inför torsdag...tacksam att man fick tag på biljetter

Länkar denna artikel intervjun med Jordan Schroeder ifall någon av er missat!

SaggeBoy: Tror mOdO löser den uppgiften med kraft av hemmaplan samt vassare mv. Sen avundas jag inget av lagen de kommande veckorna, snacka om ångest. 😟

14 sittplats
3 restaurang
och
1 ståplats kvar till lördag nu.

Börjar brinna om man vill se på plats.

Bra, Malmö. Öret nu då.

Bifala: Perfekt med ett derby där det smäller hela tiden samt förlängning i båda matcherna för oss👌

Gavve: Wennerholm har tippat slutspelet.
Brynäs vinner efter 4-3 mot Luleå.
Bara så ni vet..

{10753}: Gällstedt är vår bästa tränare sen Sandlin. Så ha lite tilltro på seriesegrarna...

{10753}: Men snälla nån. På riktigt.

Det har ännu inte spelats någon match i slutspelet för Brynäs.
Du KAN inte slå fast att Gälla och Hansson kommer spela den eller den målvakten. För du VET INTE.
Sen förstår vi med all önskvärd tydlighet vem du vill ha.
Jag är inne på samma som dig.
Bästa målvakten står..

{10753}: Är du vaken redan?.. Somna om igen och återkom efter 1:a kvarten…

{10753}: Lägg ner nu, börjar likna någon form av förföljelsemani….

Ta ett djupt andetag och invänta nästa torsdag - då får du svar på den fråga som du uppenbarligen har stora svårigheter att släppa.

Treklövern1912: blir Malmö eller Örebro. Något av lagen kommer garanterat ”skrälla”

Sv: Brynäs - Färjestad 2025-03-11
{10753}:

Ja, rätt larvig kommentar av dig. Tror de flesta här inne har mer förtroende för Gällstedts förmåga att ta ut lag än än random sofftyckare.

Det är lite fel läge att börja döma ut Brynästränare nu. Inte ens Munkas, Myling eller Berg kommer haka på dig.

Jockster : har du någon källa till detta påstående? Att jag frågar är för att det inte ens finns något som heter "få sparken" i Sverige.

Du kan bli uppsagd eller avskedad. Och det är två extremt olika saker. Vilken av dem menar du? Att det "händer hela tiden i Sverige" ställer jag mig väldigt tveksam till då jag jobbar fackligt (facket måste blandas in både vid avsked och vid uppsägning) och det har aldrig varit tal om detta på någon av alla arbetsplatser jag varit på (vi pratar flera olika företag med 10k+ anställda).

Petrov: Det är inte helt orimligt att Malmö slår ut Rögle i en serie över tre matcher. Över 7 finns det däremot ingen möjlighet med tanke på att Rögle är ett bättre lag och det bör ta ut sin rätt.
Då skulle vi alltså kunna få Malmö och inte Växjö.
Gäller att ha ett positivt mindset 👍🏻

Sen dagens bästa nyhet var väl Monitors förlängning av sponsoravtal och arenanamn.

Så jävla skönt att den här transportsträckan till slutspel snart är slut. Det har varit rätt träligt sista tiden fast vi vann serien rätt överlägset. 😅

Nu Gävlar kör vi! 👊

{9382}: Det är väl detta som är mest frustrerande för mig. Jag tycker absolut att detta ska vara ett mål sett till att jag vill ha fler mål i SHL (även om det i detta fall drabbade oss negativt).

Men jag har ju sett mindre kamper än det dömas bort tidigare. Och det är det som är så frustrerande. Önskar att det skulle vara konsekventa bedömningar.

Treklövern1912: Tack vare att domarna blundar för klara regelbrott. Fula grejer också

Jag skiter fullständigt i resultatet. Det enda jag bryr mig om är att vi inte får skador

Gavve: Ingenting att spela för? Vi vill se Brynäs upp på 100 p ju Den chansen får och har de nog inte varje säsong, Sen är i alla fall min känsla den att ännu en förlust på raken i grundseriens sluttamp kommer medföra ett lag i osäkerhet och med naggat självförtroende till kvartarna och då är nog risken för uttåg stor, oavsett vilken motståndare det blir.

saile39: Oroande och bra på samma gång. Tycker Anton har en mognad i sitt spel som ger mera stabilitet än vad våra frejdiga gallerkillar lyckas uppnå. De är kanon och kommer bli riktigt bra. Men har vi många borta och tvingas ha flera av dem och ibland tillsammans så blir det lite ostrukturerat…

Oroande dock att man gör detta nu… Är Trivigno allvarligt skadad….?

JanT: Jag har själv varit lite försiktig med att kritisera målvakten/målvakterna då jag tycker det funnits för lite data (1, 5 eller 10 matcher säger inte så mycket även om känslan pekat mot att Källgren underpresterat även för mig). Men nu när man summerar säsongen kan man (enligt mig) utan tvekan säga att Källgren inte presterat som förväntat och det visar även underliggande siffrorna. En bra målvakt (enligt Simon Brändström själv) ligger någonstans mellan 0.5 och 1 över i snitt över tid (frågade själv vad "över tid" innebar och fick svaret "ca 5 år").

"De bästa målvakterna ligger över tid på någonstans mellan 0.5-1 procentenhet över förväntad räddningsprocent."

Samt:
"Beror på arbetsbelastning per säsong men skulle säga +5 säsonger"

Sen vet jag att vissa tycker att man ska prata om Källgren som den målvakt som vinner mest matcher. Och han vinner ju fler matcher (20 mot 14) än Ludde för att han fått stå fler matcher. Procentuellt är ju Ludde bättre även där. 70% mot Källgrens 64,52%.

Jag är också rätt säker på att vår MV-tränare och Källgren själva vet detta och att de jobbar med det (de lär inte blunda för det i.a.f.). Andra alternativet är ju att försöka hitta en lösning som LHC gjorde med Heljanko (skeppa honom). Men det är ju inget som kommer ske denna säsong i.a.f.

Något annat på bilden som förvånade mig är faktiskt Lars Johanssons siffror. Bara 0.23% bättre än förväntat och ligger trots det fyra i målvaktsligan på 91.68%. Hade han varit "lika bra" som Ludde (ni fattar vad jag menar) hade han legat etta i svs% på nästan 94%.

SuneMangs: Jag tror, och hoppas, också att Modo vinner. En betydligt bättre målvakt och det mindre dåliga försvarsspelet tror jag avgör. Senast vi mötte HV kändes dom stundtals som en juniorlag i egen zon. Det absolut sämsta försvarsspelet vi mött på hela säsongen. Brynäs spelade inte bra, ändå blev det förnedrande siffror.

Peja: Jag tror Modo vinner med 4-2.

Modo har inte haft problem att göra mål den här säsongen utan det är främst defensiven och till viss del en usel andremålvakt som har varit problemen vad jag har sett.

HV är inte mycket bättre men har två usla målvakter och laget har varit ojämnt över hela säsongen. Men när det blir stirrigt i HV:s zon så har dom seriens absolut sämsta försvar (med hästlängder) i min mening, och det blir det i kombination med det sämre målvaktsspelet som fäller avgörandet.

Sv: Brynäs - Skellefteå 2025-03-08
Gavve: Jag är fortfarande lite förbryllad över att Brynäs fortsätter satsa så mycket på damlaget. På Svedman lät det som den kanske tyngsta saken med SHL-degraderingen var att man behövde skära ner i damlaget (helt emot tesen som man en del har om att damsatsningen finansierar sig självt…).

Under säsongens gång har väl Brynäs tagit in flertalet importer. Nordamerikanskorna är väl antagligen heltidsproffs och tjänar inte oävna pengar i och med att Migrationsverket har en minimilön för att låta de vara i Sverige (samma sak i tex div1-fotbollen där Gefle spelare).

Det är ju kul med ett bra damlag men jag undrar hur länge man kan hålla på satsa såhär när publikintresset inte verkar öka över tid, inte ens när man har haft spelare i laget som rent objektivt varit världsstjärnor inom damhockeyn.

Hur kan det vara värt att förstärka med 2-3 spelare under säsongens gång när konsekvensen blir typ 2 hemmamatcher till inför 400 pers?

Hur går era tankar till vårat PP? Jag tycker det är helt otroligt hur passivt man spelar, ingen fart på pucken och målvakten får se allt.
Vi har ändå så pass bra spelare att man borde kunna ligga på högre %.

Lunkz: Varför pratar du om hur han gör sina mål när jag pratar om att han inte är inne på mål bakåt? Jag säger att han är inne på många fler mål framåt än bakåt och att han därför borde spela högre upp. Om han sen gör målen från halva plan, från slottet eller någon annanstans är ju skitsamma eftersom resultatet blir detsamma. Det är hans defensiva arbete (i kombination med att vara offensiv) folk inte verkar vilja förstå. Att han gör mål från slottet ("petar in") gör väl inte hans defensiva arbete bättre eller sämre, eller?

36-15 i målskillnad för honom (när han är på isen vid lika styrka) är ju lika imponerande vare sig han gör målen själv eller om någon annan gör dem. Speciellt när han är så överlägsen i den statistiken jämfört med våra andra spelare.

"många i Brynäs som skulle kunna göra samma jobb"
Hur kommer det sig att alla andra i laget har så mycket sämre siffror än honom då (sett till antalet mål bakåt som jag pratar om)? Om nu Indrasis hade kunnat göra samma jobb. Varför är Indrasis då inne på dubbelt så många mål som Lindblom? Detta samtidigt som han bara är inne på 1 mer framåt?

Och Indrasis är bara ett exempel. Rödin har varit inne på 28 bakåt vilket är nästan dubbelt så många det också. Trivigno som många hyllar (så även jag) har varit inne på 24 bakåt och 38 framåt. Det är sämre siffror än vad Lindblom har (2 fler mål framåt men 9 fler bakåt också).

Det är sånt här som gör att jag uppskattar Oskar Lindblom något enormt. Sen behöver man inte hålla med mig om det. Men att kalla honom för kass och säga att han ska komma igång när han har extremt bra siffror i det mesta (nej, han snittar inte 1 poäng per match) tycker jag blir väldigt missvisande när man tittar på underliggande siffrorna på honom.

Stundtals bra känsla i denna match. Precis som i Röglematchen tycker jag det är stora fall framåt (jämfört med Timrå och Växjö-matcherna). Ett insläppt mål i BP och ett i PP. Noll insläppta vid lika styrka är riktigt bra.

Tittar vi på antalet insläppta mål (vid lika styrka) senaste 7 matcherna finns det egentligen inte så mycket att klaga på.
BIF - SAIK: 0
BIF - Rögle: 2
BIF - Växjö: 2
BIF - HV: 2
BIF - Frölunda: 0
BIF - Leksand: 1
BIF - Modo: 1

På 7 matcher har vi 8 insläppta mål (åter igen, vid lika styrka, inte special teams). Jag vet att det är svårt att hitta positiva saker och att mycket känns skit inför slutspelet. Men för mig (ni behöver inte hålla med) är det otroligt viktigt att vi senaste 7 matcherna spelat otroligt stabilt vid lika styrka (det är ändå den spelform man spelar mest i ett slutspel också).

Vi behöver så klart skruva upp special teams-siffrorna (sett till dessa matcher). Vara lite mer effektiva framåt och få tillbaka lite spelare så blir det här nog bra till slut (betyder inte att det blir guld för det). Men jag tycker verkligen inte det är så hemskt som vissa vill få det att låta som.

Bra lag förlorar inte tre matcher i rad. Första gången för säsongen för oss. PP är under all kritik.

Vi åker ut med huvudet före i kvarten om vi inte rycker upp oss. Adjö.

{10638}: Kalla inte Rödin sopa, visa lite jävla respekt.

TheMacamush: otrolig menlös period.

Persson ser så jävla rapp ut, som vanligt.

Bäst på isen.

Hahah älskar att se Kinnvall, Rödin och Kopacka stå och skoj bråka vid sargen i bakgrunden när Hugg blir intervjuad 😂

Lindblom - Larsson - Silfverberg
Sundqvist - Schroeder - Rödin
Hillström - Ölund - Kopacka
Svrcek - Vesel - Scott

Bertilsson - Kinnvall
D'astous - Djoos
Lindstein - Söderström
Andersson

Intressant :)

Från gd:

”Fredrik Altberg har dömt SHL-hockey i femton säsonger. Men nu är det nästan slut. I eftermiddag gör 42-åringen från Gävle sin sista match.
- Jag fick välja själv vilken match jag ville ha, och såklart vill jag avsluta med att döma Brynäs, säger han.”

Peja: Visar andra svenskar därborta att det kan löna sig att åka tillbaka till SHL för att köra en omstart.