1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769491 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Ifrån Brynäs hemsida:

I dag lyfter vi på hatten för Anton Rödin, som under säsongen som gick samlade ihop 54 poäng och tog sig upp på tidernas tio i topp i Brynäs IF. Han är i mycket fint sällskap där – alla de andra nio har hedrats med vepor i taket på Monitor ERP Arena.
Greg Scott är också på god väg. Han passerade bland andra Tom Bissett och är nu på 14:e plats.
Johan Larsson gjorde den häftigaste klättringen och tog sig från en plats utanför listan förbi ett 25-tal spelare upp till 42:a plats. Linus Ölund passerade 14 gamla stjärnor och Simon Bertilsson elva.
Även Jacob Blomqvist avancerade några pinnhål.
Uppladdat:

500x0-img0327.jpeg

500x0-img0328.jpeg

500x0-img0329.jpeg

J-S: ” Så att hålla på att kladda och tro vi kan hitta en annan lett som är bättre och kan ersätta Indrasis är med snälla ord imbecillt.”

Brynäs har dessutom precis gått ut med att man förlängt med indrasis, att då försöka bryta kontraktet känns ännu mer långsökt (snällt ordval)
Om man ville bli av med honom hade man väl gjort det innan förlängningen offentliggjordes

Vilka av dom andra, bättre, letterna är tillgängliga? Vilka är ens på marknaden.

Indrasis är kanske inte min favoritspelare men han var starkt bidragande till att vi gick upp, han förtjänar att få chansen i shl

Gavve: En av dom är Vesel, den andra är en förstacenter. Scott går kant.

xxx BIF xxx: Tycker det är tämligen svårt för oss fans att säga vad som är ett rimligt mål eller inte. När vi tog guld 2012 var målsättning i laget och till media att vi skulle vinna, vilket vi gjorde. Men det finns ju massa av exempel där lag kommunicerat ut höga målsättningar och det har havererat fullständigt.

Någonstans så måste gruppen internt sätta målsättningen med ledarstab. Allt jag kräver är ödmjukhet inför det faktum att vi är nykomlingar.

haha vilken hycklare Kevinduvet är, tagit bort sina tweets att det skulle presenteras något idag och skriver nu att imorgon kommer det något. grabben är bra på att gardera

Ove Myling: Skulle tro att Vesel och Ölund kommer få ungefär samma roll. Ungefär samma istid i spel fem mot fem och därefter istid i boxplay men inte powerplay. Helheten på centersidan skulle bli bra då, om man får in en toppcenter. Både Ölund och Vesel är ju klart bättre än Birgersson som var fjärdecenter senast, så där verkar man ha lärt sig läxan. Om man också ersätter Kvist med någon som kan hantera pucken, så borde man kunna bygga ett bra spel i fyra kedjor.

Samsung: "Synd att det går att komma runt sånt på detta forum."

Bara så alla vet; det jobbas hårt bakom kulisserna med dom få resurser som finns för oss för att identifiera, bevisa och stänga av återkommande troll när nya konton plötsligt uppenbarar sig (och med nya konton menar jag i det här fallet gamla troll). Har man några misstankar som ni misstänker att vi moderatorer har missat så är man välkommen att bubbla någon av oss med sina misstankar.

Gillar förlängningen av Vesel, perfekt att ha som center i en tredje eller fjärde.
Även som vikariat högre upp i hierarkin vid ev skador/sjukdomar.
Vid frågan till motståndarna om vilken spelare som var jobbigaste att möta fick Vesel flera röster av de få som tillfrågades.
Tror starkt på att ha en viss kontinuitet i laget och jag vet även vikten av att ha "bra" killar i ett omklädningsrum.

JawKee: Fredrik är nog den allra bästa i mitt tycke. Väldigt verbalt duktig, analytisk och känns sympatisk.

Bif01: Detta är sen gammalt:
”För att hålla en någorlunda respektabel nivå i Brynäsboken och undvika offentlig pajkastning och usla välkomnanden av nya medlemmar kan man väl hädanefter skicka en bubbla till oss moderatorer med sina misstankar istället, om man misstänker en återkommande användare som varit avstängd tidigare (ex. Pettis i det här fallet), så kan vi kolla upp det och vidta åtgärder i det tysta istället.

Det blir lite tröttsamt och väldigt ogästvänligt att alla nya användare ska behöva beskyllas för att vara någon tidigare avstängd medlem varenda gång.”

honken21: En back som gör närapå 50 poäng i Liiga, röstas fram som en av ligans absolut bästa spelare och har en fysisk dimension måste ju ha defensiva svagheter, tänker jag. Annars vore han ju en given NHL-spelare, eller hur?

SaggeBoy: Kul match. Älskar när Hedman tar i för kung och fosterland när han ska panga in den utan motståndarmålvakt. Inget trams - Berravibbar på inställningen (utan andra jämförelser).

Riktigt bra värvning, klassvärvning av nya backen. Bra där Alcén. Sen om Djoos och Cuckste blir klara så är jag säker på att Larsen kommer få en bra utveckling med detta nya lag. Tänk vilka träningar det kommer bli.

Anders Berg: Charles D'Joos

Peja: Är väl jag som stirrar blint på poäng och jämför dom på så sätt.. Men jag hoppas som sagt på att bägge landar in för, som du säger, kan man skapa 2 olika PP formationer med dessa herrar på blå så är det intressant.

Oavsett vilket så lyfter jag på den berömda hatten till Alcen för en värvning som (på pappret) ser riktigt fin ut!!

Greatredwing : gillade att Abris och Ros pratade gott om honom i veckans 60 minuter bara Brynäs

Sa bla att Brynäs har en bra och trygg sportchef nu.

Peja: har bara följt genom att läsa tidigare,
men euforin över hur Brynäs på kort tid
har vänt skutan, med säsongen i HA och
nu med inkommande spelare - gör att man
som genuin supporter går med rak rygg.

Klubben manövrerar nu korrekt på flera plan och
mitt lilla bidrag i diskussionen är att jag redan
idag redan ser minst 5 konkurrenter som vi
efter 52 omgångar skall ha efter oss.
Siffran 5 kan revideras innan
nedsläpp i september ()

Peja: Timashov och Palve var ju en katastrof 22/23. Då konkurrensen dessutom var obefintlig så fick det ju aldrig någon konsekvens och det kan vara förödande för en grupp. Sen har man ju hört talas om olika fraktioner i truppen osv. Hoppas att Alcén lärt av det och det verkar så när det är mycket prat om att vilja spela i Brynäs och vara en bra person.

Sen tror jag, med kärnan vi har nu, att gruppen inte kommer tillåta någon att falla utanför ramarna. Spelare som Silfverberg, Larsson och Lindblom lär visa alla nykomlingar vad det innebär att spela i Brynäs.

Fan, det är en ledig dag, man har njutit av en riktigt god öl efter 4 månaders torka, hela kroppen spritter inombords efter att åter vara i SHL, samtidigt som de klara värvningarna är så jävulskt härliga. Sen kikar man in här och pajkastningen är i full gång. Moralsänkare de luxe. 😔

SWEATT: Förstår inte. Är man bannad med tusen andra profiler så kan man bara starta en ny och tramsa? Peja oco lär väl kunna se ip nummer eller något.
Igår var det 1 på allt , nu är det garderat med 1 X , snart kommer den klassiska 2an också..Helgarderat.

Bisset: Ingen med bra NHL-stats 23/24 kommer att spela i SHL 24/25. Det ingår liksom i själva grejen med att värva från NHL.

Ska bli så jävla kul att se vad Oskar kan uträtta i SHL igen!
Senast han bar Brynäströjan så fick han ju Jesper Jensen att se ut som en NHL-spelare, så det ska bli kul att se vad han leverera denna gång :)

2+3 år för Oskar!
www.brynas.se/article/pqoasd5-1ekad/view

"Kontraktet med Oskar Lindblom är skrivet på 2+3 år och han ansluter till laget när försäsongsträningen startar."

Lindmicke: Snyggt! Roligt med någon som verkar ha lite koll!
Hoppas det inte bara var nybörjartur;)

SuneMangs: Har hört att Laksola Enroth kommer åka turné runt hela Sverige för att uteslutande döma Brynäs alla matcher, borta som hemma

Slaven82: BIK hade seriens bästa PP i HA och Plato var en bidragande orsak till det. Han kan helt klart vara med i en PP-lina även i SHL. Stänkte in två stycken mot oss i semin i den spelformen, så vet inte vad du tycker är så lustigt.

Kanske har nämnts tidigare idag, men sista exit-samtalen var idag, så förhoppningsvis kommer lite nyheter kring spelare som lämnar dom närmaste dagarna.

Lite kort sammanfattning av det matnyttiga i intervjun med Alcen i Sportbladet:

- Theo blir sannolikt utlånad nästa år igen, lutar dock mot att Noel stannar i Nordamerika. Brynäs räknar inte med honom.
- Man vill få in en förstacenter, så bra som möjligt. O'neill med på bruttolistan.
- Källgren kommer vara uttalad förstamålvakt (för dom som tvekade). Abris frågade om Jonas Gunnarsson som ett alternativ till andramålvakt vilket inte alls verkade uteslutet. Men inget nytt på den fronten.
- Man har undersökt möjligheten med Hägg, men utifrån indikationerna från agenten så var inte Brynäs aktuellt för honom.
- Det pågår tre förhandlingar som man hoppas gå i hamn med inom kort.
- Janne Larsson kändes inte aktuell.
- Prio att sätta förstacentern och förstabacken.

Sen det här vanliga kring Djoos, Lindblom och Bäckis, men inget nytt framkom.

Gavve: I den underliggande statistiken fanns det inte mycket som pekade på att Brynäs defensiva problem, som ofta var omtalade här inne, var särskilt omfattande. Det handlade mycket mer om dåligt målvaktsspel än dåligt försvarsspel. Det borde egentligen räcka med att kolla på målen från matcherna för att konstatera det, men så var det också enligt statistiken.

Brynäs hade ett av ligans sämsta målvaktsspel under säsongsinledningen. När man vann match efter match hade man ett målvaktsspel (Clara) som var topp5 i serien rent statistiskt (där man mäter svåra chanser osv), men det var inte i toppskiktet av serien då heller. Men eftersom det var ett OK målvaktsspel var det mycket, mycket bättre än säsongsinledningens målvaktsspel som var bland seriens absolut sämsta.

Jag håller med om att försvarsspelet blev bättre under säsongen, men det var aldrig tal om något "kaos" som en del skrev om här inne. Antalet seriematcher där Brynäs skapade kvalificerade målchanser än motståndarna kan du räkna på en hands fingrar.

Zzz: ”Nordh kommer inte spela i Brynäs om tre år oavsett utveckling den här säsongen. Lämnar han inte redan i sommar försvinner han troligen direkt när Brynäs har spelat färdigt nästa vår.”

Men med den inställningen så kan vi ju aldrig satsa på egna juniorer?

Alvin : jadu.... Går dina gissningar hem så vinner vi grundserien.
45
40
36
35
30
30
29
På topp sju spelarna så kan vi casha in millen nu redan 🤩🤩💸💸😅😃

Tack för att ni inte påpekat att jag, i flertalet inlägg ikväll, inbillat mig att vår nye målvakt heter Källman och inte Källgren. Insåg mitt misstag nu några timmar senare och har korrigerat det.

Onödigt inlägg av mig kanske, men rätt ska vara rätt och credit where credit's due. Kul att man kan diskutera sakfrågor med folk utan att ni hänger upp er på detaljer som namn 🤝

Det blir nog ändå bra. Minns som sagt honom som en bra målvakt. Bra ålder också.

"Vi fastnade tidigt för personen Erik som är en vinnare, bra lagkamrat och en bra karaktär som alltid tävlar och gör sina lagkamrater bättre."

Tycker att Alcén har värvat bra karaktärer det senaste (såklart mest baserat på senaste säsong) och hoppas så är fallet även denna gång.

Lite udda att tveka på om det är rätt att gå på hemvändare för att sedan säga att man ska göra som Skellefteå istället. De har väl också värvat en hel del hemvändare på sistone? Oscar Lindberg är ett exempel som nämnt nedan. Pär Lindholm, Pudas (om än en kort sejour i KHL) och Granberg är andra exempel på spelare de hämtat hem senaste åren. Skellefteå är nog snarare ett exempel på att det kan vara lyckat att plocka hemvändare så länge man kompletterar dem med yngre, prisvärda spelare. Färjestad vann också senaste SM-guldet efter en hemvändarfest.

Jugge: Silfverberg är ju inte lastgammal heller. Också 33.
Djoos 29.
Oskar är bara 27.
Kallar inte jag för gubbar.

Huss888: Primärt så fostrar Skellefteå många bra spelare som sedan blir billig kontra insats på isen. Detta kryddar man i sin tur med fynd från Hockeyallsvenskan och med ett antal spetspelare. Detta är givetvis optimalt, men det kräver också att man ständigt får upp nya talanger som slår igenom.

J-S: Det går väl alltid att dra olika paralleller om man verkligen vill.

Hellberg - folk drar paralleller till Lindbäck på grund av åldern och eventuellt längden och utseendet.

Källgren - folk drar paralleller till Andrén eftersom han har vunnit guld med Växjö. Skulle de tacka nej till Emil Larmi också?

Kan inte påstå att jag har jättekoll på Källgren men Brynäs måste verkligen vara säkra på sin sak om man skriver 3 år.

Silfverkroken: Det betyder att Tommy Sjödin sa till Robertsson att "Om du skriver på för Brynäs så fixar jag kontrakt med Blues"

Tigerhjärta: Bissett… 6 säsonger mot Scotts 8…

Bissett… Två guld mot Scotts 0…

Bissett…. Bärande spelare vid gulden… Scott… bärande spelare vid uppflytt…

Scott har sin givna plats i alla brynäsares hjärtan. Men han kommer aldrig upp i Bissetts status…

Charles: att den clownen spelar hockey än är under all kritik, skulle vilja dra på fanskapet en käftsmäll så han aldrig vakna!

Peja: Tror du får flytta upp Robertsson till tredjekedjan. Svårt att se att han skulle gå från ett mästarlag till en nykomling för att spela i en fjärdeformation.

KulaShaker: Förvisso, men personligen är allsvenskan ganska kul, trots allt. Mer genuint än plastklappor och plast-lag som ej berör. Som bonus vinner man lite fler matcher. Det jag saknar mest är att man inte kan vinna SM-guld i allsvenskan

nittontolv:
- Hej! Jag vill köpa en korv med bröd!
- Javisst det blir 300 kronor! Viilken sorts pizza vill du ha på sidan? Ska du ha sås på kebaben som hör till? Här är dina kakor och backen med läsk.
-Nästa!! (vart tog kunden vägen???)

Samsung: Grejen är väl att jag mer än gärna lägger min lön på Brynäs och hockey. Problemet är att jag INTE vill lägga min lön på fotboll, serier och filmer. Skulle de sälja ett abonnemang där jag har möjlighet att se bara Brynäs matcher för 499:-/månad skulle jag sannorlikt betala för det.

hockey_21: Första gången man ser en riktig bra hockeyspelare med ett Modo attribut på över ett decennium..

Hyfsad räddning från ett av Alcéns huvudspår i jakten på målvakt. Heljanko från finalmatchen mot Pelicans häromdagen.

Spajderman: Kan inte se att Dallas ska avbryta kontraktet med sin kapten som gjort 60 pinnar iår. Känns föga troligt tyvärr.

Silfverkroken: och värvningen som väl gjordes va en klippa som stöttade laget på alla sätt, tog sin roll som andremålis å gav Clara en trygghet!

Så jag vänder också, alcén gjorde inte många fel för året som va