1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769579 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Tigerhjärta: Man förstår väll att han vill casha in, men varför inte Schweiz? Närmare till landet han är född i, korta resor, fräscha hallar och bra betalt.
Antar att han ville ha djävulskt bra betalt och inte bara hiskeligt bra betalt.

Retse: Summerat är alltså en kille som kan göra bra med poäng och ofta har ett dåligt humör och tar dåliga och onödiga utvisningar. Jag tänker direkt: en fysiskt starkare Timashov. Är det verkligen något vi vill ha i laget?

Jag vill ha laglojala spelare som underkastar sig NG villkorslöst, inga primadonnor som tappar humöret när det inte går som dom vill. Eller var det enkom för att han spelade i ett skitlag som gjorde att han verkar ha varit så frustrerad?

JawKee: Han gjorde en bra 10-minuterssekvens där han i period 5 kom in helt utvilad och trampade runt bland utmattade som lirat hela matchen... Världens hype i media efter det. Att man inte drog parallellen är helt ofattbart...

Duktig i fart med puck. Svag fysik. Extremt opolerad och säkerhetsrisk i passningsspelet... För vek i "mitt Brynäs"...

bradberry: Tycker Kvist håller för HA. Dessutom tyckte jag att han gick upp sig i slutet av kvalspelet.

xxx BIF xxx: Helt rätt. Chansen att vi lyckas värva nåt bättre än Scott är inte så stor i dagens läge.

Blir dessa kvar så är det bra : Rödda, Ölund, Blomman, Kinnvall, Bertil, Lindstein, Scott, Ljungkrantz och kanske Kvist.

Lunkz: Men hur många har spelat med Alcén…?

Sitter och tittar på Frölunda-Växjö. Förundras lite över att Joel Kellman är långt ifrån den spelaren han var i Brynäs. Oerhört anonym som det är nu, tycker han stundtals var dominant i Brynäs.

Asterix: De värvningar som Brynäs fick in i år, framförallt Larsson, Sklenicka och Johannesson var riktigt bra. På pappret var även de finska förvärven bra och Lindbäck givetvis. Sen har det väl diskuterats om hur mycket Alcen eller Manner gjorde rekryteringsarbetet i olika fall (jag utelämnar Grahm ur diskussionen trots att hon är den sportsligt ansvarige som rapporterar till ledningsgruppen, har ingen koll på om hon var föräldraledig hela värvningsfönstret, hur ansvarsfördelningen ser ut eller om hon bara preppar CV’t och håller huvudet nere för att skjuta ut sig så fort det går, helt obegriplig lönepost).
Då Brynäs redan innan hade SHLs sannolikt svagaste
4e lina och givet att J20 var svagaste årgången på 20 år så är det väl där kritiken skall riktas. Strömgren och Jacke togs in för att avhjälpa men då var det försent då alla andra lag också förstärkt och bättre. Men jag utgår ifrån att Alcen hade ett begränsat utrymme givet den miserabla ekonomin. Så jag håller med om att Alcen inte kan bära hundhuvudet själv. Om man bortser från att Manner var en väldigt trevlig och sympatisk herre så misslyckades han storligen också.
Det stora eldopet kommer nu för att hitta spelare som inte bara är gamla lagkompisar för att få ihop ett 30+ nostalgigäng (kul på sitt sätt iofs) utan vilka hans ”kontaktnät” hittar utanför. Då han har ett kontrakt som sträcker sig ngt år kommer det visa om han vågar/kan röra sig utanför sin komfortzon och resultatet av detta.
Det han absolut kan kritiseras för är övertron på de gamla gudarna, they never come back…

Lemp: Att Lindbäck gjorde en usel säsong säger jag inget om. Stor del pga av honom som vi hamnade i botten.
Däremot tål jag inte när personer skapar falska rykten om våra egna Brynäsare.
Tack Lemp för funnen artikel och övriga som backar upp när sådana felaktiga påståenden sker på vårt forum.

Asterix: ”Han har sagt det, hundra säker. Vet däremot inte om det var i GD. Tycker du att man är en bra målvakt om man släpper in flest mål i Shl?”

Hör inte till diskussionen.
Länka artikeln istället om du är 100% säker. Annars är det rent skitsnack.

SuneMangs: Wännströms skadehistorik är förstås lite oroande men han har gjort några riktigt starka säsonger utomlands och är precis den spelartypen som Alcén verkar vara helt oförmögen att hitta. Med Wännström och Persson som målgörare i de två första kedjorna skulle Brynäs få två rightare som kan dunka in 20-30 mål i HA. Det säger sig självt att det vore väldigt värdefullt.

Wilhelmsson: Klart det sportsliga ska råda. Jag har aldrig sagt ngt annat..missuppfattar du med flit. Men just nu är det 2023 och tyvärr styr pengarna mycket. O det finns väl en stor risk att Luleå hade väl varit i HA om inte det varit för Minecraft pengar. Så lite ödmjukhet hade väl inte skadat eller hur

J-S: ..jag har svårt att smälta att brynäs låter JA vara kvar..han borde definitivt inte få en andra chans efter vad som hänt.
Och hade han haft lite takt och och ton hade han sagt upp sig själv..men det verkar vara svårt att inse sina egna tillkortakommanden för honom.

Alcén fortsätter att framhäva att allsvensk erfarenhet är viktigt att få in: – Ambitionen är att plocka in ett antal spelare som varit i den här ligan och kan den. Som vet vad det handlar om och levererat över tid i allsvenskan, vi behöver alla delar. För det kommer bli mycket nytt med nya lag och nya resor. Och det vi också behöver vara noga med är att de spelare som kommer hit ska ha en roll i laget, det är jätteviktigt. Du kan inte bara plocka in fyra fem spelare från allsvenskan utan att ha en tydlig roll för dem.

lapad: Japp! Står på hemsidan. 1 årskontrakt (om det nu inte var uppenbart).

SuneMangs: Självklart! Men när någon ändå kan förklara för en annan som har 0 koll på NHL hur det KAN gå till ”där borta” så väcks ändå lite hopp när du nånstans landar i att det mycket väl kan hända.

Skulle inte lyncha dig på något sätt om det blir så att Silfverberg blir kvar ett år, mer bara kul att få höra från någon som vet hur spelet ”där borta” kan gå till :)

Uppskattas enormt ska du veta!

Sv: Alla Helvetes Kval
{10275}: Föreslår att inget trycker på länken till Maria08:s inlägg. Spam har nog aldrig varit tydligare än såhär.

Vet att dom flesta härinne ser det tydligt, men jag är även medveten att vi har en del äldre människor härinne. Så varnar hellre en gång för mycket.

Brynäs forever 1912: Björninen skulle jag gärna haft kvar också

brynäs08:
Jag är också nöjd med alla 4 signingar!
Scott o Larsson hoppas jag också på ännu även om Larsson känns osäker.

Finns inte en chans att David stannar men fan vad jag gillade den backen. Ryktas han någonstans redan?

{10272}: 1. Ljunggren har kontrakt ett år till enligt EP.
2. Alldeles för ålderstiget lag på anfallssidan, vi kommer behöva mer ung talang i laget, anser jag.

Peja: Det mest tråkiga med allt är att Alcén inte alls verkar utvecklas i den här rollen. Att göra fel är naturligt när man är helt grön i en roll. Att lära sig av sina misstag är väldigt lärorikt. Alcén verkar tvärtemot helt skjuta ansvaret på alla andra.

Det har ändå vittnats om att Manner varit hårt kring kravbilden i omklädningsrummet. Så tror knappast det varit största problemet.

Molla: Jag har lite svårt att förstå hur någon kan tycka att Alcén är vältalig. Om den där intervjun hade varit en uppgift på hyggligt hög akademisk nivå, så hade intervjusvaren antagligen underkänts med motiveringen att det är för många upprepningar och för ensidigt språk. Precis som många av Alcéns intervjuer.

nittontolv: Läste det. Stod också att Brynäs fortfarande hoppas på Wännström.

Wännström gjorde alltså 33 mål i Liiga för 2 år sedan, flyttade runt en del förra säsongen, och gjorde 18 mål i DEL den här säsongen.

Han borde kunna göra 20+ mål i Hockeyallsvenskan. Skulle vara en grym värvning.

Undrar om MoDo-boken är tråkig? Tänker eftersom att många verkar hänga här. Eller är det lika vanligt med Brynäsare i MoDo-boken?

{9682}: Uppblåsta tror jag inte men glada att dessa 3 väljer Brynäs istället för större pengar någon annanstans värmer.

Jag är tänligen pvertygad om att Anton kommer vara en toppspelare i HA. Mkt bra signat! Högt signalvärde och se för fan till att göra din rehab i sommar Anton. Välkommen tillbaka capten fantastic! ❤️💛🖤

{10272}: Fel och fel. Definitionsfråga. Vad är att ”outa” först?
Lemp skrev nämligen att Gällstedt var ”ett intressant namn” inför nästa säsong redan i november.
Pettis brukar vara rätt bra på att samla på sig sådant snack och sedan skjuta från höften och hoppas på att ett av alla tusen ”rykten” stämmer.
Förövrigt så är "brynas1912" helt klart Pettis. Det förstår alla.
Uppladdat:

500x0-7156cfb4-d3ee-4776-9bec-903d15a0aa8c.jpeg

Får uppgifter att Gällstedt är klar som tränare. Molin och Wännström har oxå kritat på.

xxx BIF xxx: Det kanske är så att JA inte har mandat att förhandla pga att han inte kommer vara kvar på sin post?

Därför Svedman förhandlar?
Skulle inte gissa att det är annat än förlängningar av befintliga spelare som Svedman gör isf.

Förhoppningsvis så är tiden ute för JA..

Lemp: blir lite avis på alcen. inte alla som får så bra betalat för en praktikplats.

Kung_Sjödin: ”Jag förstår hur du tänker, men vi kommer inte kunna "ta in" någon alls. I bästa fall kanske vi kan locka någon lycksökare från div. 1 (Hockeyettan).”

Givetvis bör vi sänka förväntningarna på nästa års upplaga, vi är inte där vi en gång varit. Men det här med att ingen vill spela/vara i Brynäs är ju rent skitsnack. Finns självklart massor med spelare och ledare som hade velat komma till Brynäs.
Trots en nedgående spiral i många år så besitter föreningen ett högt anseende med sin anrika historia, fina arena och faciliteter som ger goda förutsättningar för att lyckas.
Finns x-antal mer osexiga klubbar i HA som värvat fina spelare/ledare år efter år.
Det kommer bli tufft, ingenting kommer gratis i HA, men förutsättningar för att locka personer, det har vi.

mattias - 74:
Helt ointressant med dagens shl semi., men ser desto mer fram emot semin mellan löven o Dif I kväll.

Inge vidare betyg för elitserien...

Retse: Letandet efter en ny sportchef borde ha börjat för längesen. Det har ju stått klart länge att Alcéns och Grahms sammanlagda kompetens är otillräcklig för att bygga ett bra herrlag.

- Alcén. Måste antagligen börja bygga nästa säsongs lag eftersom ingen ersättare är på plats. Det är oundvikligt, men man borde också uppmuntra honom att leta andra jobb parallellt.

- Grahm. Tränar- och sportchefsposten på damsidan måste slås ihop. Så antingen går hon eller så blir hon tränare. Ingen aning om hon vill bli tränare eller inte, men det är irrelevant.

- Ove Molin. Måste in i herrlagets ledarstab eller gå. En spelarutvecklare har man inte råd med i Hockeyallsvenskan.

Zappaholic: Sägs var 5 eller 6 personer i Örebros mäktiga bortafölje, semifinal en lördag. Tunga papper.

Äntligen, ni som väntat på lite information från klubben..

..lite livstecken från åsen iaf!

Makita: "Har inte GD.Men beklämmande att Alcen måste bli sparkad borde haft vett nog att avgå."

Högste sportsligt ansvarige är kvar trots att Brynäs gjort sitt största sportsliga fiasko någonsin.

Är väl bortom all rimlig tvivel att den som är chef för det sportsliga måste gå efter ett sådant debacle.

Om Brynäs blir försenade i sitt lagbygge bryr jag mig inte om. Rätt signaler måste sändas ut. Det är viktigare för framtiden.

Saxat från GD/Arbetarbladet:

"Bosse Johansson kokar ner frågorna till följande:

* Varför har Brynäs herrar underpresterat under så lång tid?
* Varför är Brynäs den hockeyklubb som byter på ledande positioner oftast?
* Varför är det disharmoni i den stora Brynäsfamiljen?"

Den sista punkten har jag funderat över i många år. Det finns fraktioner i Brynäs som alldeles uppenbart rycker undan mattan för varandra - och som kickar varandra från olika positioner när man kommer i maktställning. ...Och här på forumet håller en del skribenter bokstavligen på att slita varandra i stycken - även om det lugnat ner sig lite på slutet. ...Och jag har alltid associerat till Monty Python´s "The People´s Front of Judea" från "Life of Brian".

Måste det verkligen vara så här? Tänk alla som är engagerade för Brynäs både inom föreningen och vi supportrar och sofftyckare! Jag undrar om något svenskt hockeylag har så stort totalt engagemang. ...Och vad blir det av det? Tyvärr ofta strider mellan de som tycker lite olika. Tänk om alla dessa människor kunde börja dra åt samma håll. Då är jag övertygad om att vi om några år på allvar kan börja prata om fyra guld på tio år!

Peja: "Man blir ju nyfiken på hur bra en spelare som Tellström jr är.
Länkar:
www.eliteprospects.com/player/487147/oscar-tellstrom"

Min son spelar i Hockeyettan, så jag har sett en del spelare från Hockeyettan under ett par år. det finns allt från juniorlandslagsspelare till gamla KHL och enstaka NHL spelare i ligan. Oscar som du nämner har jag sett sen han var pojklagspelare. Han har testats i SHL av Luleå. Han har även varit nere i HA för någon säsong sedan. Till senaste säsongen tog han klivet ned i Hockeyettan igen. Han är duktig. Men jag tror inte han har drivet för att lira högre än Hockeyettan just nu.

Om Brynäs ska upp i SHL snabbt så kan laget inte bestå av Hockeyettan spelare eller gamla trötta Brynäsare eller före detta Brynäs rejects. Utan det ska vara hungriga bra spelare från typ AHL, eller finska hungriga spelare som kanske inte fått rätt roll i Liiga och vill ta nytt avstamp i Brynäs. För nu är det viktigt att bygga en stark trupp för att snabbt komma tillbaka till SHL. Spelarna ska ha högst 1+1 kontrakt. Jag blir skräckslagen när jag läser namn som Alexander Bjurström, Hirsch osv som några som skulle ta Brynäs tillbaka till SHL!!??
Dom två första kedjorna ska bestå av bra spelare gärna från utlandet där deras agenter eller dom själva inte ännu vet deras SHL värde. Då kan dom spela för en ganska så inte allt för hög lön. Sedan om vi går upp så utlöser man +1 året i deras kontrakt om dom ska vara kvar. Annars adjö och hitta spelare för att etablera sig för obestämd tid i HA

Jugge: "Anställer Brynäs Sundlöv igen så vill jag ha tillbaka avgiften på min medlemsavgift…"

Tänker inte ta upp alla misslyckade säsonger i SHL under Sundlöv då vi nästa säsong spelar i HA...

Sundlöv misslyckades fatalt i Modo som SC och han tog dom inte tillbaka till SHL, Utan under hans ledning var dom cementerade i HA ....

Han har inte lyckas ta Karlskrona till HA utan dom stampar fortfarande i ettan,
Så vill vi stanna i HA då är Sundlöv perfekt alternativ....

In med nytt blod där meriter kunskap kompetens betyder mer än klubbtillhörighet.

Brynäs forever 1912: Billins gjorde 43p säsongen i HA, fullkomligt dominant och har ett passningssinne som är helt fantastiskt! Även i PP var han dominant, Hugg!

Kinnvall och Billins hade ju varit helt otroligt!

Nu har jag dragit mitt strå till stacken i varje fall.
Uppladdat:

500x0-alcen.png

lapad: Och gatukontoret - som vill veta om konceptet inkluderar att de blir tvugna att köpa en trottoarkant.

Horace76c: Kanske en klen tröst för tigerhjärtan,. men erat U16lag är klara för Semifinal i SM, bl.a. krossade ni Malmö i sista gruppspelet.

Sjätte april väntar MoDo i semifinal, man ska alltid ha koll på klubbens framtid

Mattson: "Föreningen prognostiseras göra ett underskott på 8 miljoner. Det säger att man lagt mer pengar på laget än vad man hade råd med."

Problemet är bara att hade man lagt, säg 4 Mkr, på en riktig målskytt hade man sannolikt sparat de c:a 35 Mkr man förlorar på degraderingen. Totalt sett en besparing på 31 Mkr!

SuneMangs: Dahlöf är nog den trevligaste personen man kan tänka sig. Att just han och Inge Hammarström "uttalar sig" beror ju på att journalisterna har ringt upp dom. Det är klart att dessa journalister jagar rubriker och kanske hade man hellre läst någon annans åsikter, men det är långt ifrån alla som vill uttala sig och därmed riskera att göra sig ovän med folk i föreningen.

Många mer aktuella och insatta personer hoppas nog fortfarande få jobb i föreningen och då är det ofördelaktigt att ha varit kritisk i medier.

Däremot vore det mycket spännande att höra Mikko Manners ärliga analys, men den får vi nog vänta på i några år, har jag en känsla av.

Huge:

""Inge lägger också ett stort ansvar på Mikko Manner.

– När man anställer Mikko Manner tycker jag att man borde ha ställt högre krav på honom. Jag tycker inte att han borde ha åkt bort titt som tätt med finska landslaget. Det är en pusselbit som inte varit positiv för Brynäs if. Speciellt inte när det inte gått bra för laget. Han borde ha varit hemma och rättat till felen och tränat hårdare.

– Han har haft för stor inverkan på lagbygget. Hans spelare har fyllt ut truppen men ingen har lyft laget någonstans. Det har definitiv inte varit bra, tabellen ljuger inte. Det finns otaliga facit på att man inte haft en tillräckligt bra produkt på isen, det har pågått i ett antal år, till slut fallerar det. Jag är först att beklaga det, man är otroligt ledsen som brynäsare i dag.""

Inge Hammarström har förmodligen sprungit runt i Monitor ERP precis som för några år sedan och spridit skitsnack med negativ påverkan på laget. Han skyller på Mikko och hans förvärv. (Men vilka stjärnspelare hade velat komma till Brynäs när man vet historien under de senaste åren ?
Han nämner inte att spelare sådana som Rödin, Larsson, Bertilsson och Lindbäck i spetsen inte har levererat. Manner har ju inte värvat dessa spelare.
Min bild av Inge Hammarström har inte ändrats efter artikeln.
Hoppas att Brynäs if kan hålla honom bort från Monitor ERP framöver för att få arbetsro.

Däremot sade Stig Salming att han skall inte uttala sig då han inte är insatt i den dagliga verksamheten. Stig har alltid varit en person att se upp till och han fortsätter med sin klokhet.

Enligt en person i Torontos organisation kunde Inge, med fickorna fyllda med råa ägg, komma ut från hörnen utan att ett enda ägg hade spruckit :-)

#33: Kommenterar mig själv sorry men ..

Lustigt det där med att vara supporter. 🤔

Kollar jag på en Brynäsmatch ökar pulsen, man lever sig in i matchen, kollar byten, passningar, offsider, målchanser, vilka är på isen, precis allt.

Kollar Färjestad-Frölunda just nu, jag kan uppskatta hockeyn men har en konstant puls på ca. 36 slag/minut. Ingen som helst påverkan på humör eller puls.

Hank81: Kunde vi lyckas locka över Almtunas kombo, Mårtensson/Kimby, så känns det jäkligt intressant. Då kan man åtminstone börja tro på en förändring

Tänk om Campese varit kvar
"Vi har nu reviderat vår 10-årsplan, vi har som mål att gå upp i SHL 4 gånger de närmaste 10 åren"