1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769609 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Game Day Brynäs-Timrå
ersa: och att vi kommer ut som vilddjur taggade och visar vilka Brynäs IF är yes nu gävlar kör vi"ta dom j*vlarna rätt upp o ner"

Sv: A proposito de nada
Tigerhjärta: Håller med dig i allt, men måste bara prata och nämna Ljungkrantz.

Om vi ska dra en jämförelse hur man tänkte för x antal år sedan.
När Silfverberg kom upp, eller när Boqvist kom upp.
Vad jag minns, men jag kan ha fel så togs ju Boqvist upp för att han var poängkung i J20 och sågs som otroligt lovande. Fick direkt spela i förstakedjan när han kom upp.

Dit jag vill komma är att man inte har en aning om hur bra en lovande junior/yngre spelare kan bli.
Vi kan ju inte sitta här och gissa hur bra Kvist, Birgersson, Strömgren eller Ljungkrantz blir.
Det viktigaste är att de får speltid, och helst en bra omgivning.
Jag tycker att Ljungkrantz visat en hel del senaste tiden, så jag tycker det hade varit otroligt intressant att se honom tillsammans med tex Scott och Larsson.

Det går att dra så många jämförelser med andra lag som lyckats plocka upp en talang, låtit dom blomma ut i rätt omgivning varpå spelarna nu befinner sig i NHL/AHL etc.

Men just atm så är det Ljungkrantz som visat att han har ett otroligt spännande spel inom sig. Nu är det bara hoppas för oss alla att han får rätt omgivning så han kan blomma ut genom det vi iaf tror att vi ser att han har!

Stefan R 63: Om du fortsätter att älta varje förlust på det här sättet så kommer du få älta en hel del den här säsongen, och nästa, och nästa…

Om det är något som vi faktiskt är bra på och kan stoltsera med så är det att hitta sätt att förlora matcher. Man blir inte ens förvånad längre. Det är som att det sitter i väggarna eller i tröjorna.
Är det inte dålig inställning i början av matchen så är det domarna, eller ineffektivitet, eller ihålig målis, eller skador på nyckelspelare, eller otillräckliga junisar, eller dåligt bp…
Listan är oändlig.

Hockeyn har blivit som ett stort jävla slukhål som gör vardagarna under säsong lite sämre och glädjen till sporten tynar sakta men säker bort.
Lördagarna ska vi inte ens prata om…☠️

Stefan R 63: "BRYNÄS rad 10 5 10 11 12 13 10

De låga placeringarna på tex fbk o vf sågs som misslyckade säsonger osv..
Tycker dessa siffror talar sitt tydliga språk om vårt Brynäs Detta handlar INTE om otur ..osv..detta handlar om misslyckande o bristande kompetens och speciellt med de ekonomiska muskler vårt Bif har haft."

...Men är det inte så att Brynäs varit lite FÖR BRA på att utveckla spelare? Per Bjurman skriver i april 2021:

Det finns för närvarande ingen annan SHL-klubb som har så många före detta spelare i NHL som Brynäs. Sammanlagt handlar det om fjorton stycken:

"Nicklas Bäckström i Washington, Jakob Silfverberg i Anaheim, Jacob Markström och Elias Lindholm i Calgary, Calle Järnkrok och Mattias Ekholm i Nashville, Oskar Lindblom i Philadelphia, Victor Söderström och Johan Larsson i Arizona, Christian Djoos i Detroit, Jesper Boqvist i New Jersey, Adam Boqvist och Lucas Carlsson i Chicago och Jonas Johansson i Colorado, (samt Joel Kellman, som dock också spelat för HV 71, så huruvida han ska räknas är oklart)."

Skellefteå har ju till exempel haft mycket större output från Joakim Lindström än vad Brynäs haft från Nicklas Bäckström trots att Nicklas är en oändligt mycket bättre hockeyspelare. Det är väl tyvärr så att det har lönat sig att utveckla lagom bra spelare. ...Eller?

Huge: Jävlar Huge vad du lacka ur.

Du gav dig på en person på samma sätt som många gör på spelare i sitt favoritlag.
Det skulle du inte gjort, då tar det hus i helvete.

Men att man gör det på spelare som spelar i "sitt" lag. Det är helt i sin ordning.

Avd gränsdragning🤣🤣👍

Kulltorp: Som motståndare ska man absolut hålla god ton när man är gäst i ett forum. Tyvärr kan man bli dåligt bemött även om man är trevlig och artig. Händer i ert forum också...

Utöver det härjar det timråiter här inne ibland. Speciellt om ni vunnit över oss...då är det väldigt hög svansföring. Sånt tycker jag är dålig stil. Gäller att vara en god vinnare om man måste in i motståndarforum direkt efter match. Fira kan man göra i sitt eget forum bäst man vill.

bradberry: Ja, det är dags. Tiden för att spela in Lindstein är här. Det finns inget försvar för att inte ge killen en riktigt chans nu. Jag är så jävla färdig med Hedberg nu.

Nog måste väl Lindstein gå in på sex backar nu efter de två senaste insatserna av laget, främst försvarsspelet? Hedberg gör sin sämsta match i Brynäströjan tror jag…

Min backranking just nu:
1. Sklenicka
2. Kinnvall
3. Bertilsson
4. Johannesson
5. Friman
6. Lindstein
7. Bergman
8. Hedberg

Kan man inte låta vinnande målvakt stå bara, förlorar man får den andre chansen.
Tycker det var rätt att Lindbäck fick stå så länge han vann, Veini hade ju inga segrar och segrar är det som räknas. Det är upp till han att ta chansen nu.

Helt sjukt jämnt i tabellen hittills. Skiljer alltså 10p mellan lag 1 och lag 14 och då har lag 14 två matcher färre spelat än lag 1, dvs potentiellt 4 poäng skillnad mellan dessa lag. I fjol vid samma tidpunkt skilde det 17 poäng mellan lag 1 och lag 14.

Inget lag har i år ett poängsnitt under 1,18 (det är alltså sämst poängsnitt), och bästa poängsnitt (Leksand) har 2.00. I fjol vid samma tidpunkt hade lag 1-4 2,0 eller högre och lag 11-14 1,08 eller under. Det är väldigt talande för hur jämnt det är och att alla verkligen kan slå alla.

Synd att fler lag än Brynäs har spelat upp sig... Förra året hade vårt poängsnitt gett oss ungefär samma placering som idag, men med skillnaden att det både varit längre upp men framförallt längre ned...

Ljungkrantz ser ut att få chansen i andrakedjan med Björninen & Palve. Olesen tillbaka i 3:e alltså.

Back: Vi kan ändå glädjas åt att Gefle IF spelar i Superettan nästa säsong. Grattis Gefle 👏

Peja: Känns ju bra att vi skapat en ny fantommålvakt åt fbk oxå. Vilken jävla skiteftermiddag.

Vårt U16-lag har en bra dag på jobbet idag. De leder med 13-0 mot Karlskoga efter två perioder. Japp ni läste rätt...

Makita: Lite statistik från säsongen så långt. Antal gjorda mål per kedja (backarna får egen rad...).

Första kedjan 9
Andra kedjan 6
Tredje kedjan 10
Fjärde kedjan 1
Backar 7

Förstärker väl den känsla man har av att 3:e kedjan så här långt varit mycket bra. Skulle faktiskt tro att vi har SHLs bästa 3:e. Väldigt mycket beroende på att Ölund klivit fram rejält i år och är perfekt tillsammans med Eklind. Riktigt tunga och möta och nu med Ljungkrantz som också är tuff i närkamper ser det riktigt bra ut. Dessutom har samtliga bra förutsättningar för att göra mål. Så håller med dig Makita. RÖR INTE DENNA KEDJA!
Kul också att konstatera att backsidan enligt förhoppningar/förväntningar producerar riktigt bra.

Davey85: Håller med, var nog lite euforisk när jag skrev fem bra matcher i rad. Lite sämre mot HV. Men det verkar som lägstanivån har höjts och även högstanivån. Kommer säkert komma ett och annat bottennapp under säsongen, men so far so good...

Bertilsson blir väl dessutom återfallsförbrytare om han döms?
Den tar solklart i huvudet, men vad ska han göra? Russell (?) kryper ju ihop till en boll precis innan han får smällen. Det borde inte bli något.

vti-peter: Problemet för mig vad jag tycker angående Wikegård är att han ofta tror att det finns två regelböcker, En regelbok som domarna ska gå efter och en regelbok som är hans egen.
Väldigt ofta helt olika syn på situationer.

Treklövern1912: Hur domarna dömmer är inget vi kan påverka men njuta av segern i kväll kan vi göra så nu njuter vi och på Lördag tar vi nya tag så får vi se vart åt det landar , men vilken skön seger med våran Kapten skadad ändå spelar vi ut Linköping så gävla bra.

Dags att se matchen i efterhand, som bruktligt är vid vinst. Så skönt att boysen kunde ro hem 3 poäng idag. Hoppas dock att Alcén ändå jobbar hårt för nyförvärv, vi måste bredda.

Eklind-kedjan har varit otroligt bra idag

Mr L: Petrus Palmu- petad och på bort från Örebro. En av Manners favoritspelare. Kan det vara Brynäs spelare inom kort

Davey85: "Hade definitivt varit önskvärt att gå in i säsongen med en bredare trupp och inte alltid behöva få panik när nån i topp6 blir skadad."

…Men vi brukar ju klaga på att få unga, egna produkter fått chansen i Brynäs de senaste åren. …Och det här måste ju vara rena julafton för Ljungkrantz. Äntligen mer speltid! Han lär ju vara tokmotiverad. …Och motivation slår ofta klass i hockey!

Lemp: om vi inte ens har råd att värva in en forward till i laget är ju skandal.
vad gör vi ens i SHL om vi knappt kan få ihop en full forwardsuppsättning .
sparka 2 personer på kansliet och lägg pengarna på en forward.
Är ju lika mycket personer på kansliet som det var i ungdomsgårdarna på 80-talet.

Det finns en av Börje Salming skapad stiftelse för att stödja ALS-forskning mm.

Synct: nää de flesta har ingen insyn vad som sker internt i resp förening. Så vi diskuterar utifrån det vi vet och rykten. Detta är ett diskussionsforum. Så just nu ser det ut som Joey ut Magnus in. Men de flesta kan nog räkna ut att ni inte kommer ha bara 6st backar.

{10023}: Tycker inte heller att man kan kalla Rosdahl för en breddspelare, men i grund och botten är han en grovjobbare. Han har utvecklats till att bli en fantastisk komplementsspelare till skickligare spelare i toppkedjor, men han är inte en sån spelare som skapar mycket själv. Tror att han vore ett bra komplement till Brynäs lirare (Rödin, Timashov, Palve) men han vore ju inte "Ovechkin-klasspelaren" som en del Brynäsfans verkar gå runt och drömma om.

Tror också Klasen går till ett Stockholmslag. Han spelar ju inte i Schweiz högstaliga och om hans sjuka barn behandlas i Stockholmsområdet är det nog inget alternativ att pendla. Dessutom ser Klasen säkert goda möjligheter till framtida SHL-spel om han skriver flerårskontrakt med Djurgården.

Honken72: Det hade varit en bättre fördelning av resurser att ha en billigare målvakt som komplement till Lindbäck och låtit den tidigare mv-tränaren fortsätta istället för att ta in Honken. Den tränarrockaden kostade också pengar. Om det blir så att VV går från solklar etta till solklar tvåa tror jag inte att han kommer sitta nöjd i båten heller.

Samsung: Det var väl bara D Axelsson som trodde på HV-guld. Deras lag är inte i närheten av att kunna konkurrera med övre halvan. Ett risigt Nubben-bygge nästan enbart bestående av allsvenska spelare och veteraner med sina bästa år bakom sig. Med tanke på alla gamlingar kommer de nog inte bli bättre under säsongens gång heller. Tvärtom kanske man har kört slut på dom inför säsongens slutspurt.

Vi ska sjunga så bortastå hörs till sofforna där hemma!

Helt oviss inför dagens match. Tror Hv kan bli grymt farliga idag. Men jag hoppas att Brynäs kan utnyttja deras minikris och lite pressade läge.

Vad är de för fel på Olesens målfirande?? Han pker ju fram till Brynäs publiken å jublar.

{8399}: "Åttondeplatsen känns som gjuten för oss men snart börjar säkert det sedvanliga eländet."

Sklenička tror på topp 6 - jag också. Vi ska inte ha något "sedvanligt elände" i år!

{9684}: denna där är ju bara tragisk samma visa i varje match, hoppas Lule skickar hem gossebarnet!

Och där gjorde Järnkrok sitt första mål för Toronto.

Davey85: Örebro var bra i 10 minuter i andra perioden. Sen tycker jag att brynäs var det bättre laget matchen genom.

BIF Kungen: Grattis till trean
Jag mittfältsgegga och ryggsäcks hockey gillar man när motståndarna snackar om 😎

Är munkas här ?

Fan vilken kväll det blev🎊🥳🎉 så jävla gött

Lunkan: Alcén har påpekat länge att truppen är för tunn numerärt och att vi ska ha in en spelare till för någon av toppkedjorna.

Då blir det fullsatt då också
Uppladdat:

500x0-b9a99020-2218-48db-9fe0-e3d0548c9fcf.jpeg

Blå grottan: har inte hört podden men I Expressen läste jag om veckans lag där Sklenicka och Manner platsade enligt Sanny. Även där skrev han om hyllningen till Ove, kul tycker jag.

Jag vet att vissa här inte gillar Sanny men jag tycker att han är bra. Ännu bättre idag kanske 😂😂

Såååå skönt med två raka vinster. Spelet ett stort lyft💪💪

Dessutom bonus att Arsenal slog Liverpool (billig straff enligt mig). Hör ju inte hit jag vet, men jag är på gott humör😁

{8399}: Jag tror faktiskt att vi behöver ha in en forward bara för att kunna täcka upp bättre vid de skador och/eller avstängningar som kommer under säsongen.

BIF Kungen: Du borde kolla på den här dokumentären innan du ger Brynässpelare det smeknamnet.

Vad säger vi om Ljungkrantz? Hade en riktigt tuff start på säsongen och fick knappt röra pucken. Har nu ändå skrapat ihop 1+2.

Svensson_62: jag testar lite whitewhashing i ett desperat försök att rädda mitt skadade varumärke.
Uppladdat:

500x0-bcf324e7-2416-4bbf-b095-be081d2dba9c.png

bradberry: Inte många rätt när spelaren dessutom heter Linus och inte Joakim.
Skribenten har uppenbarligen varken sett matchen eller koll på hockey!

{8399}: Man får se det positiva i problemet med vepmaskinen: Oves hyllning blev väldigt extra jättelång och vi fick se Ove dra igång läktarna 🙂

Honken: Riktigt skönt att ni vann, serieledarna förlorade och oddset satt, och vi råkade vinna
En bra lördag

Treklövern1912: domarna är ju en skandal, när vi får en utvisning så hittar dem en diving…
Gott att vi fick spräckt nollan

18 SAIK-hakningar utan åtgärd.
En dutt i ryggen från oss och en tvåa direkt.
Haha….

Peja: Mm, nån får sparken ikväll! Bedrövligt