1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769609 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Danne66: Nej nej nej!!! Jag pratar MÅLskyttar!!!!!

Brendl, Bisset, Clark, Palushaj, Westlund, Davydov…

Rödin- Duktig målskytt historiskt sett men målskytte är inte hans främsta spetsegenskap…
Dima- En lurig trollgubbe som vill ha mycket puck. Ingen målskytt…
Palve- Främst en framspelare. Ingen avslutare…

Här möter vi alltså seriens 2 bottenlag i 2 raka hemmamatcher. Chans att skapa lite utrymme nedåt. På dessa 2 matcher skrapar vi alltså ihop, tada 0 poäng!!.. Det är så jävla kasst och dåligt för vilket lag som helst som har några som helst ambitioner att vara annat än kvallag.

Sen kan Huge och alla andra Bagdad Bobs prata om otur, dåliga domare och att det inte skulle vara straff. Det är så sjukt dåligt så jag finner inte ord.. Vi har alltså 2-9 i mål på dessa 2 matcher också, och den här är inte slut..

Vi gav Cannata fin räddningsprocent iaf….

Back: Laget med ligans lägsta budget har spetsen som Brynäs saknar… snacka om underkänt sportcheferi.

bradberry: Blir spännande att se hur/om någon journalist reagerar på sportchefsmötet i Kalifornien. De skulle visserligen behöva lämna sin vanliga "hejarklacksjournalistik" - men det är ju otroligt att klubbar och en liga som snackar om hur viktigt hållbarhet är skickar sportcheferna till en träff på andra sidan jorden. Dubbelmoral deluxe.

Tror det är Manner som smygvärvar nu när sportchefen ligger på beachen i Kalifornien… När katten är borta…😅

Huge: Självklart är degraderingshotet i SHL ständigt närvarande för Manner när han tränar ett lag som Brynäs, som i stort sett alltid dansar runt de olika strecken.

I ett topplag som Kärpät ligger fokus på att vinna. Om ligan är stängd eller inte är skitsamma för dom. Även om lag hade kunna degraderats från Liiga så hade Kärpät tänkt på degradering lika mycket som Bayern München tänker på degradering i Bundesliga. Dvs ingenting alls.

Kärpät är som sagt ett topplag som siktar på att vinna varje år. I den typen av lag - oavsett om ligan är stängd eller inte - har man alltid en väldigt hög kravbild och inga fripassagerare. Det är just på grund av dessa faktorer som de utmanar om guldet år efter år. Man "överlever" inte i den miljön utan rätt kvalitet och mentalitet.

Angående att Sallinen skulle vara det bästa realistiska nyförvärvet. Hur realistiskt är det att det bästa möjliga nyförvärvet så pass ofta har spelat i Brynäs förut? När Veini gick var Karhunen tydligen den bästa möjliga ersättaren, när Alcén letar kedjespelare är det helt plötsligt Sallinen? Nej, det säger sig självt att Brynäs i så fall har snöat in sig på f.d spelare och inte letar tillräckligt brett. Sannolikheten att just Sallinen skulle vara det bästa realistiska nyförvärvet är ju så låg att det inte är värt att diskutera.

Sv: Game!
Huge: Någonstans så måste även du vissa irritation och frustration över den dåliga insatsen. Att inte bredda ut truppen är antingen ett dåligt utfört arbete eller brist på ekonomi och då kanske man ska vara transparent mot sina fans.

Alla vi älskar Brynäs men man måste trots allt vara objektiv och se verkligheten. Även solen har fläckar Huge men du verkar leva i en egen bubbla, en fantasi värld. I dina ögon är anställda i Brynäs någon slags över människor som aldrig gör misstag och i alla situationer oavsett slutresultatet fattar rätt beslut. Vi har sett många dåliga och ödestidiga beslut Brynäs fattat de senaste decennium (Campese, Dackell, m.m.) men det verkar som du varken vill eller kan acceptera detta. Du kanske ska se dig i spegeln, rannsaka dig själv, kanske t.o.m. inse att även vi andra "soffcoacher" kan ha rätt ibland.

Jag är övertygad om att du är en härlig människa men det blir inte bra när du kör härskartekniken gång på gång.

Ha en bra fortsatt helg
Brynäs supporter

Slutsatsen är enkel. Utan Larsson och Kinnvall är vi inte bland de 12 bästa lagen. JA ska lösa detta, det är hans jobb. End of. Pinsamt ikväll.

Huge: Håll käften nån gång text- tv nörd

brynäs08: Mikko är slug här. Han sätter press på ledningen att fokuserar och satsa på hockey. Han vet att han är omtyckt av fansen och har har lyft laget. Han och hans tränarstab har varit väldigt involverade i de flesta värvningarna. Det kommer att slå väldigt fel om Alcen inte lyckas förlänga med Mikko.

lapad:

Det var en otroligt fin hyllning till Börje av båda klackarna igår, respekt.

Lindström: Jämn match men Lindbäcks frånvarande målvaktsspel är avgörande.
Nu möter vi bottenlag så då har jag inga större förhoppningar.
Bertilsson -3 ikväll, brrr…

lapad: Va fan har missat att min å mångas hjälte har lämnat oss . Rip Mr Hockey Europe 😭😭😭 nu försvann fokus på matchen . Börje slipper lida mer men fan så fort det gick från galan förra veckan ❤❤😭

Jag själv kan ifrågasätta saker ibland, vissa saker av vad Peter (Pettis) har sagt. Och kan nog ha fått lite dåligt samvete för det, anser mig vara en trevlig person mot alla, men nånstans tar man sig friheter att skriva av sig bara för att det är internet.
Aldrig kul att se att någon förmodligen mår såpass dåligt av hur man behandlas att man avslutar ett konto.
Vi måste få till en bättre och trevligare ton överlag tycker jag.

Mikko till Sandström på gd: Tror och hoppas på Larsson till torsdag. Samma med Bertil.

Farsang: Nu får man väl inte spela i röda extraställ.
Men vad glad och nostalgisk man blev när man såg den röda.
Kör den röda istället för grå nästa år som 3:e ställ.

Fan va fin den är utan reklam👍

Edit. Du postade medan jag skrev samma tanke som du😉😉

Rumpelstiltskin: En av härligaste vinsterna på väldigt länge. Vi brukar ha så svårt för FBK.
Mycket bra insats av hela laget men extra plus till
Sklenicka, nya målisen, Tima m flera. Hela laget gjorde det bra, en laginsats. Palve gjorde endast en tabbe idag och då i början av tredje annars bra insats.

{9382}: Vilken match vi gör.

Klassisk utvisning Brynäs får med sej. Alltid i skarven mellan två perioder.

LKV: Jag håller med, det är lite make it or break it för Palve imorgon. Nu får han chansen på Larssons plats i 1:a kedjan och borde vara grymt revanschsugen. Är han lika klappkass då som han varit majoriteten av säsongen så är det läktaren igen när Larsson är tillbaka.

Det är ju så klart ohållbart att ha en sådan välavlönad spelare på läktaren så då luktar det klubbyte..

Silfverkroken: Stämmer det gällande Kempe så är det ett skämt i min bok. En överårig spelare som aldrig varit ordinarie i NHL är INTE värd dom pengar i min bok. Men Luleå slangar väl upp sina Minecraft miljoner…

Stämmer lönen på Bergman så låter det väldigt högt iom att vi snodde honom från HA, och precis som du säger, en medioker spelare som värvades som utfyllnad.

Men Brynäs har ju en historia av att kasta stora pengar på mediokra spelare, så det kan säkert stämma..

Edit: Enligt Hökens lista så ligger Bergman mellan 50-80K, känns mer rimligt..

Viktiga tre poäng ikväll!
Ibland när Brynäs förlorar så spelar de ungefär likadant som Malmö gjorde ikväll. Så ibland har man en dålig kväll helt enkelt och inte mig emot att den kom mot Brynäs. Malmö såg lika tunga ut som Westerholms kinder (hur är det med kosthållningen där?)

Tycker allt var bra ikväll; publiksiffran helt okej för att vara mitt i november. Musiken i hallen var inte bra men ska man ha bra musik kan man ju gå på konsert med något band man gillar istället.

Frågetecken: Hedberg - hjärnskakning?
Larsson - fick ett knä(?) mot revbenen?
Bertilsson behövs framöver.

AW-M89: Palve på läktaren idag.

ante08: Toronto gör vad man kan för att hylla BJ/Sverige:

1:a femman: Järnkrok - Nylander - Engvall
Sandin - Liljegren
Källgren
🇸🇪

Silfverkroken: Apropå Hugg. Så här ser hans barndomsrum ut. Där sover min son idag och tycker det är mäktigt trots han att inte spelar för Brynäs.
Uppladdat:

500x0-bildhockey.png

Torsdag och ingen SHL hockey

Avgå alla 🙃

Brodda13: han gjorde det riktigt bra förra säsongen från nov/dec och framåt. Han har utsetts till finska Liigans bästa målvakt 2 gånger tror jag. Han har dock börjat svagt i år som förra året (delvis pga av försvarsspelet)

#33: Då kanske han kan låna den så han får en tröja med sitt namn på redan från start...

Tigerhjärta: Bra lösning tror jag. Lite kul för mig, jag har Karhunens gamla matchtröja (#33😊)

Huge: Har Palves positiva egenskaper med 2+2 i form av poängproduktion verkligen vägt tyngre än hans negativa egenskaper den här säsongen? Svaret på den frågan måste vara nej. Om han fortsätter så här är det bara foten som gäller, finns inget annat. Sen är frågan alltid hur stort tålamod man ska ha, men det kan inte vara mer än max 10 matcher innan även Manners gräns är passerad, tror jag.

mattias - 74: Hoppas du kryar på dig, Mattias. Jag tycker inte Brynäs är i nån kris just nu, däremot är läget inte heller godkänt. Det skulle kunna bli en kris eller gå åt rätt håll beroende på hur lag och ledning agerar.

Jag hade förhoppningar om topp7 typ men visste också att 10-13 var realistiskt om vi inte fick ihop det.

Gäller att göra rätt saker och ändra det man kan nu, för det finns åtgärder man bör ta. Värva, ta bort spelare som inte presterar, det bör även gynna pp. Se till att målvaktsnivån når godkänt, vilket vi har kapacitet till.

Hade också gärna sett Manner matcha hårdare likt Björn i Leksand.

Honken72: Ja verkligen..Jag hoppas bara att Alcen och Manner med stab inte är lika naiva som många i detta forumet är.
Finns ju vissa som vill sparka Manner osv men det tror jag är helt fel. Vi har fått några fantastiska spelare Sclenicka.kinnvall Johansson men Alcen MÅSTE hitta mer både spets och bredd annars är vi snart därnere med Hv och återigen krisrubriker.
Så jädra synd när det egentligen är något bra på gång.
De andra säsongerna har vi haft trupper för de nedre regionerna och fått kämpa i motvind Idag har vi egentligen trupp för 6-8 plats men nu skjuter vi oss själva i svansen pga för dålig spets nån mer bredd och mv s frågan.

Huge: Backar dig i mycket, men börjar mer och mer fundera på varför du faktiskt hänger här inne. Det här är ju ett forum där vi snackar Brynäs. Ett forum är ingen arbetsplats där den ene vet bättre eller sämre än någon annan.
Du får börja hålla dig till familjeliv/flashback istället, för här inne går du fan bara folk på nerverna.
Ett forum är till för åsikter oavsett hur mycket insyn man har eller inte.

Brynäsgubbe: 15 poäng har han nu. 17 poäng är det mesta han gjort på en säsong i karriären. Att han skulle ösa in poäng på det här sättet trodde jag verkligen inte.

Jan Grismöbel: Hur var det nu? - Skamligt med Lindbäck i mål var det visst någon som hävde ur sig vid nedsläpp….

Anders Berg: hmm intressant, Lindbäck och jag är överens om ”3 billiga mål senast”. Här på HS var det inte alla som tyckte det….

Fan är Lindbäck OCKSÅ en soffcoach😂😂?

Och enligt vissas logik här inte får han väl inte kritisera sig själv då han inte betalar sin egen lön, visst är/var det så….? Någon här inne måste informera om hans fadäs i GD, lite ordning måste det väl ändå vara vem som får kritisera vem.

IDAG: gameday😬😁

Vad jag förstår så ska Veven stå. Trist att Rödin inte kan spela. Ska vi fortsätta spela PP med Palve och Olesen?

Det enda säkra är väl att Status inte kommer att spelas i Delfinen (jo, jag vet Coop Norrbotten Arena…)

SnowKing: Finns väl några olika slags värvningar som man kan göra.

1) Ta över rookiekontrakt från andra SHL-lag. Ytterst svårt att hitta bra spelare på det sättet. Gick okej med Strömgren. Brynäs tog över Gunlers rookiekontrakt från Luleå, så Strömgren var inte den första spelaren man värvade på det sättet. Niederbach är den uppenbara kandidaten.

2) Spelare som är eller har varit skadade och därför fortfarande är kontraktslösa. Typ Vejdemo, Kempe. Finns antagligen importspelare också. Riskabelt om man inte har koll på deras fysiska status.

3) Spelare från andra lags frysboxar. Vesalainen, Palmu etc. Frysboxspelare brukar Brynäs också gilla att värva. Det kan verkligen bli pest eller kolera. Palve och Sallinen är två exempel på sådana värvningar.

4) Allsvenska värvningar. Klubbar på undre halvan kan vara intresserade av att sälja spelare för att få in cash. Det finns lyckade exempel på sådana värvningar, men det har sällan skett i Brynäs. Anton Gradin verkar vara aktuell.

Det är osannolikt att du hittar spetsspelare på det sättet, men bredda truppen borde definitivt gå. Att ta över rookiekontrakt är det absolut billigaste sättet att värva på.

Huge: Jag vidhåller att det här upplägget inte är i Brynäs intresse. Som sagt, inget annat lag arbetar på det här sättet. Varken SHL, NHL eller något annan professionellt lag som har ekonomi att ha en målvaktstränare på heltid. Sen att Honken och Lindbäck backar lösningen, där Honken hade detta som krav och Lindbäck som var drivande för Honkens anställning, ger inte någonting för att minska skepsisen. Men kul att dom tycker det funkar, hoppas det syns på isen inom en snar framtid.

Sloven klar för Brynäs J20 enligt Hockeysverige.

mk: Jag har inte heller orkat scrolla.
Jag förmodar att vi under dagen har landat en forward. Vem blev det?

Så här skrev jag för ett antal veckor sedan;

”Sv: A propósito de nada
2022-09-04 16:41
#33: Jag funderar på om det inte skulle vara bättre att skippa en dyr spetsvärvning och försöka piffa till tredje och fjärdefemman istället…
Typ lägga lite slantar på Sallinen ett år till plus 1-2 till i den kalibern. Sundtröm kanske..?
Som det ser ut nu med fjärdefemman så kommer det hagla in mål i arslet när domarn släpper pucken om 13 dagar.”

Är platsen som sportchef i Brynäs upptagen förresten?
Det har varit lite dåligt med aktivitet på åsen senaste veckorna så man börjar fundera..
Jag lurar på att skicka in en ansökan 👍
Tyvärr kan jag bara jobba tisdagar och torsdagar mellan 9-12, och ingenting i maj-augusti.
Men det kanske är lugnt ändå?
Jag kommer ju säkert kunna se en tredjedel av matcherna på plats och dessutom är jag en ganska skön snubbe och gillar golf.

Jugge: Håller med där. Att sparka Sohlberg kan vara det korkaste beslutet som fattats på ett bra tag. Alcen väljer att sparka en otrolig bra målvakts coach som alltid var med och stötta målvakterna på matcherna och spelarna. Men tar in en som inte ens är med på matcherna.... Känns som att det var helt fel beslut

Huge: Det var ett debacle att inte se att Birgersson och Kvist inte skulle hålla SHL-klass den här säsongen heller. Om man hade ersatt dom med ett par välscoutade allsvenska spelare så hade numerären inte varit ett lika stort problem. Det hade förmodligen ändå saknats spets, men det hade inte saknats bredd. Nu saknar man båda delarna och det går inte att skylla på marknaden.

Rodrigo: Precis, faktum är ju att målvaktsspelet inte fungerar. Alla inblandade har ett ansvar för det, inklusive målvaktstränaren. Självklart måste man ifrågasätta upplägget med Honken när det ser ut som det gör, helt orimligt att inte ifrågasätta det.

Huge: Du sitter väl själv i en jävla soffa och tror dig veta allt?!

Länge sedan jag var såhär förbannad, man har ju vant sig att vara helt likgiltig. Men så jävla respektlöst att fortsätta med Lindbäck. Manners mysgubbefasoner börjar gå mig på nerverna.

Davey85: Nu har jag inte GD.
Men bara lyssna på podden gör ju att Brynäs får en helt annan spridning i Sverige.
Jag väntar på podden varje tisdag!
Sasse leverarar bra tycker jag.

Fan va misshandlade Brynäs har varit i många år i lokalpressen.
Nu har man en som rapporterar insatt, och verkar har bra kemi med ledningen oxå.
Bara ett sånt exempel att han sa i podden om hur reschemat var denna veckan.
Bra sidoinformation.
Hoppas att Ni lyssnar på Nedsläpp Brynäs.

Kan inte fatta att Örebro leder serien. Det är galet

Jugge: Grattis ni var bättre otroligt mycket bättre än oss. Som nån av er skrev hos oss att vi var Bedrövliga.
Skönt att få en pinne. Det är det enda man tar med sig.
Men ni var klasser bättre den här gången.

JonteD: Må Brynäs vinna oavsett om de är bäst eller inte, jag kan till och med köpa att zebrorna avgör i så fall 🤣

{10040}: Du vet att du bara skämmer ut din egen klubb som ett litet troll som bara försöker provocera?

Ruggigt mindervärdeskomplex vissa av er Timrå supportrar har, måste vara jobbigt…