1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769786 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Den här säsongen känns körd. Vad jag hoppas att Brynäs gör nu är en riktig reset. Ut med tränarna och rör om i truppen. Sätt ETT mål den här säsongen. ATT FIXA SHL KONTRAKTET till nästa säsong. Att peka finger åt höger och vänster känns kontraproduktivt i det här läget. Det kommer att bli jävligt tufft men det MÅSTE gå.
Annars lär det bli kvalspel och då kan allt hända.

Sv: Matchtråd säsongen 2018 - 2019
{6984}: "Håll dig till dataspelsvärlden" är onödigt hårt, oavsett om man är moderator eller inte. Det var ju bara ett förslag från Chris på hur man kan göra. Tycker överlag att man borde försöka uppmuntra till diskussion, snarare än att såga andra så där.

Men jag vill inte lägga mig i för mycket. Kör på.

pekka85: Rautio är felfri i fyrtio minuter. Viktigt för honom och för Brynäs.

Huge: ”ut, nu framstår ju Brynäs agerande enbart som att man velat visa handlingskraft och peka på en syndabock för den dåliga starten på säsongen.”

Jag tror nog att kunniga yrkesmän i Brynäs styrelse vet bättre än någon gammal hobbytyckare på hs hur man ska agera i föreningen. Vi kan inte kritisera hur Brynäs gjorde när dom avskedade bz. Vi vet inte hur deras förutsättningar såg ut när dom tog beslutet.

Blir bara löjligt när omogna läktarcoacher ska bedöma hur proffsigt branschfolk sköter siba jobb.

bifhjärta: Ett mycket bra beslut då han visserligen inte fått någon längre tid på sig MEN jag tycker samtidigt han visat att han hittills inte klarat av SHL-tempo. Han har gjort enstaka bra grejer i enstaka byten.

Gillar även att Dackell säger rakt ut att en spetsig forward ska in.
Nu ska det bli väldigt intressant att se vad man hittar nu.. i detta läget av säsongen.

Saxat ur GD:
Brynäs klubbdirektör Michael Campese har tidigare berättat om den treårsplan föreningen håller på att sjösätta.
I väntan på att den nya organisationen ska bli färdig och presenteras är den förre storspelaren och mångårige NHL-scouten Inge Hammarström tillbaka i en roll i Brynäs – som bollplank till Andreas Dackell.
– Jag tror på idén Brynäs har att inte tappa bort sin själ, säger Hammarström till Sporten och Hockeypuls.

Jag har över 50 mil till Gävle men var upp på en match förra säsongen. Brynäs vann mot Djurgården så resan hem gick bra utan några mörka känslor i kroppen. Med denna säsonsinledning har jag inte direkt blivit sugen på en sån resa igen. MEN detta var innan jag såg Viktor Söderström spela. Jag kan faktiskt tänka mig att köra upp enbart för denna talang, en frisk fläkt enligt mig.
Det jag vill ha sagt är att det är enormt viktigt med några riktiga profiler/talanger eller lirare i laget som kan dra folk även fast det går lite sämre eller laget är nere i en svacka.

{6984}: det är ingen ursäkt att strunta att gå på matcherna. Man ska inte gå på matcherna för att få något tillbaka, man går på matcherna för kärlek till sitt lag. Det är lite de som supporterlivet går ut på.

Kellman är ett guldkorn. Kommer bli viktig denna säsong! Vågar man hoppas på tre?

Vårt BP är ett skämt. Lämnar folk helt vidöppna. Vad fan håller Sjödda på med?? SER HAN INTE DET?

Steenm: Grym sista period så hoppet lever=)
Rautio känns inte som en jätte där bak.

Boqvist skapar och kommer va en favorit när det släpper, och Söderström kommer va ordinarie, finns ju inte att Larsson tar hans plats.

Blir kul på lördag, Danielsson gör 2 då!

Peja:
Rautio är enligt mig inte elitseriemässig men vad vet jag?Statistiken tycks dock stödja min åsikt då han ligger sist av alla målvakter i SHL när det kommer till räddningsprocent.

Inkazar: Sjödda har berömt många juniorer men sedan aldrig överfört orden till handling. Söderström har egenskaper som vi saknar på backsidan nu när Norin är skadad. Det är bara Gunderson och Bertilsson som besitter ett bra förstapass. Bänka Ersson och släpp fram Söderström är mitt förslag.

Scerban: Håller delvis med, men med några invändningar:
1) BZ har inte lyckats implementera eller fullfölja en tydlig vision. Vilken typ av hockey ska Brynäs spela? Är det fortfarande hemvävd trupp som gäller? Satsning på juniorerna? Vad står Brynäs A-lag för nuförtiden?
2) Självklart har spelare som Forslund, Mannberg och Nilsson vissa kvalitéer, men de utfyllnadsspelarna har blivit för många. Problemet blir att juniorer inte får chansen. Och Brynäs framgångar har alltid varit beroende av J20-spelares genombrott. Dagens Brynäs måste vara ett av ligans absolut sämsta lag på att ge juniorer istid. Det beror mycket på att BZ har samlat allsvenska spelare på hög.
3) BZ var för dålig på att anställa tränare. Bulan var bra, men det fanns noll logik att ersätta honom med Roger Melin. En brutal felbedömning av truppens förmåga att kunna prestera under en annan ledartyp.
4) Det handlar inte bara om nyförvärv utan också om vilka spelare BZ har valt att behålla. Han har haft en tendens att behålla spelare för länge. Idiotin att satsa vidare på samma målvakter efter silvret är ett av många exempel, men kanske det tydligaste.
5) BZ klumpiga uttalanden om Brynäs-legender kan jag leva med, men faktum är att det gjorde BZ ogillad i vissa Brynäs-kretsar. Extremt onödigt.

xxx BIF xxx: Ser inte riktigt vad han skulle vinna på att gå ut och berätta om hur värdelös BZ är. Det är fortfarande en människa som, oavsett vad du tycker om honom, gjort sitt bästa för Brynäs. Eller vad är det egentligen du vill att han säger?

Skrubben: Det som jag inte vill se är en person som aldrig har haft ett liknande jobb. Kolla bara på hur det gick för Jörgen Jönsson i Färjestad, han var en utmärkt kandidat på pappret men hade i stort sett aldrig haft ett civilt jobb i hela sitt liv och klarade i slutändan inte av att vara sportchef. Jag tycker att det skulle vara intressant att scanna marknaden bland NHL-scouter och kanske även agenter, de finns redan på insidan, så att säga. Jag känner några i de yrkeskategorierna litegranna och det finns ganska okända personer som sitter inne med enorm kunskap om spelare i många olika länder. De har också en typ av kontaktnät som är mer neutrala än att prata med f.d lagkamrater, som svenska klubbar brukar göra.

Det är uppenbart att TS tappat omklädningsrummet, annars skulle det aldrig se ut som det gör. Inte med den defensiven vi faktiskt besitter. Spelarna struntar i det, och när spelarna struntar i det finns det bara en utväg att gå, att sparka tränaren.

Att vi kommer sparka två tränare på ett år tyder även på att något är fel i klubben, något högre upp i hierarkin som behöver åtgärdas. Det finns ingen röd tråd, och det är tydligt:

Vi värvar Berglund med en ledarstil, efter att han väljer att lämna tar vi in Melin med en helt annan ledarstil och spelarfilosofi. Inte nog med det, vi tar in en tredje tränare som besitter 5 olika spelarfilosofier, som inte tror på sina egna idéer, då han ger upp dem. Vad skickar det för signaler till spelarna?

Vi har på lite mer än ett år haft tre tränare med olika filosofier som spelarna ska anpassa sig till. Inte nog med det, BZ har värvat alldeles för många brukare som inte håller på den här nivån, och när våra tänkta offensiva spetsspelare sviker blir det än mer tydligt att det inte håller.

BZ och TS måste avgå, och flera i styrelsen bör följa efter. Brynäs behöver en nystart, en nystart med en ny tydlig målsättning.

dAVydov: Förmodligen är det så.

Läser på twitter och Facebook hur folk tycker Bengtzen är dum i huvudet för att han säger att Brynäs i dagsläget inte har de finansiella resurserna för en spelare i den prisklassen. Många verkar skrika efter att ”sparka kristo” och ”sparka Larsson” ”så att vi får pengar över till Rödin.” Problemet är ju, såklart, att en spelare man entledigar har rätt till varenda krona från avtalet, om det nu har skrivits på ett vanligt sätt.

Att man reagerar med känslor och smäller ut sig grejer som är totalt falska i såna här situationer gör mig ofta mycket fundersam och arg.

Pettisbif: Jaså, du kan lova att minst 3 kommer att vara borta mot Växjö?
Hmmmm....
Med tanke på hur mkt du lovat härinne med dina påstått ”säkra källor” som referens och det ändå inte blivit som du lovat, så borde du fortsättningsvis kanske ligga lite lågt med dina löften....😀

Haha Frölunda! Tappar 3–1 till 3–4 hemma mot Mora sista tre minuterna. Humor!

{8482}: Jag har stora förhoppningar på konstellationen Gunderson/Danielsson på blå i PP. Det kommer att bli väldigt svårt för motståndarna att täcka upp för skott. Som det sett ut förr så har Gunde varit väldigt uppvaktad och de få skott han fått iväg har antingen kommit i "fel läge" då täcket för målvakten inte funnits eller så har skotten blivit blockade av boxen. Det vanligaste har dock varit att en pressad Gunde har passat pucken vidare. Som det är nu så kommer boxen vara tvungna att respektera Danielssons direktskott så pressen på Gunde kommer inte att vara lika påtaglig. Viktigt dock att Gunde får BRA passningar.

Väldigt olika bud vad som gäller med spelsystemet efter mötet man hade i lördags. Sjödda pratar bara om att ”skruva på detaljer”, Bengtzén erkänner att man ändrat om men vill samtidigt påpeka att det inte är så dramatiskt som media vill få det till. Så här säger Blomqvist efter matchen:
”Det känns bra nu. Vi gjorde som sagt en ganska stor förändring i spelsystemet och alla har köpt det och alla vet vad man ska göra. Då är det lätt att spela hockey.”

Efter att ha sett matchen idag är det enligt mig inget snack om att man gått tillbaka till ett spel som är mer likt det man hade under Bulan. Skönt att det gav resultat direkt också så vi slipper se den avvaktande KHK-hockeyn igen.

Smärtsamt att se och höra hur Sjödin bemöter frågorna om spelsystemet. Nu finns verkligen anledning till oro. Minns inte när det kändes så här dåligt senast inför en premiär.

Chris11: Ja Kristos andra period gav mersmak faktiskt...

Petrov: Jag åker till Hofors ikväll och ser till att Kristo skärper sig så att det blir vinst :)

Klipp från lagfotot. Kul att se!

gillar Sannys kliché lista

”Jag gillar klubbens ambition och riktningen den är på väg”

Klarspråk. Jag fick ett bud jag inte kunde tacka nej till.

”Jag valde X för att de har så grymt bra fans och en underbar stämning i hallen samt att det alltid varit svårt att spela här”

Går någon verkligen på den 2018?

någon som känner lukten av Aaron?

honken21: jäklar vilken intressant uppställning du bjuder på!
Vad laddad man börjar bli!

Ska bli sjukt spännande att se Karhunen, Danielsson, Kellman, Kristo, Kousal, Boqvist, Norin och Larsson, som gör sin andra säsong i SHL.
Från att ha haft ett ointressant lag till att se fran emot säsongen så mycket så att man går och räknar dagarna.

Kan Bjurström, Boqvist och Westfält blomma ut så har vi ett potentiellt guldlag.
- Alltså vi har spetsen i Kristo, Jensen, Kellman, Danielsson, Kousal, Gunderson
- Vi har spelare med hög potential i Boqvist, Westfält, Bjurström, Larsson och Asklöf.
- Vi har några grabbar som kommer fylla på med en del poäng i bakgrunden av spetsspelaren i Blomqvist, Rhodin, Nilsson och Mannberg.
- Vi har tuffheten o stabiliteten i Bertilsson, Lundgren, Kilström, Andersén, Rohdin, Alcen, Granström och Blomqvist.
- Vi har tre bra målvakter. Känslan är att Karhunen kommer knipa förstaspaden och visa sig va en toppmålvakt.

Vi har helt enkelt alla komponenter för att få ett framgångsrikt lag. Om allt slår väl ut så går vi långt i slutspelet och kanske lyckas vi ta oss till final?

Bertil bjuder han på en Open ice tackling i första mötet lagen i mellan, sen kan vi gotta oss åt det sessen ut.

Sjukt kul fö med bevakninging och klippen som kommer som på löpande band numera 👍🏻

Magnus Nyström i dagens Expressen: "* Brynäs har plockat hem flera gamla gulhjältar: Joacim Eriksson, Niclas Andersén, Joachim Rhodin och Nicklas Danielsson. Dessutom får vi äntligen se Joel Kellman i ett topplag. "

Sen när började den gode Magnus tycka att Brynäs är ett "topplag"? Han kanske fått för litet vatten i värmen?

det händer ju inget på värvningsfronten men marknadsavdelningen ligger iaf hårt i. mycket sponsorer som förlänger eller kommer in. det är bra

Sv: Silly season 18/19
bradberry: Nu svär jag i kyrkan, men jag tror inte att Honken är en bra värvning för att ersätta Jocke. Han var bra ett par matcher i KHK, men blev egentligen sämre desto fler matcher han stod. Till slut blev han ersatt av Jönsson. Ett ålderstecken? Dessutom är han skadebenägen. Hux flux kan vi sitta med två skadade målvakter (Rautio är också han skadebenägen). Ett bra alternativ tycker jag vore Jonas Johansson. Visserligen har han kontrakt, men det borde han vilja bryta. ECHL kontra SHL borde det inte vara något snack om.

Enaranger: Skulle säga att Örebro, överlag, har en klart sämre trupp än Brynäs. Kul för Palushaj att få ett bra kontrakt men gå långt i slutspelet lär han inte göra där.

Kul med Brynäsare som vinner Stanley Cup, hur många Brynäsare är det som gjort det genom tiderna?

Visst var det lite snopet med han som ville bli närking... Men döma ut laget i början av juni är väl ändå lite onödigt väl?
Kommer att tänka på säsongen 11/12.... Då gick det ju ganska bra till slut!!
Då dömdes laget ut som "det sämsta som Sundlöv ställt på is"
Har för mig att experten som gjorde den klassiska sågningen den gången kallade sig Gurra...
Jag håller mig lugn ett tag till... Kan nog fortfarande bli bra!

Alltså alla ni som på allvar varje sommar tror att man ska få hem spelare från NHL bara för de står utan kontrakt?

Vad för drog går ni på? Finns ju liksom inte en chans i världen att Lindholm lämnar NHL... Han lär ha erbjudanden så han drunknar.

Skrubben: Årets största idiot redan korad!

"– Jag tror inte det (pengar) över huvud taget spelar in för hans del, säger sportchefen Niklas Johansson"

Dumstrut på!

bif1912: Bättre att sammanfatta BZ efter nästa säsong, nu gäller det för Sjödda, ass coach, målvaktstränare att få ihop lagbygget och hård fysträning hela sommaren...vi kommer att vara ett svårslaget lag nästa säsong är min spontana känsla...jag tror på mitt Brynäs!

Mrassarson: Hur som helst är det en jäkla kalldusch. Har drömt mardrömmar om F5-knappen hela natten. Får ångest varje gång jag öppnar upp laptopen och ser knappen från helvetet. Istället för att behålla en av ligans vassaste forwards får vi in en okänd dussinlirare från Allsvenskan. Bedrövelse. Mörker.
Rohdin, Forsberg, Alcen, Mannberg, Nilsson, Granis, Blomman, Asklöf, Bjurström, Wästfelt.
Nej gott folk, det är inte delar av ett Allsvenskt lag jag rabblar upp...

uttalande från Bengtzén

Rumpelstiltskin: Det är inte ofta man hoppas på en knäskada men nu är det jävligt nära.

Väldigt konstigt klubbval av Hajen då jag inte ser Örebro som något annat än ett lag för de klart nedre regionerna.
Klart som fan att det är pengarna som styr, det förstår jag också.
Men iom att vi tog Gunderson från Örebro så får jag ändå säga att detta inte är något som rör mig nämnvärt.
Hajen visar tydligt att han är en spelare som aldrig kommer komma upp i den status i Brynäs som tex Bissett.
Det hade han lätt kunnat göra om han skött sina kort rätt vilket han ej gjorde denna gång.

Väljer man Örebro och framförallt väljer man Örebro för pengarna, då är jag ändå på ett sätt glad att vi kan gå efter en annan spelare.

Jävlar vad oväntat. En annan SHL-klubb kändes osannolikt och särskilt ÖREBRO. Efter fansens kärlek också, haha. Tvåårskontrakt?!? Jaja, den där snubben kan dra åt skogen. Vi är Brynäs IF. Fan vad vi ska spöa Örebro.

Peja: Hemma efter avslutning med ledarna i Brynäs ungdom, många härliga ledare med Andreas Dackell i spetsen, roligast att höra va att Dacke kommer fortsätta va med i ungdom fast grabben Tim är klar med ungdom.

Med Dacke kvar på tåget har vi garanterat en bra framtid på ungdom i Brynäs!

Långläsning med sjödda.

ellis: Fast du ifrågasätter ju i princip allt. Det känns lite onyktert. Som skrevs här nedan så är i princip ingen trupp i shl spikad. Alltså vet vi inte så mycket om huruvida det långbänkas eller inte.

Ha lite tålamod.

Skönt att slippa CHL denna säsong, eller?

Chris11: Rätt uppenbart att han inte sett honom spela särskilt mycket.

Skrubben: Jag tror på Sjödda, en tränare som gått den långa vägen från lägre divisioner, vidare till andretränare i SHL för att slutligen ta steget fullt ut till huvudtränare.
Sundqvist har jag hört ställer hårda krav och är en pådrivare så set blir nog bra.