1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769795 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Silly season 18/19
Hej, är ni ute och demonstrerar?
En nyckel om vi ska ta guld nästa år är en bra utveckling på våra juniorspelare. Jag har därför utarbetat "träningstips" för våra viktigaste juniorspelare. Lite med glimten i ögat förstås.
Givetvis gäller för samtliga att t ex träna fysik och skott men tänkte ge mig på att ge lite mer konkreta tips. Jag ger också tips på spelare som kan vara en målbild vad gäller potential och ”skills”. Det är naturligtvis lite förmätet av mig att komma med ”tips” till grabbar som har så mycket kompetens i och runt omkring sig men ordet är ju fritt… 😊. Detta blir en serie med fem spelare och här kommer nr 1 och 2:

Marcus Westfält
Marcus är en smart tvåvägscenter som gör få misstag och han har också ett relativt bra offensivt spelsinne. Dessutom har han en ovanligt bra fysik för att vara en så ung spelare och vinner ofta sina dueller i tekningar, sargdueller och framför mål. Jag tycker att Westfält bör träna på sitt skott för att bli större offensivt hot. Westfält är en spelare som typiskt gör sina flesta mål på returer framför mål. De skottlägen som han troligen kommer att få med den spelstil han har är sannolikt direktskott nära målet. Följaktligen så bör skotträningen fokuseras på att träna direktskott på bra och dåliga pass (allt ska på mål…).
Titta på video: William Karlsson (skott)

Samuel Asklöf
Samuel är en snabb spelare med ett bra skott på nära håll. Han är dessutom relativt tuff för sin storlek och har därför potential att vara en obekväm spelare att möta. Har som utmaning att bli mer delaktig i spelet och använda sin fart och tuffhet för att utmana ännu mer. ”Go, go, go” ska det låta när Samuel får pucken i egen zon. Sätt alltid full fart, slå din back och skjut. Träna ben för att få ännu mer explosivitet och få bättre balans i närkamper samt träning på skott från längre håll (typ slagskott i fart).
Titta på video: Victor Arvidsson

Brynäsgubbe: Känns väldigt stabilt defensivt nu. Den här sillyn är mycket bättre än förra årets.

Stannar Bertilsson kommer jag få en defensiv orgasm i kallingarna.

{8482}: Ja, han har ett skott som är i absolut toppklass. Framförallt är det väl precisionen som är enastående eftersom blicken alltid är på mål och inte på pucken.

Räknar man in A-landskampen så har han nu gjort 3 mål och 4 assist på 5 matcher för Sverige under april. Dessutom så har han inte varit inne på några mål bakåt på dessa landskamper och är +4. Klart att Brynäs ska ge honom förtroende nästa år, om han vill spela i Brynäs!

dAVydov: Då kan vi börja snacka om SHLs bästa.

Vilket lag kan matcha Bertilsson, Andersén, Gunderson, Lundgren och Kilström?

"Malmö var väldigt skadedrabbat mot Växjö", säger Wikegård.

Och det var inte Brynäs??

Kul för Tommy, men Linköping känns som en klubb på dekis. Tror och hoppas att deras SHL-sejour är över snart. En jävligt trist och intetsägande klubb.

{8399}: Är det bara jag som tycker Marcus Svensson är en överskattad målis? Visst, han var bra i ett bra Skellefteå men skulle han bära ett Brynäs? Jag tvivlar starkt på det.

Jag tror mer på målvakter som Jocke och Lindbäck. Båda med brynäshjärta som jag tror skulle betyda en del.

Skrubben: Vid uttåget i år drog jag ju en parallell med 2010 då vi åkte ut mot blivande Guldlaget Färjestad. Trots att Brynäs då var skadedrabbat och hade fyllt på med massor av juniorer så var vi det lag som var "närmast" Färjestad.
Vad som hände nästa år vet vi alla, mycket tack vare att de unga spelarna klev fram. Att få spela slutspelshockey tror jag får unga spelare att växa väldigt mycket och jag hoppas på en liknande utveckling nästa år.

Ska göra en kortare intervju med Kellman idag, vilken fråga skulle du vilja ha svar på?

{Polerade}: Nu kära vänner har jag pratat med Mr Bengtzén i nästan en timme. Bra snack kommer ut på sajterna så fort jag renskrivit.

Daniel Sandström GD på Twitter nyss

Sv: Inför shl 18/19
KalleTeodor: Skämtar du? Med den där forwardsuppsättningen skulle vi åka ur innan serien ens hade börjat. Nilsson i andrafemman med Jensen och två relativt oprövade juniorer i tredje. Herregud... Skärpning nu.

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Pilen32: Ja kellman är nära LHC efter vad man läst, han hade nog vart bra fått in.
Rhodin tycker jag inte dom ska värva, där tror jag vi har dom unga som kan göra hans jobb.

Kolan och Andersen? Tror inte heller båda dom kommer och måste man välja så säger jag Andersen.

Gick och prata lite med Solem i tisdags, han va själv på isen så va lite nyfiken på hur han kände när dom fick hoppa med laget i kvarten mot Växjö.
Det va så jäkla kul sa han och på hemmamatchen dom vann så va det gåshud när publiken och laget öste på.
Fråga om han mötte Rahimi och då sa han att han fick en pass lite bakom sig och sen när han titta upp så kom Rahimi emot han, gäller verkligen att vara med och förbereda sig på att det smäller men då är man inte så kaxig=)

Laget va grym på att ta emot dom unga tyckte han, jag fråga vilka som va mest drivande och det va många men han nämnde först Blomqvist, och även Bertilsson, Alcen och Liljewall som extra drivande.
Han sa även att vilken otrolig skillnad det va mot för J20, större än han trodde.

Men kul att se hur dom gick in och bara körde, jag tror att fler av dom unga kommer lyfta nästa säsong och vilken erfarenhet detta va inför nästa säsong.
Jag säger att 2st slår igenom på riktigt i SHL nästa säsong!=)

Min fråga till bz:
"Vems kloka tankar lyssnar du mest till: munkas eller Ove Myling?"

Zappaholic: Enklaste uppgiften hittils för BZ! Fixar han på väg upp i liften.

bif1912: Håller med och tycker häxjakten på Bengtzén nått bortom all rimlighet. Om vi tittar på vad han presterat till nästa säsong så kan jag än så länge inte klaga allt för mycket. Han har redan presenterat två etablerade spelare med potential att hålla landslagsklass, varav en är hemvändare. Han har även aviserat att han vill uppgradera målvaktssidan rejält och dessutom spetsa truppen i övrigt. Utöver det har han bundit upp Westfält på ett långt kontrakt under säsongen och förlängt med Mannberg. Man kan tycka vad man vill om Mannberg men jag tycker han var en av de spelarna som verkligen bidrog till att Brynäs kunde vända sitt spel i höstas och var under säsongen en viktig kugge i SHL:s bästa boxplay. Så hittills har jag som sagt inte så mycket att klaga på.

Det som jag däremot upplever att Bengtzén främst saknar är medial smartness, och där verkar han behöva stöttning av en utåtriktad klubbdirektör som besitter de kunskaperna istället. Hade han väntat med att presentera Danielsson till efter säsongen tänker jag tongångarna varit annorlunda bland många supportar. Om det dessutom hade kompletteras med en öppen kommunikation o taktiska uttalanden utåt nära inpå säsongsavslut hade säkert många redan känt en stark tilltro till nästa säsong. Hade han även varit lite smidigare med sina uttalanden i Aftonbladet så hade de inte kunnat förvränga det till att han sagt att Honken inte håller för SHL.

{8482}: Det räcker faktiskt nu, det är dags stt stå upp för Stefan Bengtzen och det är dags att stå upp för Brynäs. Saklig kritik är ju alltid ok men att sprida dynga på forum och Twitter och allt vad det nu kan vara skadar ju hela föreningen och det kommer inte att leda till någonting gott.

{5915}:

Nej jag har inte missat hela poängen. Hela diskussion är snedvriden och däri ligger också problemet. När våra unga spelare skrev på för lag i allsvenskan/bottenlag i Elitserien var det inte en jävel som yppade sig eftersom spelarna inte var bra nog för oss. Sedan fick dessa spelare mindre genombrott och helt plötligt är det BZ fel att han inte värvade dem för ett-två år sedan när inte ens våra egna fans ville ha dem. Hade han värvat dessa medelmåttor då hade det blivit krig här inne för att BZ inte värvade klass. Nu när han uppenbarligen letar klass så blir det krig för att han inte värvar hemvändare för 3/4e kedjan. Hur fan ska herrn göra för att det ska passa?

Hör du inte hur det låter? Med facit i hand är det jävligt lätt att påpeka hur saker och ting skulle ha skötts. Med facit i hand hade jag köpt 30 lägenheter i Sthlm för 20 år sedan, eller startar youtube och varit miljardär.

Det är helt rätt av BZ att inte värva medelmåttor till hemvändare just nu, för det är det sista Brynäs behöver. Då hamnar vi än sämre till än denna säsong, och det vill väl ingen?

Lesky: Varför detta plötsliga intresserad för damhockey? Visstja, det ger tillfälle att klaga lite ytterligare på Bengtzén...

Seriöst, inte en jävel har brytt sig om damhockeyn. Ska vi bara ha ett lag för att? Känns aldrig som Brynäs satsat på damlaget ändå.

Vore ju rätt trevligt om vi kunde fokusera på värvningar och snack om laget istället för att såga, tjafsa och bli kränkta hela tiden.

Undvik personligt gnabb. Det är så tröttsamt att läsa.

{5915}: Hehe det va väl knappast menat att jag vet mest och bäst utan sa bara lite vad jag sysslar med inom hockeyn och Brynäs.

Man märker att det är mycket taggarna utåt när det blir diskussion om vad jag vet och inte, men jag tycker det är kul att diskutera hockey men ser inte mina åsikter som nåt facit för Brynäs.

Lär säga att jag tycker att det finns en hel del vettiga tankar från många här, med både ris och ros, mest ris nu fullt förståeligt.

Dags för mig att summera säsongen och jag börjar med en betraktelse:
Säsongen 2010-2011 åkte ett svårt skadedrabbat och ungt Brynäs ut kvarten mot Färjestad med 1-4 i matcher. Färjestad gick vidare och vann SM-Guld och av alla lag var Brynäs närmast att rubba Färjestad. Under slutspelet mönstrade Brynäs ett tiotal juniorer och förstaårsseniorer (Bl a Rödin, Järnkrok, Silfverberg, Bertilsson, Rhodin, Wennström, Larsson och Ekholm). Hur det gick följande år vet vi alla och jag återkommer till ämnet senare.

Inget snack om att säsongen varit en besvikelse och här kommer min lista över de viktigaste som gick fel.
- Melineffekten, värvningen av Melin blev en fullständig katastrof. För egen del så trodde jag att lagbygget hade tillräcklig stabilitet för att klara en övergång till ett annat ledarskap men jag hade fel, liksom Bengtzén. Jag har varit inne på det tidigare men jag tror att vad som gick snett var att Melin kom in och var nöjd. Nöjd med att vara tillbaka i Gävle, nöjd med att få coacha ett topplag. Detta innebar att uppstarten av säsongen kom för sent och med alldeles för låg energi.
- Jensens prestation. Jag tycker att Jensen är en modig spelare som alltid gör sig spelbar och vill ha puck. Det är bra och fina egenskaper och det ska ha han ha all cred för. Tyvärr så har hans spel inte levt upp till de krav som man måste ställa på en center i en första kedja. Framförallt så sprider han alldeles för mycket puckar och tar en för många felbeslut i egen zon.
- Boqvist skada vill jag också nämna. Vid sidan av Jensen är det Jesper som har förmågan att hålla i pucken och bygga upp spelet. Med honom borta fick vi problem med för lite puckinnehav och de problem som det leder till.
- Bengtzens värvningar, från en fjolårssäsong med många bra värvningar till en säsong som innehöll alldeles för många floppar så går det inte att komma ifrån att ett frågetecken har väckts ang framförallt Bengtzén strategi/kontinuitet. Jag hoppas att Bengtzén efter att ha mött Växjös lagbygge förstått att ”Karlskog -brunkare” inte är vad laget behöver. Tycker Alcén är ett utmärkt exempel på vad som krävs av spelare i 4:e linan. Dvs en i grunden skicklig spelare som omskolats till rollspelare och som har ett starkt klubbhjärta. Bengtzén har fortsatt förtroende från min sida men har en del att bevisa nästa säsong för att få förlängt. Tyvärr är ju hans kommentar om ”Honken” både klantig, djupt respektlös och visar på brist av förståelse för klubbens själ. Fy skäms!

Finns det då några ljuspunkter inför nästa säsong? Ja, det gör det ju. Jag tycker t ex att vi redan kan konstatera att de förvärv som redan är klara dels är bra för truppen och dels visar att Bengtzén kanske kalibrerat kompassen avseende värvnignar. Jag tänkte dock återkoppla till inledningen och lyfta fram tre unga spelare och en joker som skulle kunna vara grunden för ett nytt 2011/2012.
- Jesper Boqvist, anser jag redan nu vara en av SHLs skickligaste spelare när det kommer till kombinationen av fart, teknik och spelsinne. Om Jesper stannar, vilket jag tror och hoppas på, så tror jag på ett stort genombrott nästa år. Tyvärr så gör ju hans avsaknad av kilon/muskler att det är lite för lätt att avväpna honom och det är här förbättring måste ske. Ett bättre skott och starkare fysik är vad vi vill se för att han ska ta klivet upp till toppspelare nästa år. Min kandidat till nästa års "Silfverberg".
- Marcus Westfält, får mig att tänka på Calle Järnkrok. Marcus har en förmåga att hela tiden ta rätt beslut på banan precis som Calle. Westfälts övriga styrkor är väl framförallt fysiken och kampen medan Calle hade tekniken så det är ju på intet sätt kloner av varandra. Men mest utmärkande är ändå ”smartness” och det kan bära långt. Min kandidat för nästa års "Järnkrok"
- Alexander Bjurström, som var den som stod för mest energi och initiativ i sista matcherna, har bra ingredienser för att bli en riktigt bra spelare. Lite av ett minigenombrott som nog gett honom råg i ryggen och lite respekt internt inför nästa säsong. I mina ögon är han i samma ålder bättre än t ex Emil Molin och Emil Larsson och har alla förutsättningar för att bli en bra poänggörare nästa säsong. Min kandidat för nästa års "Larsson".

Min joker inför nästa säsong får bli lillebror Boqvist som har en skyhög potential men som behöver mer speltid och förtroende för att komma till sin rätt. Jag hoppas att Brynäs törs satsa på honom inför nästa säsong, annars lär det bli spel på andra sidan Atlanten. Mitt tips är att spela Adam tillsammans med Ryan då jag anser att det behövs en spelskicklig back vid hans sida för att inte fastna i egen zon och för att kunna utnyttja Adams speed i spelvändningar.

Tack för säsongen! Over and out!

{8399}: Så Bengtzén! Då var sista potatisen satt! Du ska nog söka ett nytt jobb... Så jävla onödiga ordval. Tycker Bengtzén borde vara jävligt mkt mera ödmjuk utifrån vad han själv presterat på sistone.

Att helt i onödan i princip håna en brynäslegend i media...(????) Hur mår Stefan egentligen...?

Ja, herregud vad onödigt av Bengtzen gällande våran legendar Honken.

Tyvärr är det endast BZ själv som inte håller "SHL klass" eller "Brynäs klass". Problemet är att hans ego är för stort för att han ska kunna erkänna det. Honken är trots sin fina karriär alltid ödmjuk i sin inställning till hockeysverige och omvärlden - precis tvärtemot BZ som ofta framstår som arrogant och spydig.

Det här var väl BZ klumpigaste kommentar sedan dr.Bengtzen konstaterade att Paille "nog inte hade någon" hjärnskakning mindre än 2 timmar efter Larkins överfall i CHL.
---
Varför inte uttala sig "diplomatiskt" om att Brynäs bygger för framtiden och att Honken gör det bra, men är ingen duvunge längre och därför inte är aktuell för Brynäs lagbygge.

Följande citat är fullständigt onödigt gentemot Honken:

– "Det är många som bor i Gävle och kan hockey så vi kan inte gå efter det. Vi ser till kvalitet."
---
BZ om någon borde väl se till att hålla sig på god fot med Honken utifall det blir målvaktskris igen som under denna säsong, men tydligen har han andra prioriteringar. Vilka? BZ tycks verka skicka en klar signal till fansen om vem som bestämmer i Brynäs. Upplever han sin ställning hotad i klubben?

Dessutom så kan ju Honken som brinner för Brynäs, målvaktsutveckling och Brynäs i synnerhet säkerligen hjälpa föreningen på ett eller annat sätt i framtiden vare sig det är som målvaktstränare eller något annat. Med det perspektivet ser jag BZ uttalande om Honken som än mer bekagligt.
---
På tal om kvalitet:

Ni minns väl att BZ förra säsongen var utomlands för att vifta med checkhäftet och försöka övertyga Tony Mårtensson att återvända till Brynäs? Med tanke på hur usel Mårtensson varit så kunde BZ ha lagt till ännu ett dyrt fiaskoförvärv på sin meritlisa.

"Vi ser till kvalitet", säger BZ.

Har Bengtzen kvalitet nog att leda sveriges mest anrika förening till att bli ledande i sverige igen? Jag har mina dubier om jag säger så.....

blackredberry: idiotiskt att jaga sportchefen... som nå jävla fotbollshuliganer. Stå upp och stötta vår förening istället!

Judas11: Haha men är du allvarlig judas 😂 Rahimi var jagad av alla toppklubbar och valde Växjö för att han fick mest pengar där. Aldrig att han sitter på under 200k, alltså aldrig. Welch också.. 50-100? 1:a april är inte ännu. 150-200 skulle jag gissa.
Växjö har garanterat den dyraste truppen av alla lag, och det med marginal. Alltså utan tvekan.

Växjö är ett vidrigt kommundopat plastigt köpelag utan historia PUNKT SLUT!

Peja: jaja, herregud vilken bra spelare det är. Nu får jag nog en del folk emot mig, men jag tycker han minst håller samma klass som Rödin. Rödin presterade enormt bra under hösten 2015 i ett lag som också spelade bra som helhet. Palushaj har snittat 0.9 poäng/match i ett lag som under mängder av matcher varit betydligt sämre än motståndaren.

När jag gick och lade mig igår så spelades låten ”eye of the tiger” i mitt huvud. Det är lite av Rocky-tema över denna matchserie. Vi befinner oss nu i ett läge där Växjö har börjat inse att vi inte ger oss och att vi har ”punsch” i slagen. I Rocky-filmen går ju matchen från att vara av uppvisningskaraktär till att bli en tvekamp där mod, hjärta och att ”vägra vika ner sig” avgör. Blir det dessa egenskaper som till slut avgör denna matchserie så vinner vi utan tvekan.

Tyckte också att man kunde se lite oro i Hallams blick. Vad skulle det innebära för hans karriär att bli utslagen i kvarten igen med ett lag som detta? Oro och tvekan är precis vad som behövs för att vi ska ha en chans och jag hoppas att det sprids lite av detta Växjö.

Till slut en liten reflektion över att samtliga våra herr-lag spelar kvartsfinal denna helg (U16, J18 och J20). Med tanke på skadorna i A-laget, med uppflyttade juniorer som följd, lär man få trolla med knäna för att få ihop fullt lag i dessa trupper. Men vilken styrka vi visar i vår ungdomsverksamhet. Mer starka Brynäshjärtan på väg upp!

blackredberry: Härlig seger! Njöt i fulla drag när juniorerna stod upp emot legoknektarna! Bor i Växjö och det ska bli såååå jääävla kuuul på jobbet i morgon!!!
:-)

{8399}: game winning goal på Kung Bertil . Han får inte lämna oss !!

Ser jag Scott i ett annat SHL lag så säger jag nästan upp mitt medlemskap

Inkazar: Det enda jag inte är förvånad över är att så fort Brynäs är inblandat blir det stora rubriker, alla ska tycka en massa.

Vi berör. Vi är överallt.

Bratwursten : Kul att det blev Ikonen som fick avgöra. Sjöddas bänkning gav resultat när det gällde.

Huge:
Hans uttalanden den här säsongen kan användas i utbildningen av blivande Kaptener i hur man inte kommunicerar med omvärlden. Den rent idrottspsykologiska utmaningen att befinna sig i no-mans-land får man angripa på samma sätt som man angriper en transportsträcka på 52 matcher. Bryt ner, hitta mål och motivera. Där är inte Brynäs modell 17/18 kan vi konstatera baserat på prestationen...
Man hoppas att det blir lättare att motivera sig för bäst av tre mot Buleå.

Huge: Bara att hoppas att ledningen har ett ”dagisbeteende” och analyserar fiaskosäsongen in i minsta detalj. Gör de som du och blundar så hårt det går spelar vi kvalspel nästa säsong.

xxx BIF xxx: efter en dålig säsong så ska BZ få sparken? Haha. Folk glömmer att vi var ett mål från SM-guld förra året med bz mannar.

xxx BIF xxx: klar Rodrigues har skrivit under, karln har suttit och skrivit rasistiska och sexuella kommentarer till Stark när han var VD sorry men den karln är inte klok

{8302}: Henrik Larsson måste vara en av de sämsta spelare vi värvat. Kör hellre en man kort.

dAVydov: Ludvig Nilsson har enormt bra fart på fötterna varje match, oerhört aktiv över hela isen anser jag.

{2064}: En fundering, nu samlas det pengar för att Hajen skall stanna men borde inte denna pott istället ha gått till Bertilsson? Vad har killen, 11 säsonger i Brynäs? Han är en hjälte med ett Brynäshjärta större än störst. Skulle han kunna stoppas från att åka utomlands genom ett extra tillskott från fansen skulle kanske chanserna öka till att han stannar .
Sen borde Bertilsson också ta över rollen som kapten anser jag då han verkligen verkar ha utvecklats till en bra ledare som säger precis rätt saker till pressen i alla fall.
Överhuvudtaget så borde hela konceptet fansens värvning gå till att samla pengar så att Brynäs kan kontraktera dyra högkvalitativa spelare med Brynäsbakgrund som Lindbäck, Bertilsson, Rödin, Jocke E osv.
Bara en liten tanke men jag tror att engagemanget skulle vara större också om insamlingen gick till att detta ändamål...

AnteA: Ersson? Enligt mig top 5 av backarna i Brynäs utan att tveka. Kanske tillomed top 4. Beroende på vilken sida Kilström vaknat på.

Vill sätta ett plus på Ludvig Nilsson som gör en bra match idag. Man kan tycka vad man vill om den värvningen, men han gör ett förbannat mycket bättre jobb på att vara rivig i fjärdekedjan än vad Liljewall gör.

Huge: Du är verkligen en stereotypisk DIF/AIKare som konstant brölar om "riktiga supportrar", "äkta fans", blablabla... förutom att du hejar på Brynäs. Så skämmigt. Orkar inte med denna mentalitet. Blir man glad när Brynäs vinner så är man en riktig supporter.

Tjurn : Om ca 3 veckor slipper du skiten. Då har du bara ett par månaders crappy season att genomlida innan nästa helvete börjar. Då med 4 fjärdefemmor plus Danielsson.

dAVydov: Det är bara i Brynäs man lyckas gå från sm- final och positiva vibbar i föreningen till att känna att hela jävla föreningen behöver göras om och få en nystart på mindre än ett år... Tränare? Majoriteten av spelarna? Sportchef? Klubbdirektör? Ordförande? Röd tråd? Fy fan va illa Brynäs mår just nu...

Saxat från Brynäs fejjansida:
"Ryan Gunderson hälsar till alla Brynäsare att han bokat om sin hemresa från OS och kommer att vara redo för spel redan på lördag"

Jag satte in pengar eftersom jag inte har möjlighet att supporta på plats eftersom jag bor 60 mil ifrån Arenan. Betalar dessutom medlemsavgift varje år och köper grejer ifrån shopen . Blir kanske på sin höjd en match per säsong runt jul som jag kan vara på plats ! Älskar Brynäs i med och motgång❤️

mk: Det klagas när Brynäs förlänger med Sandström och det klagas när Brynäs släpper Sandström :)

Det var denna säsongen som skulle bli hans genombrott. Istället började han säsongen på ett mycket dåligt sätt (förmodligen det sämsta han har presterat i A-lagströjan) och man kan nog till 99% säga att det berodde på hans sjukdom. Det finns liksom ingen annan logisk förklaring varför hans karriär annars ska börja dala i 20 års ålder. Får han ordning på sjukdomen kommer han nog tyvärr bli väldigt bra i HV nästa säsong.

Samtidigt förstår jag helt och hållet varför Bengtzén väljer att inte förlänga med honom. Läser man mellan raderna så är det oerhört tydligt att det har varit Pecka som de senaste åren varit väldigt bestämd med vad han vill ha för målvakter att jobba med. När det kom fram en talang av Sandströms kaliber ville han självklart jobba med honom. Bengtzén hade helt enkelt inte så mycket valmöjligheter så länge han inte var beredd att leta efter en ny målvaktstränare. Nu har Pecka tvingats sluta och Bengtzén har ett rent bord att jobba på. Då väljer han hellre att satsa på ett etablerat kort istället för att för tredje säsongen i rad chansa med att Sandström kommer få ett genombrott.

Peja: Här är en fin artikel och hyllning av Pecka Alcén och hans makalösa resultat. Kanske både han och Brynäs hade tjänat på att ha en plan för hur man successivt skulle dra er på hans engagemang efter infarkten 2012.