1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 770525 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Zappaholic: Håller helt med dig. Vi kom snett in i denna säsong men har fixat en kvartsfinal. Jag trodde aldrig på en topp tre placering, förra året studsade mycket rätt och vi kunde bära med oss känslan som oslagbara ända in i finalserien.
Jag tycker att det är bra.
Trots detta är jag besviken på de tre matcherna innan denna, gissar att man slappnade av lite efter att jagat så länge.
Ikväll har vi maximalt oflyt och an Clara som inte kunde matcha Felix Sandström.
Med en normal domare så leder vi efter första.
Jag vill gärna vänta in kvartsfinalen innan jag jag fäller mitt omdöme.
Att klaga på Gällstedt tycker jag är fullständigt galet.

Årtiondets solklaraste slew foot, ska vara matchstraff men självklart ingen åtgärd från ynkryggarna

OveJärnkrok: är väl standard när HV spelar, får alltid med sig en massa konstiga domslut. Sen är väl Öhlund en av Sveriges sämsta domare på det..

Nästan lika kass som Carl von Sivers i HA.

Knallhatten: Den usla formen och tappat självförtroende sprider sig som ett Coronavirus i Brynäs just nu.
Jag har nog inte sett Rödin så här blek sen han skar av lårmuskeln 2016.
Bäckis var på väg att hitta lite form men efter 6 matchers frånvaro ser han 15 år äldre ut.
Bertil är inte längre Europas bästa back.
Kempny…. Ja, det är ju inte OS-Kempny vi ser på isen just nu kan man konstatera.
Lindblom s tröjnummer har jag inte sett röken av på 10 matcher så han har väl varit borta antar jag.
Kinnvall anno 22/23 har däremot gjort comeback här på slutet.
Larsson, Silfver och Bellows går fortfarande någorlunda bra på ångorna efter den senaste tidens succé men dör nog snart ut likt en sur Yamaha DT50 i höstregnet.
Fågelholkarnas förmåga att ändra en matchbild är dock konstant på en riktigt låg nivå. Där kan det inte bli sämre.
Skön…t

ELFBIF: Vi har det i egna händer, vinner vi är det topp sex, sen att Huge tycker att HV har mer motivation eftersom de spelar om hemmaplansfödel struntar förhoppningsvis både jag och laget i. Vinn bara vinn!

mattias - 74:
Drömmen om LHC i kvalet lever.

Bengt Ramen: Trivigno som center, mycket ska man höra…

Modano:

”Blir som vanligt tror ni vunnit något sen utslagen direkt i kvarten eller absolut semi 🤣”

Tänk att sitta och håna Brynäs som Timrå precis blivit förnedrade för att Brynäs kanske kommer åka ut i semi… när var Timrå senast i semi? Var 20 eller 25 år sen?

Och när vann Timrå senast guld? Det har aldrig hänt, eller hur?

Ha det så trevligt i ingemansland med Linköping, din pajas. Inför för att det lär spela någon roll, nästa år är Dahlén borta och då blir Timrå seriens slagpåse. Efter det är ni tillbaka i allsvenskan där ni egentligen hör hemma.

Nufcbifcaps: Även Larsson och Silfver. Båda är äckligt starka på puck. Gör som dom vill långa stunder idag.

Och Kinnvall når 40 pinnar. Välförtjänt!

{11102}: ”Kvalite går före bredd enligt mig. Alla dagar i veckan.”

Att kalla vår nästbäste målgörare för bredd är, intressant.
Vem som är bäst är såklart högst subjektivt men tycker det är märkligt att framställa det som att Gälla inte ”vågar” flytta på vissa spelare.
Laget har tagit poäng i 10(?) raka matcher och Lindblom har gjort 5 pinnar i dessa.
Inte alls konstigt att man försöker bibehålla sina formationer. Vi såg så sent som ifjol hur viktigt kontinuitet är för framgång.

Peja: ”Jag tyckte laget hade rätt mindset från nedsläpp igår. Spela tufft och var obekväma att möta.”

Jag tycker det var ganska tydligt att flera spelare i Frölunda var väldigt obekväma med Brynäs fysiska spel och en spelare som Stenberg var väldigt enkel att få ur fokus. Det lär ju vara något laget tar med sig om vi möts i slutspelet. Det var ganska tydligt hur vi ska spela mot Frölunda. Sen vill det ju till att PK och målvakt är lika effektiva också

Har sett om matchen nu.
Tycker att vi har väldigt många som spelade hårt fysiskt. Larsson var ju ett prima exempel som flera gånger tacklade motståndaren och bara tog pucken av dom.

Gillade också när Berra fullständigt struntade i en lös puck och bara gick på kropp - stenhårt.
Och Wita och Hägg och Kempny och Ölund och dom ”gubbstarka” Rödda och Silfver och t o m lilla Trivigno.

Kul när Vesel blev fastlåst på knä i offensiv zon i andra. Fick upp pucken i trängt läge på horisontellt klubblad och liggande/sittande zorrokastade pucken till en medspelare.

Källgren ser mycket trygg ut - så kul att han höll nollan.

AJF - kul med mål

Måste vara tufft att möta Silfver-Larsson-Bellows

Erat: Helt sinnes att inte Frölunda lyckades göra ens ett mål med tanke på att dom gavs alla förutsättningar att göra det :)

Måste vara oerhört frustrerande för tränarna när en och samma spelare i motståndarlaget gång på gång på gång försöker (och lyckas) fuska till sig fördelar i match efter match.

Men snälla.. Ta bort idioten från svensk hockey.. Eller så får någon markera ordentligt.

Chickenwing ”glömde” knyta hjälmen och vips får Fuleå pp igen.

Otroligt att domarkåren går på det systematiska fusket i Norrbotten…

Ser man en hjälm på isen så är det alltid en Lueleåhjälm

Vilken match vi gör idag ! Källgren !! Och ni som tyckte nått annat före matchen, han bevisade idag att vi kan komma långt =)

Hjälp Källgren att hålla nollan nu!

Fjällby sätter friläge???? fan alltså... trode det var matchdag men jag måste nog sova och drömma

Farsang: Underbart Bobby!!!

ELFBIF: Jag trodde ganska länge att vi inte ens skulle ha ett sniff på topp6 så som säsongen artade sig, men bit för bit har det gått bättre. En eloge till boysen och Gälla.

Jocke7:

Ja man undrar varför inte försvarsspelet sett ut såhär förut men det är nog mycket för att vi har 2 bra målvakter nu

Ger ett lugn hos backarna

Larsson var fullständigt lysande ikväll

Farsang: Vi pissar bort segern idag. Källgren gör en kanonmatch men två jävligt tama PP och en usel straffläggning kostade oss sjätteplatsen.
Surt.

Peja: Laget skulle må oerhört bra av att få in/behålla både LP och Träff nästa säsong.
Risk för en ganska ”trött” och ålderstigen trupp om vi blir utan den typen av yngre förmågor som dessa som kan pusha på gubbarna.

Jugge: Grattis till tre pinnar igår

Vilken tur att modo åkte ur, så vi kunde håva in Häggen 🥰

Jugge: Vilket grymt bra skott han har Bellows, ribban skrek av smärta när han träffade den!

♥️
Uppladdat:

500x0-file0000000064787246a4034f477d40cad8-1.png

Så jävla enkelt! Sån harmoni i laget, jag känner otroliga vibbar!

Leksand tvålar dit Skellefteå på bortaplan, inte dåligt (OT)

vi är sämst: oh ah…

Peja: En tanke slog mig. Borde inte man värva klart laget innan säsongen startar. Vi borde nog diskutera det - skulle kunna bli något att stöta och blöta. Vi här på HS skulle kunna gräva djupt i det så vi inte missar nån aspekt.
Vem känner sig kallad att inleda diskussionen? Ordet är fritt.

En sidoaspekt; om man förlänger med Hägg. Ska man se det som ett nyförvärv? Definitionen borde redas ut i minsta detalj.

{11102}: Svedman kanske kände igen dig när du var på väg in i restaurangen och tog ett snabbt snack med kocken innan han lagade din mat 🙂

(skämt åsido, har åkt upp från Stockholm för att se träningar och ätit där kanske 10 luncher - aldrig tänkt på att maten skulle vara dålig, i o f s är jag inte petig (pettis?) med mat)

xxx BIF xxx: Tack för tipset om podden. Alcèn säger alltid att backsidan är bra och välbalanserad. Han försvarar sina spelare, som han ska göra. Förra säsongen var också perfekt balanserad enligt honom men likväl iscensatte han en ”total makeover”. I det stora hela är det inget snack om att Brynäs var bättre förra säsongen och en stor del av det var backarnas spel med puck. Jag tror att Alcén kommer att bygga en spelskickligare backsida nästa säsong, vilket i så fall talar mer än tusen ord om hur han ser på dagens backsida.

Bertilsson och Hägg verkar vara nära att förlänga.

Erat: Med tanke på att Norlinder och Andersson ser ut att bli spelklara kom det korta uppehållet ganska lägligt för Brynäs. Hade varit fint med en kontraktsförlängning på Hägg också så att man kan börja beta av nya kontrakt på superveteraner och slippa tänka på övriga kontrakt.

Luddf: Nej, men det är väldigt roligt att Solem får chansen i SHL. Vi snackar trots allt om en Gävlekille, trots norska medborgarskapet, och de unnar man alltid allt gott.

Huge: Är du verkligen kvalificerad att tycka om hockey & optiker? Du är ju enbart en tangentbordsryttare inte lekman i ämnet.

Tänk att Kemny och Clara hittills överglänst spelare som Hronek, Erik Karlsson, Hieskanen, Gustafsson och Saros (vet att Saros match idag var bra med Clara alltså… herrejösses!)

Kempnys mål idag är så sjukt jävla snyggt!

”Sjukt att varken dem i studion eller folk härinne ser att finnen får pucken på högkant i skottläget vid Finlands 3-1 mål, att Gustavsson har axeln 50cm ovanför isen är inte problemet” -En Golfboll

Erat: Riktigt bra förlängning ifall det stämmer.

Men man kan också se hur snabbt det går i den här branschen och hockey.
För ca 3-4 månader sedan så ville folk skicka honom all världens värld och han var inte vatten värld trots kanske ca 20-25 matcher.
Nu är det lite annat ljud.. det går fort i hockey!

Bellows är väl ett typexempel på hur/vilken tid man ibland ska ge en import.
Sen är jag medveten om att man kan ha motsvarigheten också (Delia tex).

Peja: italienska förbundet säger att han fick kramp så får lita på det.

Peja: Typiskt att Brynäs har en sån bra målis😂

Bengt Ramen: Är inte heller oäven mot Klockare. Han borde ju dessutom ha bättre inblick i den internationella hockeyn jämfört med Masken och Molin med tanke på hans landslagsuppdrag under lång tid. Det kan vara ett bra perspektiv/erfarenhet till föreningen.

Jugge: Ja helt självklart.
Förstår verkligen inte dom som ens funderar annorlunda. Slå på valfri Brynäsmatch, titta noga på vad han utför i det lilla och i det stora. Asså förstår om man är nybörjare som soffcoach om man inte ser kvaliteten. Som gräddlök på laxmoset och bomull i magen så tror jag han (och övriga gubbar) kommer att vara på en ytterligare högre nivå i slutspelet.

Hörde en analys om Omark i veckan - alla var eniga om att han varit bra nu men att gubbar som honom leker inte rommen av sig i serielunken, krävs slutspel för att gå fullt. Håller helt med.

Gavve: Många mätte Bäckström mot hans fornstora dagar inför säsongen, och visst märks det att han tappar när tempot blir maxat. Men man ska inte underskatta vad han faktiskt tillför. Han gör ett enormt jobb i det dolda som inte alltid syns i protokollet. Även om bäst-före-datumet för den absoluta peaken passerat, så är hans rutin och speluppfattning fortfarande en enorm tillgång för laget. Jag har varit en av de som varit kritisk mot Bäckström under säsongen, särskilt när tempot skruvas upp. Men ser man till det stora hela är det bara att erkänna att han gör det bra. Han kanske inte har samma fart längre, men hans sätt att styra spelet och göra de små sakerna rätt betyder så otroligt mycket för lagets stabilitet.

Peja: Kollade på Raftheim i landslaget när dom mötte Schweiz. Han var felfri defensivt och var helt omöjlig att ta sig förbi, han hade även en hel del fina offensiva räder. Var Sveriges bästa back den matchen. Men det vore som sagt bra en säsongsutlåning av honom och Sundqvist Jr nästa säsong för att få mycket speltid och säsongen efter ta en ordinarie plats i laget.