1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 771244 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Farsang: mitt första inlägg för säsongen, så hej alla Brynäsare. Så skönt att spela i rätt liga.

Gameday: vad tror ni?

Hoppas på 2-4

Om D’Astous är tillbaka redan till match 3 så blir iaf jag överlycklig!

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Här är min analys efter omgång 1

Malmö är mycket bättre än vad alla trott på förhand. De har ett lag som klarar av att trumma på med många unga spelare som vill uppåt i karriären. Tror de går till slutspel.

Brynäs hade betydligt svårare mot LHC än de haft i träningsmatcher mot Örebro och Modo. Det var en tuff match även om det lika gärna hade kunnat bli poäng. Silfverberg, Kopacka, Söderström, Källgren bra. Resten kan bättre. Lindblom och Shroeder framför allt.

Jämför vi med våra andra kollegor i bottenstriden så fick ju såväl HV som Modo rejäla käftsmällar. Modo fortsatte som de spelat hela försäsongen och blev rejält frånåkta av ett namnmässigt svagt Örebro. HV förlorade en jämn match mot Växjö men fick bästa backen (Kaski) och en toppcenter (Fisker Moolgard) skadade.

Ska bli intressant på torsdag och se om det var Örebro som var riktigt bra i lördags eller om det var Modo som var riktigt dåliga.

FBK kommer vi inte ta många poäng emot den här säsongen, men det kommer inte andra lag göra heller. Även Frölunda imponerade.

Många nämner att Oskar Lindblom är osynlig i matcherna. Dels kan jag instämma ibland.

MEN.

Han täckte Heljanko jättebra vid Silfverbergs 0-1 Mål.

Och han styrde även Kopackas skott i ribban i sista 30 Sekunderna.

Han är där det behövs!

Som dem säger, märker man han inte så gör han säkert saker bra nog.

{10638}: vi har tackat nej till spelsystem. 2024/2025 kör vi på känsla!

Tommy: Mycket imponerande tredje period måste jag säga. Ni har total dominans av Linköping och de ser ut som koner emellanåt. Ni hade kanske förtjänat ett 3-3 där i slutet.

Tomten skjuter bakom linjen och vill ha mål.

mk: Man har ju plöjt en del hockeypoddar det senaste men undra om inte Femtefemmans avsnitt om Brynäs tar priset som det sämsta? Kändes oerhört oinsatta..
Är medveten om att den ska vara lite mer avslappnad men tyckte nästan att det blev olidligt när drog så många slutsatser i kombination med deras ”okunskap”.

Uppladdat:

500x0-screenshot20240917-110902.png

Cardigan Daffipoff: Ja, Brynäs lag är bättre än på länge, men jag tycker fortfarande man är minst en forward kort. Laget saknar acceptabel bredd framåt men de andra lagledarna ser bra ut nu. Enligt min mening skulle det göra stor skillnad att få in en till vass forward som gör att man får fyra kapabla kedjor.

OveJärnkrok: Finns en betydligt mer sansad självbild efter året i hockeyallsvenskan, både från föreningen och supportrar. Tycker det återspeglas här och även i sociala medier där dom allra flesta siktar på att klara sig kvar, eller i bästa fall hoppas på play-in.

Den här påstådda hybrisen bland supportrarna kommer snarare från motståndare som bara verkar anta att Brynäsare har en förskönad bild utifrån positiva reaktioner på nyförvärv. Grundar nog sig primärt i någon form av Brynäsförakt där man har bestämt sig att det finns en hybris, oavsett om det faktiskt stämmer eller inte.

Att Djoos och Söderström kommer betecknas som några av SHLs bästa backar stödjs av dom allra flesta tyckare. Även om båda kommer behöva tid för att vänja sig till SHL, vilket också stämmer in på våra övriga återvändare.

Jag tror väldigt mycket på Rödin den här säsongen, han har noll press på sig nu. Första gången sen han var junior! Det är andra killar som bär en större press nu

eltifoso: Jag vet inte om du är överdrivet pessimistisk för att jaga sympatier nu men nej Färjestad kommer inte missa slutspel. Finns så klart inte på kartan att det kommer ske.

Kör en sammanfattning över kontraktsläget för Brynäsare som fortfarande spelar i Nordamerika och som kanske kan komma hem kommande år.:

Elias Lindholm 31/32
Noel Nordh 26/27
Jacob Markström 25/26
Calle Järnkrok 25/26
Samuel Ersson 25/26
Lucas Carlsson 25/26
Nicklas Bäckström 24/25
Jonas Johansson 24/25
Felix Sandström 24/25
Jesper Boqvist 24/25
Adam Boqvist 24/25
Oscar Dansk 24/25
Gabriel Seger 24/25

Kontraktslöst utlandsproffs: Wännström

När man sammanställer inser man vilken otrolig överrepresentation av målvakter det är. Kanske glömmer någon i listan, men 5/13 är ju målvakter. Många av utespelarna är redan hemma.

söderström klar för 2 säsonger !

avdankad: Någon vecka är nog best-case scenario.

En kul sak var att Modos tränare sa att det var ett fall framåt för dem jämfört med matchen i tisdags.

Hade Brynäs blivit så utspelade som Modo blev igår (4-1 var ju i rejäl underkant) och Gällstedt hade sagt så hade jag blivit rejält frustrerad. Vet att J F K diskuterat att han hört rykten om att Gällstedt inte ställer krav på sina spelare och att träningarna är av låg kvalitet. Kollar man matchen igår var Brynäs inte bara betydligt skogigare, de var också mer strukturerade och vann alla närkamper.

Sen är det bara träningsmatch. Men samtidigt är det genrep, och någon slags indikation brukar genrep ge.

Nu är det bara att hålla tummarna för D’Astous och Söderström.

Snålt av GD att ge Ölund en trea ikväll…

Tycker han var bäste Brynäsare i matchen…

Nu håller vi tummarna för att AB’s nyhet stämmer och det blir en rejäl värvningsfredag imorgon!

Bara hoppas D’Astous klarade sig nu.

Han var bäst på isen idag. Hinken lär få ångra sitt nej tack.

Silfverkroken: Tycker också att Andersson bör gå före, av det jag sett hittills. Även om den yngre Lindstein troligtvis har större potential. Båda lär dock få spela en del med tanke på skadehistoriken hos vissa av våra backar. Även Andersson har missat en del matcher genom åren.

Angående Söderström, det spelar ingen roll om han bara kör en säsong och åker över igen. Bara att han kommer hem just den här säsongen (när vi ska återetablera oss i SHL) betyder hur mycket som helst och ökar chansen avsevärt. En riktig hjälte är han!

TIK_TIK: citerar EP. ”An Uber competitive two way defensemen”

Jugge: Jag kan inte annat än hålla med, BIK kommer bli farliga. Sen att de är underskattade i tippningen är väl egentligen precis som vanligt, ingen brukar tro på dem med de hamnar alltid topp sex.
Att Björklöven tippas högt är väl inte heller så konstigt med tanke på vilka toppspelare de värvat. De lär ju gissningsvis ha om inte seriens vassaste PP åtminstone ett topp tre PP, sånt brukar ge stort utslag i tabellen, dessutom har de en vass förstamålvakt.
Det är väl de två lagen jag tror kommer bli svårast för oss att möta.

DIF borde rimligtvis vara lite starkare i år. Det har rensats ut några halvdana spelare och ersatts med åtminstone på papperet lite vassare spelare. Däremot kan man ju fundera över om alla gamla gubbar fortfarande klarar av att leverera.

Farsang: SHL/Elitserien hade ju en allstar match något år runt -00, -01 vill jag minnas. Själv tycker jag det är mest trams, brukar aldrig kolla på NHLs. ”Allvarlighetsnivån” är ju lägre än svarta mot vita till och med…

Berge:
Han ville väl sluta på topp helt enkelt ;) och att vara med att ta upp Brynäs till finrummet igen får väl räknas in under den kategorin...

Mattenator: Granström, Eklind och Sweatt var ju dock först i Brynäs.

mk:

Ja, det där är värt att lyfta.

Kan inte ha varit lätt att kombinera hockeykulturen i Polen och Skottland med att vara trans. Han får säkert otroligt många negativa kommentarer i sin inkorg nu med tanke på hur hatiskt och vidriga människor blir när deras vidriga värderingar kan skyddas bakom tangentbord och ryggdunkarna fån andra idioter.

Peja: Kanske inte vore så dumt köra en liten swishsatsning så Brynäs ser de finns lite pengar om nån intressant dyker upp?

mattias - 74: Jag hoppas du har något ordentligt fel Mattias. Tyvärr bor jag i staden. Dom har fått något hybris utan dess like. Hoppas dom faller pladask och åker ur. Och deras fans ska vi inte ens prata om. Vidriga!

Jösses vilken passning av Larsson. 4 poäng i dag!

Blå grottan: Fast kontentan av mitt senaste inlägg är ju att vi återigen ser ut att göra om samma misstag och gå in i serien med en alldeles för tunn och skadekänslig trupp.

Om jag skulle skriva om det till konstruktiv kritik så skulle det låta typ såhär:
-Se för helvete till att inte ha spelare som knappt håller på Allsvensk nivå när ni ska spela i SHL.
-Sluta göra om samma misstag igen och igen och igen.
-Räkna med att skador kan uppstå, även på viktiga spelare.

Voila!

Charles: Enklare för D'Astous idag med en kompetent backpartner. Kasper Larsens insats på Hovet var bland de sämre jag sett någon göra i Brynäströjan.

Blå grottan: Peja, Johannes Hedberg och jag själv blev ju ”anklagade” för att frekvent skriva i modoboken som ett försvar att då kan minsann modoiter skriva i Brynäs boken också.

Johannes Hedberg nämnde att han skrivit 16 inlägg i modoboken det senaste året. Jag själv nämnde att jag enbart skrivit 3 inlägg senaste månaden. Det avfärdades med att det varit semester och inte säsong.

Under samma tid (en månad) så har JFK skrivit 76 inlägg i Brynäsboken! Det är spammande på en helt annan nivå och kanske en förklaring till er övriga modoiter att vi börjar ledsna på er logga sida efter sida med inlägg här inne…

Malken: Huvet på spiken, Aik såg rappare ut nära mål och gick mot mål.
Bif passade på att spela pucken 562727 gånger i sidled och åkte på utsidan istället för att vinna KAMPEN.

Brynäsarna såg ut som popcorn i närkamperna, kör dom ens kampmoment på träningen?

Gå in i serien med Rödins fulgrejer eller 28ns bjäbb på domarna kan komma att kosta på rejält i onödiga BP.
Dags att Gälla & co får truppen att fatta att LAGET alltid går före JAGET.

JawKee: Var det inte Stina Sandberg som var en av två damspelare som stod på bortastå och peka finger mot Brynäsklacken?
Tänker att det kan vara det som ”Ove Järnkrok” syftar på snarare än att hon är tjej.

{5647}: De var säkert inte mindre intressanta, överlag i SHL, än spelare som Winberg, LaDue och Byström. No offense, men är det inte också ganska verklighetsfrämmande att du skulle ha full insyn i intresset för D’Astous och Andersson?

När det gäller D’Astous har han själv sagt att intresse fanns från andra SHL-klubbar, men du kanske vet mer än spelaren själv om intresset för honom?

Enligt Mrmadhawk var bland annat Rögle väldigt intresserade av Andersson men så bytte de sportchef. Mrmadhawk har också ständigt påpekat att Andersson var välbetald i Djurgården vilket avskräckte vissa i SHL.

Tigerhjärta: Dessutom i ett (förmodat) bottenlag i SHL. Att spela i FBK står nog lite högre i kurs än Brynäs sett till chanser att komma högre i serien t.ex. (vi är trots allt nykomlingar och tippas långt ned). Sen får vi inte glömma bort att vi redan innan starten ligger ca 6 miljoner back (fallskärmen ligger på runt det vad jag kan hitta). Det får man ju en del spelare för också.

Sen tror jag vi alla är överens om att laget inte är perfekt (tunt och några högriskvärvningar enligt mig) på något sätt fast vi uttrycker det på olika sätt. Vissa är mer öppet kritiska och har idéer på hur man skulle gjort istället medan andra sitter i det tysta och kliar sig i huvudet och funderar på vad som pågår uppe på kansliet och om de har några ess i rockärmen som inte vi känner till (jag är mer sån då det finns andra som kan detta bättre än mig). Vissa tycker att det är helt rätt att satsa på juniorer (som backuper) och andra tycker man ska värva in etablerade spelare som ska kunna täcka upp för skador. Jag känner att det är tur att jag inte styr över Brynäs värvningar i.a.f. :)

Själv tycker jag att Brynäs gjort en ganska bra silly även om jag ser svagheter på vissa platser precis som många andra. Men jag personligen vet inte vad Brynäs hade kunnat göra annorlunda (jag är en enkel sofftyckare) sett till förutsättningarna. Sist ut på marknaden av alla SHL-lag (när vi väl blev klara) samt en fallskärm som ska betalas till Oskarshamn också. Sen kan man likväl sitta här kring jul och svära över värvningen av Schroeder och/eller D'Astous om de inte slår väl ut också, det är ju omöjligt att veta i dag. Medan man sitter och hyllar någon junior som fått ett genombrott likt Bäckis 05/06 (ingen jämförelse med någon annan utan bara exempel). Eller så blir det precis tvärt om, att man hyllar "stjärnorna" medan Larsen och juniorerna absolut inte håller måttet alls t.ex.

Jag ser hur som helst fram emot säsongsstart med skräckblandad förtjusning. Tycker Brynäs har något bra på gång (menar inte bara laget) och jag håller alla tummar och tår för att vi kan hålla oss kvar och etablera oss lite högre upp i SHL över tid.

Lemp: många spelare verkar ju faktiskt ha väldigt bra kontakt och tycker bra om Alcen. Känns vääääldigt viktigt

{5647}: Vi kommer att fortsätta med skämtet tills du lämnar Brynäsforumet.

Jugge:

Är inte konstigt att Skellefteå gjorde världshistoriens sämsta match med tanke på att de saknade Pellikka, Lindberg, Nilsson, Hugg m.fl. Var ju i princip deras J20-lag som spelade.

Men att Modo skulle se så jäkla svaga ut var lite oväntat. Det var ju Skellefteås match hela vägen. Det måste vara den sämsta försäsongsmatch jag någonsin sett kvalitetsmässigt och tempomässigt. Så Hinken och Gradin behöver verkligen gå tillbaka till ritbordet. Såg nästan ut som att Modo tackat nej till att spela bra hockey den här säsongen.

Jugge: Spelet i Skellefteå - Modo går i slow-motion i jämförelse med Brynäs igår. Skönt att se.

Håller med om Silfverberg, han ser bestämd och taggad ut, det märks redan.
Tycker det var kul att se Johan Larsson idag också, tidigt att säga givetvis men tycker han ser ganska rapp ut, hans testvärden sägs ju vara bättre än när han kom tillbaka till oss. Hoppas han gör en bra säsong, finns mycket där.

Lunkz: Om du tror att det här är en match Örebro är nöjda med och det var ett spel som de tror kommer vara hållbart på sikt så får det stå för dig också.

Lunkz: Försäsong. Är nöjd med spel, spelare (Silfverberg GRYMT stark vid sargen, m m) och detaljer i denna match. Positiv känsla.

En sån här match vinner Brynäs 9 av 10.

SuneMangs: Oavsett resultatet så vann brynäs mycket mer än Örebro på den där matchen.

Gubbarna fick se att jäklar vad vi kan spela hockey, och Örebro fick försvara i 50 min och åka hem med en rånarluva
Bra match.

Klasskillnad! Idag forecheckar vi ju.

Svensson_62: Brynäs har fanbase och organisation för topp 4 på sikt. Håller med helt och fullt. Siktet är inställt.

{5647}:

”Men, Timrå är tunna. De har en ruskig spets där i första och andra, men sedan är det verkligen ganska tunnt”

Skulle en 3e kedja med exempelvis Emil Pettersson, Magnus Pääjärvi och Walli Walterholm vara särkilt tunn? Jämfört med eran förmodade 3e med Niderbach, Vigneault och Måns Carlson (som aldrig spelat i SHL)? Svårt att ta dig seriöst ibland.

{5647}: Din självinsikt verkar vara så där… Att bli anklagad för att inte kunna hockey av forumets Bagdad Bob rör mig inte så mycket…

Kan du försvinna från vår bok nu? När vi Brynäsare skriver i modoboken blir det ett jäkla liv. Men ni modoiter ska tydligen få förpesta alla böcker…