1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 771249 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Brynäs spelade upp sig tycker jag. 1-3 i öppen kasse känns ändå rättvist med tanke på antalet utvisningar Brynäs fick mot sig. Hade lika gärna kunnat vara 2-2 (bra räddning + räddat friläge i slutet från Timråkeepern) trots alla utvisningar.

21-10 i PiM och det blir automatiskt svårt att vinna. Ser försiktigt fram emot nästa match. Några kul spelare (nya) som D'Astous (rädd för att han blir mest utvisade spelaren). Bobby... Oj vilken speed! Kul även att Kopacka visar sin fart även mot SHL-motstånd.

Sen lite trist att hemvändarna var lite osynliga så klart. Men de har ju varit rätt öppna med att de inte kommer gå in och dominera (direkt). Sen är det ju inte i första försäsongsmatchen de ska vara bäst i heller.

En typisk försäsongsmatch som hade kunnat sluta lite hur som helst. Timrå väldigt bleka i PP (eller vi bra i BP) men det är nog inget lag som direkt tränat på det än.

Blå grottan: Timråiter faller som kängor. Det har dom tränat på ganska bra inför säsongen verkar det som

Folk som grubblar över Larsens plats i PP

Gissar på att man bara rullar helt på kedjorna oavsett PP eller 5 mot 5 eftersom man ej tränat PP på träningarna ännu.

Kom ihåg det är första matchen och mycket kommer förbättras och ändras under resans gång :)

Gavve: så typiskt att jag pratar om Mic’d up så lägger dem ut en sån video med Indrasis nu😂

KulaShaker: Eller hur?.. Förra årets HA var ju den sämsta i mannaminne, åtminstone enligt modoiterna… Men vad vet vi, dom har ju betydligt större erfarenhet av att spela i HA än vi…

Jugge: Så mycket snack om Wikegårds hårda nypor men han låter sina polare glassa i Thailand medan laget inleder försäsongen. Känns ju trovärdigt.

DIFFEN: Bara att man är iväg på semester när övriga laget kör försäsong säger en del. Särbehandling brukar sällan funka bra i en grupp.

Eller är det så att Dicken inte är anställd av Diffet än? Ni har ju ont om stålars…

Enligt Sasse på gd så verkar silverbergs skott sitta kvar!

Nu ska jag inte jinxa, men satan i gatan vilket bra lag vi har nu!
Oj, oj, oj vad detta lag kommer leverera. Med dessa spelare som ett klubbhjärta Silfverberg, Oskar Lindblom, Johan Larsson, Rödin och Berra, ja Ölund såklart. Samt med alla dessa nyförvärv. Det kommer bli succé, Sanna mina ord.
Lyser sedan solen rätt så kommer Bäckis, Söderström och Benn då kommer det 14:e SM guldet redan denna säsong.

Äntligen en video med Dastous, trivialiteter och Schroeder

Slaven82: Ta hem Ljungcrantz

Silfver: ”I vilket fack hamnar Palushaj då månntro 🤔?”

Hajen gick ju all in för pengarna hos plastklubben Öret efter sin succésäsong i Brynäs… Så då vet vi vilket fack..

xxx BIF xxx: Jag tycker inte att det går att ha en "regel" för hur många "juniorer" som går att ha i en trupp. Det beror ju helt på vilka juniorer man har i föreningen, alltså vilken nivå de håller. Det är en bedömning som varje SHL-klubb måste kunna göra utan att hålla på med några slags kvoter.

Det finns ingenting smart med att ha juniorer som inte håller måttet i laget bara för att man ska uppfylla en kvot som någon i föreningen har satt. Det är knappast bra för deras utveckling heller att vara i en miljö som de inte är redo för, och laget gynnar det inte.

Brynäs hade haft ett starkare lag om man hade haft typ Nybeck, Nord, Muzito-Bagenda, Luiksiala eller Olhaver som 12:e forward.

{10065}: Lite svårt att höra men något i stil med.

JS - Men hur fan kan jag… jag slår ut passen där, åker hela vägen och är ändå först in?

*mummel*
OL- Jo!
JS - Nej!
*mummel*

OL - Jag får ju åka tillbaka o..

JS- Nej!

OL - Jo, och åka ner och hämta din skitpass..

Alltså Sara Sjöström på 100 m frisim, OS GULD, helt magiskt 🤘🇸🇪🇸🇪🥰

Sen pingisen:

Bara åtta timmar efter jätteskrällen mot världsettan Wang Chuqin ställde Truls Möregårdh sig i bordtennishagen igen.

Den här gången stod Cheng-Jui Kao från Taiwan, rankad 20 i turneringen, en placering lägre än Truls Möregårdh.
.
Han vann åttondelsfinalen mot Cheng-Jui Kao med 4-1 i set, och blev med det klar för OS-kvartsfinal

Grymma bollar i dom matcherna, helt magiskt 🤘🇸🇪🇸🇪

SuneMangs: Lite dubbla budskap i artikeln. "Sista pusselbiten till lagbygget" skriver Brynäs. I slutet säger Alcén att han fyller sista forwardsplatsen.

Så jag hoppas att man tänker värva back.

Sv: Kamikazetips SHL 24-25
Peja: Såg att tråden heter Kamizetips. Nu har Aftonbladets kamikazetippande gått för långt när det smittat av sig och letat sig in här. Ett kamikazetips bör vara en tippning som sker senast direkt efter avslutad säsong, innan värvningar är satta osv. Kamikaze bör ses som ett omöjligt uppdrag.

En tippning med någon vecka till försäsong och en säsong som snart börjar, där trupperna är satta och allt går att urtyda på ett tydligt sätt kan omöjligt vara ett kamikazetips utan helt sonika ett vanligt tips.

End of rant.

För övrigt kommer mitt säsongstips här:
1. Färjestad
Bästa lagbygget i SHL. Enda frågetecknet på förhand är målvakterna. Tror givetvis att Clara fixar SHL med bravur också och nyper förstaspaden.

2. Skellefteå
Alltid bra. Slår man upp stabilitet får man upp SAIK:s logga. Det räcker så.

3. Växjö
Man går och väntar på mellanåret varje säsong, men det kommer liksom aldrig. Givet i topp 3 för mig.

4. Rögle
Hansson-effekten (tror den fortsätter) i kombination med smart sportchefande gör att Rögle tar sig tillbaka till toppen igen.

5. Linköping
Heljanko-värvningen är en av seriens bästa på förhand. Rissanen är också en smart värvning. Tyvärr är Cluben på rätt väg och dom ser riktigt starka ut, trots Högberg-tappet.

6. Luleå
Går alltid till slutspel och kommer givetvis göra det i år också. Bromé ger jag inte mycket för, men i övrigt många spännande värvningar. Bulan är dessutom seriens bästa tränare i min mening (såklart part i fallet sedan hans underverk i Brynäs).

7. Leksand
Sämre än förra säsongen, men absolut inte dåliga på något vis. Gillar värvningen av Lyytinen men är inte lika säker på Rindell. Tror Mantas gör det som behövs i mål. Framåt ser det fortsatt bra ut.

8. Frölunda
Har Frölunda någonsin sett trubbigare ut inför en säsong? Visst, Weissbach och finnen är bra värvningar på pappret, men i övrigt vete katten alltså.

9. Timrå
Tror stenhårt på Jokinen och alla forwards. Men backsidan är nog en av seriens sämsta. Tror offensiven och Johansson/Juel räcker till en play in-plats dock.

10. Malmö
Min skräll inför säsongen. Alltid tippade i botten, men i år har Liljander verkligen värvat supersmart och Kollar MÅSTE ju få ut någonting av det här laget i år. Förstår om många rynkar på näsan nu, men tror inte Malmö blir en slagpåse i vinter.

11. Brynäs
Inte orolig för forwardssidan i dagsläget, men backarna däremot. Berra/Kinnvall och Rödin/Indrasis kommer verkligen inte ha samma avtryck som vi vande oss med förra säsongen. Tycker, likt dig, att Benn måste ersättas ordentligt. En förvarschef till måste vi ha. Gäller även att Källgren får en bra start på säsongen också för att slippa målvaktskaos för tredje säsongen i rad. Jag är inte helt såld på Källgren som etta tyvärr och Persson är ett synnerligen oprövat kort i SHL. Tippar 11 med hjärtat främst.

12. HV71
Löser ingemansland med ett nödrop. Men det blir kamp med MoDo in i sista omgången. Är inte imponerad av en enda värvning dom gjort hittills.

13. MoDo
Lagsammanhållning och eufori att vara tillbaka tog dom nästan till play in förra säsongen. Tror Woods, Aagard med flera kan fortsätta leverera men backsidan skrämmer verkligen inte och det blir nog svettigt åt Lehtinen i år också.

14. Örebro
Sveriges nya kaosklubb. Blev inte ens bra när den tidigare trollkarlen Eriksson tog över som huvudtränare igen. Tänk en tidig skada på en skadebenägen Karla och en Puistola som floppar. Tappet av Rissanen är inte ersatt heller. Enroth har sett mänsklig ut de senaste åren med. Nej, det blir kval och MoDo skickar ner Örebro till HA.

Summering: lag 1-6 var förvånansvärt enkelt att tippa, men sen blev det banne mig svårt.

Exempelvis Timrå kan lika gärna sluta 12:a som 9:a, men väljer att tro på Jokinen och offensiv spets där.

Egentligen kan alla lag från 9 och nedåt hamna precis vart som helst mellan 9 och 14 då det verkligen är sjukt svårtippat på nedre halvan i år.

Brynäs - HV i negativt kval skulle inte förvåna mig, men det kan lika gärna vara Malmö mot Timrå eller MoDo mot Örebro. Det är så jäkla jämnt i år på förhand. Gäller verkligen att få en bra start på säsongen.

Sorry för långt inlägg till er som inte gillar dessa.

Peja: Som du ser, det spelar ingen roll vad du lägger för argument till JFK. Hen skulle få en uteliggare att vara en bra värvning till Modo. :-)
Enögdhetens fader!
Brashear var en floppvärvning rakt igenom, det säger alla Modoiter jag känner.

{10015}: Halvtaskigt mot Steinbergs vet jag väl inte. Grabben var högst medioker i J20 förra säsongen, så varför ska han vara berättigad en backup-plats i SHL? Steinbergs är nog ett par år bort från A-laget. Inte säkert att han går hela vägen heller. Målvakter är, som vi alla vet, en färskvara.

Stenis: Grattis Elias.
Uppladdat:

500x0-img0432.jpeg

Tom Topp: fast han hade nog tackat nej..

mk: Nu är även Adam B klar för Florida.

Jesper lämnade New Jersey - Markan gick dit nu
Jesper lämnade Boston - Elias går dit nu
Jesper går till Florida - Adam går dit nu
Rör på sig bland Brynäsarna och Jesper lär ha mycket att snacka med BIF-kollegorna under sommarens grillkvällar

Någon som sett något om Brynäs "nya identitet"? Hemsidan rapporterade ju härförleden att någon "Tjolle" lett arbetet med att ta fram vår nya identitet? Informationen var bara om process, inget om utfall. Jag har nu två gånger mailat vår nya pluton av kommunikatörer om vad den nya identiteten går ut på och vad det var för fel på den gamla identiteten, vilken det nu var. Inget svar. Mailade Svedman igår, samma resultat. Så här sitter man i glesbygden och undrar vad i hyllebärens ens nya identitet som medlem går ut på.

Alla förslag mottages tacksamt.

DIFFEN: JFK är Hockeysnacks egen Bagdad Bob. Det är sen gammalt!

Auchinleck: "Nu är vi tillbaka i de nedre regionerna i SHL och är tillfälligt nöjda med det.
Efter det kommer ett Riverjump?"

Är Jante tillbaka? Har njutit länge av framtidstron och medgångskänslan! ...Men jag fortsätter försöka dra uppåt! Nog känns det som att Svedman har lyckats med väldigt mycket och vi ska väl inte förutsätta att han plötsligt börjar misslyckas? Jag väljer att tro på kommunikatörer, konsulter och mediakub för att öka intresset och affärerna. ...Och en del av idéerna - och pengarna - för satsningen kommer säkert från Monitor ERP som bevisligen lyckats alldeles fantastiskt.
Uppladdat:

500x0-ior_0.jpeg

xxx BIF xxx: Digital SLO hanterar mycket som inte syns också. Det är han jag haft kontakt med när jag löst säsongsbiljetter till de som ej har det lika gott ställt som mig t.ex. Han är väldigt aktiv på Twitter (X nu mer). Om inte personen i fråga gör det jobbet (alltså pratar med "digitala" personer så måste ju någon annan i föreningen göra det istället också. I dag så sker ju typ 99% av all kommunikation på Internet. Är nog inte många fans som ringer dit i dag ens.

Sen är det nog inte så konstigt att du inte ser honom på matcher då han jobbar på distans från Göteborg (om han inte flyttat sen förra året).

Sen är det ju tur att det varken är du eller jag som avgör mernyttan av en sån roll och kommunikatörer i övrigt för Brynäs och deras sponsorer (det är ju där de största pengarna finns). Min bild som utomstående och dessutom boende utanför Gävle (20 mil ifrån) är att Henrik gör mer för mig än vad Sasse någonsin gjort. Sasse har jag varken träffat, pratat med eller läst särskilt mycket av då jag inte har GD heller. Och det betyder inte att jag ogillar honom precis som att du inte ogillar SLO här, bara att jag som är 99% på Internet har mer kontakt med SLO:n i detta fall.

Och vill du söka upp vår digitala SLO går det fint att mejla honom. Digital kommunikation du vet! :)

www.brynas.se/organisation

Felix Sandström får ett tvåvägskontrakt med Sabres.

{8225}: Det började med att några väldigt aktiva Modo-skribenter blev djupt kränkta av Brynäs överlägsenhet hockeyallsvenskan, då i synnerhet att man var bättre än Modo föregående säsong, och fortsatte med att några numera bannade trollkonton eldade på.

JawKee: Intressant att MoDo och Brynäs blivit så såta vänner att man fyller varandras sidor med värme , kom lite oväntat.

Men ett tidigt tips då, dock lite mer seriöst än Wennerholms s.k. 'Kamikaze-tips'

Tror både Brynäs och MoDo undviker värsta kriget om att slippa kvala.

Glad Sommar alla Gävlar därute

Lemp: Står även "Ytterligare en back ska in och mycket talar för att det blir en mer fysisk och robust pjäs."

Jordie Benn är inte helt avskriven, men verkar tveksamt att han återvänder.

Det som återstår är med andra ord:
- En andramålvakt
- En fysisk och robust back
- En forward från "mittemellan"-hyllan".

Det lutar väl åt 3 importer.

Svensson_62: Detta som Trollen själva skapat hoppas jag kan fortsätta i vinter oxå.
Kan man få med Timråiterna med så vore det bra.

Är det därför som Modo har så få guld?
Dom har tackat nej till fler?

Berge: Haha, klockrent! 🤣😂

Trevlig midsommar alla härliga Brynäsare!!

Slökollar lite på fotbollen och saknar hockeyn nu. Kan inte ta fotbollen på allvar med deras ständiga sjukt överdrivna filmningar. Jag sitter och skäms i soffan. Det är pinsamt.

atilla:
Alla topplagen i HA verkar gå back. Det känns som att många lag toksatsar för att nå SHL och sätter en budget som är för hög. Går det bra som för Brynäs är det väl lugnt, ett minusår klarar de flesta lag. Däremot om man likt oss fastnar i HA blir det jobbigare.
SSK, DIF, Västerås, Björklöven och förmodligen några till gick back i år.
I DIF:s fall skyller de ansvariga på att TV-avtalet är snedfördelat mellan SHL och HA. Jag håller förvisso med om det men det lär ju inte komma som en överraskning så det borde väl bara vara att sätta budgeten därefter?

TIK_TIK: Det räcker att han kan åka från båset till sin position i PP. Det räcker så..

Farsang: Det tar 70 minuter att flyga från Riga till Arlanda. Fullt rimligt att Indrasis åker på en kortare visit i Gävle under sommarträningen. Att han är i topptrim när säsongen startar är ett måste för att han ska kunna leverera i SHL.

J-S: Uppgifter: Miljonsmäll för Leksands IF 7-10 miljoner i underskott.
Dags att sälja trottoaren till kommunen igen.
😂
(En trottoar hade en central roll när Leksand räddades från konkurs.
I SVT:s "Uppdrag granskning" riktades hård kritik mot kommunen.
Nu driver Djurgården med Dalaklubben – med att auktionera ut en bit trottoarkant.
– Den har ett beräknat värde på en miljon kronor, står det i annonsen.)

Retse: Det var mer allmän info. Det gick tydligen bra för Färjestad och Skellefteå att bedriva framgångsrik herrverksamhet även utan damlag. Numera har de damlag men de toksatsar inte som Brynäs och några andra gör.

Jag tycker som sagt inte att Brynäs ska lägga ner damlaget, men tror inte en sekund på att de drar in mer sponsorintäkter än vad de kostar. Då hade deras budget knappast styrts av vilken division SHL-laget spelar i. Även om damlaget är mycket billigare än herrlaget, så snackar vi ju om mångmiljonbelopp och såna sponsorintäkter skulle inte ett lag med några hundra åskådare få om man bröt loss det från herrverksamheten.

Varför har inte Gefle IF:s damlag en enda heltidsanställd spelare och bara en bråkdel av Brynäs damlags budget om företagen är så pigga på att sponsra damsatsningar i Gävle?

Brynäs damlag lever en lyxig tillvaro eftersom de kan använda herrlagets faciliteter och varumärke. Det är helt rätt, men jag tycker inte att de ska ta av herrlagets budget. Särskilt inte eftersom herrlaget lever på små sportsliga marginaler.

Farsang: Det måste finnas regler kring hur Brynäs varumärke och logga får användas.
Det där ser mer ut som en dålig piratkopia.

Imponerad av Alcen. När Svedman hyllar han för att ha skrivit på väldigt bra ekonomiska avtal och det gäller tydligen inte bara tidigare Brynäsare.

Är det första gången på många år Brynäs faktiskt lyckas locka till sig spelare som inte bara kommer för fetaste lönekuvertet

modomille: Enligt de underliggande siffrorna var Kinnvalls hockeyallsvenskas bästa back. Enligt vilka siffror eller argument var Winberg bättre än D’Astous? För att D’Astous inte nästan kom med i den finländska VM-truppen likt Winberg?

modomille: Tänker att Winberg, True och Carlsson är ganska billiga. Jasek den enda dyra som ni tagit in, tillsammans med Olofsson som har ett klart sämre CV än alla Brynäs hemvändare.

Självklart är D’Astous dyrare än Winberg, en spelare som enligt er sportchef inte kommer att märkas, om jag tolkade honom rätt. En back som blev utsedd till ligans bästa och sprutade in poäng lär vara dyrare än en osynlig back.

Gavve: Helt klart en SHL-toppspelare på pappret. Faktiskt helt otroligt att han spelade tre U20-VM för USA. Väldigt meriterad spelare och 33-34 är ändå ingen superhög ålder.

Jag hoppas att man kan hitta 1-2 ytterforwards med rejäl size också.

Silfverkroken: Schroedingers center! Har vi honom eller har vi honom inte? ;)

Edit
Här är hans EP-profil:
www.eliteprospects.com/player/11466/jordan-schroeder

Peja: HV införskaffade en ny mediakub till 2022. Leksand gjorde det 2017. Luleå ska som nämnts tidigare också göra det i år. Rögle 2018. Ja räcker att googla lite så inser man att de flesta lagen i SHL gjort det relativt nyligen. Det är verkligen inget unikt för Brynäs, snarare tvärtom, vi om några har väntat mycket längre med att byta ut den nuvarande till en mer modern.

Costanza: Som sagt ni är verkligen som en lillebror. En lillebror som springer runt och skriker om hur fantastisk han är medan man bara skrattar och tycker det är lite gulligt.

Blå grottan: Grymt sur och onödig kommentar.

Man kan tänka den, men man skriver inte allt man skriver.

Rätt bra tanke att leva efter..

Farsang: Det kan ju vara så att det inte finns så många alternativ om den gamla är så pass dålig att det är dyrare att underhålla den istället för att köpa en ny (ledskärmarna kan ju vara en del av paketköp). Sen finns det ju andra variabler också som kan spela in. Är det någon sponsor som gått in och hjälper till med en ny mediakub t.ex?

Den vi har nu är väl nästan 15 år gammal (tror det var kring 2010) och lär väl knappast vara strömsnål heller. Sen förstår jag så klart argumentet att man vill lägga pengar på spelare och etablera sig i SHL osv, tro inget annat. Men om detta kostar nästan noll för Brynäs så får ju inte Brynäs mer pengar till spelare för att man väntar till ett annat år.

Och om det är så att det är Brynäs som tar hela kostnaden (det vet vi inte) så kan det ändå snabbt löna sig om den gamla är uttjänt och väldigt dyr i drift jämfört med att köpa en ny. Sen är det ju förmodligen något som planerats under längre tid och inget spontanköp. Alternativet är ju att inte köpa en ny och chansa på att den inte går sönder under säsongen när det lär vara svårt och dyrt att byta som en panikåtgärd.

Loomis666: Man gillar ju att Rödda följer med Miks hem till Riga ändå.

{8225}: Som Modo alltså?