1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 771303 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Lindmicke: Källor som dig är det bästa med forum som detta. Skit fullständigt i gnällspikar som aldrig kommit med inside själva.

Sen om nåt slår fel - kan leva med det

19BIF12: "2+3? Det var en ny variant av Alcén, haha."

Alcéns egna stats för en säsong låter det mer som än kontraktslängd.

LINDBLOM!!

Lindmicke: ” är absolut ingen sugen på en gammal gubbe som första center”

Så om Bäckis skulle vilja bryta sista året med Caps och komma hem och spela i Brynäs så säger du nej?… När ska folk fatta att ålder bara är en siffra? Om man tar hand om sin kropp och inte råkar ut för några svåra skador så är det inga problem att lira uppåt 40. Titta på Gunde…

Farsang: Bertilsson var bra över hela isen, inte bara i defensiven. Finns inte en back jag hellre hade haft än honom, oavsett zon.

Einnor: Statistiken jag syftar till handlar inte om skottstatistik. Det handlar om A-chanser, B-chanser osv. Om man kollar på anledningarna till varför Brynäs släppte in många mål så var orsakerna främst
1) Dåligt målvaktsspel (helt fastslaget enligt djupdykande statistik). Det var inte bara det att målvakterna inte tog många, ibland inte något, svårt läge, det var också så att man helt uppenbart släppte in skott som borde tagits. Givetvis kan det också sprida en osäkerhet i försvaret, men det var väl ganska tydligt vad som var hönan och vad som var ägget?

Andra orsaken var:
2) Fjärdekedjan med tre unga spelare tappade pucken högt upp i banan vilket ledde till spelvändningar för motståndarna, detta skedde väldigt ofta mot de bättre lagen. Det var också någonting som per automatik raderades ut under säsongens slutfas när alla var skadefria och Blomqvist gick in och stabiliserade upp den kedjan.

Sen håller jag helt med om att försvarsspelet blev bättre, men de här två faktorerna vägde betydligt tyngre.

Zzz: Sen är ju det här med att Tärnström bättre än Nordh ganska subjektivt också.
Tärnström mäktar alltså med 17p på 45 matcher där han fått spela i en offensiv kedja tillsammans med Ölund och Kopacka. Nordh och andra sidan lyckas skrapa ihop 15p på 50 matcher i en defensiv kedja i sällskap med Blomqvist och Kvist.
Och nej, poängen är inte allt, men det säger ändå en del av den potential som Nordh besitter. Oddsen för att Nordh tar större kliv än Tärnström nästa säsong måste ju ändå anses låga.

Den andra halvan av ditt inlägg när det kommer till utlåningar till HA så är jag enig. Inte kanske specifikt Nordh men att signa upp yngre och låna ut dem till HA-klubbar är något som Brynäs borde bli bättre på.

Hoppas mycket på Karlström, skulle vara en väldigt bra spelare att lägga till vår stomme. Finns andra fördelar som talar för, finns en trygg punkt med en kusin i Gävle och den andra i Stockholm, kan ligan och vunnit med Källgren i Växjö.

Lemp: Knepigare att fynda nordamerikaner nuförtiden när lönerna i AHL är högre. Går inte längre att plocka motsvarande när Sundlöv tog in Scott och Sweatt till hyfsade priser. Nordamerikaner som visat framfötterna i bra europeiska ligor är inte billiga heller.

Tror man ska bortse från nationalitet när man scoutar spelare. Givetvis kommer man att landa i nordamerikaner ändå ganska ofta av den enkla anledningen att det finns jäkligt många nordamerikanska hockeyspelare.

Sättet Brynäs byggde på 23/24 var bra. Stomme med egna spelare, talanger och importer som verkligen tillförde spets.

Intressant intervju med Alcén gällande valet av Källgren. Låter som man gjort ett grundligt jobb i scoutingen. Man har intervjuat väldigt mycket folk och Källgren var även Anthon Hanssons förstaval.

mattiask: med anthon Hansson som MV tränare med så kan det bli riktigt bra! Man såg ju bara framgången han hade med Clara 👏🏻

Farsang: Vad bestod kalabaliken i mot exempelvis Östersund? De hade knappt ett skott på mål utöver de som Coreau släppte in.

Alla tycker att Coreau verkar vara en skön snubbe men det räcker inte för att man ska få kontrakt med Brynäs. Att Coreau helt plötsligt skulle spela mycket bättre mot bättre motståndare känns som önsketänkande från din sida.

Gavve: Hade vi varit kvar i HA så tror jag Steinbergs hade varit given tvåa. Nu känns det som ett alldeles för stort steg från j20.

bradberry: Tror ingen anser att Scott är uppe i Bissets status. Men faktum kvarstår ju ändå att han gjort fler poäng, något som är värt att uppmärksammas?
Med den inställningen så hade vi ju inte kunnat hylla en enda spelare efter Lundström, Wickberg & Co.

Gavve: Kontrakten för våra spelare löper ut idag och det är helgdag i morgon. Blir nog officiellt med några förlängningar och avsked mot slutet av veckan som tidigast.

Makita: TV-bolagen är lagliga bolag som agerar enligt lagen. Om bryter mot lagen blir de anmälda och straffade. Går ej att jämföra med en totalt olaglig verksamhet som du indirekt försvarar.

Rent moraliskt är det helt förkastligt att stötta kriminell verksamhet och i slutändan kriminella gäng på grund av att man vill spara några hundralappar i månaden.

Peja: Holm på gång till Rögle om jag minns rätt.

Med tanke på målvaktsmarknaden känns det dumt att slänga 300k på Hellberg. Man borde kunna få en bättre deal med någon av dom andra namnen som kastas omkring.

Hej
Jag har haft IP-TV en säsong, sedan kom samvetet och hälsade på. OM alla som kör IP-TV betalar för tjänsten till de som har rättigheterna skulle de kunna sänka priset. Men det är naturligtvis inte säkert att de gör det.
Jag har en inkomst som tillåter att jag betalar 549:-/mån för att se alla Brynäs matcher.
Det är också allt jag tittar på på TV4. Jag ogillar kändisar och förnedrings-TV, men det är mitt val. Jag tänker inte predika.
I september kör jag igång mitt abonnemang igen, för att se mitt älskade Brynäs där vi hör hemma, i SHL 😊
Ha en fin vecka kära vänner

Brynäsgubbe: Beror på vad man menar med bra nog. Tillräckligt bra för att vara den ledande spelaren, nej kanske inte. Men tillräckligt bra för att göra en del poäng och vara nyttig för laget, ja så bra är jag helt säker på att han fortfarande är.

Peja: Otto Stenberg och Johan Larsson skulle nog komma bra överens😂

Alvin1309: Jag röstar för en tydlig etta som står majoriteten tillsammans med en billigare habil andraslips.
Lite därför går Heljanko före Hellberg i min bok (ska tilläggas att jag har ganska dålig koll på båda).
Men Heljanko är i en riktigt bra ålder samt har stått 43, 43, 40 och 50 matcher + slutspel senaste två åren. Siffror som Hellberg inte är i närheten av, av flera anledningar säkert.

Alfred : Ingen aning, men jag är ju till 99.99% säker på att han följer Brynäs för att hans kära bror spelar där, inte för att han själv är på väg till Brynäs.

Hoppas Lindstein blir kvar nästa säsong han har vad som krävs.
Med lite rutin så kommer misstagen att minska under seriespelet.
Dessa misstag som han i princip har raderat ut när det gäller som mest som i slutspelet och under J-vm han har en förmåga att kunna höja sitt spel när det gäller som mest.
Glad att inte Gälla satte honom i frysboxen när det gick lite trögt under säsongen.

KalleTeodor: ” Jag tror man med fog kan säga att Gällstedt & Co fick ordning på defensiven för första gången på många år.”

Och man fick en målvakt som laget kunde lita på till 100 %.

Brynäs har ju saknat kontinuitet senaste åren, och Gällstedt verkar vara en uppskattad tränare som har (denna säsong) sett till att Brynäs har en vinnarmentalitet. Jag tycker absolut man ska gå med Gällstedt nästa säsong, och ta in rutinerade och duktiga ass.

Silfverberg - Bäckström - Lindblom
Rödin - Larsson - Kelleher
Indrasis - Ölund - Kopacka
Robertsson - Vesel - Scott

Hade inte spelat kvalserie.

Honken72: dags för han att göra underverk igen.

Obs någon här inne som klippt ihop den här bilden inför denna säsongen. Cred till vem det nu var.
Uppladdat:

500x0-img6892.jpeg

Spajderman: OM han skulle lyckas övertala Jamie, så är det det bästa nyförvärvet i shl på minst 10 år. 🤤😅

IronKrook: Ja kontraktet verkar ju automatiskt förlängas iom att vi går upp. Var antagligen en förutsättning för att skriva på här överhuvudtaget och det får man väl säga var värt det ändå. Som sagt, skeptisk men jag har blivit motbevisad många gånger den här säsongen.

"Går det verkligen att lita på Clara i ett slutspel?". Om det gick!

"Andra klubbar värvar. Lagsammanhållning hit och dit, vi måste bredda truppen". Här hade ju Alcén helt rätt, var nog väldigt klokt att inte rubba sammanhållningen sent på säsongen och vår fjärdekedja har skött sig exemplariskt, framförallt i finalen.

Finns nog flera andra exempel där jag blivit totalt motbevisad också.

Många skrev att ”det är bättre Brynäs åker ur o börjar bygga om på nytt”
Jag var helt emot det, men nu vet i fasen om de inte hade rätt.
Vi har inte sett lagbygget än, men visst måste det här varit ett uppvaknande utan dess like.
Grabbarna som sjöng igår tillsammans var underbara, o man vill ha kvar allihopa, men tittar vi på vilka som platsar i SHL så är det tyvärr många som försvinner, o det tror jag Alcen är medveten om.

Auchinleck: Man får passa på att njuta järnet nu ett par dagar och dricka upp den sista champagnen.
På måndag inhandlas ett fat seglarvatten och kopiösa mängder Sobril inför starten av SHL-säsongen 👍

Ordningen äntligen återställd!

När ska de firas på torget?
Har info kommit ut än?
Uppladdat:

500x0-img1015.jpeg

Satan vilken lättnad och lycka man känner idag. Oerhört imponerad av alla. Vilket jäkla LAG. Måste ge cred till Alcén och Gällstedt. Var frågande gällande rekryteringen av Gällstedt, men har har ju visat sig vara fruktansvärt kylig och verkar vara en härlig människa och glädjespridare. Alcén har visat fingertoppskänsla. Visst, Lindbäck är ett stort minus, men annars har det varit klockrena värvningar. För att inte tala om de värvningar som inte gjorts (t.ex. John Dahlström..).

Känns lite sorgligt, men nu måste det göras en ordentlig plan för SHL 24/25 och då kan vi inte behålla alla. Blir lite bekymrad att Indrasis verkar stanna (fantastisk i HA, men kan bli en belastning i SHL, hoppas dock att jag har fel).

Nåväl, blickar mot nästa säsong.

Vi har en något åldrande kärna:
Simon Bertilsson - 33
Johan Larsson - 32
Anton Rödin - 34
Greg Scott - 36
Jacob Silfverberg - 34
ev. Jordie Benn - 37

Samtidigt (om dessa blir klara) så finns en kärna runt 30:
Linus Ölund- 27
Johannes Kinnvall - 27
Oskar Lindblom - 28
Christian Djoos - 30

Men sammantaget är detta lite oroväckande då detta är 10 relativt dyra spelare som kanske har sina bästa år bakom sig.

Ingen jag direkt vill bli av med såklart, men medelåldern skulle då ligga runt 28 år, det är faktiskt ganska högt och det brukar inte slå så väl ut i SHL.

Övriga vi värvar behöver nog vara både billiga, unga och utvecklingsbara.

Nu är iofs allt inte ålder, detta är ju kvalitetsspelare så kanske inte ska dra för stora växlar av det. Men en liten oro finns allt.

Peja: hade varit roligt att se Lindblom i SHL. Unnar den killen all framgång efter allt han varit med om. Får ni dessutom hem Djoos börjar ni ha en fin grund att bygga vidare på.

Benn är en tuff djävul, hoppas han testar shl.

Till alla Modoiter som saknat oss, ni behöver inte vänta för länge, 24/9 är det Brynäs-Modo i vår hemmapremiär enligt Höken.

{10595}: Men vad fan trollpacka! Kan man inte ens få komma in här och njuta när vi lekt oss igenom en HA säsong (där ni visst spenderade 7 säsonger!!) utan ditt j-a trollande. Kryp tillbaka under din sten ditt j-a troll!

Inse att det är ingen här som bryr som om dig och era NHL spelare från 20 år sen…

Mattson: Magisk säsong Brynäs - Vi är tillbaka!!!!

Vi är tillbaka!!! ❤️

VI ÄR TILLBAKA!!!!

Såja! Äntligen spelar vi i samma serie igen! Välkomna tillbaka!

Brynäsgubbe: GRATTIS TILL SEGERN O VÄLKOMNA TILLBAKA!!!!🇺🇿🇺🇿🇺🇿💓🎉🥳

Vilken skön sammanfattning av Söderström.nBrynäs är för bra

Zappaholic: nu hoppas vi att det bara är 20 ångestfyllda minuter kvar i denna liga!

Jugge: Bra förklarat hur domaren såg på händelsen med Pudas i intervjun. Kronfallets och Rönnqvist håller med domaren. De har dock alla tre fel och saknar spelförståelse, allt enligt överbefälhavare JFK i grannboken😂

{8225}: Trycket i Gavlerinken är också enormt när det är fullsatt i viktiga matcher. Var en galen stämning i final #2. Kanske bästa trycket sedan finalspelet 2012, men då var det nästan som om alla inne i arenan hade blivit helt galna och tappat vettet av framgången.

Gavve: Nu ska vi minnas att om du nuddar domaren med en skridsko, på dennes skridsko, så stängs du av i 3 matcher - får se hur mycket mindre allvarligt det är att försöka tackla en spelare så att denne kanske måste sluta spela hockey. Jag tänker givetvis på risken för hjärnskakning.

#33: Jodå, Nilsson är anmäld till DN. Lär bli avstängd resten av finalserien.

{10595}: okej men hur många sm guld har ni ?
Och hur många säsonger i hockeyallsvenskan har ni ?
Hur många supportrar har ni ?

Fyfan va gött 3-0 i matcher❤️

Aldrig varit mer glad att ha fel. Hade en riktigt dålig känsla.

Stolt! Stor eloge till hela laget.