1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 772009 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Brynäsgubbe: "Därför oroväckande att ha samma kärna i laget."

Så du tycker på fullt allvar att det är "oroväckande" att vi har behållit följande stomme i laget när vi kliver in i HA?

LIndbäck
Bertilsson
Kinnvall
Lindstein
Rödin
Johan Larsson
Greg Scott
Ölund
Blomqvist

Herregud, ska man skratta eller gråta åt din "oro"?

Berge: ja, nu blev man tvingad att ta sig till omröstningen. Skulle hon vinna, så bryter jag mitt medlemskap.

Davey85: Såklart spelar det roll att hon är SD. Hur mycket negativa skriverier tror du detta kommer rendera i? Hur länge ska det skrattas åt Brynäs i media?

Men okej, vi ponerar att politisk tillhörighet inte spelar någon som helst roll.
Du har Conny, valberedningens ordförande. Conny har stor insyn i föreningen och vet vilka saker som funkar och vilka som inte funkar.

Sen har du Camilla, en kommunpolitiker (bara det är en hemsk tanke) som inte har någon aning om hur något funkar i Brynäs och som redan är ute och pratar om att lägga ned saker och kapa kostnader, utan att ha insyn. Att hon redan vill förändra utan kunskap får i alla fall mina varningsklockor att ringa.

Jag hoppas till syvende och sist att det kommer in ytterligare någon nominering som känns lite mer nykter och rättvis än valberedningens ordförande vs kvinnan som representerar vi och dom. Gärna utan politisk bakgrund och någon som har stor kunskap hur en förening/företag ska skötas.

SuneMangs:
Fantastiskt att inse att det krävs "stora förändringar", "tycker om att förändra", "tror att det krävs ytterligare besparingar" men "inte har full insyn i klubbens dagliga verksamhet". Vidare tycker hon inte att "det skulle vara så kul att bli inkuppad" men "bangar inte för det heller".

Aldrig i hela mitt liv att denna människan får min röst. Avskum.

Trilske: Kollade på Modo channel häromdagen och det är inte 10 klasspelare som ska in. En målvakt, ett par backar och kanske någon enstaka forward efter Sampo och Timashov, om jag minns rätt och antar att Timashov blir klar. Er bredd kommer vara överlägset sämst i serien, det kan man fastslå redan nu, hur bra er spets blir återstår att se, men om Timashov lägger ribban för spetsspelare kommer även spetsen vara sämst i serien. Det är den krassa sanningen, men jag hoppas att ni kan överraska.

Jobbocop: Hela poängen med upplägget är ju att möta hockeyallsvenskt motstånd för att försöka anpassa sig till ligan innan premiären.

Luddf: "snarare vi ville ha Krupic men fick dansken."

Tar hundra gånger hellre dansken är Krupic. Han är större, starkare och har potential. Finns inget med honom som inte är spännande. Kan hålla med om Krupic hade varit ett säkrare kort, men payoffen som kan komma om dansken utvecklas väl är större.

Det verkar som att alla DIF-supportrar på höga poster inom svensk ishockey har tröttnat på att ha Djurgården i Hockeyallsvenskan nu.

Jugge:
Tror helt tvärtom. Tror Bernhardt kommer vara en av shls bästa backar. Och kommer få testa Tre Kronor spel.
Han är ruskigt bra. Och med den spelskickligheten samt enorma spelsinne han besitter kommer han även vara vass i shl. Dessutom har han varit i ligan förr men samlat på sig nyttig rutin och växt dom senaste åren.

JawKee: Vi kan bara hoppas att Lucas fortsätter i Nordamerika ett år till och inte gör som Jonas Johansson. Tror inte det är realistiskt att få hem Lucas till Allsvenskan, inte ens om man lockar med roll som förstaback och 30 minuter per match.

Även om timashov gjorde många assist så var han spelaren som gav mig mest frustation den gångna säsongen med sitt puck-kära spel.
Jätte svårt för spelare som håller i pucken en eller två moment för mycket HELA tiden.

Jan Grismöbel:

Tänkte precis skriva om Jacob.

Inte för att vara provokativ på något sätt men känns som att Silfverberg snart har spelat klart på proffsnivå, tycker han känns iskall av det jag sett hittills i VM , jag tycker Brynäs skall göra allt för att få hem honom redan till kommande säsong.

Polaren som är Ducks supporter tycker han gjort sitt i klubben.

En kapten i allsvenskan med rutin som motiverar andra till att höja sig är ju det som Brynäs behöver.

Vore en kanonvärvning för hockeyallsvenskan.

Han kommer dominera.

Brynäsgubbe: Vad menar du, det är väl klart han måste lämna sin roll som valberedningens ordförande nu när han nomineras i en annan roll?

Eller tänker du att han borde hoppat av redan innan de beslutade för att nominera honom?

JoJo2613: Ja, honom hade man ju VELA ha!

Zzz: Att Oliver är ett senare draftval känns mindre relevant i sammanhanget. Draftval har inte alltid en stor påverkan på hur bra en spelare blir, särskilt i de senare rundorna.

Har sett vissa andra Brynäsare som jämför den här värvningen med Ljungkrantz. Dock verkar dom allra flesta av dom personerna tro att det hade gått att behålla honom och placera honom i en tredje eller fjärdekedja. Det var uppenbarligen av den anledning som han lämnade. Därav faller jämförelsen ganska snabbt.

Blå grottan:

"Regarding William Nylander's decision not to join Sweden at the IIHF World Hockey Championship: I'm told he was reticent about arriving late and taking someone's spot in the lineup, especially since it may have belonged to his brother Alex."

Ja det där med att ta ut lillbrorsan för att locka William åldrades ju väl...

Huge: du diskuterar ju allt annat än hockey🤣🤣🤣🤣

Bra lösning ändå på Clara.
Brynäs lär helt slippa kostnaderna.
Spar man iallafall in en halv mille typish på en hygglig backup ink sociala osv.

Blå grottan: Krüger i DIF, en spelare som inte heller är särskilt snabb, snittade nästan en poäng per match i år i HA, så jag är övertygad om att Jakob kommer göra det också. Speciellt när man har i åtanke att Krüger alltid varit en defensivt skolad center som aldrig gjort över 30 poäng i NHL, medan Silfverberg har 4 st säsonger med över 20 mål och har ett högre poängsnitt totalt. Sen är ju Jakob en mer utpräglad offensiv spelare i grunden än Krüger, även om han fått en mer defensiv roll på senare år.

Andra exempel: Johan Persson i Mora gjorde 53 poäng på 51 matcher. Fan, till och med Olle Liss snittar nästan ett poäng per match i HA. Jag vägrar tro att Silfverberg skulle vara sämre än dessa tre ovan nämnda herrar, även om det inte är 2012-Silfverberg som kommer hem.

Lemp: Ta twitterkontot från karln!

Det är skönt att kunna hata Finland igen. Ordningen återställd!

Fjuppen: Skulle påstå att Vesel, Kelleher, Ölund, Rödin, Scott och Larsson samtliga kan göra 15+ mål i hockeyallsvenskan. Har för dålig koll på Kopacka men konstaterar att hans omgivning kommer vara på en helt annan nivå än i Kristianstad.

{10065}: Kopacka gjorde 27 poäng på 40 matcher förra säsongen, så nog skulle han klara en top 6-roll. Men jag ser honom gärna i en tredjekedja och att vi istället värvar in något vassare i top 6.

När det gäller Rödin är det enda orosmomentet skador som jag ser det. Han har snittat 30 poäng i SHL dom tre senaste säsongerna så själva poänggörandet i allsvenskan är jag inte ett dugg orolig för när det gäller honom.

SuneMangs: Vilken hållhake har Kvist på Brynäs ? Han har förf.. fått nog chanser genom flera år .Blev 2 ggr 33 på fansensvärvning . 2 ggr Silverberg

Det blir ju klart intressant att se Jakob Silfverberg bära fram Tre Kronor i VM - Bra värdemätare på hans förmåga inför (eventuella) hemkomsten.

mk: Det är många skilda åsikter om talangutveckling, så jag lämnar den diskussionen nu.

GD med en artikel om Oliver Bohm. Både Alcén och Bohm verkar sugen på att slå sina påsar ihop, så den värvningen verkar inte alltför otrolig.

Lindström: Jag tror personligen att Kvist kan bli en rejäl jävel om man satsar på honom i en fjärde och är TYDLIG med vilken roll han ska in i och dessutom jobbar med hans utveckling. Han kommer inte bli en poängspelare. Men han kan vara väldigt nyttig för laget ändå.

Farsang: Håller med och jag förstår varför Berra tvekar att dela ut open ice tacklingar när det är 50/50. Risken för avstängning är för stor. Generellt är ju spelarna alldeles för dåliga i SHL på att ta emot tacklingar och det är ännu färre som är duktiga på att dela ut dom.

Men Berra är en som kan och när han delar ut en klockren bröstvärmare så tycker jag det är minst lika snyggt och samma boost för laget som ett mål.

dabif: Innan du kommer in och slår fast dina åsikter om Brynäs undergång. Så är det bra att faktakolla lite.
Birger är klar för Almtuna.

Fler saker som du ska slå fast?

Om du även lyssnar på vad Gällstedt säger i podden så måste killar underifrån förtjäna sin plats i truppen.
Även att man accepterar en roll som kanske inte är vad man själv vill ha i första hand.

Detta mindset kommer från Masken.
Ganska säker på det. Det är nog slut med kontrakten bara för att man är en Brynäsjunior.

dabif: Du menar det Malmö som avslutade grundserien med sju segrar på åtta matcher? Det var absolut inte ett Malmö som "knappt hade en trupp för att hålla sig i övre halvan i HA" vi mötte.

SaggeBoy: vad ska man bry sig om nu under silly då? Absolut ska det spelas om det och att alla ska dra åt samma håll. Lindbäck har gjort en dålig säsong på typ 10 år. Vi får se om det var ett undantag.

Men just nu tänker jag må jävligt gött och leva på hybris, det blir en trevligare sommar då! ☀️😎

Både Friman och Björninen med i Finlands trupp till VM. Fattar inte hur, men något rätt i landslaget gör dessa herrar uppenbarligen.

Brynäsboken är i akut behov av ett nyförvärv, gärna en bra right back, eller en motiverad vältränad målvakt!

Jugge: Du behöver inte svara mig. Jag tycker inte man ska förlänga med Lindbäck, svårare än så är det inte. Det är en åsikt man får ha, det är inte du som bestämmer vilka åsikter andra ska ha här inne. Jag får också tycka att Alcén är olämplig som sportchef även att jag insett att det är kortet man kommer köra på. Något är ruttet i föreningen och det blir inte något bättre för att man bara sväljer allt. Hemskt ledsen att ordvalen inte är rätt för dig. Men då tycker jag verkligen du ska hoppa över att läsa mina kritiska inlägg, men framför allt svara inte på dom.

Stefan R 63: Det är väl snarare så att det han säger är att ju äldre du blir desto hårdare måste du träna. Är du äldre så måste du träna hårdare än de som är yngre.
Men samtidigt så kan det ju indirekt vara så att bakgrunden till det är att AL inte haft rätt attityd och inte tränat tillräckligt hårt.
Han är ju helt klart en skön snubbe, Lindbäck. Men frågan är ju om han är en lite för skön snubbe som mest slappnar av och tar det lite som det kommer. Isåfall så får han gärna göra det någon annanstans. Masken är inne på något där.

Klåparna: "Vesel brukar vika ner sig i täta matcher enligt egen erfarenhet."

Flest poäng av samtliga spelare i slutspelet när HV gick upp (21poäng på 15matcher). Statistiken talar sitt tydliga språk, han viker uppenbarligen inte ned sig när det tätnar.

J-S: Wännström har producerat storartat i både Liiga och DEL de senaste åren. Han har visat att han kan göra många mål i ligor som är strax under SHL.

20/21 vann Wänna hela skytteligan i liiga med 33 mål.
22/23 gjorde Wänna 18 mål i DEL. Långt ifrån skytteligaseger men ändå en respektabel siffra. Kevin Clark gjorde 20 som en jämförelse.

Han är mycket dyrare än Ljungkrantz och givetvis mycket bättre just nu. Men med Ljungkrantz signar man ju främst framtidspotentialen. Kanske kan han växa ut till någonting stort i HA.

Wänna skulle kunna göra 20+ mål i HA, men Ljungkrantz skulle vara en bra breddspelare. Det som oroar med Wänna är hans skadehistorik, men en Gävlekille som vore så pass vass skulle jag aldrig tacka nej till.

Grattis MoDo idag. Nästa grej är att Brynäs kommer tillbaka direkt. Med mig bakom er så kommer detta verkligen att ske. DIF och Löven spöar ni lätt. Kan det här med hockey jag.

Snart i en brynäsbil???
Uppladdat:

500x0-21d3d237-c2ac-4a90-b64d-1f0b12a0e9e0.jpeg

Falken: Med risk för att framstå som en party pooper: Jag tycker att Silfverberg såklart skulle vara en bra värvning, men jag tror vi behöver sänka våra förväntningar på honom.

Om det blir att han kommer hem nästa sommar, vilket är mest logiskt med tanke på kontraktsituation, så är det en 34-årig Silfverberg lagom till säsongen startar. En skadeskjuten, åldrad klubbikon, utan speed, i en snabb liga (läs SHL, förhoppningsvis).

Det är lätt att minnas Jacke för guldet och insatserna senast men risken är stor att man blir besviken om man låter det minnet leva för starkt i huvudet och då blir det upplagt för ett enda stort antiklimax.

Oavsett ska han såklart avsluta i Brynäs om han vill det. Vare sig det blir till hösten eller nästa höst. Jag älskar karln och vill inget hellre än att han dominerar och blir en succé, igen.

KulaShaker: Känns som att Brynäs gör exakt allt rätt just nu, blåser positiva vindar på sätraåsen!

Dahlin tackar nej till VM pga " skada " Bulllshit. Hade Buffalo gått till slutspel hade han spelat, jävla landsförräderi, nu får NHL skärpa sig.

Och Elias Petersson kan inte spelar Vm pga landslaget inte har råd att betala hans försäkring.

Undrar vad Kanada gjort om McDavid skulle spelat VM?

Ja ni fattar.

Farsang: Som sagt. Djurgårdens fjärdekedja senast bestod av Brodin, Berglund och Norman. Tror du kravbilden där är att de ska spela 7-8 minuter per match, spela 0-0 och aldrig göra mål? Eller tror du att de är en av 4 kedjor som verkligen är med och bidrar?

Nej, kravbilden måste upp om Brynäs ska bli ett topplag. Om man ska satsa på Ljungkrantz, Nordh och möjligtvis Anthon Olsson finns det inte längre plats för Kvist och Birgersson. Det är enkel matematik. Dessa kan inte uppta 5 av 13 forwardsplatser om Brynäs ska tillhöra toppen. Hockeyallsvenskan är mycket bättre än så.

Farsang: Någon doktor i sannolikhetslära kan ju försöka räkna ut sannolikheten att två olika Brynässupportar associerar varannan diskussion till Nicke Danielsson.

Givetvis har Kvist vissa kvalitéer, men Brynäs ska vara ett topplag. Det betyder att många spelare måste tillföra. Brynäs spetsspelare måste vara bland de bästa i serien, men Brynäs utfyllnadsspelare måste också vara bland de bästa utfyllnadsspelarna i serien.

Djurgårdens fjärdekedja senast bestod av Daniel Brodin, Emil Berglund och John Norman.
Modos fjärdekedja bestod av Sebastian Ohlsson, Erik Karlsson och Oscar Pettersson.

Det är ganska bra måttstockar för vad som kommer att krävas i fjärde.

Peja: Ja med tanke på att Brickley och Vela spelar nästintill gratis så vore det ju toppen!

Sigge: Brynäs kommer såklart inte riskera sin existens. Däremot kommer man göra en riktad satsning den här säsongen eftersom förutsättningarna är bäst säsong ett. Samtidigt som du endast spekulerar kring vilka löner Brynäs har gett till dessa spelare.

Djurgården kommer såklart kunna hantera situationen om dom missar uppflyttning den här säsongen också. Däremot får de anpassa plånboken efter ekonomin. Vilket även vi skulle få göra vid missad uppflyttning. Tycker det är att överdriva att vi ska vara oroliga. Svedman är ingen idiot som chansar allt på ett kort.

Svensson_62: Det handlar väl egentligen om vad som väcker känslor hos åskådaren. Om man vill se bästa möjliga hockey ska man givetvis inte kolla på svensk hockey överhuvudtaget utan fokusera enbart på NHL. Tycker personligen att SHL-finalen är extremt ointressant men kollar på varenda HA-finalmatch. Det är roligt för Växjö att de vinner guld, men bryr mig lika mycket om deras guld som om vilka som vinner Liiga-slutspelet. Snabbspolar alltid över segmenten där de snackar om SM-finalen i poddarna.

mk: Bättre hockey är det kanske inte i HA-finalen men betydligt mer underhållande mer känslor med två lag man bryr sig om. Betydligt bättre stämning på arenorna verkar det också vara. Slog på Växjö-Skellefteå nu och trots att Växjö alltså kan säkra guldet ser man gott om tomma stolar i arenan. Tragiskt alltså...

EDIT: "Gott om tomma stolar" var kanske en överdrift men stämningen är inte i närheten av vad man sett på Hovet eller ens på Modos hemmamatcher.

Trilske: Man brukar säga att 60 poäng räcker för att undvika negativt kval i SHL. Malmö tog 61 och var ett av ligans formstarkaste lag under slutet av säsongen. De hade dessutom ett slutspelsanpassat lag. Inget av lagen som Brynäs tidigare har kvalat mot (kvalserierna inkluderade) var lika bra som den här säsongens Malmö. Varken Djurgården eller Modo hade haft en chans mot Malmö i en 7-matchersserie, men förstår att deras lag hade varit bättre än nu med SHL-miljonerna.

Brynäs tappar en del bra spelare, men jag tror inte att nästa säsongs lag kommer att vara så mycket sämre. Man kommer inte att ha någon back av samma kaliber som Sklenicka och inte två lika bra målvakter, men tror att man kan få ihop helheten i kedjeväg bättre utan individualister som Palve och Timashov.

Migil: Bryr mig inte vilka som vinner kvalet men tror det kommer bli tufft för Modo att stanna i SHL om de går upp. Det finns inte längre räddningsplankor i SHL. HV71 undvek negativt kval enbart på grund av massa värvningar som Modo knappast kommer ha råd att göra, och då var den allsvenska HV-truppen betydligt bättre än Modos nuvarande.