1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 772871 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Davey85: GRATTIS TILL EN SKÖN SEGER FÖR OVE!! Ni va bättre ikväll!!!

Davey85:

Jösses vad spännande på slutet, bra kämpainsats. Grattis

lapad: MEN FÖR I HELVETE DOMARJÄVLAR SOM INTE KAN LÄSA SPELET! DET ÄR FÖR FAN INGEN UTVISNING! RYGGSÄCK I 15 MIN OCH SÅ ÅKER VI FÖR DET DÄR. 1-2 NU OCH JAG BLIR GALEN!!!!

Huge: Upprättelse för Timashov och Palve idag. Kul!

Silfverkroken: Nu går man ju nästan på repeat men vill även säga Sklenicka. Jäklar vad bra han är match efter match.

{5246}: ”det är aldrig någon tidigare som har ifrågasatt Anton som kapten”

- Ursäkta men har du bott bakom en sten i fyra år…?

Groggfinken: Manners spelsystem funkar. De andra SHL-lagens spelsystem funkar också. Det handlar bara om att genomföra det till punkt och pricka. Brynäs har många spelare som faller ur ramarna, då fungerar inget spelsystem. Luleå spelar ju exempelvis helt annorlunda än Brynäs men det krävs en enorm taktisk disciplin där att spela där.

Som jag ser det har alla tränare missat fatalt i detta som är grunden i det hemska spelet.

•Inte satt en bra grundspel. Och viljan att utveckla det redan bra spelet från ifjol. Aldrig har lag som velat utveckla ett redan stabilt grundspel lyckats bli bättre. Har snarare gått sämre. Och speciellt när mariroteten är kvar från ifjol.
Bara för att man fått in "bättre" spelare så skulle man inte tro att man kunde bli ett mer puckförande lag eller mer offensivt lag.
Man spelade stora delar under förra året ett strikt försvarsspel. Som då banade väg för playoff. Nått som inte skett på väääldigt länge. Med ett riktigt svagt lag dessutom. Manner skulle inte ändrat spelsätt inför i år.
När alla spets spelare är kvar från ifjol så skulle man naturligtvis lagt krut på att spetsa det som kan göras skillnad. Och det är det andra felet Manner gjort. Som kommer på punkt 2.

•Special teams. Där var vi fruktansvärt dåliga ifjol. Och kom sist av alla lag. BP spelet gjorde vi om under säsongen och det blev tillslut bra.
Detta var säsongen då man äntligen satsade på spets spelare. Det var då man skulle satt sig ner och kollat på lag som hade ett bra PP. Inte hålla på jämföra med Finska landslaget. Det är SHL en helt annan liga. Vi har inte på långa vägar samma spetskvaliteer på våra spelare som finska landslaget har.
Innan säsongen ens startade skulle inte Palve fått stå kvar på vänster kanten. Dima och Rödin ska inte stå till höger. Scott ska inte stå i gröta framför mål.
Har påpekat länge att för att ta nästa steg krävs ett betydligt bättre PP spel. Nu är vi lika kassa där som ifjol och BP spelet har blivit sämre!
Har länge sagt att Manner ska spela rätt spelare på rätt positioner och med rätt folk ihop.
Där har Manner och övriga tränare misslyckats fatalt under nu väldigt lång tid. Och det var där man skulle ha utvecklat sitt spel iom alla bra spelare man fått in.

•Matchcoachandet.
Han har inte utvecklat sig själv nånting vad gäller den biten.
Han tar aldrig time out vid tidiga skeden. Han visar sällan frustration över egna laget under match. Han petar aldrig spelare under match. Han kan inte ändra på en matchbild.
Han byter nästan aldrig målis. Han toppar laget dåligt och kastar nästan aldrig om i femmorna under match.
Många tränare skulle tex helt plötsligt sätta in Strömgren under PP spel till förmån för tex Dima eller Rödin. Nått enstaka byte. För att visa sitt missnöje och visa laget att bättring krävs.
Han ser vilsen ut i båset när laget tappar allt. Han tar liksom inte tag i saker. Han ser nästan hopplöst uppgiven ut. Sånt smittar av sig. Spelare mår bra av rätt coachning och att veta att man inte kan åka o såsa runt o fylla år.
Men allt ska naturligtvis ske på ett proffsigt sätt och inte på det hemska sätt som PA stod för. Men att hela tiden köra den mjuka stilen är inga professionella ishockey spelare mår PRA av. Dom behöver en stark ledare som visar vem som bestämmer.

Har också fått till mig sen lång tid tillbaka att framför allt Rödin bestämmer extremt mycket i Brynäs. Och att han bidragit till att många tränare fått kicken. Att han styr över en grupp ledare i Brynäs som ofta får sin vilja igenom.
Att Alcén som själv varit delaktig i spelet på isen inte vågar ta detta till sig är skrämmande.
Alcén borde aldrig ens blivit vår SC. Och hade saker skötts proffsigt och professionellt så hade aldrig Alcén blivit SC.
Har fått info om att Kangas hela tiden inte ville ha varken Erika eller Johan som SC. Det sa han men fick inget gehör. Och valde att sluta.
Brynäs osar ett ont omen. Och det var när Scott och Rödin kom tillbaka som skiten startade. Innan det var vi i final och Bz ledde brynäs på ett bra sätt. Men honom fick Rödin bort också.

Jag tror Svedman är rätt man att ryta ifrån. Och att han har en stor påverkan på att nån annan tar över C:et. Den här äckliga påverkan som Rödin haft sen han kom tillbaka ät boven till det som händer.
Sätt Björninen som kapten. Nån helt ny. Som har som erfarenhet att leda bra lag. Nån som inte har samma inavel som nån annan.

Detta är upp till organisationen att ordna. Minns när FBK fick en katastrof start så byte man kapten. Från Alex Johansson till om jag minns rätt Linus Johansson. Det gjorde susen och man vände steken.
Det ihop med ett jävla tydligt ledarskap från tränarna kommer göra att vi vänder på detta. För vi har ett bra lag!
När den nya forwarden kommer så kommer det göra att vi får en bättre bredd och bättre djup.

Att Manner petat hela 4e kedjan helt o hållet inför sista perioden är en klar och tydlig signal till Alcén.

Kom igen nu för helvete! Ge Manner rätt förutsättningar.
Sparkar dom Manner och dom övriga kommer vi garanterat åka ur. Och då vinner Rödin. Han ska inte få bli primadonna igen. Rödin försvann från laget säsongen vi senast tog guld. Säger bara att ingen säsong vi haft Rödin i laget har vi gått långt... Det måste man kunna se.

Börjar reta mig rejält på Rödin.

"Vad händer i 3e?"
"Bra fråga, ja venne."

Han tonläge och nonchalanta svar, han låter som en bortskämd snorvalp. Är han för fin för SHL?

Tycker lite synd om David Sklenicka som måste undra var han har kommit. Firman däremot ser väldigt vilsen ut..

Jag kräver att dom har ett krismöte i truppen, bakom stängda dörrar där dom snackar igenom skiten dom just nu presterar

Sen kräver jag att Rödin blir av med Cet o det ges till Johan Larrson

Sen kräver jag att Alcén inom 1 vecka landar 2 nya spelare till vår trupp, varav en ska ta en plats högt jävla upp i laget

Sen kräver jag att man skickar Palve åt helvete om han inte kan bättra på sig inom 2 veckor

Sen kräver jag att man kör följande centeruppställning framöver

Larsson
Björninen
Scott
Ölund

Sen kräver jag att man tar tag i det här jävla debaclet till spel och sätter DEFENSIVEN först det får bli att vi minimerar misstag o försöker gneta till oss 1-0 o 2-1 vinster istället för att göra 4-5 framåt men läcka bakåt

FYFAN VAD LESS JAG ÄR

Pasman: Det var en domartabbe att ge Kvist matchstraff. Han hade handskarna på och vevade inte. Lauritsen kastade handskarna och matade slag i ansiktet. Tycker det var svagt gjort av domarteamet att inte videogranska situationen innan de började dela ut matchstraff.

Där sätter vi krisstämpel. Den är officiell nu. Allt är som vanligt igen efter en säsong med näsan över vattenytan, tillbaka i desperationsläge.

Och återigen funderar man på vad man egentligen utsätter sig själv för.

bradberry: Är det här SHL’s bästa målvaktspar in action?

Fyfan vilken kass jävla sop period.
Det måste ju vara tränarnas fel att vi är så pass jäva kassa.
Målvakterna är ju under all kritik. Har sagt det förr men Sohlberg skulle naturligtvis fått vara kvar.
Att inte få ut max av dom backarna vi har är också under all kritik. Där hamnar nästan allt på tränarna.
Annars ser Vehviläinen nästan sämre ut än Lindbäck gjorde sist. Släpper allt och är seg som aldrig förr.
Bertilsson bra och Sklenička bra!
Övriga backar är alltså ruskigt jävla dåliga!!!
Kedjan med Björnen/Dima/Ölund riktigt bra!
Larssons kedja är riktigt usla!
Palve började sitt första byte med att fylla åt på blå och gjorde återigen en indianare. Bänka!
Eklind och Olesen rätt bra men Palve är alltså fruktansvärt dålig just nu. Spelar helt utan självförtroende.
4e kedjan är så rå kass så jag finner inga ord. Till och med Strömgren är dålig. Och Birger o Kvist ser ju rädda ut. Både med puck och utan. Kassa Alcen och hans överto till dessa forwards.
Ljungen har gjort det bra och borde få spela mera!

Ölund har varit kung framför kassen. Dima ser ut att fått tillbaka lite spelglädje. Övriga är katastrof dåliga.

Såhär kan man välja att se på dagen:
Match 1, bra bortamatch mot rögle, på förhand en mkt svår match bortamatch, vände underläge till lika och tog poäng, klart godkänt

Match 2, ytterliggare ett bortamöte mot oskars som vi haft otroligt svårt för, poäng, ok insats.

Match 3. Hemmapremiär mot luleå, svår match, spelet ok till sista perioden, tappar matchen och poäng, surt men en förlust.

Match 4. Vinst mot örebro, bra matchbild, svårt att höra mål men full pott.

Match 5. Växjö borta, svårast på pappret, lyckas heller inte denna gång vinna utan torskar en tam insats. Match två itan poäng.

Match 6. Dagens möte, malmö borta.

Tar vi tre pinnar idag ligger vi en pinne under frölunda på top 6 och bara 2pinnar bakom andraplatsen. Klart godkänt!

Torskar vi idag så ställer jag mig i klago-kören!

Kämpa!

BIF Kungen:
Söndag, klassisk hockeydag. Nästa match på torsdag... Blir nästan nostalgisk.

Peja: Rödin gör en tvär vänstervändning samtidigt som motståndaren sätter upp sin klubba mellan Rödins armar nånstans ovanför dennes handskar. När motståndaren inte släpper sin klubba och/eller använder den som en hävstång för att försöka få Rödin ur balans, ja då är det väl inte så konstigt ifall Rödin tappar balansen när han befinner sig mitt i en tvär vänstersväng och det inte behövs mkt i form av en medsols hävstångsvridning för att få spelaren ifråga ur balans och fälld.
Att vissa gnäller över filmning i den här sekvensen låter mer som att man försöker plocka nån sort neutralitetspoäng genom att visa på att vi brynäsare minsann också kan se och kritisera när våra egna spelare filmar och inte bara när Shinnimin påstås göra det.

Är det bara jag som tycker att det ser bättre ut än förra året?

För er som är intresserade av hur det går för gamla Brynäsare kan meddelas att Adam Pettersson briljerar ikväll. Två mål för MoDo mot Almtuna, ett efter snygg soloprestation och ett efter fin framspelning från Mannberg.

mk:

Bra agerat av Brynäs och stänga av tjejerna

Otrolig korkat gjort även om man har en personlig anknytning till Örebro

Representanter man Brynäs eller någon annan klubb är det det som gäller och inget annat

Sunt förnuft, logik, självklarhet sunt bondförnuft och allt det där

Vill du hellre representera ett annat lag och sympatiserar det offentligt har du inget här att göra. Oavsett ålder eller kön, här behandlas man lika!!

Skulle jag gått till jobbet i en konkurrens kläder skulle jag få gå på dagen.

Svensson_62: Folk på twitter verkar vara bombsäkra. Efter att jag själv har tittat och jämfört bilder tycker jag iaf minst en av dem är solklar.

Hur skulle det se ut om herrspelarna stod med Luleåtröjor på sig när damerna mötte dem? Helt vansinnigt och finns inte på kartan såklart. Om allt stämmer finns ingen väg tillbaka för dessa tjejer.

Davey85: Emil Larsson vågade inte visa sig när Johan Larsson ankommit till Gävle. Alldeles för feg!

Davey85:
Lägg till Strömgren på + kontot!
Händer alltid nått bra när han är inne och har pucken!

Brynäsgubbe: Skön seger. Är vi bra eller Örebro dåliga? Det återstår att se, men insatsen idag var bra iallafall. Känns som att Örebro haft ett par riktigt svaga insatser i Gävle på sistone? Kanske minns fel.
Så härligt att de tog chansen i PPt.

Det enda som spelar roll är att vi vann vilken gävla skön seger och Larsson är så bra finns inte ord för det , Larsson center äntligen .

brynäs08: Vi gör en jättematch idag. Bästa på väldigt länge. Bara missflyt att det inte blev typ 5-1.

HAHA SÅ BITTER "tycker den fortfarande tar på brynässpelare" han ser samma bilder som vi gjort 😂😂

Rödin1912: vilken skön seger, flytta inte på Larsson nu.
Vi skulle vunnit med 5-1, onödigt spännande

Brynäsgubbe: Hur i fan kan två domare släppa två trippingar???

Enastående uselt.

Edit. Släppa en tripping.

Tämligen uselt

Nu tycker jag att vi går vidare från fallet Shinnimin.
Nästa match vi möter Luleå så kommer han förstärka minst 1 gång då också. Det är liksom standard för honom.
En fuskare som inte skäms nånting för det han gör.
Han har hållt på med detta sen han kom till SHL och Växjö.
Att Luleå ens kände att dom behövde Shinnimin i sitt lag är skämmigt. Om dom är ute efter en spelare som är bra och kan reta gallfeber på motståndare finns det massa andra som då inte filmar. Hemsk värvning. En spelare som smutsar ner ligan.
Dock förlorade vi inte pga den situationen. Luleå vann fullt rättvist. Hade en bättre klack, spelade bättre framför eget mål och hade ett bättre PP och BP spel.
Nu släpper vi det och ser fram mot kvällens match!
Skit i dryga kappvändare till Luleå supportrar. Själv tycker jag det bara är pinsamt att skriva i andra lags hockey snacks böcker.

Wilhelmsson: Han ska bestraffas eller lära sig åka skridskor. Men det var inte därför vi förlorade matchen, det var hur vi som lag hanterade filmningen som avgjorde.
Luleå hanterade det ju bättre och skämdes inte alls över det faktum att de satte en balja efter Chickens filmning

Wilhelmsson: Japp när det gäller Shimminninn och hans historik så ge han en bot på 100k och sätt han på första atlantångare hem

Herre P: Precis!
Det gjorde även Linus Ölund den säsong han förlängde. Då försökte Luleå ta honom också.

Vore riktigt intressant om man ändrar PP spelet till följande:
Sklenička - Point
Kinnvall - Vänster
Larsson - Höger
Rödin - Runt mål
Björninen - Framför kassen
-----
Johannesson - Point
Scott - Vänster
Palve - Höger
Timashov - Runt mål
Ölund - Framför mål

Där är facit till enligt mig på pappret bäst lämpat PP spel.
Mycket snabba one touch pass. Direktskott. Skymning. Styrningar. Upp på blå och direkt skott. Från blå till kanter och direktskott. Rörelse är A och O. Bli inte statiska! Även fast ni har en uttalad roll i PP säger inte det att ni måste röra på fötterna och hitta nya positioner.
Våga ta oväntade avslut och skym målvakten rätt och var beredd på styrning samt returer.
Varför inte sätta sig ner varje femma och diskutera varianter med tex Ove Molin. Som är nörd på det ämnet.

Tigerhjärta: Instämmer!
Ölund har varit en av de bättre spelarna hittills tycker jag.
Håller tummarna för att det fortsätter på samma vis, och att han kanske komma upp i en poängbästa säsong i SHL, vore väl värt i så fall, då jag tycker att det är en väldigt kompetent spelare, som har så mycket hockey i sig. Bra att han får chansen :)

Måste säga något om läktarkulturen…

Fy fan!

Skäms att jag gnäller och inte står där själv men ska inte en så anrik förening med så många fans runt om i landet kunna åstadkomma en klack värd namnet…? Det låter ju som det är uteslutande barn som står där och skriker. Respekt och ursäkt till de som sliter och kämpar på ståplats men det blir inte bra… Vi har Sveriges sämsta hemmaklack, det kan vi väl slå fast…?

Vill ha tifon, vill ha hög mäktig sång… Så fort bortalaget har ett bortafölje på 20 pers eller fler blir hemmaklacken utmanövrerad deluxe…

Jag tycker det är pinsamt!

Jag har mina åsikter om KK och deras barnsliga beteenden men nu måste de fan tillbax. Det här går inte…🙈

Upprop!!!

Rominger: Tittar på Växjö-Timrå för tillfället. Gillar Staffan Kronwall som expert, överlägsen Viken, Sanny, Petter och övriga..

Sen fortsätter SHL domare briljera. Fan hemsk komisk nivå på skiten. Maken till kass hockeysyn och dålig spelkänsla vare längesen jag såg. Man måste veta att Chicken spelar som han gör. Ska ha en solklar 2a för diving. Även Komarov förstärkte minst 1 gång idag. Och la sig som en blöt svan. Ska kolla matchen i repris sen och filma och klippa ihop klipp på både Leos och Chickens filmningar och lägga ut på YOUTUBE.

Mattson: Man kan i alla fall glädja sig åt att Växjö slaktar Timrå…

Jugge: Ofattbart hur SHL låter Shinnimin svärta ner ligan år efter år med sin filmande fotbollshockey. Ska inte hockey vara en tuff, hård och ärlig sport?

Fotboll orkar jag knappt med längre, det är bara filmande, maskande och noll närkamper. Är det dit vi vill?

Nä, stäng av storfilmare som Shinnimin 5-6 matcher och städa upp ligan.

{7981}: hyfsat lack Rödda var, han fick bita sig i läppen 😂😂

Forsberg 1978: bra kommentar av Rödin!

JohnnyBotox: Strömgren och Kvist gör det bra i fjärde, men de behöver Ölund eller Scott som kan hålla ihop den kedjan!

Kan inte alla bara ta det lugnt? Vi har spelat 2 matcher på borta plan mot 2 lag vi i stort sett ALLTID förlorar mot. Vi lyckas spela stabila matcher(förutom 3:e perioden nu) vi har iallafall fått med oss 2 poäng och jag kanske inte ska säga att jag är nöjd-NÖJD men att ta två poäng på bortaplan mot dem här två lagen kan vara det som avgör serieplaceringen för oss.

Att hugga på scott för det passet är förståeligt, men han är också målskytten som gav oss 1 poäng.

4:e femman spelade lovande dessutom och Strömgren kan vara väldigt nyttig på defensiv blå

Forsberg 1978: tycker Öhlund gör en mycket bra match

Brynäs gör sin klart bästa bortamatch i Oskarshamn någonsin. Verkligen värda 3 pinnar idag!

Orättvist är bara förnamnet och kommentatorn blir ju alldeles till sig så fort Oskarshamn är i anfallszon

Blå grottan: 2 min för diving om man ska fortsätta med dom bedömningarna…

Peja: Det har du så klart helt rätt i! Meśar lär inte vara speciellt dyr så det borde ju finnas en fin slant kvar till en mer etablerad spelare.

Jag gillar verkligen hur Alcén hanterat den här sillyn. Vi vet ju att han visat intresse för Grimaldi, som skulle vara den mest spektakulära spelaren i SHL på ett bra tag. Samtidigt har han tittat på unga spelare med potential. Jag tycker att Strömgren känns jäkligt spännande och Johannesson är en otroligt positiv överraskning hittills.

Anders Berg: Nu var det inte många rätt herr Berg. Dags att börja läsa sporttidningarna alternativt GD :)