1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 773712 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Skrubben: 👍🏻. Då lägger jag ut en 500ing till i ditt ställe.

Läste nu angående Bertil och Bulan att det är på ett 4 respektive 2 årskontrakt man söker kontraktera dem. Ojojoj säger jag bara, Bertil kunde man anta att han ville ha ett längre kontrakt men med Bulan talades det tidigare om ett 9 månaderskontrakt, vilket lät sådär. 2 år med Bulan måste vi nästan ha, jag swishar åtminstone en slant!

Olli Hahl: Precis, när man kommer över en viss tröskel är brynäsare också trevliga, inte alla, men all välgång till Brynäs , merparten är faktiskt väldigt bra att skriva med. Köper alltid Gevalia före Löfbergs, bara så...

Jnp928: Örebro är ett skitlag. Plain and simple..
Behövs inte mer än så..

mattias - 74: Du har nog missuppfattat läget i Nordkorea. Alla är fria att tycka vad de vill här inne men alla behöver också vara beredda på mothugg, så är det inte riktigt i Nordkorea. Sen går det mot ett Brynäsforums natur att 50 inlägg på raken handlar om ett annat lag, särskilt då detta lag också har en sida på hockeysnack, men det har vi tillåtit eftersom det ändå är ganska dött nu.

Vilken attityd andra lags supportar bemöts med beror mestadels på vilken attityd de kommer hit med. Om man bara besöker ett Brynäsforum för att håna Brynäs så är man fel ute.

Jan Grismöbel: Jag är inte särskilt engagerad i damhockey öht, men de fåtal matcher jag såg med Brynäs förra säsongen var minst om inte mer sevärda än någon av herrlagets samtliga tråkmatcher. Mängden individuell skicklighet i damlaget är något herrlaget bara kan drömma om. Tror jag såg fler snygga mål under en och samma match än vad herrlaget åstadkom under hela säsongen.

{7536}: Bitter? Var väl bara ett konstaterande utan värdering samt en kommentar till att det är lätt att med relativt liten insats köpa ett damlag.
Men jag lyckades helt klart trigga dig!

Hoppas Bertil tar ett år till i Ryssland, vi måste använda pengarna till få till en riktigt bra andrakedja någon gång. Backsidan får duga nu, den ser stabil men trubbig ut.

Mattson: Resultaten de senaste 40 åren visar dock att Brynäs hör hemma i SHL i och med att man har startat samtliga dessa säsonger i högstaligan. I så fall rimligare att argumentera för att jojolagen inte här hemma i högstaligan, det är ganska många som pendlat mellan högsta och nästa högsta divisionen sett över 40 år. Det är ytterst få klubbar som inte har åkt ur högsta serien, det är väl bara Brynäs och Färjestad som inte har gjort det?

tänkt på det här med Nick Ebert. nu kanske det blir Örebro ändå, men hade suttit fint om han går till Frölunda eller typ Färjestad. lite Palushaj över det hela, fansen samlade pengar och gav en lång lista på fans som ville ha kvar han och uttalanden i media om att det var Brynäs som gällde och sen drog han ändå.

skadeglädjen att se något annat lag få Ebert hade varit lite skön ändå

xxx BIF xxx: En del av problemet med ditt resonemang är att du inte verkar förstå vart roten sitter. Visst har Campese varit inblandad i rekryteringen av den tidigare sportsliga ledningen som misslyckades och har därmed ett indirekt ansvar över tex dåliga spelarkontrakt - men med det resonemanget går man inte till roten. Campese har inte tillsatt sig själv. Roten till problemet borde därmed, enligt det resonemanget, inte ens vara den styrelse som tillsatte Campese, utan det borde vara de som tillsatte styrelsen. Och du vet nog vilka som tillsätter styrelsen i en medlemsstyrd förening. Så om man ska gå till roten med problemet, till absurdum, så är det medlemmarna som är problemet. Dvs du och jag. Är du beredd att ta ansvar för tillsättningen av Campese? :-) om du vill kan vi dela på det ansvaret.

xxx BIF xxx: Så när du försvarar Dackells värvning av Sigalet är det inte att försvara Dackell? Okej, då missuppfattade jag dig.

Mycket märkligt resonemang kring Sigalet och att Brynäs hade spelat i allsvenskan utan honom. Vad hände med ”ingen kunde veta”? Hur kan du veta det? Men framförallt är det ju verklighetsfrånvänt att tro att Brynäs inte hade värvat någon annan istället för Sigalet om man inte hade kontrakterat honom. Frågan är snarare om det finns någon lika dyr back i något annat SHL-lag som ligger i närheten av hans nivå, skulle tro att i stort sett alla är ett par klasser bättre.

Ett finallag blir det inte så länge vi har så många överbetalda spelare i truppen, tror jag.

Nick Ebert ute på marknaden. Ej aktuell för Örebro tydligen. 4-5 klubbar i SHL intresserade. Frölunda garanterat en av dessa.

Skulle hellre se honom i Brynäs denna säsongen än Bertilsson. Skulle vara så en klockren värvning.

ellis: Man frågar sig väl snarare: varifrån har DU fått DIN snedvridna uppfattning om att nån härinne förväntar sig att Andersson kommer att bli nån slags Messias-coach, som kommer att göra Brynäs till ett guldlag redan första säsongen som ny tränare i laget?

"förväntningarna på honom och hans assisterande är alldeles för uppskruvade."

Såvitt jag noterat härinne så verkar väl i stort sett alla bara förvänta sig att Andersson, till att börja med, kommer att göra Brynäs till ett stabilare, jämnare och jobbigare lag att möta.
Om du sen tolkar det som att det är att ha alltför högt uppskruvade förväntningar så beror det nog sannolikt på en kombination av din dåliga läsförståelse och ditt patenterade svartmålande av i stort sett det mesta som rör Brynäs.

Fråga: vilka förväntningar har du själv på vår nya tränare och vad du tror att dom kan åstadkomma under sitt första år i klubben?
Förväntar du dig ett guld på direkten eller håller du med om de förväntningar som de flesta härinne verkar ha?

ellis: För att inte tala om Tegnell! Varför lägger han inte bara ner Coronan? Ett sketet förkylningsvirus! Hur svårt kan det va? Ingen tåga i karln!

majk: Tack men en liten rättelse, Brynäs är det bästa laget genom tiderna.

{8399}: Grattis på 108-årsdagen till Sveriges näst bästa lag genom tiderna!

KulaShaker: På en fråga om vad sportchefen tycker om truppen så svarar han ”truppen kan spela i SHL”. Det hade varit ett rimligt svar när han var sportchef i Karlskrona. Nu säger han implicit att Brynäs spelar för att rädda kontraktet nästa säsong. Det är målet med säsongen 20/21.

Enaranger: "...osäkert om Tomi Sallinen blir kvar eller stannar."

Är det inte samma sak att bli kvar och att stanna?

Anders Lindbäck klar för Jokerit. Skönt att man slipper se honom i annan SHL-klubb.

munkas: sluta trolla, vet du inte att Sjödin och Melin inte är avlönade längre så vet jag inte varför du har ett brynäsmärke på din profil och vet du det så trollar du som sagt

ellis: Det var du och andra som började jämföra med Oskarshamn och berömma deras jobb trots att vi alla vet att ingen här inne hade velat ha deras nyförvärv i Brynäs.

Hittills har Sundlöv tagit in Berglund, Andrén, Hedberg och Pettersson. Det är två etablerade SHL-spelare som breddar laget på ett bättre sätt än breddspelarna man hade tidigare. Hedberg är en talang som mycket väl kan göra succé, han är på intet sätt jämförbar med typ Lindelöf. Andrén lär vara billigare än Eriksson.

Jag trodde aldrig att Norin, Rohdin och dylika spelare skulle ersättas med etablerade landslagsspelare.

Sen tycker jag som sagt inte att man ska underskatta betydelsen av att Brynäs lyckats behålla samtliga nyckelspelare förutom Söderström. Hela PP#1 blir kvar. Hur många lag med lika bra spetsspelare som Brynäs har behållt hela PP#1?

Däremot väntar vi fortfarande på att Sundlöv ska hitta producerande forwards till andralinan. Men kombinationen av det ekonomiska läget och det enorma antalet kontraktslösa spelare gör att jag inte är orolig. För en månad sedan var Ljungh väldigt tydlig med att han skulle fortsätta utomlands- igår skrev han på för Linköping. Istället för att vara avundsjuk kan man se vilka möjligheter som uppenbarligen skapats av det osäkra läget. Brynäs kan också utnyttja det men man måste också ha lite is i magen. Sen har Brynäs relativt få lyckor att fylla, vi sitter inte med 10 kontrakterade spelare.

Peja: Blir nog ingen Bulan i Brynäs. Örebro är tydligen på jakt efter en 4:e center..

Samsung:
Lyssnade lite på hockeykväll på SVTplay nu där Bäckis intervjuades. De frågade honom om kontraktet och om han ville avsluta i Brynäs. Efter lite prat om svårigheten att veta hur det ser ut då, om han får vara skadefri, mm så nämnde han att det skulle vara kul att vinna det där SM-guldet och spela inför gävlepubliken igen..
Hoppas att det blir något år eller två i Brynäs innan han lägger av.

KulaShaker: Eller till ett bottenlag som Frölunda.

Charles: Tror det beror mycket på den negativa jargongen som en liten grupp alltid sätter igång, det överröstar nästan alltid resterande. Det är väldigt mycket positivt kring Björklöven och de har stor revanschlusta. Det finns alltid en grupp Brynäsare som motarbetar den egna klubben, tyvärr. Tror det måste finnas en positiv jargong och enighet kring insamlingar för att det ska kunna bli riktigt bra.

Makita: Mm, man vill nog ha en lucka om Boqvist dyker upp.

Jeppe: Varför ens sitta här och skriva om du bara ska trolla och vara spydig, sitt inte i ett Brynäs forum om du har 0 koll på laget, det var 3 år sedan Melin var tränare...

att tillåtas permittera har ingenting med om man går till slutspel eller inte en Rögle spelare eller en Färjestad spelare är precis lika mycket anställd som en Brynäs eller Linköpingsspelare oavsett om de går till slutspel eller ej då kontrakten inte avslutas när respektive lag slutat spelat.

denna kris är mer än bara förlorade matchintäkter för klubbarna om det är fel att permittera spelare så gör alla lag som permitterar dem lika fel.

Zzz: pp1 Björk och pp2 Hedberg eller ingman

Backpar
Bertilsson Hedberg
Andersen Björk
Sigalet Berglund
Extra ingman och lindelöf

Det är en mycket habil backuppsättning och betydligt bättre än förra året som kan stabilisera upp Brynäs bedrövliga defensiv.

Tycker det känns som en stabil backsida och det är precis vad Brynäs behöver i nuläget. Jag bryr mig faktiskt inte om det inte kommer in någon offensiv back. Vi löser offensiven ändå - det är defensiven som är akilleshälen

Björk i pp är ingen gunderson men har iaf en riktig spetsegenskap i sitt fina skott. Hårt och träffar ofta mål.

Om Hedberg spelat pp i Modo borde han kunna axla rollen i pp2 i Brynäs oxå.

Peja: Lyssnade på Hockeypuls podd nu med Adam Johansson och Daniel Sandström om Brynäs. Märks att Adam har stenkoll. Imponerande med tanke på hur många lag han bevakar. Sasse däremot, helt tvärtom vilket såklart är underkänt med tanke på att han bara bevakar Brynäs.

Adam är helt inne på min linje. Backsidan ser snedbyggd ut. Bertilsson är bra, men hade varit bättre att ta in honom nästa sommar med tanke på vilka andra backar vi redan har på kontrakt. Forwardssidan är ett sorgebarn även den. Väldigt bra att han belyser hur sjukt illa det är med Alcéns kontrakt. Känns som den diskussionen bara varit på forum tidigare. Nu börjar även media belysa hur illa det faktiskt är.

Peja: Om nu Sundlöv varit det minsta synsk så hade han kunnat listat ut att Boqvist skulle bli kvar i Nhl samt att det skulle vara omöjligt att hitta en ersättare till Boqvist i November.
Att han inte chansade precis innan deadline när kontraktet i princip var säkrat kan jag dock hålla med om var bra gjort.Men det är Sundlövs signum att sitta still i båten och inte göra någonting under säsongen för att sedan blixtra till och värva någon ifrån konkurrenternas överskottslager.
vi har inte samma åsikt om Sundlövs förträfflighet som SC han må ha tagit Brynäs till Sm-guld men det är det enda han har lyckats med alla andra år har vi legat långt ner i tabellen vilket tillslut ledde till att vi fick SB.

Davey85: Inte bra med två såna misstag på den korta tid han varit boss. Brynäs har knappast råd med fler. Jag förväntade mej aldrig att han skulle göra Brynäs till mästare under överskådlig tid men att det t.o.m. blivit sämre, samtidigt som målsättningen höjts, är jäkligt skrämmande. Utrymmet för misstag är helt bortsopat.

Ove Myling: Håller med i att det inte bara får bli floskler från Campese. Samtidigt måste han ju prata framtid. Fans, sponsorer och nya spelare behöver veta att det görs saker. Att konstatera att vi suger just nu visar ju tabellen redan klart och tydligt.

Campese erkänner ju också att det blev fel både med Dacke och MS.

Huge: Att spelare viker ned sig i en betydelselös match det kan man inte dra några slutsatser kring, men däremot att spelare utmärker sig positivt i samma betydelselösa match - då kan man dra slutsatsen att dom är riktigt bra värvningar.

Huge i ett nötskal...

Forsberg 1978: Tycker att dissandet av Danielsson gränsar till åldersmobbning. Han ligger på 16:e plats i SHL:s poängliga fast han spelar i ett lag som knappt haft strukturerat anfallsspel. Självklart ska han in i truppen nästa år. Hade han varit 25 hade alla bönat och bett att han skulle stanna.

JanT: Ja, ungefär sådär lät det väl efter förra säsongen också? Sen rekryterades Dacke o.s.v....
För övrigt så är ju Dacke med i Brynäs tränarrekryteringsgrupp. Han är en av totalt fem stycken. Skön....t.

Trots försäljningen av arenanamnet och 1000 pers extra i snitt på hemmamatcherna så kommer vi alltså göra minusresultat. Illavarslande.

Pigalle: Dackell var väl till och med Campese när de andra kandidaterna intervjuades? Jäklar vad jag inte hade sökt jobb igen hos en sån arbetsgivare.

Sv: Brynäs IF - Växjö Lakers 2020-03-03
Chanzone:

Tycker helt klart att Jaedon har gjort det bättre en ett antal spelare i säsongens Brynäs, och om han nu dessutom är hyffsat billig så ser jag det inte som någon big no brainer för att han kan axla rollen i en 3e lina.
Och förhoppningsvis kunna utvecklas ännu mer.

Böterna som Jaedon fick vid avstängning, skvallrade ju om en betydligt lägre lön än vad man skulle kunna tro.

Desch-Molin-Persson i en 3e lina typ.

{8846}: han förtjänar det verkligen!!!

Men Lena Sundqvist har jag aldrig tyckt om, hennes röst gör mig att få migrän

Redan förra våren var de flesta av oss här inne tveksamma till utnämningen av Dackell till GM och förlängningen av Sundquists kontrakt. Vi hade rätt, Brynäs hade fel. Synd att man toksatsade på en ”revansch” utan att ha några som helst insikter.

Lindström: ” Måtte storstädningen bli kraftfull.”

- Känns finfint med Persson, Mannberg och Alcén på kontrakt då...😅

Idag godkänt till Blomman, Andersén och Scott. Beröm godkänt till Ersson och Rödin...

Sen är det slätstruket... Andra periodens prestation i en sån här viktig match ger en olustkänslor... Brynäs har en bra målvakt, ett superlöfte på Backsidan, några godkända SHL-backar, en fantastisk förstakedja (seriens bästa?), en bra pp-forward... Sen är det för långt i kapacitet till övriga. Det skiljer divisioner... Alldeles för ojämnt lag...

Forsberg 1978: "HUR FAN KAN DET FÅ SE UT SÅ HÄR???
Sam Hallam pissar på Ove!"

Kan du lägga ner med såna kommentarer? Respektera en legend som Ove.

Sv: Brynäs - Skellefteå 2020-02-27
Vi är alltså 25 poäng efter Rögle. 25 poäng! Efter Rögle!!!!!!

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Huge: Grejen med Blomqvist är att han är 33 år och har en nedåtgående kurva. Det är möjligt att en ung allsvensk spelare kanske inte är bättre än Blomqvist direkt (vilket jag iofs tror går att hitta med bra scouting), men den unga spelaren har åtminstone potential att utvecklas till skillnad från Blomqvist, som troligtvis bara kommer bli sämre.

Gällande Norin är det lite samma princip där. Han närmar sig 30 och lär inte ha så mycket utvecklingspotential. Då är det mycket rimligare att ersätta honom med en ung och utvecklingsbar spelare som åtminstone inte är dyrare än Norin och som dessutom har potential att bli bättre än vad Norin är nu.

Sv: Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
{8975}: Ser fram emot #Mickesignar mer än #Dackesignar.

Dacke har signat färdigt nu och tur är väl det :-)

Djurgården IF - Brynäs IF 2020-02-25
Fan det är ju Game Day!!!

Sv: Brynäs IF- Frölunda 2020-02-22
Fy helvete vilken skön seger.
Alltid extra skönt att slå Roger och Joel!

Brynäs IF- Frölunda 2020-02-22
Gaaaaaaame Dayyy!!!
3 poäng ETT MÅSTE IDAG!!!!

Sama: Jo, jag tror också på Sundlöv. Han har inte alltid gjort rätt saker under alla sina år i Brynäs, men han har blivit bättre och bättre under resans gång. Nu är han en rutinerad sportchef som har lärt sig av sina misstag. Dackell var helt grön som sportchef och kanske också hade kunna blivit bra med tiden, men Sundlöv har redan haft sina utvecklingsår på posten. Att Sundlöv inte panikvärvar när alla skriker efter panikvärvningar är också ett plus.

majk: Ja, att våra utfyllnadskillar är både för dåliga och för dyra har nog alla inklusive Sundlöv redan konstaterat. Det finns massvis med allsvenska spelare som hade gjort det likabra eller bättre till 25-30% av kostnaden.