1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 773744 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Brynäs - Oskarshamn 2019-12 -26
{8399}: Det värsta är ju att 90% av oss stod som frågetecken när det förlängdes med Sundqvist!!!

Sv: A proposito de nada
Lesky: Jag har fått ett bra intryck av Campese. Har lyft en del saker sen han kom in i föreningen, bland annat publiksiffrorna och kommunikationen (Kevin Johansson). Men jag skulle nästan säga att allt det överskuggas av hans katastrofala beslut att anställa Dackell som sportdirektör. Sporten är trots allt det viktigaste och fallerar den biten finns det inget annat utanför isen som kan kompensera för det.

SnowKing: 19 ggr av 20 lyckas jag scrolla förbi raljerande skitinlägg men ibland fastnar även jag som du och kommenterar t ex munkas. Håller med dig, det är inte det minsta kul. De tror att vi andra inte ser att det är illa ställt med Brynäs så för säkerhets skull så skriver de bara massa smörja så alla ska bli påminda hela tiden.

För jävla trist...

Zappaholic: Självklart glad för poängen men orolig för spelet, helt ärligt ser det ju ut som skit.

En annan sak, förlängningen av Alcen på 3 (TRE!?) år måste vara den märkligaste Brynäs historia, Dackell kan du förklara hur du tänkte?

Sv: Djurgårdens IF - Brynäs IF 2019-12-17
Blixt1980: Nej, varför skulle jag göra det. Jag hyllar när så krävs och jag beklagar när så är befogat. Är det så jävla konstigt? Du måste lyfta huvudet och se mot horisonten. Jag värderar inte Brynäs från match till match.

Jag ser dock ett lag som under 2000-talet aldrig får luft under vingarna. Som aldrig lyckas befästa en topplacering i tabellen över tid (tror aldrig vi slutat högre än 4:a i serien något år under 2000-talet). Dessutom gör man många fel som jag som en soffcoach ser tydligt. Det irriterar mig något fruktansvärt! Man köper för lite eller för mycket. För sent eller för tidigt. Köper bredd när det krävs spets. Köper spets när det är för sent. I princip varje år lyckas man ha en otrolig ojämnhet mellan lagdelarna. Jag ser det och många andra ser det.

Har absolut inget med att vara en medgångssupporter. De åker iaf inte från Småland och pröjsar 700 spänn för att se sitt lag få tokstryk med 6-0. Och som jag skrev är det läskiga inte att vi förlorar stort. Det värsta är att vi gör det för 6-7 gången under säsongen. Vi gör det när halva serien gått. Vi gör det mot ett lag som inte ens behöver förta sig. Det hade kunnat slutat 10-0 och det hade inte varit orättvist!

T.o.m du måste ju kunna analysera säsongen som helhet? Kan man inte få vara kritisk då tycker du?

Sv: Djurgårdens IF - Brynäs IF 2019-12-17
Åh vad man längtar efter Sundquist bortförklaring "vI mÖtEr eTt jÄTtebrA LaG. 🤡"

🤮 🤮 🤮

gevalia: Ok grattis, så kan vi hederliga betala fullpris så att ni andra kan se era fulstreams från Egypten osv....

Sama: Värvar vi Spinks till topp6 tappar jag livslusten.

Oskar Lindblom har tyvärr drabbats av Ewings Sarkoma. En cancerform om jag läst på rätt. All styrka till Oskar i detta tuffa läge. Hockeyn blir väldigt sekundär.

Kämpa otroligt hårt nu Oskar!

Skrubben: Personligen tycker jag det är uppfriskande och intressant att man avslöjar lönerna. Gillar denna transparens. Kanske vissa som gapar efter nyförvärv hela tiden får sig en tankeställare.

Sv: Rögle-Brynäs torsdag 2019-12-05
munkas: pinsam insats.. Agera Brynäs!

Sv: Rögle-Brynäs torsdag 2019-12-05
Jim80: Ölund riktigt svag, det har han varit sedan skadan.

Peja: Den stora frågan är väl varför Montén själv är "uttagen" till förbundskapten för juniorerna...

Sv: HV71 - Brynäs IF -2019-11- 30
Huge: Jag tycker man kan säga nästan vad som helst på isen, eftersom det finns koder och regler uppsatta för att hantera det. Antingen så kan Linus eller annan Hv-spelare droppa handskar, eller får domare vara mer vaksamma och agera.

Att gå ut i media och gnälla tycker jag personligen är fel väg att gå.

Jesper Boqvist målskytt inatt igen!!

JanT: "Vilka andra klubbar skulle redovisa en komplett kronologisk resumé över "affären Boqvist" som BIF gjort idag?"

Kanske andra klubbar tagit in en kompetent ersättare istället och sluppit skriva ett försvarstal?

Skrubben: Exakt - herre jävlar vilket gnäll som presteras härinne. Vilka andra klubbar skulle redovisa en komplett kronologisk resumé över "affären Boqvist" som BIF gjort idag?
Men det duger tydligen inte för vissa skribenter. Allt, precis varenda detalj skall dissekeras och kritiseras.
Att Emil Molin gjort 6 poäng på 9 matcher verkar ingen ha ägnat en tanke....

Jag blir så matt...........

Ett jävla piss med Boqvist. Hatar den där popcornligan. Anser att hans utveckling hade mått bäst av att vänta med NHL.

Det menar jag som opartisk.

Som partisk är det ett helvete för Brynäs. Jesper hade varit chansen på ett kvalitativt nytillskott. Nu ska vi konkurrera med Rögle, Växjö mfl om en död marknad. Riktigt synd för Brynäs säsong...

Blixt1980: Brynäs var 33,33% i PP igår, satte 1 av 3. PP har inte funkat under säsongen och varenda PP funkade inte igår heller, men tycker ändå inte man kan såga gårdagens PP.

Tycker rent allmänt att PP#1 har blivit bättre sedan Molin kom in där och det gör också att PP#2 får in Sallinen som är en tillgång för dem.

Huge: Han knuffar ju för fan bort målburen. Jävla sopdomare som inte ser det.

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2019-11-16
spolaisen: Sallinen på kant? Alltså wtf och Brodecki som center.... Doesn't make any sense.

Zappaholic: Jag tror att det mycket är coachrelaterat.
Under Bulan visste spelarna exakt vad de skulle göra i olika situationer men nu är det nog mer upp till spelarna att improvisera och då blir misstagen fler och speciellt grodorna.

{2064}: Varför är segern tursam? Minst lika mycket tur för SAIK i så fall som gör två snabba mål där ett av målen föregås av ett jättemisstag av Sigalet.

ellis: Vi? Du och vilka andra talar du för?

Du är ingen klubbkritiker. Du är en jävla gnällpelle som klagar så fort möjlighet ges och blir kränkt så fort du får mothugg. Dessutom är du feg som gömmer dig bakom en löjlig "Tycker vi"-åsikt...

Det är ett helvetes tjafs härinne. Skriver man inte skit om laget så tycker man tydligen att allt är bra. Jävla trams.

Tycker jag.

{8399}: Sundlöv har många fler misslyckade än lyckade säsonger på sitt konto. Sen är så klart inte allt hans fel men "verkligen levererat" är en stor överdrift.

Sanny säger precis det som behöver sägas i sin nya krönika:

”Det finns såklart oändligt med frågetecken hos Brynäs som återigen inlett en säsong svagt. Med så pass mycket skicklighet känns det en mindre bragd att ha ett så sagolikt dåligt powerplay.
Än märkligare kanske är att Brynäs med så många roll- och breddspelare, som borde vara användbara i numerärt underläge, har seriens näst sämsta boxplay.
Sedan till den stora frågan och brännande punkten som jag ännu inte fått svar på.
Hur vill Brynäs egentligen spela?”

I och med att det är tränarna som sätter grundspelet, PP och BP så kan jag inte annat än undra om de verkligen kan hockey på den här nivån.

Huge: Så här skrev chriss11: bedrövligt att vi slarvade bort honom. Men det berodde ju på bengtzen.

Var ligger häcklandet?

Så här skrev du som svar:
Alternativet är förstås att BZ under dödshot tvingat Adam att stanna i Brynäs eller så har BZ rånat Riksbanken och kommit över tillräckligt med pengar för att kunna bjuda över Chicago när det gäller kontraktssumma och diverse bonusar.

Jag vet ju vad du tycker, men vad ligger Chris11:s
häcklandet?

Du däremot, i ditt första inlägg på flera dagar försöker förlöjliga en skribent det första du gör.

Kan vi snälla ta in Kevin Clark igen?

ellis: Ja, kul för Adam. Tror jag hann njuta av hans prestationer i brynäströjan i ungefär 16 minuter. Hoppas han kan göra nån match till i Brynäs om ca 18 år.

Skrubben: För att komplettera mitt inlägg lite:

Brynäs problem har varit och är fortfarande extremt svaga special teams och målvaktsspel. Håller dessa problem i sig under hela säsongen och fortsätter vara lika illa, ja då har vi stora problem att hamna topp 10. Grejen är dock följande: Är det Sunkans fel att dessa moment havererat? Jag är tveksam till det. Generellt sett är svagt spel i special teams relativt enkelt att få ordning på. Jag säger inte att det är enkelt att få ordning på det, men jämförelsevis hade jag varit betydligt oroligare om vi haft lika grava problem 5v5. T.ex. att vi saknat grundspel med puck och samtidigt haft problem defensivt med att vi släpper till mycket chanser. DÅ hade jag varit orolig och förmodligen ropat på ett tränarbyte.

Jag läser att vissa ropar på att vi inte har ett grundspel och ett uselt defensivt spel. Där är dessa personer ute och cyklar. Jag vet att vissa personer hatar ordet corsi, men den säger nånting och där ligger vi tvåa i serien, det tyder på att vi till stor del är spelförande. Tittar man på skott i skottsektorn, ligger vi 6:a offensivt och och 6:a defensivt. Helt ok siffror där också. Så snacket att spelet är dåligt 5v5 stämmer helt enkelt inte. Vi har generellt sett haft svagt målvaktsspel, men där hoppas jag att både Ersson och Eriksson har stigande formkurvor.

För att summera: De åtgärder som tränarna behöver göra är att justera PP och BP. Målvaktsspelet är det inte mycket dom kan göra något åt. Ska Sunkan sparkas pga det svaga spelet i special teams? Nej, jag tycker inte det. Vet vi ens om det är han som är ansvarig där? Kan tänka mig att Ove har en hel del att säga till om i PP.

Jag är inte förvånad att avgångsropen kommer efter 18 poäng på 16 matcher. Det ser så klart inte bra ut med den truppen vi har. Folk är extremt resultatstyrda, inget konstigt med det. Men jag är glad att Sundlöv och co. verkar se nyktert på situationen vi är i och inte gör handlingar som är känslostyrda och förhastade.

Sv: Brynäs - Frölunda i ERP
{8399}: Skönt med 5-1 vinst!!!!

Sv: Brynäs - Frölunda i ERP
Hahaha! Domaren fick pucken i skrevet. KARMA!

Captain_fantastic:

"NU ALTTSÅ SKA HAN UT!!

Vad är det för celler i hans hjärna som är sönder ???"

Tagga ner, det där är väl ändå ett rejält övertramp med personangrepp. Man kan vara besviken och frustrerad. Men det där är bara låg nivå.

Huge: Jo men det är ju som munkas säger.
Nästa gång dom förlorar så är det ju något annat som saknas.
NA spelar väl inte PP iaf. Vem/vad saknas där?

Dina försök att alltid skylla på otur, skador eller att det andra läget va hungrigare.
Det är lika rätt som när MS ska försöka förklara vilken gameplan man har......

Ja det man tar med sig efter den här matchen;
Att man fått se Brynäs sämsta match på 2000 talet, bara att inse att allt utom kval är bonus....

Tur att Brynäs har ett skönt gäng som gillar att hänga och lattja hockey!!
Sjukt bra tränade med enligt Ågren, undrar på vad bara?

Sv: En utläggning om att Brynäs IF behöver förändra ledarstaben
Är så jäkla kluven till hela Sundqvist-situationen.
Jag inser nog som alla andra (förutom Huge) att vi behöver göra en ändring, men dessvärre har jag en känsla att OM man plockar bort Sundqvist så blir Molin headcoach. Frågan är om det är bättre eller sämre.

Sen som jag nämnt 200 gånger tidigare. Att man dels inte ersatte varken Gunderson eller Bertilsson även om vi har Sigalet som då skulle ersätta Bertil kommer stå oss otroligt dyrt under hela säsongen.
Sen är det självklart inte bara framåt eller bakåt en back ska vara bra, det är ju otroligt många tekniska parametrar som gör att man blir en bra back. Allt från små detaljer till stora.
Jag kanske svär i kyrkan för vissa nu men jag tycker att Norin, Lundgren, Lindelöf men även Ingman i stora drag inte har de kvaliteer som ett lag av våra mål (SM-Guld inom tre år) ska ha.
Ingman tex var väl bra i början på säsongen, men jösses vad den killen sprider puckar. Missar otroligt mycket i egen zon. Sen klart att han emellanåt blixtrar till. Men i det stora hela tycker jag inte att han håller.
Lindelöf är ju tyvärr bara en stor parodi. Här fattar jag verkligen ingenting hur scoutingen har gått till. Det här måste man ha sett att de skulle komma att bli så.

Till forwardssidan så tycker jag precis som vid senaste gånger Nicky spelade med Rödin och Scott att den kedjan blir klart sämre med Nicky. Drömmen hade varit att få in en spetsspelare till här. Varför inte testa en Brodecki tex?
Andrakedjan blev ju direkt usel så fort Zäta kom in, och här är också ett tydligt exempel på att han inte har de kvaliteer som behövs framförallt i 5vs5. Har ytterst svårt att tro att han spelar säsongen ut i Brynäs.

Tredjekedjan tycker jag är vår klart bästa idag. Tycker dom gör en bra match.
Mannberg måste jag ge ett extra plus till. Är nog den bästa spelaren förutom Rödin & Scott på att ligga rätt i banan och komma rätt i sin press. Tycker han gjort det bra.

Fjärdekedjan är också den en enda stor parodi. Den här kedjan fungerar inte överhuvudtaget. Här skulle jag dock vilja säga att ingen av de tre spelarna är spelare som är "värdelösa". Däremot fungerar inte dessa tre som en enhet ihop. Allra minst Blomqvist som helt blir lidande av de andra två.

Nej, för mig personligen så finns det två saker som måste hända omgående annars är säsongen totalkörd (många säger att den redan är det).
MS måste nog tyvärr (ekonomiskt) bort.
DOCK vill jag inte ha Molin som HC. Anser att vi måste ha in en erkänt duktig coach utifrån.
Sen måste vi ha in minst en spetsback. Offensivt lagd. En ny Gunderson. Jag pallar knappt ens prata om det längre, men det genomsyrar både defensiven men framförallt offensivt.

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Reflekterar över en märklig ekvation...

- Människor betalar pengar för att se Brynäs spela. Så man har ett ansvar.
- Spelarna tjänar dessa pengar...

Fan pinsamt... Återbäring till de som var där idag!

Sv: Brynäs IF - Rögle BK 2019-10-24
RBK: Du verkar inte alls partisk i dina bedömningar.

pekka85: Tycker Alcen gör sin bästa match i år. X-antal gånger och surrar. Tyckte Curran såg riktigt griig ut mot han?

Molin saknar lite tempo i rören. Men jävlar vilket spelsinne han har.

Andersen och Norin måste snäppa upp helt klart. Kilas gör en ganska medioker match men tycker han har varit bland våra bättre backar i år.

Sigalet och Söderström tillbaka kommer bara växa. Tvivlar inte en sekund på att de kommer vara i Bertil och gunde-klass.

Brodecki bidrar med finess men ibland lite väl mycket juniorspel? Vrider och vänder och kör fast.

Sallinen ser ut att vara 10kg lättare? Öhlund är riktigt bra.

Förstakedjan finns de en växel till i. De kommer sakta men säkert. Men de som glädjer mig mest tsm med erssons lir är Scotts defensiv. Satan va bra han är.

Brynäsgubbe: Med tanke på hur vårt försvar läckt de tidigare matcherna kan jag faktiskt ta en tråkig match där vi lyckas ta två poäng mot serieledarna.

Jag tycker det ser ut at vara en klockren tackling i bröstet av Scott.

Ersson imponerade ikväll, placerad rätt hela tiden och snabb i förflyttningarna. Sallinen och Mannberg bra i offensiven.

Hoppas Rödin lyfts av målet, annars ser han oroväckande slö ut.

Bra laginstats.

När Brynäs inte förlorar special teams med 0-2 som man gjort i många matcher blir det ofta väldigt jämnt.

Skönt för Scott och Rödin att få kliva fram och avgöra.

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
Det är verkligen en ding ding värld när vi på hemmaplan är stora underdogs mot ett sånt klassiskt intevinnanånting-skitlag som Rögle...

xxx BIF xxx: tror det är den här typen av konversationer peja menar med 5 inläggs regeln :)

lapad: Yepp, Bengtzén eran har tyvärr inte slutat ännu, många kontrakt som går ut efter denna säsong, Sundlöv/Dacke fick inte lättaste uppdraget heller vilket vi måste ha överseende med, men i år har inte värvingarna varit dåliga asså ,

Anton Rödin
Greg Scott
Jonathan Sigalet
Linus Ölund
Josef Ingman /Chansning som gick bra
Jeadon Deschenau ( måste komma i form, annars pigg spelare )

Och nu Emil Molin då, inga dåliga värvningar överhuvudtaget, ge Dacke och Sundlöv lite tid bara och låt resterande kontrakt på floppspelare gå ut så ska vi se sen att vi kommer ta guld inom några år.

{7981}: Tror vi behöver följande:

Boqvist
Spetsforward
Stor elak backjävel
Ny HC

DACKELL OCH SUNDLÖV VÄRVA NU ELLER AVGÅ!!!!

Sv: Brynäs IF - IK Oskarshamn 2019-10-17
spolaisen: spolakröken? :)

Så jävla bra skrivit. Det finns en jävla gräns!!

Nibbe: Oj vad olika man kan se på en spelare. Tycker JD tillsammans med Scott överglänste Rödin idag.
Tycker att JD hade ett par riktigt intressanta aktioner. Däremot blir hela kedjan lidande när de inte får fast pucken som tex Ölunds kedja får idag.

Men som sagt, jag tycker att JD känns väldigt intressant idag. Håller inte alls med dig ang den bedömningen.

Sen fattar jag också att de tränar väldigt mycket på PP men det här börjar snart bli pinsamt. Det är en fruktansvärt dålig nivå.