1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 773762 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
"en av de coolaste klubbarna man kan spela för"

Zetterberg vet hur man uttrycker sig :) www.hockeysverige.se/2019/05/07/lukas-zetterberg-redo-for-shl-med-brynas/

Sv: SILLY SEASON 2019
Peja: Med det trackrecord Scott har ser jag det bara som dumheter att tvivla . Om inte Scott är klass nog, vad skulle lilla Brynäs finna som är bra nog ? Han är mycket välkommen att leka med Rödin igen .

Lunkan: Fattar inte varför de fortfarande spelar. Vet de inte att säsongen tog slut för 6 veckor sedan...?

Clarence:

Det är uppfriskande att se dig heja på ett lag en gång.

Synd att det är våra värsta rivaler istället för Brynäs bara...

Vad jag hört så kommer det ett nyförvärv denna vecka. Kan inte säga mer ännu. #dackesignar

Huge: Kristo var en katastof..oavsett grundspel..capurosco var en katastrof oavsett grundspel..Jag kan räkna upp ett antal till..Bz lärjungar! Men du skjuter dug själv i foten när du skriver OM trönarna hade sätt ett bättre grundspel så hade tex Kristos förutsättningar varit bättre..Vem anställde då dessa tränare som INTE kan sätta ett grundspel..??? Jo Bz..Vem är då boven här..Jo Bz..oavsett Inge h ..eller scouting..Han kan ju inte säga att han inte sett Sjödda in action..

Peja: Bengtzén ville köra sitt eget race och då kände han sig tvungen att klippa bandet med rekryteringsgruppen som Sundlöv tog hjälp av, bland andra Inge och Westlund. Han använde ”sina egna kontakter”, som han uttryckte det. Frågan är vilka det var efter 15 år i Allsvenskan?

Tror det är bra att vi har en grupp som sköter rekryteringarna nu. Står allt och faller på en person (som det var när Bz var sportchef) så räcker det med att han får kortslutning i hjärnan en silly season och sedan är föreningen körd i botten. Någon annan beskrivning går inte att komma fram till efter hans katastrofala felbeslut som radades upp förra våren.

Huge: Mest bedrövligt att du sväljer den ena partens påståenden med hull och hår, utan att först höra vad BZ hade att säga i frågan.

Brukar inte du säga att man lyssnar och tror på den och dem med mest kompetens.
Ingen H jobbat länge som scout och tonvis med erfarenhet inom scouting. BZ mest som SC med mycket mindre tid och erfarenhet med scouting.
Så då kör vi en Di Leva "Vem ska man tro på"
Du har ju redan meddelat svaret historiskt sätt i dina inlägg om läktarcoacher kontra sakkunniga, mest lämpade osv 😊🏒

Om man har kollat frågestunden Brynäs anordnade så vet man ju vad Campese sagt. Vi kommer inte värva ihop tre dyra producerande kedjor. I alla fall inte på en och samma silly.

Förhoppningsvis kommer vi vara bättre balanserade och få till lite utveckling på spelare.

Jag tror att man gör sig själv en tjänst som supporter om man försöker inse att vi kanske inte går från dåligt till bra, utan mer från dåligt till godkänt.

Eller, så tänker jag i alla fall. Ett steg i taget.

{8399}: Visst att folk kommer med osanningar.
Min info jag får är från blod till nån av dom där uppe på Brynäs så jag kan bara prata för mig själv men jag berättar bara det jag får berättat för mig.
Men mycket som ska in innan något är "klart".
Jag fick berättat för mig om Wännström i vintras, då ville brynäs ha han men nu är eller blev läget annorlunda. Jag fick sagt att han är "klar" vilket inte stämde.
Lika så med Kinnvall , att han var muntligt överens med dacke om det skulle bli allsvenskan för Timrå. Sen kanske förutsättningarna ändrades där med?
Jag var väl först med Finlands resan , tom innan Gd,
Jag vet att Inge vart i Tyskland och titta på en nordamerikan..om det blir något? Ingen aning.
Så jag kan bara prata för mig själv men den infon jag får är inget jag hittar på iallafall.

Skrubben: Ja, det är ju en bra back. Inget snack om saken. Summa summarum nu när ev backsidan är spikad är att den är svagare. Inte så jättekonstigt med tanke på vilken snedfördelning vi hade förra säsongen. Det vill dock till att forwardssidan förstärks ganska rejält om vi ska gå plus och bli ett bättre lag. Känns sådär ang det än så länge. Zetterberg, Westfält in och förlängning med Sallinen. En till säsong med igelkottshockey utan backen som täckte flest skott i SHL känns inte direkt som ett vinnande koncept. Väldigt viktigt att Boqvist blir kvar...

Det här med Wännström känns inte bra alltså. Det är en spelartyp man verkligen behöver, laguppställningen fullkomligt skriker efter secondary scoring. Låter lite som att man snarare valde bort honom pga spelartypen, tycker man att man bara får plats med sådana spelare på två kedjor? Man behöver mer än två kedjor som har kapacitet till att göra annat än att mest försvara. Nåväl. Förhoppningsvis är det något annat som ligger bakom än just det.

Rodrigo: Väldigt nöjd med den förlängningen, vår andrecenter som kommer bli bra om han får vara skadefri till nästa säsong.

{8356}:
Tack! Som balsam o honung i en prövad Brynässjäl...
Vi skriver 10 april i dag o många potentiella spetsspelare lirar fortfarande... tålamod!
Märkligt att så många "fans" har så stort behov av att vinkla ALLT negativt i sina kommentarer om Brynäs.

xxx BIF xxx: "Skillnaden är att Ekholm och Gunderson INTE värvades till ett lag där det fanns uttalat mål om guld inom 3år. "

Gunde värvades till ett lag där tränaren gick ut öppet med att ambitionen var att ta guld redan under hans första säsong i klubben. Hur seriöst var det, utifrån ditt synsätt?

2012 var Brynäs ett lag fullproppat med egna produkter och allsvenska spelare på ledande positioner. Det var inte ett lag med dyra färdiga spelare på alla nyckelpositioner.

Jag förväntar mig också att Brynäs ska värva flera färdiga spelare till nästa säsong, men det måste också finnas utvecklingsbara spelare som inte är särskilt dyra men som har potential att utvecklas till landslagsspelare.

Två forwards som jag hoppas att man kikar på är Linus Videll och Jesper Frödén.

Wesley: låter väldigt osannolikt. Lät ju ganska så säker på att de var slut med hockeyn?

Dock förstår jag inte hur du menar att du inte vill se han i Brynäs? En frisk och kry Berglund är SHLs bästa center med hästlängder. Skulle han vilja göra come back är det enbart för att han vill återfå glädjen och har en glöd och vilja att spela. Pengar är helt uteslutet och han har absolut noll att bevisa.

Summa av det jag säger. Vill han och vi har en tjing på han. Signa för guds skull!!

Känt mig väldigt uppgiven kring Brynäs men äntligen fick jag höra precis det jag ville av den gode Dackell igår. Han har valt väg. Röd tråd. PUCKINNEHAV! Vi ska spela hockey igen. SPELSINNE! Så rätt. Så bra. Och hans öga för vilka spelare som har just det litar jag fullkomligt på. Lindelöf blir spännande.

mattiask: Larsson gjorde 36 poäng i Brynäs som 19-åring. Då började han säsongen som center i fjärdedjan och spelade aldrig med Järnkrok och Silfverberg.

Jag tror du underskattar Larsson å det grövsta.

Man inte van vid lite motgångar i kommun-lakers. Lulefansen häcklar filmaren Shinnimin ganska jäkla harmlöst och Öman tar till ord som "slödder", "idioter" och "skam för sporten".

Tycker verkligen inte om Växjö..hoppas de åker ut i fyra raka.

lapad:
"Nu har vi också värvat ett par lirare från Västerås plus (förhoppningsvis) Ersson men sedan tycker jag att vi måste hitta spetsspelare på högre nivå"

Så du misstänker att det endast blir värvningar från HA?
Jag skulle vilja påstå att alla lag värvar några spelare från HA varje säsong... t.o.m. de erkänt kommundopade lagen hämtar några talanger därifrån... fattar inte hur vissa orkar sprida sina negativa omdömen om Brynäs så otroligt ofta.

Det måste väl anses självklart att det kommer spets längre fram... lagen måste ju spela klart sina serier o slutspel först!

Peja: Nu så. Hoppas agenten ljuger och att en bekräftelse kommer inom kort.

bradberry: Tror du underskattar Johans förmåga med pucken. Han är oerhört skicklig med klubba-puck, ser isen bra och är riktigt bra i 1mot1-situationer. En klockren förstacenter i min bok.

Jaken: "godbitarna försvinner till andra klubbar i rask takt"

Men snälla nån, har du bott under en sten???
Rödin, Wännström, Ersson, Zetterberg rykten in.

Gunderson bekräftat ut.

Brynäs kan ju inte presentera spelare som är klara av olika anledningar. Antingen spelar spelarna eller andra orsaker.
Dessutom är vi i mars, ha lite is i magen för helvete. Slutspelet har knappt börjat i SHL

Alltså det här med Allsvenskan... Jag tror jag skrivit liknande förut men jag ser ju mycket hellre att man värvar en Elias Pettersson eller William Karlsson eller Mattias Ekholm eller Carl Söderberg eller Pär Lindholm eller Broc Little eller Micke Lindqvist eller Victor Ejdsell eller Emil Larsson eller Emil Bemström eller Ryan Gunderson från Allsvenskan än någon trött transatlant.

Det verkar som många tänker Emil Forslund eller Ludde Nilsson när man pratar Allsvenskan men de var inga poängspelare i Allsvenskan heller. De hade andra förtjänster på Allsvensk nivå och de har andra förtjänster på SHL-nivå.

mattiask: Enligt Petter på hockeylabbet är Wännström outnyttjad i HV. Hans poäng/60min senaste två säsongerna är topp 10 i hela ligan.

Nu tror jag inte för fem öre att Dackell använt "avancerad statistik" när han värvat hem Wänna, utan Dackell har nog enbart försökt få hem honom för att han är gammal brynäsare. Men Wännström skulle definitivt kunna vara en spelare att värva även om han inte vore från Gävle.

Roligt att anrika Strömsbro håller på att kvalar till div1-spel. Det är väldigt många gamla Brynäsjuniorer i laget (som i vissa fall hade förflutet i Strömsbrö innan Brynäs hockeygym). Bra för stan att lokala hockeyn är stark.

mattiask: Så en kille som vid 21-års ålder gör 12 mål (och därmed vinner backarna skytteliga) i ett bottenlag inte är en topp 4 back, vad är då en topp 4 back?

Huge: hedrar dig att du säger att säger att du har fel! Du skriver ju NÄ spelarna väljer i första hand...där tvekar du ju inte på vem som väljer!.Ingen av oss här är ju insatt och när vi tar fram fakta och du backar bra! En pudel som hedrar dig! Nästa gång du skriver va inte så så säker på saker och ting som vi inte vet ..o framförallt håna inte när ingen vet!!

Anders Hansson: Borde bli avstängd från forumet. Förstör alla diskussioner i forumet

Huge: Oj då Huge, det bergsäkra uttalande om hur det går till när Brynäs utser lagkapten får du nog revidera. Dumt att raljera och härska som du gör ibland när du bara gissar.

Här följer en text om när Rödin utsågs.
Jag hjälper dig att förstå. Det var bara tränarnas beslut.

"Det vimlar av nya lagkaptener i SHL den här säsongen.

I Brynäs får Anton Rödin, 24, förtroendet efter NHL-flyktande Niclas Andersén.

– Vi behövde inte fundera speciellt mycket innan vi visste vem vi skulle fråga, säger tränaren Thomas Berglund.

mk: håller med dig ...här pratar vi om olika tankar och en debatt och så ska det kastas skit och va nån jävla Trump..

Huge: Kan väl påstå att alla vi gnällspikar som förutsåg att denna säsong skulle gå åt helvete fick rätt och alla kunniga yrkesmän fick fel.

Kan du förresten se något ljus i denna tunnel som kommer att göra nästa säsong roligare.
Samma tränare minus de få spetsspelare som laget besitter.

Berge: Farsan är bekant med en viss före detta Brynässpelares förälder. Det var denna förälder som åtminstone hintade hemlighetsfullt om Ölund, detta var i förra veckan.

När dom ses, pratar dom självklart hockey och Brynäs i synnerhet

Vill väl egentligen inte säga mer än så, men som sagt det är ett rykte, så ta det med en nypa salt.
Inget är hugget i sten.

.

Huge:
"I övrigt och för att övergå till kvällens match så hade vi behövt få ledningen för att öht kunna ha en förutsättning att vinna, som laget och spelet ser ut just nu."

Måste du vara så extremt negativ jämt!
Sluta gnäll och smutskasta laget och spelet!

Alltså jag skäms nästan för mig själv när jag irriterar mig på en huvudlöst, vilt kämpande Ludvig Nilsson okontrollerat kasta sig hit och dit över banan utan styrförmåga....

Killen sliter och ska väl ha cred för det.

Men hans neanderthalhockey personifierar Brynäs DNA anno 2019 att jag bara blir förbannad när jag ser honom...

Sorry, jag är en dålig människa...

riggen: Här håller jag alla tummar på er / Paille.
Det där är så långt ifrån den hockey jag vill se. Det är ju ett rent överfall och det gör ont i mig fysiskt att se den "tacklingen". Jag hoppas att han får varenda krona han vill ha, för det där är inte en misslyckad tackling utan ett försök att tillfoga väldigt mycket smärta och skada.

FY FAN!!!

Tycker många spyr galla över Rohdin.. Han är kanon i boxplay och har tyngd och skridskoåkning att driva in puck och spela jobbigt mot motståndarna. En perfekt powerforward för tredje/fjärde. Men tack vare BZ's lagbygge måste han spela högre upp i hierarkin än han borde.

OT har vi hört något om statusen på Kellman?

Det är bara att inse att årets upplaga av Brynäs är grymt begränsade i forwards uppsättningen. Vi en första lina som kan skapa tryck framåt och göra mål. Men nu när kellman är skadad är de knappt de. Dem andra femmorna kör igelkottsförsvar och chippar ut pucken och i bästa fall försöker på en kontring men i dem flesta fall går på byte. Det kommer att krävas en stor rensning bland forwards inför nästa år och på de en finhertoppskänsla utan dess like i nyförvärv. Om vi mot förmodan får behålla första linan kommer Rödin som troligtvis är klar till nästa år behöva en r riktigt bra center och en högerforward av klass att spela med.

11 poäng mot Mora och 15 att spela om. Det enda jag bryr mig om nu. Det här laget har ändå inget att göra i slutspel. Lika bra om vi kraschar nu sista 5 matcherna så hoppas jag Dacke vaknar till och rensar i detta patetiska lagbygge.

Peja: Tror det är enormt mycket mer tur inblandat än vad någon skulle erkänna. Att Bengtzén var kortsiktig är ju rätt lätt att säga med facit i hand och i med detta fuskbygge till lag han fått ihop. Är inte det enklare svaret dock att han hade rätt mycket tur att han lyckades få ihop ett så bra lag 16/17?

Jag menar, Vegas vann nästan Stanley Cup med ett lag som dom inte ens själva trodde skulle komma någonvart. Idén var inte på något sätt att vinna nu, utan att bygga för framtiden. Och då har alla andra lag haft flera år på sig att drafta, trejda och signa spelare utifrån sina idéer om hur man bygger ett vinnande lag. Det borde inte vara möjligt, och det här är NHL. Det får ju en att ifrågasätta om många ledare egentligen vet hur man vinner, eller om dom oftare än vi tror bara har mycket tur. Samma med Bengtzén, han lyckades nästan vinna SM-guld samtidigt byggde han detta lag, får ju en att ifrågasätta det hela.

Tror det oftare än man tror handlar om en perfect storm snarare än något väldigt analyserat och uttänkt helt enkelt. Är givetvis inte så med alla, bara oftare än man tror.

{8656}: Det kommer du att få se! För nu har Brynäs laddat om och alla matcher räknas som slutspelsmatcher. Grrrr!

Själv ska jag upp till rinken imorgon. Var där även förra torsdagen och ska på sista matchen för säsongen nästa lördag. Hoppas på god korv med bröd i paus och kanske att man har någon siffra rätt på 50/50-lotten. Kanske man får höra lite om en Bra Starts arbete innan nedsläpp oxå. Med det sagt, spelet på isen har jag inte mycket hopp om.

lapad: Ojämn? Du skojar va???

Det sista jag tar med mig från detta bottennapp är Gefle Dagblads utsände Karin X Johanssons patetiska fråga på presskonferensen till Sunken

GD-Karin - Nicke Danielsson tar en jäääteonödig onödig utvisning med 23 sekunder kvar”

Sundqvist - Helt enig, du får fråga honom

GD-Karin - Ja det tänker jag göra

Sundqvist - Jättebra!

Asså det måste vara den pinsammaste dialogen jag sett på en presskonferens. Vad är de för jävla synsätt båda dessa personerna har när man torskar med 6-1 mot Mora och man lägger massa energi och kraft på en utvisning med 23 sekunder kvar.

Och att Karin på GD säger att det är en jääääätteonödig utvisning är nog årets bottennapp inom journalisten, hade hon tänkt att Brynäs skulle vända matchen sista 20 sekunderna eller?

Sen att Sunken verkar tycka att de är en jätte biggie och verkligen poängterar det tycker jag säger att vilken förlorare han verkar vara. Hur fan kan man som tränare haka upp sig på en 2-minuters utvisning med 23 sekunder kvar i underläge 6-1.

Jag är så ofantligt trött på Magnus Sundqvist. Godnatt.

Huge: Jag tycker faktiskt att de enda i Sverige i kväll som är pajasar är spelarna i Brynäs.
Skämma ut sig så PERSONLIGEN som man gör i tredje perioden.
Då ska man gå hem med dumstruten på.
Det är faktiskt inte värdigt en hockeyarbetare att bete sig så.

Det är något konstigt med Gävle...Det är mest bara skit med allting här nu för tiden. Det är som om folk som sitter på ledarpositioner har blivit lobotomerade. Jobbet, hockeyn, fotbollen, politiken. Det är samma kaos överallt! Tjernobyl eller vad?

Brynäsgubbe: "Campese måste sitta på en sjuhelvetes 3-årsplan för att hans självsäkerhet ska vara befogad och detta ska gå vägen. I övrigt känns "3-årsplaner" något som desperata klubbar gör. Klubbar där det mesta går fel, klubbar utan stabil grund att luta sig mot."

Brynäs SM-guld 2012 var en konsekvens av en flerårsplan som Sundlöv & co hade satt upp några år tidigare. Det var absolut inte en konsekvens av kortsiktigt tänkande och/eller ett oändligt gnäll. Det kan du tänka på nästa gång du njuter av bilderna från 2012.

"Så till alla oss som skriver spaltmeter om vad som går fel, bemöt hellre det med saker som går RÄTT. Finns det ens något?"

Du kan alltså inte se att Brynäs gör någonting rätt? Med vilka glasögon kollar du på klubben egentligen?

Jo, absolut måste man identifiera felen och se hur de kan åtgärdas. Det som jag ser från din sida är dock påpekande om att ALLT är fel och inga förslag på åtgärder. Brynäs har ju redan sparkat alla ansvariga, men du kanske tycker att man ska sparka alla nytillsatta också?

"Kravbilden är noll, kumbaya-känslan och mysstämning genomsyrar hela föreningen."

Mysstämning? Ja, det skriver du några månader efter att Brynäs sparkat (nästan) alla sportsligt ansvariga, en kavalkad av sparkningar där Dackell bland annat var med och sparkade en person som han känt i 20+ år. Det är knappast min definition av noll kravbild och mysstämning på en arbetsplats. Om du hade varit på en arbetsplats där man sparkat massvis med personer pga uteblivna resultat, hade du då ansett att kravbilden är noll, jättemysig stämning osv? Jag skulle inte tro det.

Här har ni med åsikter chansen att påverka.
Det är ju uppenbarligen mycket åsikter och känslor som florerar denna säsong.

Ni som vill, ta och hjälp Brynäs med sitt förbättringsarbete. Genom att svara på denna undersökning.

Heads up, det finns frågor angående hur nöjd man är med Brynäs spel. Nu har ni chansen att förhoppningsvis kunna påverka.

JanT: Finns ingenting i hans tidigare träningskarriär som talar för att Sundquist kommer göra ett topplag av Brynäs nästa säsong. Med rätta nyförvärv kommer vi vara ett bättre lag, men med Sundquist vid rodret kommer vi aldrig bli ett etablerat topplag. Kommer börja blåsa rejält redan på försäsongen om spelet fortsätter i den riktning vi ser nu. Brynäsare kommer ge honom chansen nästa säsong eftersom vi inte har något val, men tålamodet kommer vara kort.

Ser att Norin finns med i J20s laguppställning idag i matchen mot Malmö. Startar kl 11 för den som är intresserad.

Lindström: Spöa gnällbälte ikväll å låt dom kvala med oss